Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 20-September-2011 kl. 08:45 |
Nu vil jeg ikke hænge specifikke producenter ud, men et par helt generelle kommentarer: For det første, så er "gain 1,0" ikke automatisk lig med en mat dug. Gain-tallet siger hvor meget lys der reflekteres, men det siger intet om HVORDAN det reflekteres. F.eks. er en Stewart Greyhawk på gain 0,95 MEGET anderledes end en Studiotek 100 på gain 1, selv om gain-tallet kunne antyde at de er næsten ens. Der er meget, meget, MEGET andet end gain der afgør et lærreds udseende. Det har tvkartoffel så lært på den hårde måde...
Noget andet tvkartoffel har lært, er at når man køber dét jeg kalder et kineser-lærred, så ved du ikke nødvendigvis hvad det er du får. En del af værdien i at købe et mærkevare-produkt, hvadenten det er lærreder, projektorer, deodoranter eller sko, er at man ved hvad man får. Som det er oplevet, så kan man med no-name mærkerne opleve at der er meget stor forskel på dugen, alt efter hvilken produktionsserie man lige har fået fingre i. De bruger groft sagt bare dén dug de lige kan få en god pris på i denne måned. Det er som at spille i lotteriet. Og er det en meget billig dug kan der være ujævnheder i selve overfladen, som kan give forskelle fra dug til dug alt efter hvor på rullen stykket er skåret ud - eller måske endda variationer i den enkelte dug (så taler vi altså om det ringeste af det ringeste!)
For det tredje, så er der - som altid - meget stor forskel på hvad folk kalder "problemfrit"... Jeg har set mange lærreder som enten er blevet markedsført som hotspot-fri, eller af brugere er blevet kaldet hotspot-fri, som jeg vil sige hotspottede ind i helvede. Jeg kan sagtens genkende effekten på det lærred der er et screenshot af ovenfor, sådan ser rigtigt mange af de billige lærreder ud (og nogle af de dyrere fra 5-10 år tilbage, iøvrigt...) Men ja, jeg kan også godt blive forundret over hvilke produkter der ind imellem bliver ophøjet til verdens 8. vidunder på diverse fora - det gælder ikke kun lærreder, men det er ret udbredt mht. lærreder fordi det er et produkt der er relativt svært at forstå.
En sidste kommentar: Jeg forstår sådan set godt at bagsiden af en IKEA-voksdug var populær på et tidspunkt. Hvis man sammenligner med lærredet til højre på screenshottet, så er bagsiden af en voksdug mindst lige så god.
Hvem siger at det billige lærred ikke ER en voksdug? Hvis man kan sælge mørklægningsgardiner som værende akustisk transparente filmlærreder, så kan man vel også sælge voksduge som discount lærreder.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 20-September-2011 kl. 08:56 |
En ting mere: Jeg bliver tit spurgt, når nu det giver så store problemer at have den der "glimmer"-overflade på de billige lærreder, hvorfor laver de så ikke bare en simplere, mat hvid dug? Det er der to grunde til: For det første, så giver glimmer-overfladen alt andet lige en øget kontrast i forhold til mat hvid. Det kan have en betydning på et præsentations-lærred, hvor kontrast er vigtigere end om strukturen er synlig. Der kan altså kort sagt være tale om at lærredet er optimeret til data-brug og ikke til hjemmebio-brug. Det afholder ikke diverse sælgere fra at KALDE det en hjemmebio dug. Hjemmebio-lærreder er et relativt lille marked i forhold til præsentations-lærreder. For det andet, så er det faktisk ikke helt så simpelt som man skulle tro, at lave en almindelig mat hvid dug. Hvis du bare laver en helt glat overflade som et A4 ark, så vil du netop få hotspotting - godt nok uden glimmer-effekten. En glat overflade vil reflektere lyset mere lineært (indfaldsvinkel = udfaldsvinkel), hvilket indebærer at lyset i hjørnerne ikke reflekteres så meget mod kiggepositionen som lyset midt i billedet. For at billedet skal være neutralt og homogent, skal dugen netop have en ujævn overflade, som spreder lyset i alle retninger. Kunsten er så at lave denne overflade på en måde så du 1: Ikke kan se strukturen, og 2: Ikke forringer skarpheden. Plus diverse andre faktorer, såsom spektral farveægthed, farveægthed fra forskellige vinkler, farveægthed i takt med lærredets ældning, osv.
|
 |
Bellini
Junior bruger
Oprettet: 31-Oktober-2008
Point: 29
|
Sendt: 20-September-2011 kl. 09:11 |
Otto J skrev:
Hvis man kan sælge mørklægningsgardiner som værende akustisk transparente filmlærreder, så kan man vel også sælge voksduge som discount lærreder.
|
Hov hov!! 
Hvis man kan fremvise en dug som overbeviser 4 professionelle installatøre (jeg namedropper gerne), om at den ikke performer RINGERE end Stewarts Microperf og Screen Research ClearPix.... hvorfor så betale 10 gange så meget?
/Bellini
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 20-September-2011 kl. 09:22 |
Bellini skrev:
Hov hov!! 
Hvis man kan fremvise en dug som overbeviser 4 professionelle installatøre (jeg namedropper gerne), om at den ikke performer RINGERE end Stewarts Microperf og Screen Research ClearPix.... hvorfor så betale 10 gange så meget?
|
Som jeg sagde sidst, så siger det jo mere om akustisk transparente lærreder generelt. Det er og bliver en dug der er designet til at være mørklægningsgardin. Igen, jeg vil ikke hænge nogen ud, men lige så vel som at jeg har set såkaldt hotspotting-frie lærreder hotspotte helt vildt, så har jeg også set såkaldt moiré frie AT duge have heftig moiré...
|
 |
Case
Bruger
Oprettet: 10-August-2009
Point: 192
|
Sendt: 20-September-2011 kl. 09:40 |
Har også et hivilux lærred. Der døede motoren igår, det vil ingenting det er et år gammelt.:-( Nogen der ved hvordan garantien er på disse lærreder?? Kan man skifte motoren på sådan et lærred? CGmand har du hørt fra ham endnu?? Har også sendt mails til ham så håber han snart vender tilbage Casper
|
Denon 3808,Denon DVD-2910,OPPO 93-EU XBOX m/Kinect Optoma HD20,Hivilux 92" tab-tension XTZ 99.26 Fronter,XTZ 99.26 Center,B&W 600 S3 Bag HT B&W ASW 610 Sub
|
 |
cgmand
Guld medlem
Oprettet: 24-Juni-2008
Point: 694
|
Sendt: 20-September-2011 kl. 10:37 |
Ja har hørt fra ham og skal sende ham nogle billeder i aften. Så får min søster og hendes kamera på besøg i aften. Skal nok smide et par billeder op så I kan se hvad den lider af..
Altså hvis det lykkes os at fange det på kamera
|
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
|
 |
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
|
Sendt: 20-September-2011 kl. 12:33 |
Nu kan jeg se at mit "navn" er nævnt længere oppe i tråden, så jeg vil lige knytte en kommentar. Generelt er jeg enig i hovedtrådene i Ottos indlæg. Der må enten være stor variation i kvaliteten af de enkelte lærreder, stor variation af folks opfattelse af "godt nok" eller evt begge dele.
I hvert fald er jeg som allerede nævnt meget overrasket over at grandview lærrederne bliver positivt omtalt både her, på minhembio og på avsforum. På en måde håber jeg at det bare at mig der har været uheldig og få noget der direkte er defekt. Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig at nogen ville synes at dem jeg fik var gode.
Angående det med lærredets overflade så er det ikke min opfattelse at der er sprøjtet noget særligt på. I alm dagslys er der intet at se andet end at lærredet har en smule struktur der ser ud til at være presset i. Lærredet er også annonceret som værende mathvidt. Min vurdering af problemet et at det er blevt rullet sammen uden at værre tørret ordentligt. Ved nærstudie er det tydeligt at strukturen er blank, og ikke mat, på toppen. Sikkert som følge af at være presset op mod lærredets blanke bagside.
Udover det vil jeg nævne at det er super praktisk med kontrolleret oprul når lærredet er så langt at man ikke kan nå op til kasetten. Det kunne andre godt lære noget af.
Det hører også med til historien at Dustin har opført sig eksemplarisk og på ingen måde har forsøgt at sno sig uden om. Tværtimod kommer der en vogn og henter lærredet og sagen er dermed afsluttet. Det føles fair.
MVH
Redigeret af tvkartoffel - 20-September-2011 kl. 12:37
|
 |
Case
Bruger
Oprettet: 10-August-2009
Point: 192
|
Sendt: 20-September-2011 kl. 14:53 |
Har mailet frem og tilbage med John fra hivilux idag. Han sender en ny motor dog skal jeg betale 15 euro for shopping da det er ude. For Tyskland. Det synes jeg squ er ok. Så super service Casper
|
Denon 3808,Denon DVD-2910,OPPO 93-EU XBOX m/Kinect Optoma HD20,Hivilux 92" tab-tension XTZ 99.26 Fronter,XTZ 99.26 Center,B&W 600 S3 Bag HT B&W ASW 610 Sub
|
 |
cgmand
Guld medlem
|
Sendt: 21-September-2011 kl. 15:40 |
Ok, det har ikke været nemt, men har forsøgt at fange de fejl der er i lærredet..
Her under kan der ses en plet nederst i 3. kolonne
Her kan der ses en streg på noten.
Her er noten så rykket lidt..
Det kan godt være det virker som småting, men når man f.eks ser en fodbold kamp og kameraet panorerer hen over banen, kan disse "pletter" og "streger" ses overalt på lærredet.. og lidt forskellige steder efter hvor man sidder i stuen..
|
|
 |
cgmand
Guld medlem
|
Sendt: 21-September-2011 kl. 15:44 |
Er ikke så bekendt med hot spotting, men vil tror det er det man tydligt kan se på det første billed.. Det er ikke kameraet, sådan ser det ud i virkeligheden.. og ligeledes med det der ligner glimmer på notes sedlerne
|
|
 |
cgmand
Guld medlem
|
Sendt: 21-September-2011 kl. 15:53 |
Sendte billederne + nogle ekstra til John og han gav mig denne besked tilbage:
I'm sorry for the problems. 1.the dirt on cloth can be wiped with water or detergent, as the cloth washable. 2. to avoid the hot spot, please try to make the projector lamp some dark. If any other questions please whrite back this mail. MfG HiViLux team
Kan man virkelig vaske disse pletter væk ? Jeg har jo ikke på nogen tidspunkter rørt ved lærredet eller ligende og når projektoren er slukket er lærredet kridhvidt !
|
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 21-September-2011 kl. 16:25 |
cgmand skrev:
Kan man virkelig vaske disse pletter væk ? |
Det er gratis at prøve... At reducere hotspotting ved at skrue ned for lyset i projektoren, er noget ævl.
|
 |