recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor skal købes men hvilken?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor skal købes men hvilken?

Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Censur Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 30-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 13:12
Jeg synes et er svært at finde nogle der virkelig snakker positivt om BenQ w20000 er den bare ikke pengene værd ift.w5000 & w6000 ?

Håber stadig der er nogle der kan hjælpe mig mht. mit spørgsmål omkring ophæng af lærred uden væg bagved?
Til top
Emilos88 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-April-2008
Sted: Denmark
Point: 925
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 13:38
Hvis lærredet er sort bagved, som de fleste er i den prisklasse, vil det nok ikke være det store problem.

Ang. DLP, var jeg lige inde i hifi-klubben i dag og så en demo af Benq W1000, jeg synes at regnbue effekten er mere tydelig end jeg havde regnet med. det kommer kun frem når man bevæger sit syn, men det gør man jo også med et stort lærred.
Get HIFI or die trying c",
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 13:56

her kommer lige en af mine "kæpheste" når det drejer sig om køb af projektor for en nybegynder....

Lyt til hvilke råd der bliver givet her på forum til hvilke modeller du skal købe, MEN du må aldrig købe før du har set dem live. Altså demonstreret hos nogle der ved hvad de taler om, og har dem sat fornuftigt op.

Som Emilos88 skriver, så blev han skuffet over regnbuer på en Benq W1000 han så i hifi-klubben. Han er ikke ene om at se regnbuer - mange ser dem, mange ser dem ikke, mens nogen ser dem, men bemærker dem ikke ved alm filmkigning.

Når vi taler et budget på samlet 30.000 så kan det ikke undgåes, at man må gå på kompromis på både lærred og projektor, men hvis man ved selvsyn finder ud af hvad skavankerne og manglerne, samt fordelene ved de enkelte modeller, så kan man "leve" med rigtig mange af skavankerne.

jeg havde heldigvis god tid i forbindelse med køb af min projektor, så jeg nåede at se små 6 modeller inden jeg besluttede mig, og jeg har bestemt ikke fortrudt. Jeg opdagede også i samme omgang, at det bestemt ikke er alle steder man får en fed demooplevelse. Jeg kan især anbefale CSO og CSN, hvor jeg fik super oplevelser.

Når du så har besluttet dig, så overvej om ikke det måske er værd at købe projektoren hos et af demostederne frem for på internettet. Netop en vare som en projektor som rigtig mange er på bar bund med, når de starter er altså lækkert at få noget hjælp til, hvis man er i tvivl om noget, og det kan du normalt hos de firmaer, der har specialiceret sig, frem for de firmaer, der sælger "boxe" på nettet. (nej jeg er ikke hellig, køber mange ting på nettet, men normalt kun de ting, jeg ikke behøver hjælp eller guiden til)

God fornøjelse med at få projektor i stuen

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af Emilos88 Emilos88 skrev:

Hvis lærredet er sort bagved, som de fleste er i den prisklasse, vil det nok ikke være det store problem.

Ang. DLP, var jeg lige inde i hifi-klubben i dag og så en demo af Benq W1000, jeg synes at regnbue effekten er mere tydelig end jeg havde regnet med. det kommer kun frem når man bevæger sit syn, men det gør man jo også med et stort lærred.
Ved ikke om det bare er mig, men jeg føler der er forskel på hvor meget man bemærker regnbuer alt efter hvilket materiale der ses. Og om projektoren er kalibreret.

ved ikke om det blot er en ide jeg har, men synes at de er mere udtalte på dvd, frem for bluray.

Til top
Censur Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 14:12
Ok så hvis man ser regnbueeffekten så er det det samme på alle DLP maskiner? og så skal man vælge noget andet eller hvordan....

Der er 3.92 m fra væg til væg og sofa står op ad væggen så det vil vel sige en distance på ca.3,50m fra siddeplads/projektor til lærred

regner med at købe et Diplomat Tab-Tension omkring 90" er dette for meget eller for lidt? kan forstå at mange siger man helst ikke skal under 100" men gider heller ikk have hovedpine hver gang jeg skal se film/fjernsyn

lige nu står projektor valg mellem

BenQ w6000

BenQ w20000

Sony VPL-HW15

og Panasonic AE-PT4000

Men de skal selvfølgelig ses live inden noget bliver valgt... er der nogle der kan fremhæve noget både GODT og DÅRLIGT på disse modeller ved godt de skal ses i aktion men det er altid rart med nogle meninger og i må altid gerne sige til hvis jeg er ved at lave et dumt køb

Tak for alle svarene det hjælper alt sammen

og jeg går ikke ud og køber noget imorgen jeg har god tid men vil gerne have det bedst mulige resultat for det budget der nu er....

Jesper
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2006
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Censur Censur skrev:

og hva med Pioneer KRF-9000FD er den helt umulig og opstøve og er den bedre end de andre?

Ja den er bedre end de andre. Det er en af de mange OEM maskiner baseret på JVC's HD100 (et tidligere års JVC model). Det vil sige det er en 3 Chip D-ILA maskine. D-ILA er den teknologi der pt. har markedets bedste native kontrast. (Helt op til 50.000:1 ægte native (ikke dynamisk) kontrast) 

Så hvis du kan leve med et andet navn på indpakningen, kan du med fordel gå efter en af JVC billigere DLA modeller. D-ILA er en LCos teknologi lige som Sony's SXRD, men som sagt med væsentlig bedre native kontrast. (hvorfor D-ILA projektorerne heller ikke er befængte med billedødelæggende dynamisk kontrast/Auto Iris funktion, da den native kontrast i sig selv er fuldt ud sufficient). Men JVC har åbenbart bare ikke en lige så effektiv marketingsafdeling som andre, så derfor hører man almindeligvis ikke så meget om dem.

D-ILA teknologien har bl.a flere gange vundet bl.a TIPA prisen (Technical Image Press association), og mindre væsentligt også EISA award som bedste high-end projector, med netop HD-100

Lad det dog være sagt med en samme. En projektor af denne kaliber, med så god native kontrast kæver/fortjener et lyskontrollere/mørklagt rum for at man kan udnytte dens fulde potentiale. Hvis du ikke har det, er det imho overkill, og mere for blær end for gavn (med mindre du kun ser projektor når det er helt mørkt). Har du problemer med lysforurening i dit rum bør du måske gå efter mere lysstærke projektorer, og se lidt mere bort fra deres kontrast niveauer. Personligt vil jeg anbefale D-ILA projektorer til helt og aldeles mørklagte/kontrolerede rum, og mere lysstærke DLP projektorer (helst 3 chip) til alt andet. ...Men der er så mit temperement og de 2 teknologier jeg aktuelt personligt fortrækker/finder bedst. 

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 15:15

Ok så hvis man ser regnbueeffekten så er det det samme på alle DLP maskiner? og så skal man vælge noget andet eller hvordan....

Der er forskel på den enkelte DLP maskiner, så bare fordi du ser på en model betyde ikke at du også se dem på en anden.
Jeg kan sagtens se dem på min benq, hvis jeg kigger efter dem, men ser dem ikke når jeg ser film. Ligeledes har ingen af mine gæster bemærket noget.

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 15:19

regner med at købe et Diplomat Tab-Tension omkring 90" er dette for meget eller for lidt? kan forstå at mange siger man helst ikke skal under 100" men gider heller ikk have hovedpine hver gang jeg skal se film/fjernsyn

med 3,5 meter til lærred skal du nok ikke komme unde 100"

omvendt er det nok ikke altid fantastisk at se Tv-avis i 100", så det er lidt et valg man skal gøre.

hvis man trods at se meget tv, tror jeg at man måske bliver lidt anstrengt af for stort lærred.

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2006
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 15:29

Hvis man er meget overfølsom over for regnbuer skal man gå efter 3 chip teknologierne som slet ikke har noget farvehjul (SXRD og DILA er eksempler på 3 chip teknologier) ....Men har man pengene til det kan man såmænd også få 3-chip DLP maskiner Wink

Men se nu på det irl, før du lader dig skræmme! ...Selv er jeg meget overfølsom over for regnbuer, men det betyder jo ikke nødvendigvis at du er. Det er der meget stor forskel på fra person til person.  

Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

hvis man trods at se meget tv, tror jeg at man måske bliver lidt anstrengt af for stort lærred.

Jeg ser både Sd og HD på 123" som jeg sidder 3,5 meter fra uden at det anstænger mig. Man vænner sig bare til at SD ikke står som HD, og at der er forskel på de krav man har til en film og en tv-avis.

Redigeret af TBC1 - 01-Februar-2010 kl. 15:34
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 15:37
Det var nu heller ikke så meget SD jeg tænkte på - jeg se da også stadigvæk dvd på mit projektor setup. Det var mere nyheder og lign jeg tænkte på
Til top
Censur Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 15:46
Ja jeg kan godt se at bla. JVC's modeller er har fået rigtig meget ros men de kommer også til at sprænge mit budget heeelt vildt og taget i betragtning at jeg skal have projektoren i stuen til både tv og film kig både om dagen men også om aftenen så er det måske bedste at fokusere på DLP maskinerne.....

men jeg forstår altså stadig ikk hvorfor BenQ w20000 ikke rigtig bliver omtalt i samme omfang som BenQ w6000 & w5000 er det ikke deres "bedste" model?
Til top
Censur Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 16:02
Og bare lige for god ordens skyld så tusind tak for jeres svar det har virkelig hjulpet mig til at forstå tingene bedre det er virkelig rart som "ny" at kunne få så meget hjælp et sted så man ikke køber et eller andet helt åndsvagt produkt fordi man ikke har mere viden herom

Det er klart at man selvfølgelig ikke kan sige "DEN DER SKAL DU KØBE" men fedt fedt fedt med nogle ganske normale "guidelines" og gode råd så for det tusind tak

Jesper
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu