recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Producentbygget computere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Producentbygget computere

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2015 kl. 10:35
Som der står i linket, så gælder det kun OEM-producenter. De kan - under produktionen ligge licensnøglen i en separat del af bios. Den kan så senere læses, af Windows under installation. Så fordi man har opgraderet en PC, evt. selvbygget, så nej, så ligger der ikke noget i BIOS. Der er ikke mulighed for, efterfølgende, at skrive noget til BIOS - det kræver altid et flashtool!

M.v.h.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2015 kl. 11:25
Licens nøglen ligger ikke som sådan i BIOS, men SLIC tabellen indeholder en digital signatur fra OEM producenten som sammen med et tilsvarende certifikat som så er importeret i OEM installationen af Windows.

Licensnøglen afgør i dette tilfælde blot om det er en KMS, MAK, Retail eller OEM licens, og det har betydning for hvordan Windows skal håndtere aktivering.

1) Hvis der er installeret en MAK eller Retail nøgle, skal Windows aktiveres via nettet, telefon eller lign.
2) Hvis der er installeret en KMS nøgle, aktiveres der fra en KMS server i ens domæne.
3) Hvis der er installeret en OEM nøgle + certifikat vil Windows ikke kræve aktivering.

Det betyder at hvis du installere Windows fra et ikke OEM medie, vil din PC stadig kræve aktivering selvom din computer har en OEM SLIC tabel. Og indtaster du så din OEM nøgle i Windows, så vil PC'en stadig ikke være aktiveret forend du har importeret det OEM specifikke certifikat som passer til SLIC tabellen.

Windows 10 opgraderings aktivering fungere ved at installationen sender en unik hardware id til Microsoft om at denne pc er tilladt gratis opgradering. Hvis du så laver en ren installation så spørger Windows efter installation Microsofts servere om denne ID er registreret og hvis den er det aktiveres Windows uden bøvl.

Redigeret af fiskerendk - 28-Oktober-2015 kl. 11:28
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2015 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Windows 10 opgraderings aktivering fungere ved at installationen sender en unik hardware id til Microsoft om at denne pc er tilladt gratis opgradering. Hvis du så laver en ren installation så spørger Windows efter installation Microsofts servere om denne ID er registreret og hvis den er det aktiveres Windows uden bøvl.

Det er samme måde OEM registrering fungerede på i windows xp, vista, 7 og 8.
Skifter man hardware på en OEM licens risikere man at IDén ikke stemmer overens, og man skal så enten:
1.  Forny sit hardware ID via telefon-registrering hos Microsoft. 
eller 
2. Købe en ny licens.

Første løsning har dog altid virket for mig.

Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2015 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

eller 
2. Købe en ny licens.

Spørger af ren uvidenhed, gælder de fx, hvis man opgraderer hdd eller mængden af ram?
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2015 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

eller 
2. Købe en ny licens.

Spørger af ren uvidenhed, gælder de fx, hvis man opgraderer hdd eller mængden af ram?

Har kun oplevet det ved skift af bundkort.

Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2015 kl. 12:59

eller 
2. Købe en ny licens.

Har kun oplevet det ved skift af bundkort.

Tak for svar
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2015 kl. 13:00

eller 
2. Købe en ny licens.

Det er forskelligt, hvor meget der kan/må ændres, inden der kræves nyt ID.
Som Kim skriver er skift af bundkort næsten altid en sikker "vinder". Skifter du HDD og RAM er det nok intet problem. Men skiftes så pludselig et grafikkort (også), så udløser det kravet om et nyt ID, da MS mener at maskinen så har "ændret identitet".

M.v.h.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2015 kl. 13:14
Det har også været forlydende, at det kun kunne "opdateres" et vist antal gange (3), og så ville en telefon-registrering ikke længere være muligt.

Jeg har ikke selv prøvet det mere end 2 (3) gange på en maskine, (sønnens gamer maskine), og der er det foreløbig gået godt med windows 7/8.
Han har fået nyt bundkort 2 gange.. Eller rettere, første gang blev windows 7 installeret på en helt anden maskine, som senere blev opgraderet til windows 8, for så at skifte til en anden maskine (den første blev kasseret). Og denne anden maskine har så fået skiftet bundkort i mellemtiden. Alt sammen på den samme OEM licens, som blev gen-registreret via telefon.

Så i realiteten acceptere Microsoft faktisk temmelig mange ændringer - specielt i dette tilfælde, hvor licensen oprindelig startede på en windows 7. Jeg var selv imponeret over, at det gik godt sidste gang, da hans bundkort røg. Egentlig tror jeg, at en telefon-registrering nulstiller alt. Det er også en lidt omstændig procedure man skal igennem.. Frygtelig mange tal man skal indtaste. Måske er deres vurdering, at folk der gider denne process, de skal også have kredit for det.. Jeg aner det ikke. Men virkede, det har det.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2015 kl. 14:33

DIV]Det er samme måde OEM registrering fungerede på i windows xp, vista, 7 og 8.
Skifter man hardware på en OEM licens risikere man at IDén ikke stemmer overens, og man skal så enten:
eller 
2. Købe en ny licens.

Ikke korrekt, OEM kræver ingen online eller telefonisk aktivering for at virke til og med 8.1. Men er alene bundet i en SLIC tabel signatur + certifikat. Det er netop dette du mister altså signatur/aktivering hvis du skifter bundkort på din OEM PC. Hvis du blot lavede en custom SLIC rom, og flashede dit nye bundkort med samme SLIC signatur fra f.eks. HP. Så ville din PC stadig være aktiveret.

Jeg ved det fordi jeg har lavet en del custom roms til bærbare som ikke standard havde SLIC 2.1 (til Windows 7)

Grunden til f.eks. Windows Loader virkede til Windows 7 er nemlig at den smider en kode der bliver kørt før Windows startes som emulere en SLIC 2.1 tabel med en HP/Lenovo/Dell eller lign. signatur. Derudover importere Windows Loader så det tilsvarende certifikat.

På retail versioner til gengæld aktivere den op mod Windows servere med et givent hardware id. Netop derfor kunne de kontrollere mængden af aktiveringer pr. licens nøgle.

Men en OEM licens nøgle er ikke unik pr enhed. Derfor er de frit til gængelige, da de alligevel ikke kan bruges til at aktivere med, blot til at fortælle Windows hvad type licens pc'en er.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2015 kl. 16:07

DIV]Det er samme måde OEM registrering fungerede på i windows xp, vista, 7 og 8.
eller 
2. Købe en ny licens.

Ikke korrekt, OEM kræver ingen online eller telefonisk aktivering for at virke til og med 8.1. Men er alene bundet i en SLIC tabel signatur + certifikat. Det er netop dette du mister altså signatur/aktivering hvis du skifter bundkort på din OEM PC. Hvis du blot lavede en custom SLIC rom, og flashede dit nye bundkort med samme SLIC signatur fra f.eks. HP. Så ville din PC stadig være aktiveret.

Det er en anelse selvmodsigende.
En OEM version MED tilhørende licens aktivere din Windows.. Dette er vi vel enige om?
Denne licens, er i princippet bundet fast til den hardware som licensen er købt med (registreret første gang med). Oftest en færdig bygget maskine.
Når du skifter hardware, fx bundkort, så ryger denne licens, som ganske rigtig er skrevet ind i SLIC. Men den kan "fornyes" ved at lave en telefon-registrering til Microsoft, efter skift af bundkort. 
Om det sker via et custom rom (i dit tilfælde) eller mere officielt via Microsoft, det er vel hammerende ligegyldigt? For langt de fleste er det nok betydelig nemmere at ringe til Microsoft, end at begynde at finde customs roms til deres bundkort. Alternativ en windows loader. 
Din custom rom er blot et spørgsmål, om SLIC bliver fornyet på den ene eller anden måde, og hvem der gør det.

OEM er i virkeligheden det "neutrale" windows OS, som producenterne kan tilpasse som de har lyst til inden salg. 
Licensen er nøglen der følger med. Disse to ting har umiddelbart intet med hinanden at gøre, udover at nøglen er låst til, at kun kunne aktivere lige netop denne OEM version af windows, og forøvrigt samme sprog. 

På retail versioner til gengæld aktivere den op mod Windows servere med et givent hardware id. Netop derfor kunne de kontrollere mængden af aktiveringer pr. licens nøgle.

På retail versioner er der derimod ingen begrænsning i ændrede hardware. Du kan skifte bundkort så tit du vil og benytte samme licens. Dette er også gjort massere af gange her. Der følger også en licens nøgle med til retail versioner. Og igen kan denne nøgle kun bruges til at aktivere den specifikken windows version med, som oftest er en færdig version forhandlet af microsoft/eller partnere. De kaldes i daglig tale fulde versioner, home, pro. I windows 7 var der også en ultimate version.
Enterprise er en anderledes version, der er tiltænk erhverv, og oftest skal de registreret op imod en KMV server.
Disse licenser er mig bekendt ikke låst til noget som helst hardware. De kan flyttes til alle typer maskiner. Udover KMV licensen, så er kravet blot, at de ikke kan være aktive på flere maskiner på samme tid. Selve versionen kan godt være aktiveret på adskillige maskiner på samme tid, men ikke aktiveret. OEM licens kan heller ikke være aktiv på flere maskiner samtidig. Og der fås mig bekendt heller ikke mulighed for det.
Pro versioner er der ikke sprog begrænsning på. Det er der på Home. Ultimate eksistere mig bekendt ikke efter windows 7.

Men en OEM licens nøgle er ikke unik pr enhed. Derfor er de frit til gængelige, da de alligevel ikke kan bruges til at aktivere med, blot til at fortælle Windows hvad type licens pc'en er.

Det er altså ikke korrekt. Tværtimod var hele ideen med OEM tiltænkt PC producenterne, så de nemmeste kunne levere deres produkt inkl tilpasset operativsystemet i, selvfølgelig, aktiverbar tilstand. 
At OEM så blev solgt udenom (med et udefineret krav om mersalg af hardware, der i intentionerne var tiltænkt en hel computer), det er så noget helt andet.

Hvis OEM ikke kan bruges til at aktiver windows med, så har jeg en unik egenskab i form af at kunne gøre noget der ikke er muligt. Jeg tvivler på dette postulat er korrekt. Jeg har immervæk gjort det nogle gange efterhånden. Der er også windows loader, der giver mulighed for at vælge, hvilken producent du vil "emulere". Mener det var DAS loaderen der gjorde det.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19561
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2015 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Kan man ikke relativt nemt undgå crapware: Køb din færdigsamlede PC - skaf en installationsdisk og lav en clean-install - du har jo en lovlig licens, som du fik med maskinen?!
Kan man ikke det?

Jo/nej.

Mit eksempel er en Medion Win7 maskine (ældre sag med i3/2,93GHz), her har Medion været så flint at levere komplette DVD'er med med et "clean" Medion branded styresystem i både 32 og 64 bit udgave.
Ved siden af kommer så en DVD med Crapware.

Knægtens, svigermors og mine to tidligere have også skiver med - den ældste dog kun med 32 bit Win XP...

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2015 kl. 20:13
Kandersen > Der er ingen grund til at vi diskutere det.
For jeg arbejder med det til daglig, så jeg er rimelig sikker i min sag.

Nej vi er ikke enige, en OEM nøgle kan ikke aktivere en Windows.
Netop fordi en OEM nøgle ikke er unik, når vi får leveret 500 PC'er af gangen er de alle installeret med fuldstændig samme OEM nøgle, og jeg kan finde Lenovos frem til dig i morgen, så vil du kunne søge på nettet og se at den nøgle er findes overalt på nettet :) OEM licensen/nøglen har intet med det syspreppet installation at gøre. Det eneste der skiller en Windows Retail og OEM er måden aktiveringen foregår på.

Jeg kender ingen OEM producenter hvor du kan skifte bundkortet til et tilfældigt ATX eller lign. HP, Lenovo, Dell m.f. har ihvertfald ikke standard bundkort, men derimod et speciel tilpasset både med hensyn til størrelse og strøm. Hvis du får et nyt bundkort til disse PC'er tja, så er den jo nok også født med en SLIC tabel og derfor skal du ikke engang aktivere din PC igen, netop fordi det ikke giver mening.

Jeg kunne lige nu og her vise dig (hvis du selvf. var her) at du kan tage en retail medie og installere på denne lenovo jeg sidder ved, installere en OEM key, og Lenovos SLIC 2.1 certifikat også er den aktiveret, uagtet om der er internet forbindelse eller ej, og uanset om mediet er OEM, retail eller VLK.

OEM er en licens måde, ikke en speciel version af Windows som du fejlagtigt tror, og har intet med en "neutral" version eller andet at gøre. Alle kan syspreppes og laves til "OEM" om du vil. Med producenternes software, drivere osv, det har intet med mediet at gøre, og du behøver ikke være producent for at kunne lave et sådan image. Også er den ikke i aktiverbar tilstand, DEN ER AKTIVERET FRA START, fordi det ligger i OEM licensen, certifikat og SLIC tabel SLUT...

Jeg ved ikke hvilken version af Windows eller hvilken nøgle du bruger.
Men er din PC uden SLIC 2.1 tabel, og det er den jo nok hvis det er et bundkort du selv har monteret, så er det ikke OEM licens du har, men en retail version. Og derfor er den afhængig af dit hardware ID og du kan aktivere den op til 2 eller 3 gange med forskellig hardware id.

Præcis nu er du ved at forstå det, du emulere med Windows Loader ligepræcis SLIC 2.1 signaturen om den skal syne som en Lenovo, Dell, HP eller whatever, den nøgle du installere er den samme uanset hvilken producent, (OEM nøgler er dog typisk forskellige fra producent til producent, og hver producent kan også have mere end en OEM nøgle (altså en OEM nøgle, præcis som KMS nøglen til Windows 7 (33PXH-7Y6KF-2VJC9-XBBR8-HVTHH, som er ens for ALLE), men det certifikat som du installere matcher den signatur som Windows Loader tilføjer :)

Redigeret af fiskerendk - 28-Oktober-2015 kl. 20:21
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu