|
Projektor som TV |
Besvar | Side <1 4567> |
Forfatter | ||
jonaskp
Guld medlem Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Min pointe er jo netop at der er forskel på ambitioner og krav. Hvis det ikke gik klart nok igennem at det selvfølgeligt går begge veje, så er det en fejl i min formulering.
Hvis man ikke kan leve med en væg som lærred, så skal man selvfølgeligt ikke det, men min oplevelse er at ud fra mit nuværende ambitionsniveau, muligheder og oplevelse så er det acceptabelt for mig.
Det er det i øvrigt også for dem fra familien som har været og se en film samt vennerne som har været og se fodbold og spille xbox.
Det vigtigste er jo netop at have et meget klart billede af hvad man har af forventninger til sit kommende udstyr.
Eksemplet du nævner er jo noget møg, men det er da også ærgeligt hvis OP opgiver drømmen om projektor og stort billede fordi der er nogen entusiaster der fortæller ham at det kan ikke lade sig gøre med hans forudsætninger - hvis han ligesom mig vil være udemærket tilfreds med den løsning.
Som jeg også nævner er jeg godt klar over at mit setup er ret elendigt og jeg prøver ikke at påstå andet.
Jeg påstår kun at det elendige setup er godt nok til mig, under mine nuværende forudsætninger.
|
||
Smed89
Super bruger Oprettet: 04-Januar-2009 Sted: Kbh Status: Offline Point: 422 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Eftersom jeg skal bruge min projektor til en del spil, har jeg desuden læst at DLP er bedre til at håndtere inpug lag end LCD? Fx har Optoma HD25E en respondstid på 17ms - det er ret godt!
|
||
|
||
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
17 ms er ret flot.
Jeg har læst mig frem til at Epson halter bagefter på det område: "About epson projectors lag, it's a little improved in the newer PJs (ie 8100 and 6100 compared to 8000 and 6000). Its now 50-60 ms instead (as long as you turn off a couple of image processing features)." Jeg havde enormt problemer med min TW6000W (wireless udgaven). Det var praktisk talt umuligt at spille fx guitar heroes som kræver ret præcise tryk for at ramme noderne. Jeg ved faktisk ikke hvordan dette vil være med 50-60 ms latency. De 17 ms mod de 50-60 ms er næsten argument nok til ikke at vælge en Epson. Det kunne være rart at få nogle erfaringer på bordet her :)
|
||
Smed89
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det skriver projectorcentral hvertald om HD25 (uden E), og går ikke ud fra at den er blevet langsommere i E-modellen: "At 17ms of input lag, the HD25 is half a frame faster than the W1070 at 24ms" (kilde: http://www.projectorcentral.com/optoma_hd25_home_theater_projector_review.htm?page=Shootout-vs-BenQ-W1070)
|
||
|
||
opzouten
Guld medlem Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg kører stadig med hvid væg på 4. år. Til at starte med var det bare for at prøve det (og tjekke størrelsen til et evt lærred), men er super tilfreds med det. Det er fuldstændig jævnt, og billedkvaliteten fejler ikke noget efter min mening. Jeg har eksperimenteret lidt med at male vægge med en anden maling, hvorefter resultatet blev lidt bedre. Desværre kan jeg ikke huske hvilken glans det endte med Synes du skal prøve med væggen først
|
||
Smed89
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tak for forslaget! Det vil jeg også helt sikkert gøre. Hvilken projektor endte du med at købe?
|
||
|
||
opzouten
Funktioner
Tak(0)
|
|
Dengang skulle jeg "bare prøve det", så det var en Optoma HD65 i den blå incl vogels ophæng og kabler. En billig startpakke, så jeg ikke risikerede for meget. Den kan ikke fås længere og har formentlig kun brugsværdien tilbage da den "kun" er 720p.
Efterfølgende har jeg set på mange andre projektorer, og min personlige konklusion er at selv med en billig entry-level projekter (en projektor der er lavet til film vel at mærke) bringer oplevelsen op på måske 85% af det opnåelige, og det giver masser af "bang for the buck". Mht mørklægning så synes jeg det betyder rigtig meget og pga designet af mine vinduer fungerer normale mørklægningsgardiner ikke særlig godt. Der skal ikke meget lys til at ødelægge kontrasten drastisk. Derfor har jeg planlagt på sigt at installere et gardin der fylder hele væggen, og er lavet af kraftigt molton (bruges normalt til scenetæpper). En anden ting der spiller ind er reflektion fra fladerne i rummet. Min stue er hvid, og det vil det blive ved med at være, så det vil formentlig ikke være muligt for mig at udnytte kvaliteten i en dyr projekter (læs > 20k) alligevel.
Hvis du stadig er usikker på om projektor er det rigtige (det er det ) vil jeg starte med en af de billigere. Redigeret af opzouten - 23-August-2013 kl. 10:55 |
||
Smed89
Funktioner
Tak(0)
|
|
Yes, jeg skal nok have købt nogle mørklægningsgardiner i rulle-form
Men er næsten også overbevist om en projektor - og også at det skal være en Optoma HD25E. Nu skal situationen mht. installation og kabelføring (hvilket bliver trælst i min gamle lejlighed, hvor jeg ikke må bore eller noget), så skal trække kablerne på en pæn måde.
|
||
|
||
opzouten
Funktioner
Tak(0)
|
|
Dengang skulle jeg "bare prøve det", så det var en Optoma HD65 i den blå incl vogels ophæng og kabler. En billig startpakke, så jeg ikke risikerede for meget. Den kan ikke fås længere og har formentlig kun brugsværdien tilbage da den "kun" er 720p.
Efterfølgende har jeg set på mange andre projektorer, og min personlige konklusion er at selv med en billig entry-level projekter (en projektor der er lavet til film vel at mærke) bringer oplevelsen op på måske 85% af det opnåelige, og det giver masser af "bang for the buck". Mht mørklægning så synes jeg det betyder rigtig meget og pga designet af mine vinduer fungerer normale mørklægningsgardiner ikke særlig godt. Der skal ikke meget lys til at ødelægge kontrasten drastisk. Derfor har jeg planlagt på sigt at installere et gardin der fylder hele væggen, og er lavet af kraftigt molton (bruges normalt til scenetæpper). En anden ting der spiller ind er reflektion fra fladerne i rummet. Min stue er hvid, og det vil det blive ved med at være, så det vil formentlig ikke være muligt for mig at udnytte kvaliteten i en dyr projekter (læs > 20k) alligevel. Hvis du stadig er usikker på om projektor er det rigtige (det er det ) vil jeg starte med en af de billigere. Forresten så skylder jeg lige at sige, at min væg er fuldspartlet og helt jævn. Har set film på savsmuldstapet i en anden farve end hvid, og det fungerede knap så godt. Redigeret af opzouten - 23-August-2013 kl. 11:01 |
||
Smed89
Funktioner
Tak(0)
|
|
Min væg er ikke helt 100 % jævn, men er hvid og med glasvæv. Så det er tæt på
|
||
|
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Glasvæv er også ujævn. Glasfilt må være en option til "væglærred"
|
||
Schulz
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg er gået fra tv til projektor og er i test fasen om man så må sige. Jeg købte en brugt Mitsubishi
lcd projektor (meget støjsvag). Den var ikke voldsomt dyr og den bruges på en hvid væg med savsmuldstapet. Jeg har meget lys ind ad vinduerne i rummet så jeg har lavet gardiner af scenemolton til at lukke af for lyset. Der er hvide vægge og rummet er som en alm. stue. Mine erfaringer pt. er at man skal have en ordenlig tv-tuner. De billige dvb-c modtagere giver ikke særligt godt billede og det bliver bare værre jo større billedet er, så jeg kigger pt på panasonic's harddisk optagere med DVB-C modtager i (Der er både Blu-ray m. 3D, 2 tunere og mulighed for at optage og brænde ud i Blu-ray kvalitet), den koster, men er for mig et must til tv kigning på længere sigt. Jeg kigger også på lærred. Der er 2 ting der er væsentligt her. 1) en sort ramme om billedet, gerne med veltex for at lave en ordenlig afgrænsning, det giver en HELT anden oplevelse af billedet. 2) Det betyder en del at baggrunden er så plan som muligt. Det er ikke fedt med billedet på ujævn flade. Jeg kigger på en speciel lærredstype til brug i rum med "ambient light", da der ofte er lidt lys i lokalet samt hvide vægge når der kigges film og tv. Prismæssigt omkring 10k. (det er væsentligt mere end min projektor har kostet, men vil helt sikkert hæve kvaliteten på billedet MEGET). Jeg har overvejet længe, men er efterhånden blevet enig med mig selv om at gå linen ud, så på et tidspunkt skal projektoren også opgraderes. Men for at det virker og bliver tilfredsstillende, så er det tv-tuneren og lærredet der er det vigtigste, så er målet nået....ny projektor er derfor noget ude i fremtiden. Men jeg mener umiddelbart at man skal være opmærksom på at en projektor løsning er noget følsom over for lys og selve projektoren giver noget lyd fra sig (dog ikke alle, men i prisklassen omkring 10k kan det ikke undgåes). Jeg kom selv fra en 50" plasma skærm (i øvrigt også en panasonic ;-) ) Men en 100+ skærm er bare federe uanset om det er tv eller film! |
||
Besvar | Side <1 4567> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |