recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor vs fladskærm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Projektor vs fladskærm

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2020 kl. 19:02
Nu skrev jeg heller ikke at man ikke KAN se film om dagen. Det kan man da, men der er ikke det mindste tvivl om at et OLED LAMMETÆVER enhver projektor i billedekvalitet, med mindre man har 100% mørklagt. Selv i et mørklagt lokale skal man have fat i det bedste og dyreste inden for PJ og lærred for bare for bare at komme i nærheden af et OLED og så kan man næste lige så godt købe et 77" OLED til 30k,-
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2020 kl. 19:12
som oplevelse lammetæver en projektor med +100 tommer lærred altid en 77” oled skærmLOL
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2020 kl. 19:39
Hvis du kan mørklægge, primært ser film og sidder 5m fra skærmen, vil jeg klart anbefale projektor. Det gør bare noget for oplevelsen når billedstørrelsen øges.

Kan se fra en anden post at du også går op i lyden og med en projektor får du også mulighed for at få placeret din centerhøjttaler korrekt (akustisk transparent lærred) som er en enorm forbedring på lydsiden.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2020 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af jcool jcool skrev:

Hey

Jeg har nogenlunde samme omstændigheder i min dagligstue/hjemmebio som du...
Jeg har valgt en Sony VLP-HW65, netop for dens meget lav støjniveau og høje lys output, og jeg har alltså ingen problemer med at se film osv i dagslys sålænge man bare trækker gardinerne for !!!
Det samme ville jeg faktisk også gøre hvis det var et TV ???
Det eneste lille men' er at man gør klogt i og matche projektoren med et godt lærred. Ellers kan man lige så godt gå efter et godt TV

jcool

Hvad er dét, du kalder et godt lærred?
Min erfaring siger mig, at en hvid væg gør det lige så godt, som et af de lærreder folk ofte køber, som kan trækkes ned fra loftet.
Skal der hentes noget i forhold til billedkvalitet, så er det ikke længere billigt.
Skal der ses film i dagstimerne, og der ikke kan gøres helt mørkt, kan der være rigtig meget at hente med et ALR lærred, men de kan også godt være ret pebrede.

Uanset, så synes jeg de store oplevelser starter fra 90" og op; her kan et 77" OLED ikke være med...

Jeg har i øvrigt samme projektor som dig, og synes hverken den er specielt støjsvag (mm. man kører ECO-mode) eller specielt lysstærk, dog er jeg enormt glad for den, selvom den muligvis bliver skiftet til noget med 4K i det kommende år...

Da det ikke ser ud til, der er tale om en batcave, mener jeg ikke det er projektorer fra JVC, der skal kigges på i første omgang, da de først kommer til deres ret i de rigtige omgivelser og under de rette forhold.



Redigeret af Supergris - 02-Januar-2020 kl. 20:14
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2020 kl. 20:32
Jeg kunne faktisk ikke være meget mere enig.

Jeg har selv 120" ALR lærred og kører min i eco mode. Deraf det ( ihvertfald for mig ) lave blæser niveau. Jeg indrømmer gerne at jeg ikke har de store erfaringer da dette er min første bio. Jeg har dog et par gange set forskellen på en malet væg og et godt lærred med god gain der matcher rummet og projektoren. Det var faktisk det der afgjorde at jeg personligt gik efter et lærred fremfor en malet væg.
Jeg understreger dog at dette er min egen erfaring og at den godt kan være noget farvet.

Jeg er HELT med på at gode film bare bør ses på den største skærm/lærred som mulig.  
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2020 kl. 03:00
Oprindeligt skrevet af Actor Actor skrev:

Det er for lille skærm. Jeg ved godt jeg er hysterisk, men det vil ødelægge harmonien i stuen hvis sofaen bliver trukket 20 cm frem. Og nej jeg kan ikke flytte om på møblerne. Alle kabler til hifi og projektor er bygget ind i låft og væge da vi fik bygget husetWink

Det er da også helt fint :-) Jeg ville bare komme med lidt input til perspektivet. Så længe du foretager valget om eventuelt 75" TV på et oplyst grundlag. Jeg synes, at det er vigtigt at pointere, at du her vil investere i et TV, der leverer i bundklassen. Omvendt ville du for en lille merpris med et 65" OLED ramme så godt som topniveauet for billedkvalitet.

Derfor synes jeg, at du i denne situation bør vælge projektorløsningen.
Til top
ildocteur Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-September-2005
Status: Offline
Point: 216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ildocteur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2020 kl. 10:05
Har du overvejet en af de der short throw laser projectors fra Kina ?


Saadan en monteret paa taget :-) ser sku ikke helt daarligt ud.


Jeg har ikke selv en endnu, men det lyder til at varer vejen frem hvis man vil have 150 tommer billede der kan ses i dagslys.

Personligt ville jeg ikke erstatte mit stue TV med en projektor.  (Holder projektoren til hjemmebioen i kaelderen). Men det skyldes mest brugervenlighed og ting som warm up time.

Uanset hvor mange multifunktions Remote og stemmestyring man har sat op er WAF paa et gammeldags one click to TV Avisen bare hoejere.

Ildoc
 




Redigeret af ildocteur - 03-Januar-2020 kl. 10:16
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2020 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Fladskærme er til serier, projektorer er til film
Eneste fornuftige kompromis med god billedkvalitet er 77" OLED 


Ahva? I dag er serier da ofte mindst lige så store og svulgstige produktioner som den gennemsnitlige film.

Jeg tror min signatur siger alt om hvordan jeg selv prioriterer, så længe der ikke findes skærme af en ordentlig størrelse/kvalitet. 77 tommer er desværre stadigt noget småtteri, i forhold til projektor. Man kan, hvis man kommer fra projektor, jo nærmest kun se om det nu lige er 65 eller 77 tommer, hvis de to skærme står udstillet ved siden af hinanden Cry 

Men når det bliver til at betale tager jeg da gerne sådan en bette 77 tommer til soveværelset, de 65 tommer er i hvert fald alt for små ...Det var udelukkende prisen der forhindrede det blev 77 tommer til en start. Når vi kommer over 100 tommer på TV tror jeg det begynder at kunne lade sig gøre at slippe for besværet forbundet med projektor (mørklægning). Selv om OLED samlet set (men ikke på alle områder) slår det, så er kvaliteten på de bedste projektorer i et mørklagt rum nu ikke direkte milevidt fra et OLED og det slår direkte andre panelteknologier der har behov for dynamisk kontrast funktion for at virke.

Redigeret af TBC1 - 03-Januar-2020 kl. 11:49
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2020 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af ildocteur ildocteur skrev:

Har du overvejet en af de der short throw laser projectors fra Kina ?


Saadan en monteret paa taget :-) ser sku ikke helt daarligt ud.


Hvis du mener "paa taget", som om den skal monteres i loftet, så er dette nu ikke meningen med disse "Ultra short throw"-projektorer.
De er beregnet til at stå på et møbel ganske få centimeter fra den væg, de skal projektere op på, hvilket kan gøre det til et problem, hvis der skal placeres en centerhøjttaler...


Redigeret af Supergris - 03-Januar-2020 kl. 11:35
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2020 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

som oplevelse lammetæver en projektor med +100 tommer lærred altid en 77” oled skærmLOL

Amen..
Til top
ildocteur Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-September-2005
Status: Offline
Point: 216
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ildocteur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2020 kl. 12:22
At jeg henviste til montering paa “taget”. Var mest ment som en joke.    Hvis du leaser oversaettelsen af Xiaom’s danske shop saa en den nok mest oversat med den daarlige kinesiske klon af google translate.

De skriver nemlig at man kan monterer projektoren paa taget og ikke i loftet :-)

Ildoc 
Til top
Actor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2016
Sted: dk
Status: Offline
Point: 186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Actor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2020 kl. 13:42
Tak for alle Jeres input. Ser ud til at det bliver projektor. Jeg synes overhovedet ikke det er besværligt at mørkelægge. Film kræver total mørke. Ikke engang et stearinlys overlever. Fodbold ser jeg gerne i dagslys. Spørgsmålet er nu: Epson TW7400 ell. Sony HW45???


Hegel 160, Quad Z4 Marantz CD 5005 NAD 748 AceBaseSub og to blikdåser som baghøjtalere
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu