recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Producentbygget computere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Producentbygget computere

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Samle selv kontra færdigsamlet.

Jeg er selv i en situation hvor jeg skal købe en ny stationær.

Færdigsamlet hos MMVision: 7163 kr

Samle selv (Inkl. ekstra lager harddisk ud over MMVision PCen): Cirka 6900 kr.

Nu ved jeg ikke hvor meget det ekstra lager står i, men for en besparelse på 250kr ift en samlet pris på 7k, gad jeg ikke spare ift det arbejde der er i at samle den (og jo, jeg har selv samlet en hel del gennem årene).

For mig er fornøjelsen med selve opbygningen, en lige så stor del, som besparelsen.

M.v.h.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19563
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Jeg har ikke evnerne til selv at bygge en pc - men jeg forstår godt, at der kan være fordele med at gøre det selv.

Henrik B. bygger gerne en for dig....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Jeg har ikke evnerne til selv at bygge en pc - men jeg forstår godt, at der kan være fordele med at gøre det selv.

Henrik B. bygger gerne en for dig....

Klaus

M.v.h.
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2015 kl. 00:21
Jeg har igennem mange år, selv samlet mine egne, arbejdets og nogle andres pc'er. Bl.a. for at være sikker på, hvilke komponenter der kom i dem og også som Henrik nævner, "følelsen" af selv at have samlet noget der "worker".
Men her sidste gang (for nogle år siden) valgte jeg at være "doven" og fik mm-vision til at samle min nuværende Vision Monster Pc, leveret testet og køreklar gratis. Det var s.. en fed fornemmelse, at åbne kassen og tilslutte den og så kørte den smooth og hurtigt og ikke mindst - uden crapware.
Den har så i øvrigt kørt upåklageligt lige siden.
Jeg fandt tillige ud af, at jeg det tidspunkt, ikke ku' har samlet den billigere selv med tilsvarende komponenter.
Så absolut noget jeg vil overveje igen, ved evt. næste pc opgradering. Og vil nok igen kigge hos mm-vision, da muligheden for selv at vælge velfungerende komponenter er større, end hos de fleste andre.
Til fhv. rimelige priser.

Ift. Producent byggede computere, så findes der både gode og knap så gode modeller, hos så at sige alle producenter. 
Har efterhånden haft fingrene i hel del pc'er (i den billige ende) både stationære og bærbare, hvor hw-setups ikke altid har været optimale. Hvilket jo nok skyldes, valg af billige hw-komponenter, for at holde omkostningerne nede.
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2015 kl. 08:52
På trods af at jeg mener mig udmærket i stand til at udvælge og samle en PC selv har jeg aldrig købt andet end færdigsamlet. Det har fungeret ganske udmærket og after min lommeregner ikke kostet mere end noget tilsvarende som jeg selv kunne samle. Specielt ikke hvis man kunne finde på at betale for Windows. Crapware er det mest irriterende ved færdigsamlede da enkelte programmer (specielt anti virus) kan være bøvlede at afinstallere.  Tror ikke jeg nogen sinde kommer til at bygge selv, med mindre jeg finder på at ville have noget som man ikke nemt finder færdigsamlet. Færdigsamlede HTPCer virker f.eks. ofte meget dyre.
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-August-2005
Point: 387
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 19:10
undskyld jeg lige bringer liv i denne halvgamle tråd igen.
Kan man ikke relativt nemt undgå crapware: Køb din færdigsamlede PC - skaf en installationsdisk og lav en clean-install - du har jo en lovlig licens, som du fik med maskinen?!
Kan man ikke det?
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

undskyld jeg lige bringer liv i denne halvgamle tråd igen.
Kan man ikke relativt nemt undgå crapware: Køb din færdigsamlede PC - skaf en installationsdisk og lav en clean-install - du har jo en lovlig licens, som du fik med maskinen?!
Kan man ikke det?
Jo, det er næsten altid muligt.
Både Win 8 og 8.1 kan læse licensen fra BIOS (eller hvor den nu står), jeg har selv gjort det med Win 8 et par gange.
Dog kan man ikke lave en clean install af Win 8.1 på en maskine der er leveret med Win 8.
Uanset om det er Win 7, 8 eller 8.1, kan de alle opgraderes til Win 10 og når først Win 10 har været aktiveret på maskinen, kan man lave en clean install med Win 10.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Jo, det er næsten altid muligt.
Både Win 8 og 8.1 kan læse licensen fra BIOS (eller hvor den nu står)...

Bare lige for at slå det helt fast! Licensen har intet med BIOS at gøre. Licensen sammenkædes med et hardware-ID, som sendes til Microsoft, under installationen. Når du så geninstallerer sammenlignes dette hardware-ID med Microsofts database. Er det allerede i databasen, registreres installationen automatisk.

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 27-Oktober-2015 kl. 21:16
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 22:12
Det er kun noget der sker i win10 efter det er blevet gratis for at man kan lave en reinstall. - Det har været fuldkommen korrekt med win 8/8.1 at licensnøglen lå i bios.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Det er kun noget der sker i win10 efter det er blevet gratis for at man kan lave en reinstall. - Det har været fuldkommen korrekt med win 8/8.1 at licensnøglen lå i bios.

NEJ! Microsoft - eller andre - har ingen adgang til at skrive til din BIOS!
Licensnøglen har "altid" ligget i registreringsdatabasen.

M.v.h.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19563
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 22:45
SLIC - oplysninger i BIOS og, hvordan du kommer omkring ved dem:
https://techdoors.wordpress.com/2012/09/26/activating-windows-7-oem-way/

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2015 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

NEJ! Microsoft - eller andre - har ingen adgang til at skrive til din BIOS!
Licensnøglen har "altid" ligget i registreringsdatabasen.

JO! Microsoft har ikke adgang, men det har PC-producenten i sagens natur Wink Registreringsnøglen i BIOS er forudprogrammeret fra producenten, og passer med tilsvarende nøgler i producentens Windows-image. Det erstattede den gamle registreringsnøglelabel på maskinen omkring Win8 som nævnt herover.

Klaus' link gi'r interessant læsning om emnet.

Øst, vest, ::1 bedst
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu