recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projector sammenligning.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Projector sammenligning.

Besvar Besvar Side  <1234 9>
Forfatter
Besked
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2013 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

stridsvognen, jeg tror jeg skal have det skåret ud i pap, men hvad kigger du efter i de billeder?

Jeg kigger efter hvordan projectoeren opløser 1080P 

Og ikke skarphed convergence osv. Men mere hvordan høj opløsning håndteres, og holder lys og farve.

Ting som ikke er taget hensyn til når man kalibrere, men har en del betydning for billedet.

Hvis bare du kan nappe et hurtigt billede på 4-5m afstand med en tlf, kold projektor, det er ligemeget, det tar 1- 2 min alt efter hvor langsom din afspiller er..Wink

Redigeret af stridsvognen - 20-December-2013 kl. 23:00
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2013 kl. 23:03
Ok, jeg skal prøve at smide et billede op ved lejlighed. Jeg har ikke selv kunne se problemer ved de alminde testbilleder fra DVE HD Basics BDen. Fin overgang fra sort til hvid. Ingen clipping. Fuld resolution af 1080P. Ingen farvefejl ved gråtoner osv. (Men jeg er ikke ekspert Embarrassed)

Redigeret af Stereolab - 20-December-2013 kl. 23:06
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2013 kl. 23:05

Ok, jeg skal prøve at smide et billede op ved lejlighed. Jeg har ikke selv kunne se problemer ved de alminde testbilleder fra DVE HD Basics BDen. Fin overgang fra sort til hvid. Ingen clipping. Fuld resulation af 1080P. Ingen farvefejl ved gråtoner osv. (Men jeg er ikke ekspert Embarrassed)

Det er en sjov test, tror faktisk at SONY har rimelig styr på det..  Men har ikke set billeder af din model.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2013 kl. 23:06
Her er en 3 rørs CRT, og convergence er ikke perfekt.

Redigeret af stridsvognen - 20-December-2013 kl. 23:19
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2013 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Og ikke skarphed convergence osv. Men mere hvordan høj opløsning håndteres, og holder lys og farve.

De forskellige ting hænger sammen, så jeg mener ikke det er helt korrekt at sige at det testbillede ikke siger noget om skarphed og konvergens. Hvis du f.eks. tager det farveskift der bl.a. opstår ved konvergensfejl i nogle af felterne, så kan du flytte på hvilken farve de antager, hvis du ændrer på konvergensen med pixel alignment.

Udover at jeg mener det er meget væsentligt at man lige tager en vurdering af om det billede man har taget er retvisende i forhold til hvad øjet ser, inden man uploader det, så mener jeg iøvrigt at der er mange ting der kan læres ved at kigge på fotos af specifikke testbilleder. Dét screenshots på ingen måde kan bruges til er at evaluere billedkvalitet generelt, men at sige noget specifikt om et helt specifikt emne kan man, hvis man håndterer det rigtigt, sagtens.

Billedet langt fra, som kun kan bruges til at kigge på farven og den relative lysstyrke af de enkelte felter, kan så højst bruges til at sige lidt om detaljegraden, det siger intet om hvad årsagen til en evt. forskel er. Det kan nærbillederne måske sige lidt mere om. Så jeg mener da bestemt at hvis man vil dele denne type billeder, så skal man tage begge dele med.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2013 kl. 10:23

Jeg ved ikke hvordan det fungerer på Epson og JVC, men på min Sony (VPL-HW55ES) kan man justere farvepanelerne, både generelt, men også i zoner. På den måde kan man opnå "perfekt" alignment. Efter kalibrering er der ingen konvergensproblemer overhovedet. Min tidligere Panasonic PT-AT5000 var god på det punkt, men ikke perferkt. Der var desværre ingen mulighed for at justere panelerne. Det problem ser man ikke på single chip DLP, som du nævner. De har så tit andre problemer, specielt i de billigere katagorier (RBE, sortniveau, støj).

Single chip DLP er - når de er gode - suverænt de bedste til det specifikke testbillede. Ikke kun pga. konvergens, inter-pixel kontrast - dvs. kontrasten mellem to pixels umiddelbart ved siden af hinanden - er bare højest på single-chip DLP. En GODT justeret CRT kan måske konkurrere med det, jeg har ikke rigtigt beskæftiget mig med gode nok CRT'er til at jeg vil udtale mig om det - men for flertallet er det også lidt akademisk. LCD/LCOS er per definition ret ringe til inter-pixel kontrast, og dertil kommer så konvergens-issuet.

Derudover siger det testbillede også en del om optik-kvalitet (og indstilling!), men det er kun close-up billederne der kan sige noget interessant dér. EDIT: Hvis man har et "usædvanligt" lærred, vil det iøvrigt også skinne igennem.

Redigeret af Otto J - 21-December-2013 kl. 10:28
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2013 kl. 10:40

Jeg ved ikke hvordan det fungerer på Epson og JVC, men på min Sony (VPL-HW55ES) kan man justere farvepanelerne, både generelt, men også i zoner. På den måde kan man opnå "perfekt" alignment. Efter kalibrering er der ingen konvergensproblemer overhovedet. Min tidligere Panasonic PT-AT5000 var god på det punkt, men ikke perferkt. Der var desværre ingen mulighed for at justere panelerne. Det problem ser man ikke på single chip DLP, som du nævner. De har så tit andre problemer, specielt i de billigere katagorier (RBE, sortniveau, støj).

Jeg glemte at skrive dét jeg egentlig citerede dit indlæg for at sige Wink De konvergens-justeringer du laver i f.eks. Sony'en, som giver dig mulighed for at korrigere med mindre end én pixels nøjagtighed, vil forringe projektorens evne til at levere fuld opløsning, da de fungerer ved at "blande" farverne i de omkringliggende pixels - de kan jo ikke fysisk flytte på pixels. Derved vil du (måske) kunne fjerne farveskiftet, men prisen for det vil være lavere reel opløsning.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2013 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg glemte at skrive dét jeg egentlig citerede dit indlæg for at sige Wink De konvergens-justeringer du laver i f.eks. Sony'en, som giver dig mulighed for at korrigere med mindre end én pixels nøjagtighed, vil forringe projektorens evne til at levere fuld opløsning, da de fungerer ved at "blande" farverne i de omkringliggende pixels - de kan jo ikke fysisk flytte på pixels. Derved vil du (måske) kunne fjerne farveskiftet, men prisen for det vil være lavere reel opløsning.
OK. Det er interessant. Betyder det så at man skal holde sig fra at gøre den justering? Det er kun en "fejl" som man kan se i mild grad på testbilleder, altså ikke noget jeg har observeret i almindeligt brug.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2013 kl. 10:56

OK. Det er interessant. Betyder det så at man skal holde sig fra at gøre den justering? Det er kun en "fejl" som man kan se i mild grad på testbilleder, altså ikke noget jeg har observeret i almindeligt brug.

Det vil jeg argumentere for, ja. Men der kan sikkert argumenteres for at det handler om fordele og ulemper. Hvis du ser konvergensfejl i praksis, og denne justering kan løse det, så kan det godt være det er investeringen værd at smide lidt skarphed for at fjerne konvergensfejlen. Det vil være individuelt.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2013 kl. 11:08

Det vil jeg argumentere for, ja. Men der kan sikkert argumenteres for at det handler om fordele og ulemper. Hvis du ser konvergensfejl i praksis, og denne justering kan løse det, så kan det godt være det er investeringen værd at smide lidt skarphed for at fjerne konvergensfejlen. Det vil være individuelt.
OK. Så lærte jeg noget nyt i dag. Jeg troede naivt at man faktisk fysisk justerede panelerne. Det du siger, er præcis det svar jeg lige har læst mig til på AVSforum. Problemet er det samme for Sony og JVC. Jeg har kun opdaget konvergensfejlen ved at kigge på hvide linjer på sort baggrund, når jeg står ved lærredet. Det ses ikke fra normal afstand (såvidt jeg husker). Jeg vil prøve at slå det til/fra for at se hvad jeg bedst kan lide - om det overhovedet giver en meningsfuld forskel.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2013 kl. 11:23

De forskellige ting hænger sammen, så jeg mener ikke det er helt korrekt at sige at det testbillede ikke siger noget om skarphed og konvergens. Hvis du f.eks. tager det farveskift der bl.a. opstår ved konvergensfejl i nogle af felterne, så kan du flytte på hvilken farve de antager, hvis du ændrer på konvergensen med pixel alignment.

Udover at jeg mener det er meget væsentligt at man lige tager en vurdering af om det billede man har taget er retvisende i forhold til hvad øjet ser, inden man uploader det, så mener jeg iøvrigt at der er mange ting der kan læres ved at kigge på fotos af specifikke testbilleder. Dét screenshots på ingen måde kan bruges til er at evaluere billedkvalitet generelt, men at sige noget specifikt om et helt specifikt emne kan man, hvis man håndterer det rigtigt, sagtens.

Billedet langt fra, som kun kan bruges til at kigge på farven og den relative lysstyrke af de enkelte felter, kan så højst bruges til at sige lidt om detaljegraden, det siger intet om hvad årsagen til en evt. forskel er. Det kan nærbillederne måske sige lidt mere om. Så jeg mener da bestemt at hvis man vil dele denne type billeder, så skal man tage begge dele med.

Haløjsa.

Hyggeligt du lige kom ind i tråden, ser ud til vi er rimeligt enige her.

Det hele kommer sig lidt af at jeg har leget en del med båndbrede på CRT projektoere, og set hvad der gør ved forskellige opløsninger.

Jeg vil mene at convergensfejl ikke umidelbart er synlige på lang afstand i 1:1 lodret vandret felterne, hvis man træder langt nok tilbage, Det drejer sig for mig om at vurdere hvordan projektoeren håndtere bitdybde opløsningen på alle 3 farver.
Og da alle 6 felter indeholder ½ 100% lys og ½ sort, så bør de ende med samme grå når du kommer så langt væk at du ikke kan se linierne/ opløsningen, og den dårlige convergence skal også udvaskes da alle 3 paneler skyder i samme område.

Billedet af CRT projektoeren er lidt snyd, da det normalt er umuligt at opløse 1:1 pixel lodret.

Som du også skriver er et nærbillede også vigtigt, men det ødelægger ofte debatten da folk har svært ved at forholde sig til at øpløsning udover at adressere hver pixel.

Hvis jeg skal definere opløsningen på en måde så de fleste vil forstå det vil jeg skrive det sådan..

1920 x 1080 x 3 x 256 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2013 kl. 11:43

Det drejer sig for mig om at vurdere hvordan projektoeren håndtere bitdybde opløsningen på alle 3 farver.

Vil du uddybe det? Ikke mindst hvordan du mener du kan se det af dét testbillede?

Hvis jeg skal definere opløsningen på en måde så de fleste vil forstå det vil jeg skrive det sådan..

1920 x 1080 x 3 x 256 

Det kan jeg ikke lige se at nogen bliver klogere af? Opløsning og farvedybde er forskellige ting, og afsløres af forskellige testbilleder. Jeg synes det er forkert og misvisende at begynde at kalde farvedybde for opløsning.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 9>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu