[QUOTE=Pallec style=vertical-align: text-bottom; /> AV Precision
[QUOTE=Pallec skrev:
Jeg skriver at det i praksis vil være uden stor betydning, fordi projektoren i sig selv sætter nogle ret snævre grænser for hvor meget man kan ændre afstande, så for det almindelige øje vil der ikke være den store forskel synlig.
Det hænger da ikke sammen med at du lige skrev at fra 3 til 5 meter giver 3 gange mindre lys! Det ville da i allerhøjeste grad være synligt (men nu mener jeg så altså også at dét tal er forkert...)
[/QUOTE skrev:
Prøver at forklare mig lidt tydligere....
Det jeg mener, er at når man køber en projektor, så har man formentlig en ide om hvor langt fra lærredet den skal monteres (f.eks. 5 meter). Så det betyder reelt ikke noget for den lykkelige ejer, at lysintensiteten er 3 gange større, hvis han istedet monterer den på 3 meters afstand.
Jeg forestiller mig at man måske rykker projektoren max. +/- 30-40 cm frem og tilbage fra der hvor man vil montere den, og så er det uden reel betydning at lysintensiteten er flere gange større/mindre på den halve/dobbelte afstand.
Håber det ga' mere mening
Prøver at forklare mig lidt tydligere....
Det jeg mener, er at når man køber en projektor, så har man formentlig en ide om hvor langt fra lærredet den skal monteres (f.eks. 5 meter). Så det betyder reelt ikke noget for den lykkelige ejer, at lysintensiteten er 3 gange større, hvis han istedet monterer den på 3 meters afstand.
Jeg forestiller mig at man måske rykker projektoren max. +/- 30-40 cm frem og tilbage fra der hvor man vil montere den, og så er det uden reel betydning at lysintensiteten er flere gange større/mindre på den halve/dobbelte afstand.
Som Fnørd siger, du må mangle en faktor i den udregning. Billedet bliver bestemt ikke 3 gange mindre lysstærkt af at rykke projektoren fra 3 til 5 meter bagud. Selv MED tabet der ligger i optikken, er de konkrete målinger 25-40% mindre lys, det hænger jo ikke sammen med din udregning.
Håber det ga' mere mening
Det gør det ikke, det er forkert. Lysintensiteten bliver IKKE 3 gange større ved at sætte den 3 meter væk i stedet for 5. Du regner forkert, og har tydeligvis ikke prøvet det af i praksis.
Selv hvis beregningen var rigtig, så er jeg meget uenig med din generalisering mht. placeringen, det er meget forskelligt fra bruger til bruger hvor fleksibel placeringen er. Jeg har masser af kunder der indretter biografen efter projektoren, og ikke omvendt.
Redigeret af AV Precision - 21-September-2009 kl. 18:51
Ud fra mit kendskab til alm fothgrafering, vil jeg sige at linsen / det omvendte objektiv er meget vigtigt for kvaliteten. I glemmer også lens Shift. Men alt efter kvaliteten på linsen må det optimale vel som udgangspunkt være, ingen brug af lens shift, herefter må det logisk være midt mellem den korteste afstand til lærred og den længste. på den måde er vi midt mellem yderpunkterne på alt det linsen kan yde, og måske dermed det meste korrekte billede. men det kommer nok helt an på kvaliteten og vil helt sikkert være helt forskelligt fra projektor til projektor.
Jeg tror nu nok at lysintensiteten bliver 3 gange mindre hvis man rykker projektoren fra 3 til 5 meter.
Men det gælder jo kun hvis man bruger en hvid væg og undlader at stille zoom på objektivet.
Hvis man har et lærred på 90 tommer, så ændrer det ikke meget på lys-intensiteten om man kaster det 3 eller 5 meter, da lyskeglen altid vil være tilpasset lærredets størrelse.
Men hvert objektiv opfører sig forskelligt og nogle projektorer har udbredte fejl afhængigt af indstillingen. Så hvis man ikke kender modellen, så tager det lidt tid at prøve sig frem til den bedste indstilling.
Som Fnørd siger, du må mangle en faktor i den
udregning. Billedet bliver bestemt ikke 3 gange mindre
lysstærkt af at rykke projektoren fra 3 til 5 meter
bagud. Selv MED tabet der ligger i optikken, er de
konkrete målinger 25-40% mindre lys, det hænger jo ikke
sammen med din udregning.
Tjahh, jeg ved ikke om en projektor kan overvinde de
fysiske love, men formlen er nu engang korrekt.
Hvis du har en lysmåler, kan du jo efterprøve det ved at
måle lysintensiteten ved lærredet. Det forudsætter selvf.
at projektoren kan sættes til at udsende et konsistent
hvidt lys.
Men, nok om det, hvis øjet ikke opfatter ændringen er der
jo ingen grund til at gruble over det i praksis.
Som Fnørd siger, du må mangle en faktor i den udregning. Billedet bliver bestemt ikke 3 gange mindre lysstærkt af at rykke projektoren fra 3 til 5 meter bagud. Selv MED tabet der ligger i optikken, er de konkrete målinger 25-40% mindre lys, det hænger jo ikke sammen med din udregning.
Tjahh, jeg ved ikke om en projektor kan overvinde de fysiske love, men formlen er nu engang korrekt.
Hvis du har en lysmåler, kan du jo efterprøve det ved at måle lysintensiteten ved lærredet. Det forudsætter selvf. at projektoren kan sættes til at udsende et konsistent hvidt lys.
Men, nok om det, hvis øjet ikke opfatter ændringen er der jo ingen grund til at gruble over det i praksis.
Ved ikke om i taler forbi hinanden, men vi taler vel om samme billedstørrelse, altså eks. 100 tommer uanset om projektoren er 3 eller 5 m fra lærred.
Tjahh, jeg ved ikke om en projektor kan overvinde de fysiske love, men formlen er nu engang korrekt.
Hvis du har en lysmåler, kan du jo efterprøve det ved at måle lysintensiteten ved lærredet. Det forudsætter selvf. at projektoren kan sættes til at udsende et konsistent hvidt lys.
Men, nok om det, hvis øjet ikke opfatter ændringen er der jo ingen grund til at gruble over det i praksis.
Ved ikke om i taler forbi hinanden, men vi taler vel om samme billedstørrelse, altså eks. 100 tommer uanset om projektoren er 3 eller 5 m fra lærred.
Kan det skyldes at den måde man måler lysintensitet, ikke er sådan det menneskelige øje ser tingene?
Lidt ligesom når man snakker dB, hvor 3 dB forøgelse er lig fordobling af lydstyrke, målt i effekt hvis jeg husker korrekt, mens man siger der skal 10dB til, for at man som menneske rent faktisk opretter en fordobling?
Blot en tanke.
Ellers begynder jeg da at blive betænkelig ved at skulle købe projekter i setup med 5,6 meter fra linse til lærred, d.v.s uden brug af Zoom.
Jeg tror nu nok at lysintensiteten bliver 3 gange mindre hvis man rykker projektoren fra 3 til 5 meter.
Jeg ved godt hvor du vil hen, men selv dét at rykke projektoren fra 3 til 5 meter bagud gør ikke billedet så meget større at lysintensiteten i billedet bliver en tredjedel. Men jeg formoder nu også at det ikke var dét der var pointen.
Du er godt nok stædig... Jeg HAR en lysmåler, det er dér mine praktiske erfaringer stammer fra. Jeg kan ikke lige gennemskue den tekniske formel for hvordan det skal regnes ud, men det er et ubestrideligt fakta at lysstyrken IKKE bliver tre gange større hvis man rykker projektoren fra 5 til 3 meter - det er testet og målt. Jeg kan da godt lave et helt konkret eksempel for dig hvis det er nødvendigt.
Og iøvrigt, hvis du hvade ret, så ville det i _alvorlig_ grad være synligt i praksis, og dermed absolut noget der var værd at gruble over. Men nu er det altså sådan at det du siger ikke er korrekt... Punktum. Hvis det ikke passer i dine regnestykker over fysikkens love, så er der noget du mangler i dit regnestykke.
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum