recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med undertekster på TV2?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProblemer med undertekster på TV2?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 14:26

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Kan Stofa fucke signalet op undervejs?
Ja det ser godt nok underligt ud. Ligner et signal modtaget af en DVB-T tuner som er sat til 4:3 med DVB-subtitles i 4:3 rammen og så konverteret til analog. Måske videresender Stofa ikke det rene analoge signal fra TV2 men konverterer det ud fra DVB-T signalet ????

Den tese er jeg enig i. Stofa har formentlig konvereteret til 4:3 før de har lagt underteksterne ind, men burde have lagt undertekster i 16:9 billedet og så konverteret til 4:3.....

miri
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 18:00
Svar fra TV2. 

På trods af min opfordring til at de kontaktede Stofa for at høre, så virker det som om TV2 er flintrende ligeglad med, hvordan deres udsendelser tager sig ud på slutbrugerens tv.

Bare de sender det korrekt ud.

Hvis vi antager at Stofa laver noget fikumdik, der gør, at alle stofa kunder der modtager et analogt signal, og har et widescreen tv, mister nederste undertekstlinie, medmindre de selv kan skifte om til 4:3, eller en forvrængende "smart" indstilling, så finder jeg det ganske foruroligende, at TV2 blot er ligeglade.
Det kan da ikke være så få personer det drejer sig om, der enten tror deres tv er dårligt/defekt, eller tror at TV2 er nogle fjumrehoveder.

Det er da unødig badwill, som vel relativt nemt kan undgåes ved at kontakte Stofa og forhøre sig.

Jeg blev foreslået selv at kontakte Stofa.
Hmm, jeg har nok også som ene forbruger den helt store impact overfor Stofa.
Jeg kan jo true med at slukke mit tv.

Meget mere effektivt, end at sige, at nu må de lige stramme op, ellers får de intet signal at distribuere.

(Nej det sker jo nok ikke, men I ser forhåbentlig både ironien, og pointen)

Nå, jeg har ringet til Stofa, og kunne næsten høre supporteren klø sig i hovedbunden og rulle med øjnene, da jeg spurgte ind til hvordan de håndterede det analoge TV2 signal.

Men en tekniker skulle gerne ringe til mig på fredag.

Og TV2 fik også lige et svar med min forundring over, hvor ligeglade deres svar fik dem til at fremstå.

I mellemtiden vil jeg gerne høre fra andre der modtager et analogt TV2 signal, hvordan underteksterne er placeret.

Det skulle være muligt at tjekke iaften når de sender Ugly Betty eller i hvert fald Snake Eyes.
Evt vil jeg gerne se et billede, der viser undertekstfonten fra henholdsvis analog antenne, og analog TDC (og analog Stofa, hvis det skulle ske, at nogle ikke oplever samme problem som mig).

Øv hvor kan jeg spilde meget tid på at brokke mig, når jeg først får overbevist mig selv om, at dette er sgu ikke godt nok.

Mvh Michael

Redigeret af Maggerholm - 16-Maj-2007 kl. 18:03
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 20:57

Har lige set på TV2 og det Analoge signal, der er ingen problemer med undertekster når mit TV skifter til Wide via det udsendte skifte signal, billedet er som ved Digital modtagelse.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Har lige set på TV2 og det Analoge signal, der er ingen problemer med undertekster når mit TV skifter til Wide via det udsendte skifte signal, billedet er som ved Digital modtagelse.

Og det er TDC, ikke?

Jeg har stadig problemer med underteksterne også nu her i Ugly Betty.

Kan du producere et billede af dit tv (evt med en lille snas optaget og på pause på en frame med to linier undertekst synlig)?

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 21:22

Jeg skal prøve, når næste udsendelse begynder.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 21:49

Her er et billede af det analoge TV2 billede med WSS signal. 

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 21:53

Det her er måske lidt bedre.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 21:59
Takker.

Jeg hælder stadig til Stofa er den "skyldige", jeg må se hvad de siger på fredag, hvis de da ringer.

Mvh Michael
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 22:04

Det er der noget der kan tyde på at det er.

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5273
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 23:41

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Jeg har stadig problemer med underteksterne også nu her i Ugly Betty.

Kan du producere et billede af dit tv (evt med en lille snas optaget og på pause på en frame med to linier undertekst synlig)?

Flyttede lige rundt på nogle antennestik inden Ugly Betty, så her er et billede fra Ugly Betty optaget på HX710 med egen antenne fra TV2 Nibe senderen, og det er med korrekt placerede tekster i zoomet 16:9 format.

Og samme med TV tvunget til 4:3 format

Så kiggede også lige på analog signal fra fællesantenne, og det var ligesom ovenstående.

Så hvis dit ikke så sådan ud ved Betty, må det være Stofa der ikke sender korrekt.

Dine billeder fra Spartan ligner det som jeg modtog sidste år på vores lokale fællesantenne.
Men vores anlæg er under ombygning, så ved ikke med bestemthed om signal nu leveres af TDC-kabel, eller det først sker senere.

Billede kan jo flyttes op/ned med navi taster på Sony TV'et ved 14:9, ZOOM og SMART indstillinger (på mit, gætter det også gælder dit?), men pga. af rigelig justeret overscan mistes lidt af toppen af billede hvis hele nederste tekstlinie skal være synlig.
Og af samme årsag købte jeg i efteråret en DVB-T boks, som er tilsluttet egen antenne (derfor var det let at flytte antennestik   for at prøve)

Mvh JørgenT

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 11:58
Tak for du gad flytte lidt rundt på kabler mm JørgenT.

Det ligner endda næsten samme tv vi har (jeg har KV-32FX66E).

Jeg vil mene det med sikkerhed udelukker at mit tv skulle håndtere zoom forkert (har i øvrigt slet ikke kunne se, hvordan det skulle være tv'et der håndterer zoom forkert på kun TV2 ).

Jeg er med på at billedet kan flyttes op og ned ved de forskellige zoom indstillinger.
På mit tv indikeres det med en pil op eller ned, efter "navnet" på zoom, når man skifter over, om den er hævet eller sænket.
(og på de viste billeder er der ikke rykket hverken op eller ned)

Som underteksterne står hos mig er jeg netop nødt til at nøjes med 14:9 zoom og flytte billedet op for at få teksterne med.

Men ja, det lader til at Stofa modtager et (digitalt) signal, hvor de så kan konvertere signalet til 4:3 på samme måde, som man kan på en standard DVB-T modtager (jeg tvivler på at selve udstyret lige er en lille standard DVB-T modtager, men fremgangsmåden er tilsyneladende den samme).

Der fortæller de så signalet at det skal smides ud på 4:3 tv (for at undgå "forvrængede" anamorfiske billeder), hvilket smider underteksterne ned i bunden i det sorte felt.

Og det giver så problemer for "os få" der har et widescreen tv og modtager analogt signal.

Måske det endda er med fuldt overlæg, for at sælge nogle digitale spejl-pakker?
(nej, nu gik der vist lige rigeligt konspirationsteori i den)

Men venter med spænding på at høre fra en tekniker imorgen.
Tak for hjælpen til alle.

Jeg poster svaret, når jeg får et.

Mvh Michael
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2007 kl. 15:13
En lille opfølgning.

Jeg blev i fredags ringet op, af en tydeligvis "ikke-teknker", der lige skule have det hele forklaret igen, og hun ville så vende tilbage.

Idag blev jeg så utålmodig, og ringede igen, og supporteren forelage sagen for en tekniker, mens jeg hang på linien.

Svaret var "16:9 kan ikke udsendes analogt, og det er derfor et letterboxed signal, og der er noget galt med dit tv's zoom. TDC kunder lider også under dette".

Jeg kunne jo så sige "sludder og vrøvl" (på en pæn måde), og fik så lov at tale med "teknikeren".

Jeg lagde ud med at fortælle at anamorfisk 16:9 sagtens kan udsendes analogt, men at det nok er fravalgt pga at det vil tage sig mindre heldigt ud på 4:3 tv.
Det var som om, denne udtalelse indikerede, at jeg altså godt viste hvad jeg snakkede om, og ikke bare godtog "dit tv gør det forkert-forklaringen".
Han havde også svært ved at forklare, hvorfor mit tv, så kun håndterede det forkert på TV2.

Han var efterhånden ganske lydhør, og jeg fik forklaret, at problemet på TV2 analogt kun var for mig som Stofa kunde, og ikke hos TDC kunder eller folk med egen antenne.
Og at det mest af alt så ud, som hvis jeg selv modtog et DVB-T signal, og havde indstillet modtageren til 4:3, men stadig havde et 16:9 tv der fortsat reagerede på WSS signalet.

Det endte med, at han lige ville tage fat i en tekniker (hmm, var han ikke selv tekniker??), som lige ville tjekke, om alt var indstillet rigtigt (de modtager TV2 digitalt sagde han).
Måske idag, måske imorgen  (ja man skulle tro det var en omfattende operation ), og så ville de lige vende tilbage.

Jeg gætter på, at de ikke mener de kan gøre noget.
Enten vil billedet blive anamorfisk, hvilket ikke går af hensyn til folk med 4:3 tv (uden formatskifter).
Eller også vil underteksterne lægge sig dernede.
Måske Stofa, så skulle kontakte TDC og høre dem ad, hvordan søren de løser den gordiske knude.

Jeg gætter på at det analoge signal hos TDC er analogt hele vejen (og dermed uberørt af TDC), og at Stofa, har så elendigt et analogt signal, at de må ty til at konvertere det digitale, hvilket medfører denne fejl.

Løsning: Køb de digitale spejl, og giv Stofa (som jo direkte er skyld i fejlen her) endnu flere penge.
Nej, så hellere en DVB-T modtager til at tage sig af TV2.

Men jeg vil fortsat gerne høre fra andre stofa kunder, hvordan deres analoge TV2 ser ud, når der sendes udsendelser med sænket TV2 logo og undertekster.
Det kan være med til at indikere, om det er lokalt her i Århus den er gal, eller hos Stofa generelt.

Mvh Michael

Redigeret af Maggerholm - 21-Maj-2007 kl. 15:16
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu