|
Projektor som TV |
Besvar | Side <12345 7> |
Forfatter | |
Smed89
Super bruger Oprettet: 04-Januar-2009 Sted: Kbh Status: Offline Point: 422 |
Funktioner
Tak(0)
|
Den her så også fin ud! http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/optoma_hd25e_video-projektor_hvid.htm
|
|
|
|
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har en anden mening Jeg har helt normale mørklægningsgardiner (med persienner bagved), og det kan godt gå an om sommeren, til et par afsnit og lidt gaming om eftermiddagen. Film starter mellem 20 og 21, og så går der jo ikke længe før det bliver helt mørkt. Det er ikke OPTIMALT, men mit vinduespartis besværligheder taget i betragtning er det ret godt. Jeg har pillet ved eksponeringen på nedenstående billede, for at man kan se hvad der er på billedet lidt nemmere. |
|
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg føler lidt at jeg prædiker her, og det må i undskylde. I din projektor kiggeri så overvej en Epson TW5910 eller TW6100. Her ser du ingen regnbue effekter, men er tilgengæld efterladt med en ringere sort farve ...
Der kører en tråd om det her: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124792&title=epson-ehtw5910-eller-optoma-hd25 Jeg vil også godt understrege hvor vigtigt lyset er. Dog er nogle "tætsiddende" mørklægnings problemer en investering du kan tage efter du har set vigtigheden i det :)
|
|
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
For mit vedkommende er det frivillig uvidenhed - jeg har simpelthen ikke sat mig ind i de billige, og nu hvor jeg er vant til noget i den lidt dyrere ende (men bestemt langt, LANGT fra den dyreste ende), så er jeg også sikker på, at det ikke vil være godt nok til mig, med noget til under 10k. Projektoren tager lige et minut eller to om at starte op. Derfra går der så måske en halv times tid før lysstyrke og farvegengivelse er helt perfekt, men det har kun betydning hvis den skal kalibreres. |
|
Bruger udmeldt 35
-- Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har som trådstarter vil, brugt væggen ( finspartlet gipsvæg ) har malet væggen med Screen Goo, lavet en træramme som jeg har beklædt med veltex.
Dette har sammenlagt kostet omkring 1500,- og billedet lige så godt som på de forskellige Lissau og Stewart lærredprøver jeg har haft hjemme. Jeg er også bosat på Amager, og hvis du alligevel nærmer dig for at få en projektor demo så er du velkommen her forbi og få en demo på min DIY lærred løsning. |
|
Smed89
Funktioner
Tak(0)
|
Det ser ikke ud til at lyset er et problem, ud fra dit billede Naiera.
Men jeg vil da lige tjekke den Epson-projektor ud - om den er de ekstra penge værd. Så Optoma HD25e er ikke nær så god som Epsons? Men ja, er sikker på at en almindelig væg er fint nok til mig i starten Egentlig er jeg blot interesseret i at vide hvilken projektor der er bedst til omkring de 7-8k - hvertfald under 10k
Redigeret af Smed89 - 21-August-2013 kl. 16:47 |
|
|
|
jonaskp
Guld medlem Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
Funktioner
Tak(0)
|
Med frygt for at træde nogen over tæerne, så synes jeg man lige bør være opmærksom på om man er ved at anbefale manden at skyde gråspurve med kanoner.
Der er jo meget stor forskel på hvad forskellige folk forbinder med "godt", "acceptabelt", "elendigt" mm. når vi snakker billedekvalitet. Og vi er på et forum hvor en overvejende del af de meget aktive brugere jo er entusiaster i hvis grad. For 1,5 år siden skiftede vi vores 42" plasma (blank skærm) ud med en Epson TW6000 og har ikke set os tilbage. Dette på trods af at vi har foretage alle de "don't do's" som man skal være opmærksom på: 1: Vi har ikke noget lærred. Billedet projekteres på en grå væg med en del struktur. 2: Vi har ikke mærklægning. Der står aldrig direkte sollys på vinduerne, men om eftermiddagen kommer der pænt med lys ind alligevel. Vi skærmer af med persienner. 3: Grundet dumme fejl da jeg installerede den så hænger den for højt og ikke midt for billedet, hvorfor der bruges keystone til at korrigere billedet. På trods af alt ovenstående er vi stadig tilfredse med projektoren og skifter ikke tilbage til tv. Jeg kan godt se strukturen i væggen når jeg kigger efter det, eller ved næsten helt hvide scener, men når jeg holder op og bare nyder indholdet, så bemærker jeg det ikke. Med hensyn til lys, så vil jeg vove at påstå at projektorbilledet er mindre generet af lysindfald end mit plasmatv med blank skærm. Så snart der var lidt lys i rummet, så kunne man se sit eget spejlbillede i skærmen. Projektorbilledet bliver blot mat i det, hvis der tændes lys i stuen, hvilket jeg finder mindre generende. I mørke scener i film eller serier er det generende hvis der er lysindfald fra vinduet, men disse ting ses normalt også om aftenen. Ser jeg en "ligegyldig" sitcom, nyhederne eller en fodboldkamp om eftermiddagen, så behøver jeg absolut ikke at mørklægge. Det sidste punkt med keystone korrigering kan dog ikke anbefales, fordi det er noget som man kan planlægge sig ud af ved at installere projektoren rigtigt. Jeg gjorde den fejl at regne forkert ved køb af beslag (så projektoren hænger for højt) og efter vi havde haft den i en måneds tid, så zoomede jeg billedet lidt større (bigger is better) hvilket gjorde at midten rykkede sig i forhold til projektoren. Dette betyder keystone, og da jeg ikke har kunnet korrigere det fuldstændigt, så betyder det også lidt skæve kanter på billedet. Det er dumt, men jeg har ikke i sinde at flytte projektoren eller at købe nyt beslag af den grund. Ovenstående er ikke for at prædike for at minimalistisk hjemmebio med projektor på en skodvæg er den bedste løsning, fordi den er billig og "god nok". Det er bare for at give en anden vinkel på det som jeg nogen gange opfatter lidt "snobbet", når vi snakker billedekvalitet og nogen gange glemmer at det ikke er alle folk som har de samme forudsætninger som en selv. Når man er vant til at sidde på bassinkanten og glide i vandet, så er næste skridt jo heller ikke nødvendigvis dobbelt-salto fra 10 meter vippen. Hovedspring fra skammel, eller måske bare 1 m vippen kan stadig være en kæmpe forbedring af oplevelsen... Jeg er udemærket klar over at mit setup er skod og at jeg slet ikke giver min fremragende projektor de gode betingelser som den har fortjent. Men jeg er selv på et stadie hvor at mit setup er "godt nok" til mig. Projektoren var lidt et projekt (haha) i forhold til at se om vi kunne klare os uden almindeligt tv eller om det ville blive bøvlet. Dette har vi fundet ud af at vi kan, hvilket gør at når vi om ca. 1,5-2 år flytter i hus, så skal vi ikke have et tv. Men så bliver opsætningen med et andet ambitionsniveu og der kommer ordentligt lærred op, som forventeligt også er lyd-transparant så højtalerne kan komme bag lærredet. Det bliver lavet ordentligt fordi vi til den tid har mulighederne og pengene til det og fordi jeg gerne vil have bedre kvalitet. Ikke fordi jeg er utilfreds med hvordan det ser ud nu, men fordi jeg ved at der findes noget meget bedre og det vil jeg gerne opsøge når muligheden er der.
|
|
ozimek
Bruger Oprettet: 14-April-2013 Sted: Aalborg, DK Status: Offline Point: 113 |
Funktioner
Tak(0)
|
Fair nok, jonaskp. Jeg afsluttede også min mørklægnings-rant med at det måske ikke var så vigtigt til mere "casual" tv-kigning.
Jeg tror konklusionen er, at OP selv må ud og prøve nogle projektorer under lysforhold, som er sammenlignelige med dem han har derhjemme. Vi har også et ældre plama tv, og dét med spejlbilledet er rigtigt, men der skal efter min mening noget stærkere lys til at genere. Man kan sagtens se tv i dagslys, hvis ikke solen står lige ind i rummet. Dét gider jeg ikke med en projektor.
|
|
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
|
100% enig :) Du har forøvrigt ret jonas - folk har forskellige smerte grænser angående projektor. For mig vil jeg hellere bruge penge på mørklægning og så mindre penge på projektor. En billig projektor i et mørklagt rum vs en dyrere projektor i en sommer stue, her er valget nu let nok.
|
|
sd2100
Super bruger Oprettet: 17-Oktober-2008 Status: Offline Point: 306 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
Munkieftw
Bruger Oprettet: 05-Februar-2013 Sted: Amager Status: Offline Point: 217 |
Funktioner
Tak(0)
|
Den primære grund til jeg har en projektor er udelukkedende til biograf oplevelse. Så jeg vil ikke leve med en "halv" løsning.. med irriterende og dårlige lysindfald.
Helt cool folk brugers deres projektor til casual tv, men min skal bruges til en god film, med god lyd. Og derfor et must for mig med minimalt indfaldslys. Så når der er meget lys bruger jeg tv'et. :-) Der er selvfølgelig forskellige meninger og holdninger. Og det skal vi jo alle respektere :) Så giver sd2100 ret.. Godt indlæg :)
|
|
Smed89
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
|
|
Besvar | Side <12345 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |