recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor- og lærredvalg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Projektor- og lærredvalg

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2013 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Oprindeligt skrevet af Faurholdt Faurholdt skrev:

Dejligt med en masse hjælpsomme mennesker Smile

W1070 er da godt nok billig, og jeg kan se på nogle af de andre tråde at den også leverer et godt billed. Men hvad med støjniveau, det bliver nok nødvendigt med en støjsvag projektor da jeg skal sidde lige nedenunder den. 

TW3200 kunne også være en mulighed, jeg kan ikke rigtigt finde ud af de dB. Kan se den er på 22 dB, på eco mode, hvor W1070 er på 30.

Mvh. Faurholdt

db er angivelse af støjniveauet. Og uden at kende de nævnte maskiner IRL, så kan jeg fortælle at der er en markant forskel på støjen fra de to maskiner alene ud fra tallene. Et fald på 3 db, svarer til en halvering af lydniveauet/støjen.

MVH

Min Epson TW-3200 sidder loftsmonteret lige over siddepositionen og jeg hører den først når jeg slukker for filmen. Det er helt perfekt.
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
Munkieftw Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Februar-2013
Sted: Amager
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munkieftw Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2013 kl. 12:22
Jeg har en W1070 - kort og godt. Flot billede, står ultra skarpt med mørke omgivelser. Men larmer, det gør den. Dog vil jeg mene at hvis den bruges til film - så skal der alligevel skrues op for anlægget. Også er det hurtigt underordnet.

Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-September-2007
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2013 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Munkieftw Munkieftw skrev:

Jeg har en W1070 - kort og godt. Flot billede, står ultra skarpt med mørke omgivelser. Men larmer, det gør den. Dog vil jeg mene at hvis den bruges til film - så skal der alligevel skrues op for anlægget. Også er det hurtigt underordnet.

Det er jeg enig i, men det afhænger også af hvor sart man er :-)
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Point: 641
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2013 kl. 13:04
Der er nu ikke meget ondt at sige om TW3200 billede (til prisen).

Ligger den ikke på højde med W1070?
Til top
Munkieftw Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Februar-2013
Sted: Amager
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munkieftw Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2013 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

Det er jeg enig i, men det afhænger også af hvor sart man er :-)

Helt bestemt. Jeg er begyndt at få sans og øre - til irriterende lyde. Og synes ikke denne er et fængende problem. Min sofa står under, men den gode siddeplads er lidt til venstre for den loftmonteret projektor. 

Film skal nydes med godt billede, men mindst ligeså god lyd. Så hvis ikke der er skruet op, og det er en stille drama - så vil der opstå problemer(med blæseren). Dog er lærred og projektor købt til formål med store film, store scener, stor lyd og en rungende biograf fornemmelse. :-) 
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Maj-2013
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2013 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Der er nu ikke meget ondt at sige om TW3200 billede (til prisen).

Ligger den ikke på højde med W1070?

De to projektorer er meget forskellige. Jeg har selv en TW3200 og har set w1070 i HFK et par gange. Først og fremmest er w1070 markant mere lysstærk hvis man sammenligner med tw3200s biografmode hvor den har sit bedste billede. w1070 virker også mere skarp hvor tw3200 er lidt mere blød i gengivelsen. Til gengæld synes jeg at w1070 var noget grå i sortgengivelsen. Det er lidt svært et bedømme når man ikke har set dem samtidig, men sådan oplever jeg det. w1070 var også meget urolig i billedet. Det er lidt svært af beskrive, men sammenlignet med tw3200 var der tydeligt mere "judder" ved kamara panoreringer. Jeg lagde også for første gang mærke til DLP regnbuer på en DLP projektor. Det har jag aldrig set før. Ellers synes jeg at begge projektorer kan indstilles til at have tilfredsstillende farver. Som w1070 var indstillet i HFK var der lidt mere pang på farverne, men de så stadig gode ud. Tw3200 kan IMO også indstilles til gode farver.
Hvis jeg skulle vælge mellem de to, ville jeg snuppe en tw3200 hvis ikke lærredet er alt for stort (omkring 100"). Med et stort lærred ville jeg snuppe w1070 for at få lys nok.

Redigeret af dpdk - 01-Juli-2013 kl. 14:46
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2013 kl. 14:45

Helt bestemt. Jeg er begyndt at få sans og øre - til irriterende lyde. Og synes ikke denne er et fængende problem. Min sofa står under, men den gode siddeplads er lidt til venstre for den loftmonteret projektor. 

Film skal nydes med godt billede, men mindst ligeså god lyd. Så hvis ikke der er skruet op, og det er en stille drama - så vil der opstå problemer(med blæseren). Dog er lærred og projektor købt til formål med store film, store scener, stor lyd og en rungende biograf fornemmelse. :-) 

På et helt generelt plan: De færreste film har "knald på" hele tiden. Der vil som regel altid være sekvenser der er mere stille (der findes undtagelser...), og den subjektive oplevelse af dynamik er ret afhængig af hvor stille de stille sekvenser er. Desuden er "dynamik" ikke lig med højt lydtryk, der kan sagtens være dynamik i svage passager. Jo mere baggrundsstøj, jo dårligere vil oplevelsen af dynamik være i disse passager, og jo mere vil man føle behov for at skrue op i de kraftige passager for at få oplevelsen af dynamik. Derfor mener jeg ikke det er rigtigt at det kun er stille dramaer der lider under blæserstøj, om noget så er dynamik i en "snakke-film" mindre væsentlig, da det hér i højere grad er historien og ikke sanse-indtryk det drejer sig om. Især i f.eks. skud-dueller hvor der er stille mellem hvert skud, gør det en meget dramatisk forskel på oplevelsen af dynamikken om der er hørbar støj i lokalet eller ej. Gyserfilm er et andet åbenlyst eksempel, hvor det har en væsentlig indflydelse på oplevelsen af filmen.

Udover dynamik-oplevelsen, så påvirker det også væsentligt hvor højt man behøver spille for at kunne følge med i filmen. Prøv at lægge mærke til hvor ofte folk efterlyser en løsning på at de skal spille højt for at kunne høre hvad der bliver sagt i film og tv. Hvis der er fuldstændigt stille, akustikken i lokalet er god, og højttalerne er af bare nogenlunde rimelig kvalitet, så kan du spille MEGET lavt, og stadig have nemt ved at følge talen, og faktisk også have en oplevelse af dynamik. Jeg har altid været uenig i tankegangen bag aktiv loudness, dvs. at skrue op for bassen når lydtrykket er lavt, for at kompensere for den menneskelige hørelse. I min egen kælder, hvor jeg har et ikke ret dyrt anlæg stående, har jeg INGEN problemer med at følge bas- eller diskant-gengivelsen selv om jeg spiller så lavt at det kun lige kan anes hvilket nummer der spiller. Loudness-funktionen bliver relevant når der er baggrundsstøj, fordi denne baggrundsstøj ofte vil være relativt lavfrekvent - er min påstand. Det kan opleves i overdrevet grad i bilen, bemærk hvor forskelligt lyden opfattes når man kører 130, kontra når man holder stille.

Kort sagt: Det handler ikke bare om hvorvidt man er generet af støjen eller ej. Lavere støjniveau giver en væsentlig forbedring af den subjektive lydkvalitet. Også selv om du ikke som sådan er opmærksom på støjen.

Redigeret af Otto J - 01-Juli-2013 kl. 14:46
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2013 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

Med et stort lærred ville jeg snuppe w1070 for at få lys nok.

Der er jeg helt enig, netop mit hovedargument for at gå efter en TW6100, den koster dog lidt mere :)
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Maj-2013
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2013 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

Med et stort lærred ville jeg snuppe w1070 for at få lys nok.

Der er jeg helt enig, netop mit hovedargument for at gå efter en TW6100, den koster dog lidt mere :)

Ja hvis det skal være billigt kan man også overveje en eh tw5910. Den kommer med lidt mindre tilbehør og kan kun købes i internetforretninger. Jeg har ikke ser nogen af dem selv, men de skulle være meget lysstærke. Den kunne være en billig mulighed til et stort lærred. Der må dog være grænser for hvad OP har mulighed for i størrelsen. Hvis højttalerne skal stå ved siden af skærmen og der kun er 3m at gøre godt med så kommer det hurtigt til at knibe med pladsen. Et 100" er 220cm bredt plus minimum 10cm til rammen. Så er der kun 35cm tilbage på hver side.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2013 kl. 15:42
Ja TW5910 er også et fint valg (og okay lyd svag).

Der er 3 kilo til forskel mellem TW5910 og TW6100, og dertil får du lidt mere lys (dog betyder det ikke alverden hvis man som mange andre kører ECO mode), men kontrasten skulle være bedre på TW6100. Ved ikke hvor stor forskel det gør.

TW5910: 7500 kr
TW3200: 7500 kr

Hvis lense shift kan undværes ville jeg gå efter 5910/6100. Synes du får meget mere projektor ud af en 5910.

Jeg er dog blevet "farvet" af Epson da jeg var super glad for min TW6000, så du kan holde min holdning lidt baggrunden :-)

Til top
smuld Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Marts-2009
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smuld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2013 kl. 20:11
hvad med en optoma hd25? jeg kender ikke så meget til den selv, men den larmer heller ikke så meget. (hvad folk siger)
Qnap-659
tvix6600
Samsung ps51d8005
Onkyo 616
Kef 3005se
Til top
Faurholdt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Juni-2012
Sted: Aalborg,Danmark
Point: 70
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Faurholdt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2013 kl. 23:04
Jeg tror jeg vil gå efter en TW5910 pga. det lave støjniveau - jeg er meget generet af baggrundsstøj -, og fordi den også har 3D, ved ikke om jeg får det brugt, men så har jeg i hvert fald chancen Smile

Mht. lærred er jeg ikke helt sikker, jeg tror ikke det kan blive større en 92" pga. en dør. Skal jeg investere i et lidt dyrere lærred eller skal jeg købe et billigt et? Desværre kan det ikke blive et fastrammelærred pga. mit TV sidder på væggen.
Jeg kan mørklægge 100%, men har hvide vægge hele vejen rundt, ved ikke om det har noget at sige?

Mvh. Faurholdt

Redigeret af Faurholdt - 01-Juli-2013 kl. 23:06
Ny hjemmebiograf, bugdet: ikke så meget.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu