recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor/Lærred til udfordrende stue
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor/Lærred til udfordrende stue

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 19:11

rart at høre jeg næppe får problemer når/hvis jeg stiller fronthøjttalerne længere fra hinanden

Men hvilket lærred skal jeg købe, hvis vi snakker JVC HD350? Havde som sagt forestillet mig 5-7K for lærred.

Kan man få et lærred deromkring der yder HD350 retfærdighed, eller er det spild af penge med en HD350 og et "billigt" lærred til de 5-7000?

Motor er mig ligegyldigt med mindre det følger med eller giver bedre resultat på anden led.

Tab-Tension egentlig også ligegyldigt, hvis jeg ellers kan få et lærred der er lige (læs, lige nok til at jeg, rimelig perfektionistisk anlagt og gode øjne, ikke kan se noget med det blotte øje fra 3,4 meter - også efter nogle år).

Synes at have læst om nogle lærreder, som blev rullet op mindre stramt, hvorved det blev lige når man rullede det ned?

Og så har jeg læst et par indlæg om "grov overflade" på diverse lærreder. Kan man så overhovedet se forskel mellem 720P og 1080P ?

(hvis vi antager jeg ender med en billedstørrelse på 92-94" og en se-afstand på 3,4 meter )

Mvh.

Thomas

Redigeret af Thomasl - 29-Juli-2009 kl. 19:13
mvh.

Thomas
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 21:21
hvis du er perfektionistisk, så glem et rullelærred, der ikke har tab-tension
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

Tab-Tension egentlig også ligegyldigt, hvis jeg ellers kan få et lærred der er lige (læs, lige nok til at jeg, rimelig perfektionistisk anlagt og gode øjne, ikke kan se noget med det blotte øje fra 3,4 meter - også efter nogle år).

Tab-tension _er_ måden at få et lærred der ikke bølger. Så det er ikke ligegyldigt. Jeg sælger personligt kun rullelærreder uden tension hvis folk insisterer på at få dét, og når det sker er jeg holdt op med at sige at der er risiko for at det bølger - jeg _garanterer_ folk at det bølger, hvis de så vælger denne løsning alligevel og er heldige at få ét der bølger så lidt at de ikke lægger mærke til det, så er det en uventet bonus.

Jeg ved der findes leverandører der mere eller mindre kalkulerer med at det er ret få der rent faktisk beklager sig, og så løser de det for de få der gør, på den ene eller den anden måde. Det synes jeg personligt ikke er måden at gøre det på.

Synes at have læst om nogle lærreder, som blev rullet op mindre stramt, hvorved det blev lige når man rullede det ned?

Det vil jeg påstå er salgsgas. Men der findes lærreder med meget tykke duge, der bølger mindre. Jeg har dog ikke set nogle af disse samtidig have en overflade der matcher f.eks. Lissau's tab-tension dug, og de er heller ikke specielt billigere end tab-tension versionerne.

Og så har jeg læst et par indlæg om "grov overflade" på diverse lærreder. Kan man så overhovedet se forskel mellem 720P og 1080P ?

Du vil såmænd nok kunne se forskel stadigvæk, men du vil ikke få det fulde udbytte af forskellen hvis lærredet ikke lever op til det. Mange af de billige lærreder jeg har set har haft rystende dårlige overflader, som er problematiske hvadenten du har 1080P eller ej. Der findes lærreder som jeg vil kalde ringere end en hvid MDF-plade. Der ER altså forskel på lærreder, men det kan være endog meget svært at gennemskue, fordi der ikke er ret mange specifikationer at forholde sig til, og det kræver nogen erfaring at bedømme overfladerne på øjemål, specielt hvis man ikke har en full-size demo at gøre det ud fra - hvilket man i praksis ret sjældent har.

Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2009 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Tab-tension _er_ måden at få et lærred der ikke bølger. Så det er ikke ligegyldigt. Jeg sælger personligt kun rullelærreder uden tension hvis folk insisterer på at få dét, og når det sker er jeg holdt op med at sige at der er risiko for at det bølger - jeg _garanterer_ folk at det bølger, hvis de så vælger denne løsning alligevel og er heldige at få ét der bølger så lidt at de ikke lægger mærke til det, så er det en uventet bonus.

Jeg ved der findes leverandører der mere eller mindre kalkulerer med at det er ret få der rent faktisk beklager sig, og så løser de det for de få der gør, på den ene eller den anden måde. Det synes jeg personligt ikke er måden at gøre det på.

Det vil jeg påstå er salgsgas. Men der findes lærreder med meget tykke duge, der bølger mindre. Jeg har dog ikke set nogle af disse samtidig have en overflade der matcher f.eks. Lissau's tab-tension dug, og de er heller ikke specielt billigere end tab-tension versionerne.

Du vil såmænd nok kunne se forskel stadigvæk, men du vil ikke få det fulde udbytte af forskellen hvis lærredet ikke lever op til det. Mange af de billige lærreder jeg har set har haft rystende dårlige overflader, som er problematiske hvadenten du har 1080P eller ej. Der findes lærreder som jeg vil kalde ringere end en hvid MDF-plade. Der ER altså forskel på lærreder, men det kan være endog meget svært at gennemskue, fordi der ikke er ret mange specifikationer at forholde sig til, og det kræver nogen erfaring at bedømme overfladerne på øjemål, specielt hvis man ikke har en full-size demo at gøre det ud fra - hvilket man i praksis ret sjældent har.

når jeg skriver ligegyldigt mener jeg, at det er mig underordnet om der er tab-tension eller ej, bare jeg ikke ligefrem med det blotte øje kan se et bulet lærred. Men det lyder jo nærmest som om du skriver, at man ikke kan få et tilfredsstillende resultat uden Tab-tension?

Vil det sige, at alle de mange mange lærreder på markedet uden Tab-tension, altid buler og at folk både kan se/opleve det, og finder sig i det?

nuvel, kan da godt være jeg skulle overveje tab-tension hvis det er tilfældet, men hvilket mærke skal jeg gå efter?

Hvad ville matche dels HD350'eren, og en lyst malet stue (hvid glans 5) der ikke er mørkelagt? (vil dog i 90% af tilfælde se film om aftenen, så er her ikke meget lys, da vi bor langt over gadebelysningen som peger nedad (kan dog være vi får nogle rullegardiner, jeg er ved at bearbejde konen))

Skal jeg overveje gråt lærred?

Plejer man at købe projektoren først, uden lærred, og så få tilsendt et hav af lærred-prøver som man klistrer op på væggen?

Synes det er svært at finde et sted man reelt kan lave en sammenligning mellem gode, men alternative produkter.

PS: Er der evt. nye projektorer på vej som jeg bør vente på?

mvh.

Thomas
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2009 kl. 23:04

når jeg skriver ligegyldigt mener jeg, at det er mig underordnet om der er tab-tension eller ej, bare jeg ikke ligefrem med det blotte øje kan se et bulet lærred. Men det lyder jo nærmest som om du skriver, at man ikke kan få et tilfredsstillende resultat uden Tab-tension?

Folk definerer jo "tilfredsstillende" forskelligt, men efter min mening er det som jeg skriver, er det uden tension skal man _forvente_ at der er synlige buler, men man kan være heldig at få et der buler så lidt at det ikke er direkte synligt. Så hvis du vil sikre dig et lærred uden buler, er du nødt til at gå efter tab-tension.

Vil det sige, at alle de mange mange lærreder på markedet uden Tab-tension, altid buler og at folk både kan se/opleve det, og finder sig i det?

Nja... Det vil nærmere sige at rigtigt mange har et lærred med synlige buler, men ikke er kræsne nok til at de selv har lagt mærke til det. Jeg har oplevet lærreder hvor ejeren har sagt at de ikke kan se argumentet for tab-tension, fordi der overhovedet ikke er buler i deres, men når jeg så kigger på det så bølger billedet lystigt hen over bulerne så snart billedet panorerer. Folk har forskellige krav.

nuvel, kan da godt være jeg skulle overveje tab-tension hvis det er tilfældet, men hvilket mærke skal jeg gå efter?

Dér er jeg inhabil, men der er ikke så meget at vælge imellem hvis prisen skal holdes nogenlunde nede.

Plejer man at købe projektoren først, uden lærred, og så få tilsendt et hav af lærred-prøver som man klistrer op på væggen?[/QUOTE]

Det er ret forskelligt hvad folk gør. En ret stor del af mine kunder vælger at stole på at jeg er mere kræsen end de selv er, og gør derfor bare som jeg anbefaler... Uden at jeg vil lyde arrogant, så er det helt ærligt min opfattelse at det er dem der får de bedste løsninger for pengene, i forhold til dem der forsøger at gennemskue det hele selv...

Synes det er svært at finde et sted man reelt kan lave en sammenligning mellem gode, men alternative produkter.

Ja, det er det. Det kan du give priskrigen skylden for. Det er blandt andet derfor det er meget svært selv at sætte sig ind i hvad der er bedst, og i praksis bedre at læne sig kraftigt op ad en kompetent rådgiver.

Ikke umiddelbart noget specifikt jeg kender til, måske BenQ W6000, alt efter hvad throw ratio osv bliver på den. Alle relevante nyheder præsenteres på Cedia midt i september, herefter ved vi formentligt hvad der kommer af modeller frem til foråret.

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 10:38

Igen, hvis du er perfektionistisk, så er der kun tab-tension eller fastramme at vælge imellem. Glem rullelærred, du bliver ked af det, når det begynder at bue/bule.

Til din hvide stue, som snart skal indeholde projektor, er en eller anden form for mørkelægning et must. Det skal du overbevise din kone om, ellers er der ikke mulighed for at se film i sommerhalvåret, for selvom gadebelysningen ikke skinner ind i stuen, bliver det for lyst til et ordentligt billede, og så er det synd at investere i så fin projektor, og godt lærred. Husk sortniveau på billedet kan kun blive så sort, som lærred er, når alt lys og projektor er slukket!!

Ja det er super svært at få gode demonstrationer af projektorer, og endnu sværere at se lærreder. Derfor også vigtigt at vi husker at "støtte" de forretninger der tilbyder disse demoer. Eller sagt på en anden måde, forstå at god rådgivning også koster en smule, med den tanke er priserne hos de forretninger jo ikke væsentlig dyrere end i netbutikker i udlandet. Ofte kan man jo, hvis man køber både lærred, projektor og ophæng hos samme forhandler opnå en samlet pakkepris, som gør at samlet prisforskel ikke bliver ret stor.

Især lærred er nærmest umuligt at få demonstreret - her bliver man nødt til at stole på leverandøren, så find en god leverandør, der kan levere den projektor, du har kigget på, og lad ham være med til at finde din lærredsløsning. Er det en leverandør der ved hvad han snakker om, så kan du også være sikker på at han vil garantere at du får det mest optimale i forhold til dit budget.

Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

Igen, hvis du er perfektionistisk, så er der kun tab-tension eller fastramme at vælge imellem. Glem rullelærred, du bliver ked af det, når det begynder at bue/bule.

Til din hvide stue, som snart skal indeholde projektor, er en eller anden form for mørkelægning et must. Det skal du overbevise din kone om, ellers er der ikke mulighed for at se film i sommerhalvåret, for selvom gadebelysningen ikke skinner ind i stuen, bliver det for lyst til et ordentligt billede, og så er det synd at investere i så fin projektor, og godt lærred. Husk sortniveau på billedet kan kun blive så sort, som lærred er, når alt lys og projektor er slukket!!

Ja det er super svært at få gode demonstrationer af projektorer, og endnu sværere at se lærreder. Derfor også vigtigt at vi husker at "støtte" de forretninger der tilbyder disse demoer. Eller sagt på en anden måde, forstå at god rådgivning også koster en smule, med den tanke er priserne hos de forretninger jo ikke væsentlig dyrere end i netbutikker i udlandet. Ofte kan man jo, hvis man køber både lærred, projektor og ophæng hos samme forhandler opnå en samlet pakkepris, som gør at samlet prisforskel ikke bliver ret stor.

Især lærred er nærmest umuligt at få demonstreret - her bliver man nødt til at stole på leverandøren, så find en god leverandør, der kan levere den projektor, du har kigget på, og lad ham være med til at finde din lærredsløsning. Er det en leverandør der ved hvad han snakker om, så kan du også være sikker på at han vil garantere at du får det mest optimale i forhold til dit budget.

jeg skrev "rimelig perfektionistisk anlagt", men jo, jeg er mere og mere klar til Tab-tension, selvom det går over de 5-7K jeg havde forestillet mig for et lærred.

som jeg også skrev, er planen netop at vi stort set ikke ser film i sommermånederne, eller kun efter mørkets frembrud. Kan dog godt være jeg køber rullegardiner som jeg kan skjule pænt bag ved lamelgardinerne, men det er ikke planen pt. Når lyset er slukket om aftenen, er her nemlig rimeligt mørkt. Man kan orientere sig, men så heller ikke mere. aner ikke hvad det svarer til i Lux og lign

Mht. den lyse stue, er det måske ikke så slemt som jeg først antog, idet jeg har prøvet at lege med lys på vægge, vinduespartier m.v.: og der bliver egentlig kastet forbavsende (for mig i hvert fald) lidt lys tilbage:

Venstre side af stuen, har åbning til køkken som sluger meget lys der derved ikke reflekteres. Desuden mørkt mat valnød møbel.

Højre siden af stuen, har 5x2,2 meter hvide stof lamelgardiner, det reflekterer ingenting, bliver selvfølgelig lidt hvidt, men ikke meget. Tror der slipper en lys igennem som kan oplyse vores terrasse udenfor...

Bagvæggen er nok det eneste som vil reflektere lidt, men der er kun ca. 3x2,5 meter mat hvid væg (og fra lærred er der 5,6 meter derned), da de sidste meter er entre/gang, der fortsætter ca. 4-5 meter videre ned imod soveværelser m.m.

Alt dette ses bedst på diverse photos/tegninger i min bio, se først side.

Og bare rolig, skal nok købe det hele så samlet som muligt, af en prof. :)

Det jeg savner er at kunne se lærreder sammenliget med hinanden, og at kunne få demonstreret mellemklasse projektorerne. Synes man nemt kan få set 8-15K projekter, og så JVC'erne fra 30K og dem der er endnu dyrere. Men derimellem er der så nogle produkter man kun kan læse om. Jeg har i hvert fald ikke fundet et sted at kunne se PT-AE3000U endnu, eller lignende modeller.

mvh.

Thomas
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 12:19

Tror faktisk man kan få mørkelægningslameller - men måske lidt træls, at der bliver helt mørkt altid, blot fordi man lige blænder af om aftenen - det er trods alt ikke altid man skal se film...

Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

Tror faktisk man kan få mørkelægningslameller - men måske lidt træls, at der bliver helt mørkt altid, blot fordi man lige blænder af om aftenen - det er trods alt ikke altid man skal se film...

Jeps, Faber (og andre) sælger nogle glimrende produkter i den retning, men det valgte vi bevist fra.

mvh.

Thomas
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Folk definerer jo "tilfredsstillende" forskelligt, men efter min mening er det som jeg skriver, er det uden tension skal man _forvente_ at der er synlige buler, men man kan være heldig at få et der buler så lidt at det ikke er direkte synligt. Så hvis du vil sikre dig et lærred uden buler, er du nødt til at gå efter tab-tension.

Nja... Det vil nærmere sige at rigtigt mange har et lærred med synlige buler, men ikke er kræsne nok til at de selv har lagt mærke til det. Jeg har oplevet lærreder hvor ejeren har sagt at de ikke kan se argumentet for tab-tension, fordi der overhovedet ikke er buler i deres, men når jeg så kigger på det så bølger billedet lystigt hen over bulerne så snart billedet panorerer. Folk har forskellige krav.

Dér er jeg inhabil, men der er ikke så meget at vælge imellem hvis prisen skal holdes nogenlunde nede.

Plejer man at købe projektoren først, uden lærred, og så få tilsendt et hav af lærred-prøver som man klistrer op på væggen?

Det er ret forskelligt hvad folk gør. En ret stor del af mine kunder vælger at stole på at jeg er mere kræsen end de selv er, og gør derfor bare som jeg anbefaler... Uden at jeg vil lyde arrogant, så er det helt ærligt min opfattelse at det er dem der får de bedste løsninger for pengene, i forhold til dem der forsøger at gennemskue det hele selv...

Ja, det er det. Det kan du give priskrigen skylden for. Det er blandt andet derfor det er meget svært selv at sætte sig ind i hvad der er bedst, og i praksis bedre at læne sig kraftigt op ad en kompetent rådgiver.

Ikke umiddelbart noget specifikt jeg kender til, måske BenQ W6000, alt efter hvad throw ratio osv bliver på den. Alle relevante nyheder præsenteres på Cedia midt i september, herefter ved vi formentligt hvad der kommer af modeller frem til foråret.

[/QUOTE]

BenQ er vel DLP ? Mener de som regel har "dårlig" throw ratio, set fra min synsvinkel ;-)

Har tjekket dit site, og kan se hvad du mener med "inhabil". Helt ok. Du skal nok få lov at gi et tilbud når/hvis valget (som meget tyder på) falder på JVC 350 og et af de lærreder du forhandler.

Som du vist nævnte i en tråd et sted, så vil jeg I næste uge hive konen med ind et eller andet sted og se JVC HD350 (jeg selv har også kun set HD-1 og HD-100, men antager at HD350 matcher i kvalitet).

mvh.

Thomas
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2009 kl. 17:49

Benq W6000 har specs liggende her:

http://www.benq.com/products/Projector/?product=1546&pag e=specifications

Om Throw ratio står der: 1.62 to 2.43, 55.7"@2M

Hvis jeg forstår tallene korrekt, altså ikke godt nok til mt setup med throw dist. 5,6-5,9 meter og ca. 92" billede.

mvh.

Thomas
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu