recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor størrelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Projektor størrelse

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor størrelse
    Sendt: 24-Oktober-2012 kl. 13:39
Hej med jer,

Jeg er ved at renovere et kælderværelse, som skal laves til tv stue.

Jeg påtænker en BenQ W1060, da jeg er ny på projektormarked og ikke kender mit behov.

Rummet er:

220 højt
292 bredt (Denne væg skal lærred sidde)
667 dybt

Hvilke lærredstørrelse vil i anbefale til den projektor i dét rum?

Hellere småt men godt. :)
Til top
Stefan V Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-April-2008
Sted: Aalborg
Point: 698
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stefan V Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2012 kl. 14:43
Hej Kasper
Som udgangspunkt bliver oplevelsen af filmen bedre desto større billedet erSmile (min egen holdning). Dog skal billedkvaliteten selvfølgelig også følge med. Jeg kender ikke lige umiddelbart den PJ du har kigget på. Jeg sidder selv med en afstand på ca 3m til et lærred der er 220cm bredt (16/9). Det passer mig ganske fint, men man kan sagtens sidde tættere på uden at blive firkantet i øjnene.

Hvad kommer afstanden fra din siddeposition til lærred til at være?
Med Venlig Hilsen
Stefan

Til top
eyvind Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: København
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér eyvind Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2012 kl. 15:30
Hvis du skal ha plass til høyttalere ved siden av lerret så er el 92"(200cm bredde) noe av det største du kan gå for. Da vil du ha 50cm på hver side til høyttaler. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2012 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af Stefan V Stefan V skrev:

Hej Kasper
Som udgangspunkt bliver oplevelsen af filmen bedre desto større billedet erSmile (min egen holdning). Dog skal billedkvaliteten selvfølgelig også følge med. Jeg kender ikke lige umiddelbart den PJ du har kigget på. Jeg sidder selv med en afstand på ca 3m til et lærred der er 220cm bredt (16/9). Det passer mig ganske fint, men man kan sagtens sidde tættere på uden at blive firkantet i øjnene.

Hvad kommer afstanden fra din siddeposition til lærred til at være?

Tak for svar.

Siddeafstand bliver ca. 3,5m.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2012 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af eyvind eyvind skrev:

Hvis du skal ha plass til høyttalere ved siden av lerret så er el 92"(200cm bredde) noe av det største du kan gå for. Da vil du ha 50cm på hver side til høyttaler. 

Skal jeg faktisk. Er 50cm ikke meget til en højtaler?
Til top
eyvind Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: København
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér eyvind Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2012 kl. 16:45
Det kommer an på type høyttaler. Du kan jo prøve å sette opp høyttalerne og spille litt så finner du fort ut hvor nær du kan sette de sidevegg uten at lyden påvirkes. Evt. kan du gå for 102" (225cm bredde) Kasteavstand for projector vil da bli 3.57-4.29m for Benq W1060

http://www.projectorcentral.com/BenQ-W1060-projection-calculator-pro.htm

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2012 kl. 17:13

Takker, det prøver jeg at arbejde videre med. :)

Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2012 kl. 17:31
En udmærket regel er, at siddeafstanden ca. skal være 1,5 x bredden på lærredet ved 16:9.
De fleste projektorer klarer et billede op til ca. 120 " fornuftigt...
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 4172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2012 kl. 17:43
Nåh ja, kan du overhovedet få en projektor der kan smide et billede op på et 140 tommer lærred på 4,25 m rum, projektor er typisk 50 cm dyb, hvis du samtidig vil lave højtalere bag lærred ryger der hurtigt 30 cm af.
Så har du kun 3,5 m ca fra linse til lærred, så bestemmer den projektor du vælger lærredstørrelse.
SVP03
Til top
DavidHimself Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Juni-2009
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DavidHimself Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 11:24
Hvis vi holder os til SVP's 3,5m fra linse til lærred (som lyder plausiblet), så er W1060'eren umiddelbart ikke et godt valg. Med 1060'eren skal du nok i hvert fald over 4,5m (alt efter lærred).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af DavidHimself DavidHimself skrev:

Hvis vi holder os til SVP's 3,5m fra linse til lærred (som lyder plausiblet), så er W1060'eren umiddelbart ikke et godt valg. Med 1060'eren skal du nok i hvert fald over 4,5m (alt efter lærred).

1: Hvorfor?

2: Han skriver rummet er 6.67 meter.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2012 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Kasper Jensen Kasper Jensen skrev:

Skal jeg faktisk. Er 50cm ikke meget til en højtaler?

Nej - højttaleren vil ikke spille lige så godt hvis den sidder klistret helt op i hjørnet, så hver centimeter du kan rykke den væk fra sidevæggen vil være en fordel.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu