recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problem med Hivilux lærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProblem med Hivilux lærred

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Kan man virkelig vaske disse pletter væk ?

Det er gratis at prøve...

At reducere hotspotting ved at skrue ned for lyset i projektoren, er noget ævl.
Ja det er self rigtigt.. Prøver med en klud i aften..

I følge deres hjemmeside skulle lærredet være 100% fri for hotspotting..?!?!

LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 18:08

Hvis jeg havde 25 øre...
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Juni-2008
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 18:12

Hvis jeg havde 25 øre...
Haha..Big smile

Ja det her køb må være et af dem til lærebogen..
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
Bruger udmeldt 6 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 18:17
Hvad ville hotspotting specifikt sige?

Hvilke lærreder er specielt slemme til det?
Til top
KillBoxOne Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Juli-2008
Point: 202
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 18:18

Hvis jeg havde 25 øre...
Otto vil det så sige at hvis man kaster pengene efter et Lissau-lærred at det er 100% hotspot-frit?? eller hvad skal vi "normal dødelige" købe ??? - det er jo tit et spørgsmål på "give'n take"

sagt på en anden måde - alle vil jo have det bedste, men ind i mellem sætter pengepungen begrænsningen
Panasonic TH-50PZ800
Epson TW3200, Hivilux TX 120"
Panasonic DMP-BDT 110
Onkyo NX-NR609
DALI Concept 8 DALI Concept CT
DALI Concept 2 DALI IKON SUB
Harmony One
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 19:16
Her er, til sammenligning, et par stykker af mit forhenværende Grandview lærred:

Jeg håber man kan se hvad intentionen er, men det er meningen at de skal vise både hotspot og glimmer effekten.

Jeg har for nylig set det almindelige lissau C75. Det havde ikke umiddelbart nogen at disse problemer.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 22-September-2011 kl. 10:10
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 19:21
Lissau lærred er langt fra det dyreste. Umiddelbart et Lissau det billigste fejlfrie lærred.
Hvis men vil fremvise hotspots tager man et A4 ark planter midt på dugen, og sammenligner hvilken er lysets. Så bevæger man sig stille og roligt ud mod siderne eller hjørnerne. Så er det ret så tydeligt hvad der sker.

Her er en test af et Stewart firehawk, hvor der er nogle screenshots af hotspotting.

http://www.projectorreviews.com/Stewartfilmscreen/Firehawk/index.php
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af KillBoxOne KillBoxOne skrev:

Hvis jeg havde 25 øre...
Otto vil det så sige at hvis man kaster pengene efter et Lissau-lærred at det er 100% hotspot-frit?? eller hvad skal vi "normal dødelige" købe ??? - det er jo tit et spørgsmål på "give'n take"

sagt på en anden måde - alle vil jo have det bedste, men ind i mellem sætter pengepungen begrænsningen

Lissau whiteflex og truecolor er total fri for hotspotting
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Her er et par stykker af mit forhenværende lærred:

Jeg håber man kan se hvad intentionen er, men det er meningen at de skal vise både hotspot og glimmer effekten.

Jeg har for nylig set det almindelige lissau C75. Det havde ikke umiddelbart nogen at disse problemer.

MVH

Selv om Stewart firehawk har 0,8 gain påsprøjtet, er det ikke i nærheden af de billeder her. Jeg tro ikke at det er muligt at tage billeder af "glimmeret" på firehawken
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 19:35
@ p.las

Det er også ekstremt... Hvis et firehawk bare var i nærheden ville du med sikkerhed ikke have købt det :-). Det var faktisk i virkeligheden endnu værre, for detaljerne forsvinder lidt når man nedscalerer billederne.
Det kan i bedste fald bruges til businessgrafik.

Til dem der ikke ved det, så vil jeg lige pointere at man IKKE kan vurdere den generelle billedkvalitet ud fra billederne. De er kun vist for at illustrere hvordan forskellige egenskaber ved et lærred kan påvirke billedet.

Her er så et hvor jeg holder et alm. printerpapir op på lærredet. For sammenligning se længere oppe i tråden.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 21-September-2011 kl. 20:51
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2011 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af KillBoxOne KillBoxOne skrev:

p.las har sådan set svaret ganske korrekt: De Lissau lærreder der sælges til dedikeret hjemmebio-brug, dvs. White Flex, TrueColor og Grey Flex, er 100% hotspot-fri. Lissau er flere penge, men det er ikke dyrt i forhold til alternativerne. Kineser-lærrederne har blot flyttet definitionen af hvad et billigt lærred koster. Det er ikke længe siden at Lissau's tab-tension var den billigste tab-tension på markedet overhovedet. Bare for at sætte det lidt i relief.

Hotspot betyder at et område af billedet er lysere end resten af billedet. Det opstår fordi lærredet reflekterer lyset mere i en bestemt retning. "Ægte" matte lærreder reflekterer lyset ens i alle retninger. Det giver ikke nogen forbedring af kontrasten, men giver til gengæld den mest "usynlige" overflade. Som du siger, give and take - du kan ikke skabe nogle kunstige fordele, uden at der følger ulemper med. Lærreder er langt hen ad vejen ren fysik, selvfølgelig kan man optimere på sammensætningen af materialet i takt med udviklinger i produktions-teknik, men det er ikke som med selve elektronikken at der sker en løbende teknologisk udvikling der giver bedre og bedre billedkvalitet. Vi kan ikke lave om på fysikken, og den måde lys reflekteres på.

Hvis jeg ikke har sagt det, så er der iøvrigt i princippet ikke noget i vejen for at lave et billigt hotspot-frit lærred (og det findes sikkert også et sted, problemet er som sagt at man ikke altid kan regne med hvad man får fra no-name producenter). Det er bare et spørgsmål om et valg mellem forskellige egenskaber. Problemet er at produktionsstørrelser har rigtigt meget at sige for prisen i sidste ende, og der sælges mange flere kilometer lærred til præsentations-brug end til hjemmebio-brug, derfor fås de laveste priser på duge beregnet til præsentationer. Og her er hotspotting og shimmer-overflade mindre væsentlige end gain og kontrast.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2011 kl. 08:25

Dét her er et rigtigt godt billede af hotspotting. Den lyse plet midt på lærredet er dét man kalder hotspotting. Det er ikke en fejl i overfladen på lærredet, hvis du flytter dig i forhold til lærredet, eller flytter projektoren, flytter den lyse plet med. Dét CGmand nævner som en fejl i overfladen, er den mørke plet lige nedenunder den lyse.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu