recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor zoom = dårlig kvalitet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor zoom = dårlig kvalitet?

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 695
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2009 kl. 22:22

Bevæger det sig ikke, som så ofte, væk fra fakta og mere i retning af hvordan der formuleres. Det skrevne er nu engang lettere at misforstå uden kropssprog og øjenkontakt.

Personligt tolker jeg Otto' indlæg som værende for at hjælpe med sin ekspertviden for at give svar på spørgsmål i tråden. Jeg har selv projektor og tager Otto' ord for gode vare. Alternativt i en tråd der ikke har med salg at gøre, kunne vedkommende holde sig væk og folk fik et forkert facit eller stod tilbage i tvivl som læsere af tråden.

Synes det er fedt at man ved mange spørgsmål, råd og vejledning kan finde det fra én som Otto herinde på recordere.dk uden at skulle læse på et tysk eller engelsk forum (ikke dermed misforsås at der ikke er andre i Danmark med ekspertisen, må hellere noteres så det ikke tolkes sådan).

Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2009 kl. 22:23

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Otto, er du ok? - intet 5 sider langt indlæg?

Jo, gerne. Men ikke i en debat om hvordan man skal debattere. Og jeg gider SLET ikke bruge én linie mere på at diskutere hvem der er mest arrogant. Jeg har spildt nok af min fritid på ligegyldige diskussioner nu. Dét er sgu nok arrogant i sig selv, men så må det være sådan. Ingen er perfekt. Tilbage til emnet.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2009 kl. 22:29

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Nej jeg vil ikke bare tage Otto´s råd (hvilket han nok heller ikke vil give mig ), hvis jeg ikke forstår baggrunden, men gerne vil forstå det. Det er jo ikke alt man som lægmand gider sætte sig ind i.

Jeg er ikke mere arrogant end at jeg gerne indrømmer at det var en fejl at give udtryk for at det ikke burde være nødvendigt at komme med fakta. Min logik bag dét var at jeg har flere års erfaringer med disse målinger, og bare fordi jeg ikke havde et konkret eksempel synes jeg godt man kunne anerkende dén erfaring. Jeg blev især provokeret af at PalleC per automatik antog at jeg ikke allerede havde prøvet at måle, når det nu netop er min erfaring med konkrete målinger der gør at jeg var så skråsikker.

Min udtalelse om kildekritik står jeg ved. Det gælder naturligvis også overfor mig selv, hvis der sås tvivl om en udtalelse jeg kommer med, så skal man naturligvis bede om argumentation eller bevis.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2009 kl. 22:30

Oprindeligt skrevet af Thomas_H Thomas_H skrev:

Jeg mener altså at lyset bliver KRAFTIGERE hvis man rykker projektoren 1m længere bagud 
.

........hvis man zoomer endnu mere ind

Korrekt, men så ændrer vi igen en variabel - billedstørrelsen - som vi fra starten har antaget er konstant.

Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2009 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Nej jeg vil ikke bare tage Otto´s råd (hvilket han nok heller ikke vil give mig ), hvis jeg ikke forstår baggrunden, men gerne vil forstå det. Det er jo ikke alt man som lægmand gider sætte sig ind i.

Jeg er ikke mere arrogant end at jeg gerne indrømmer at det var en fejl at give udtryk for at det ikke burde være nødvendigt at komme med fakta. Min logik bag dét var at jeg har flere års erfaringer med disse målinger, og bare fordi jeg ikke havde et konkret eksempel synes jeg godt man kunne anerkende dén erfaring. Jeg blev især provokeret af at PalleC per automatik antog at jeg ikke allerede havde prøvet at måle, når det nu netop er min erfaring med konkrete målinger der gør at jeg var så skråsikker.

Min udtalelse om kildekritik står jeg ved. Det gælder naturligvis også overfor mig selv, hvis der sås tvivl om en udtalelse jeg kommer med, så skal man naturligvis bede om argumentation eller bevis.

Jeg beklager jeg trak tråden over i noget personfnidder .

Selve trådens emne synes jeg er interessant, men jeg synes ikke rigtigt der er kommet noget klart svar .
Hvor vil man typisk få den bedste udnyttelse af ens projektor, ved max zoom, max tele eller midt i mellem ?

Kan man generalisere eller er der for stor forskel på projektore til det ?
Til top
Thomas_H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-Februar-2008
Point: 467
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2009 kl. 23:14

Oprindeligt skrevet af Thomas_H Thomas_H skrev:

Jeg mener altså at lyset bliver KRAFTIGERE hvis man rykker projektoren 1m længere bagud 
.

........hvis man zoomer endnu mere ind

Korrekt, men så ændrer vi igen en variabel - billedstørrelsen - som vi fra starten har antaget er konstant.

Det' gas for fanden, jeg har fulgt denne tråd med hovedrysten, da det da er ret tydeligt at den påstand han kom med var forkert, men rimelig påståelig herre synes jeg!

--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2009 kl. 23:18

Hvor vil man typisk få den bedste udnyttelse af ens projektor, ved max zoom, max tele eller midt i mellem ?

Som jeg var inde på på side 1, inden der gik formler i den, så findes der ikke noget konkret svar. Både fordi der er forskel fra projektor til projektor, men også fordi der er tale om fordele og ulemper. Det helt korte svar er: Tæt på lærredet = mere lys men mindre kontrast. Langt fra lærredet = mindre lys men mere kontrast. Derfor er der ikke noget konkret svar. Der kan også være nogle praktiske ting der spiller ind, såsom at hvis man vælger at placere projektoren længere bagude, kan det være man kan placere den lavere så man bruger mindre lens shift. Derudover er der hensynet til lærredstypen, som en anden var inde på også på side 1. Derfor er det i det hele taget en ret kompleks størrelse at have med at gøre, og et kort og klart svar, der samtidig er korrekt, findes ikke (heller ikke her, fristes man til at tilføje...)

Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2009 kl. 23:58
Hmmm, ved nærmere eftertanke kan jeg godt se at jeg er på vildspor.

Er vant til at arbejde med at lyset kommer ind i objektivet og ikke ud af det. Lysintensiteten ændrer sig selvf. ikke væsentligt ved ændret afstand når man bibeholder arealet.

My bad men så fik vi da barberet den ged......
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 00:09

Som jeg var inde på på side 1, inden der gik formler i den, så findes der ikke noget konkret svar. Både fordi der er forskel fra projektor til projektor, men også fordi der er tale om fordele og ulemper. Det helt korte svar er: Tæt på lærredet = mere lys men mindre kontrast. Langt fra lærredet = mindre lys men mere kontrast. Derfor er der ikke noget konkret svar. Der kan også være nogle praktiske ting der spiller ind, såsom at hvis man vælger at placere projektoren længere bagude, kan det være man kan placere den lavere så man bruger mindre lens shift. Derudover er der hensynet til lærredstypen, som en anden var inde på også på side 1. Derfor er det i det hele taget en ret kompleks størrelse at have med at gøre, og et kort og klart svar, der samtidig er korrekt, findes ikke (heller ikke her, fristes man til at tilføje...)

det som formlen udregner er vel hvor meget lys man taber ved at gå op i lærredstørrelse,da lys"konusen" i denne formel ikke er variabel, men fixet.

Når man flytter projektoren bagud, uden at røre zoomen, bliver billedet størrere med lystab til følge. det må være det som formlen beregner, eller hva???

Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 00:17
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Hmmm, ved nærmere eftertanke kan jeg godt
se at jeg er på vildspor.Er vant til at arbejde med at
lyset kommer ind i objektivet og ikke ud af det.
Lysintensiteten ændrer sig selvf. ikke væsentligt ved
ændret afstand når man bibeholder arealet.My bad men
så fik vi da barberet den ged......

Fantastisk at se nogen som tør indrømme de tager fejl. Det
er der mange som bestemt ikke gør.

Flot Pallec
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 07:26

Ja så nåede vi hertil :)

Når man møder en påstand der "ser" forkert ud er det jo tid at begynde at tænke selv.

Her var det en korrekt formel, der blev anvendt uden at tage forbeholdene i ed.

Hvis en eller anden begynder at forklare mig at rygning er decideret sundt, så sorterer jeg den information fra. Vedkommende kan så mene hvad de vil - ligesom jeg kan.

Og jeg forstår godt at Otto bliver lidt harm over at skulle til at lave en testopstilling for at modbevise et postulat!

Man kunne vel også sige at det var vedkommende der fremsatte postulatet, der skulle lave testopstillingen for at underbygge dette!

Men fred med det nu.

Lad os lade være med at dividere med nul - ikk ;)

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Hvis en eller anden begynder at forklare mig at rygning er decideret sundt, så sorterer jeg den information fra. Vedkommende kan så mene hvad de vil - ligesom jeg kan.

Hvis man ryger light smøger, er det så sundere end at ryge almindelige smøger?

Eller er det mindre usundt at ryge light smøger end at ryge almindelige smøger?

Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu