recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Profiber m/ Tilgin router
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Profiber m/ Tilgin router

Besvar Besvar Side  <12345 22>
Forfatter
Besked
rjakobsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-November-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rjakobsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2009 kl. 23:53
Deres tekniske direktør lovede mig flere gange at de ville sende mig en af disse Tilgin routere, men efter 14 dage skrev jeg til ham at de godt kunne spare sig.

Min DIR-655 klarer opgaven perfekt nul reboots og TV boxen leverer super TV inkl Canal Digital osv. alt i mens jeg banker 50 mbit trafik igennem.

Deres net er hammerende godt, men deres service stinker.

Vil I tro det, manden forsøgte at forklare mig at den nye router ikke var en gigabit router for det var jo kun 50/50 de solgte og ikke gigabit .... ROFL Clap
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Point: 698
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2009 kl. 08:51
rjakobsen - hvem har du snakket med derinde ??

Det er da også korrekt at den nye Tilgin router kun er 100Mbit som jeg har skrevet tidligere. Og den klare fint 50/50Mbit, med Fiber-tv :)

Men super at din Dir-655 klare det.

Hvordan med når du booter din tv boks mv ??? Kan den klare det eller hvordan ?
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rjakobsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2009 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af Ozzy Ozzy skrev:

Jeg har set den i test, og den klare tingen meget meget bedre end linksys routeren gør.

den klare nemt 3 tv bokse, 2 HD + 1 SD kanal, og 50Mbit, så selv om det er en 100MBit router så klare den det fuldt ud. Thumbs Up
Hmm, jeg er måske lidt negativ, men forklar mig lige hvordan man rent teknisk får 50 + 3 x 19 = 107 mbit gennem en 100 mbit router på engang, de 19 mbit er det som profiber beregner pr. tv boks.

Men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at den er bedre end den bette Linksys ting.
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2009 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af rjakobsen rjakobsen skrev:

Jeg har set den i test, og den klare tingen meget meget bedre end linksys routeren gør.

den klare nemt 3 tv bokse, 2 HD + 1 SD kanal, og 50Mbit, så selv om det er en 100MBit router så klare den det fuldt ud. Thumbs Up
Hmm, jeg er måske lidt negativ, men forklar mig lige hvordan man rent teknisk får 50 + 3 x 19 = 107 mbit gennem en 100 mbit router på engang, de 19 mbit er det som profiber beregner pr. tv boks.

Men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at den er bedre end den bette Linksys ting.

Øhhh de 19Mbit hvor får du det fra ????
Og har du 3 tv bokse da ???? Og lige meget om det så var en Gbit router, så vil du ikke kunne få mere end 100Mbit igennem da deres centraller jo kun er 100/100Mbit.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rjakobsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2009 kl. 14:48

Det er da også korrekt at den nye Tilgin router kun er 100Mbit som jeg har skrevet tidligere. Og den klare fint 50/50Mbit, med Fiber-tv :)

Jeg vil ikke nævne navne her, jeg ved hvem det er og det ved han sikkert også selv.

Det glæder mig hvis de endelig har fundet en router der kan løfte opgaven så de kan levere varen til deres kunder, men indtil videre så kører jeg videre på mit nuværende setup.

Og ja jeg kan fint boote min tv box på mit aktuelle setup, har DHCP kørende på min NAS box.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rjakobsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2009 kl. 15:02

Øhhh de 19Mbit hvor får du det fra ????
Og har du 3 tv bokse da ???? Og lige meget om det så var en Gbit router, så vil du ikke kunne få mere end 100Mbit igennem da deres centraller jo kun er 100/100Mbit.
De 19 mbit er tal jeg har fået i en mail fra en nu tidligere driftsansvarlig ved profiber, de sender deres kanaler i raw format og det kræver i følge hans oplysninger 91 mbit pr. stream, og de 3 bokse var sådan set det du skrev at den kunne klare, og jeg lagde så bare mine tal sammen og fik lidt mbit i overskud.

Den primære forskel på 100 mbit og gigabit routere er at den ene skal teoretisk kunne håndtere 10 gange så meget data pr. sekund som den anden, ergo vil hardwaren i en gigabit router været gearet til at levere varen lidt bedre end en typisk 100 mbit router.

Det er sjovt nok også det jeg oplever i mit setup, når jeg skifter mellem min WRP400 og min DIR-655.

Men som sagt glæder det mig hvis de har fundet en god 100 mbit router, der kan modtage 107 mbit Wink uden problemer. Man kunne jo forestille sig at den havde lidt mere HW at gøre med end WRP400 pjevsen
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2009 kl. 15:03

Jeg vil ikke nævne navne her, jeg ved hvem det er og det ved han sikkert også selv.

Det glæder mig hvis de endelig har fundet en router der kan løfte opgaven så de kan levere varen til deres kunder, men indtil videre så kører jeg videre på mit nuværende setup.

Og ja jeg kan fint boote min tv box på mit aktuelle setup, har DHCP kørende på min NAS box.

Cool nok hvis du har fået din tv boks til at boote igennem din DIR-655 router :) Har selv læst at mange gerne vil men ikke har kunne få det til, derfor er jeg jo lidt nysgerrig :)
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rjakobsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2009 kl. 15:09

Cool nok hvis du har fået din tv boks til at boote igennem din DIR-655 router :) Har selv læst at mange gerne vil men ikke har kunne få det til, derfor er jeg jo lidt nysgerrig :)

jeg har beskrevet mit setup her:

Og du er velkomne til at spørge løs.
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2009 kl. 15:11

jeg har beskrevet mit setup her:

Og du er velkomne til at spørge løs.

Cool, smider jeg lige til min kammi som har profiber. :) ( han er nu ellers glad for den nye tilgin router )
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pfugl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2009 kl. 07:58
At en router er megabit, fortæller kun at den indbyggede switch på lan siden kan køre megabit. Det siger ikke noget om routerens evne til at overføre fra wan til lan. Så en megabit router er ikke nødvendigvis bedre til at overføre end en 100mb router.
Profiber opgiver at 2 hd kanaler plus en sd kanal skal kunne overføres samtidig. En hd kanal tager max 19mb, og en sd ca 5mb. Så regnestykket er 43mb + 50mb til download, altså ialt 93mb. Det er worst case, og forudsætter at hd kanalerne er fuld hd dvs 1080p, hvilket der ikke er ret mange der er.
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2009 kl. 08:51
pfugl, du har skam ret i at det ikke er sikkert at en Gbit router er bedre end en 100Mbit router, hvis den evne til at overføre data fra wan til lan er dårlig.

Som sagt jeg har set Tilgin routeren i drift, og den trækker fint 2 HD + 1SD kanal også 50Mbit. Ud over det, kan jeg fortælle dig at profibers HD kanaler ikke er max på 19Mbit, men op til 26Mbit an på hvad kanal man ser. Og deres SD kanaler er på ca 10Mbit.

Det er total lige meget om kanalen er 1080p eller ej, når ens STB kun kan vise 1080i so far, men som du selv siger, så er det meget meget få kanaler som overhovedet taget er optaget i 1080P. :)
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rjakobsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2009 kl. 09:13

Jeg beklager at jeg i min iver kom til at generalisere, det er helt korrekt at man ikke kan antage at en gigabit router er bedre end en 100mbit router bare fordi den kan køre gigabit på det interne net. Og den kører sikkert kun 100mbit ud mod Profiber (det må jeg have testet en dag), men så jeg istedet konstatere at MIN Linksys WPR400 ikke lever op til opgaven som 100mbit router og at min DLink DIR-655 fint lever op til opgave at være 100mbit router med intern gigabit net.

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 22>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu