recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor som TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Projektor som TV

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
Smed89 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2009
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Smed89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor som TV
    Sendt: 20-August-2013 kl. 17:06
Hej folkens

Jeg skal have udskiftet mit nuværende Panasonic PX80 37", da det efterhånden føles for småt. Jeg bruger det udelukkende til film (Netflix) og spil (PS3). Jeg har hverken brug for tuner eller smarte features, som man får med de nye fladskærme, men blot en stor skærm. Derfor overvejer jeg kraftigt at købe en projektor.

Jeg har lidt over 3 meter fra væg til sofa, hvilket burde være fint nok, ikk?

Har i erfaringer med at bruge en projektor som jeres eneste "skærm" i huset?

Det eneste jeg umiddelbart ser som en udfordring er kabler, eftersom projektoren skal hænge i loftet - men det kan nogle kabelbakker klare. Derudover har jeg hørt at "pæren" kan larme, og være dyr i udskiftning.

Er der noget jeg overser, eller ville en projektor være en fin ide?


Alternativet er et større fjernsyn (50"), men det synes bare voldsomt i min lille lejlighed, og man betaler desuden for funktioner jeg ikke har brug for
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 17:27
Jeg bruger jo min projektor "som TV".

Til aflastning har jeg en iPad Mini med Stofa WebTV, hvis der skal ses nyheder eller noget andet, eventuelt inde ved computeren i værelset. Men alt andet bruger jeg projektoren til.

PÆREN larmer ikke. Det gør blæseren i projektoren i højere eller mindre grad. Hvor meget det vil genere dig bør du lytte på selv; her kan andres erfaringer ikke bruges til så meget, da vores smertetærskler jo er forskellige.

Noget man bør være opmærksom på er, at man ikke kan behandle en projektor som et fjernsynsapparat. Den kan ikke bare tændes og slukkes hele tiden. Eller, det kan den godt, men så vil pæren ikke leve så længe som den ellers kunne. Så du skal vænne dig til tanken om, at bruge den i i hvert fald en time eller to når den bliver tændt, og at den skal have ro i en time, før du tænder den igen.

Regn også med, at pæren koster cirka en krone per times brug. Se hvad fabrikanten siger om forventet levetid, og om de har nogen form for garanti på pæren. Det kan godt være at de skriver 3000 timers forventet levetid, men hvis de ingen form for garanti har, så står du lidt med håret i postkassen, hvis den dør efter 500 timer. Det KAN ske.

Husk også at bruge penge på lærredet. Hvis du smider billedet op på en væg med struktur af nogen art, så vil billedet være lige til at lukke op og skide i. Kan du sætte et fastrammelærred op kan du spare MANGE penge på ikke at skulle købe et motoriseret rullelærred.

Redigeret af Naiera - 20-August-2013 kl. 17:28
Til top
Dichael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juli-2013
Status: Offline
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dichael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 17:27
En projekter kræver mere eller mindre mørke for at give et fornuftigt billede. Ikke særligt fedt om sommeren.
Min egen projekter bruges mest om vinteren, hvorimod sommer-kigning foregår på mit TV.

Lampens levetid vil også være en overordentlig kraftig udfordring. 3-5000 levetimer får hurtigt be at gå på..

Derudover er der ingen tvivl om, at en projekter er det eneste rigtige, når der skal ses film!

Mvh. Michael
Til top
Smed89 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2009
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Smed89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 17:32
Tak for jeres var.

Hvad skal man regne med at give for en ny pære?

Jeg havde lidt forestillet mig at køre uden lærred sådan pt. Jeg har en helt hvid væg som formentlig vil fungere ok indtil jeg får købt et lærred, men økonomien er ikke til begge dele. Tror stadig det er bedre end mit nuværende. Kan man evt male med noget "ikke-reflekterende maling", det sted hvor billedet vil blive gengivet?

Projektoren skal hænge over min sofa, så forhåbentlig larmer den ikke helt så meget, men jeg tager ned i hifi-klubben og kigger på dem inden jeg køber. 

Og mht lys - så får jeg fat på nogle mørklægningsgardiner, men jeg kommer kun til at bruge den om aftenen.

Hvad mener i ellers om projektoren? Skal man gå efter noget/en bestemt?
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:


Hvad skal man regne med at give for en ny pære?


Det den koster Som skrevet bør du regne med, at projektoren koster en krone per time i drift.
Til top
Smed89 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2009
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Smed89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:


Hvad skal man regne med at give for en ny pære?


Det den koster Som skrevet bør du regne med, at projektoren koster en krone per time i drift.

Okay, kan se at den går for 1600 kr. for den givne model. Tjaaa.. Den holder vel max 2 år så
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:

Tror stadig det er bedre end mit nuværende. Kan man evt male med noget "ikke-reflekterende maling", det sted hvor billedet vil blive gengivet?


Hvis din væg har nogen som helst form for struktur vil det ikke være godt. Når billedet bevæger sig vil den mindste uregelmæssighed blive meget tydelig. Selv de billigste lærreder har struktur der generer nogle, som man kan se i andre tråde her på Recordere, så hvis du har tænkt dig at bruge din væg mener jeg at der er stor risiko for, at du vil blive slemt skuffet.

Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:

Hvad mener i ellers om projektoren? Skal man gå efter noget/en bestemt?


Jeg kan se at du har kig på en til 6k, og at du derudover ikke har mulighed for at bruge mere på også at få et lærred. Ville du kunne få et nyt, bedre og større tv til 6k? Du bør nok overveje om du har råd til opgraderingen lige nu.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:


Okay, kan se at den går for 1600 kr. for den givne model. Tjaaa.. Den holder vel max 2 år så.


Mine holder i under et år Men jeg er nok også lidt mere ekstrem end andre, med mine film- og serie-vaner.

Det "lyder" som om du godt er klar over, at du selvfølgelig skal bruge den rigtige lampe til den givne projektor. Der kan muligvis spares lidt ved at købe i udlandet, men det kan ikke umiddelbart anbefales, at købe uoriginale lamper. Så ryger garantien i hvert fald.
Til top
Smed89 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2009
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Smed89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 19:00
Budgettet er egentlig ikke kun på 6k, så kan godt give lidt mere. Lærred er jeg ikke super interesseret i, i første omgang. Mest pga. udseendet egentlig. Jeg vil helst undgå det, men hvis jeg ikke er tilfreds med billedet uden, kan jeg jo altid købe et. 

Men hvilken projektor er værd at anbefale, som koster under de 10k?
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2013 kl. 03:22
Jeg vil ikke anbefale noget under ti stærke. Og jeg vil på det kraftigste fraråde dig ikke at bruge et lærred.
Til top
Munkieftw Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-Februar-2013
Sted: Amager
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munkieftw Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2013 kl. 08:02
Almindelig mørklægningsgardiner.. er ikke rigtig nok efter min mening :-) Jeg købte også bare "mørklægning" .. Men lyset slipper ind gennem sidderne - og refelektere ind. Så med mindre du kan sætte noget skinne værk op.. Så det ikke helt nok - om sommeren!
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6081
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2013 kl. 08:48
Den største ulempe er helt klart, at rummet skal mørklægges hver gang, du skal se noget
Det er ikke billigt at opnå et tilfredsstillende resultat
Find den billigste 65"... men det er jo osse langt fra et lærred
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu