Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 16:01 |
Sigida skrev:
hvis man skal have en okay projektor løsning som ikke er alt for dyr og levere det bedste billede til prisen.. hvad skal man så ofre i alt for lærredet og projektor osv... hvad er det bedste til prisen.. ligesom man har panasonic som er bedst til prisen og pioneer som er det bedste overhovedet når vi snakker fladskærme... |
Det er yderst individuelt, det afhænger meget af hvordan man prioriterer pris i forhold til ydelse. Personligt synes jeg f.eks. ikke at en dårlig projektor er et godt køb om den så koster én krone. Samtidig er der efter min mening større trade-offs i ydelsen når vi taler om f.eks. projektorer i 10.000,-s klassen i forhold til dyrere projektorer, end der er når du sammenligner netop Panasonic med dyrere fladskærme - forstået på den måde at det ikke bare er et spørgsmål om forskel i ydelse, men helt grundlæggende forskelle i hvilke ting i ydelsen man prioriterer. En given projektor, lad os sige f.eks. Planar PD7010 som jeg synes er god til prisen (10k), kan være et ret dårligt køb hvis man tilfældigvis prioriterer andre ting - såsom lens shift eller støjniveau. Derfor mener jeg at projektor-løsninger er langt mere individuelle, og sværere at give generelle råd om, end fladskærme.
For mig personligt er projektorer som JVC HD1 og især Sim2 D80e rigtigt stærke køb, på trods af en umiddelbart ret høj pris - de leverer en ydelse meget tæt på de helt tunge high-end modeller, til en væsentligt lavere pris. I min bog er der forskel på prisklasserne alt efter om vi snakker om projektor eller fladskærm. Hvor et Panasonic tv til 10k ligger i den solide mellemklasse rent ydelsesmæssigt (omend måske ikke prismæssigt), så mener jeg at en projektor til 10k stadig er i billig-klassen. Tænk på det således: Den vildeste 50" fladskærms-opstilling du kan lave (hvis vi trækker B&O fra, hvor du dog betaler for lidt andet end ydelse), ligger vel omkring 80-100k. Den vildeste projektor-opstilling du kan forestille dig, er til sammenligning i multi-million klassen. Derfor kan man sagtens argumentere for at du med en projektor til 40.000,- stadig principielt ligger i den lavere ende af prisskalaen for projektorer. Det er mange penge, ja - men det er 120.000,- for en ny Hyundai også, selv om dét er i den laveste ende af prisskalaen for biler. Det skal ikke lyde som om at jeg ikke synes 40.000,- er mange penge, slet ikke - men hvor kvalitets-forskellen mellem f.eks. Panasonic og Pioneer er relativt beskedne, så er der efter min mening _voldsom_ forskel på billedkvaliteten når du går fra 10k til 40k inden for projektorer - det er ikke bare marginale forskelle det drejer sig om.
Noget helt andet er så, at ekstremt mange mennesker aldrig har set en bare nogenlunde fornuftig projektor-opstilling, og så vil man som regel blive voldsomt imponeret over en 10k opstilling, alene fordi det på mange punkter vil være det bedste man har set. Det betyder bare ikke at man ikke ville kunne have glæde af noget endnu bedre.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 19-August-2007
Point: 2190
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 16:09 |
okay så du vil anbefale jvc kan jeg høre... hvad sony VPL-VW60 eller 50 hvis du skal spare da den er udgået og stadig kan fåes... levere de en ligeså god billedkvalitet som hd1 eller? begrund dit svar hvis nej... heh...
|
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 16:10 |
og hvad vil et tilsvarende lærredet til projektoren så koste hvis den skal kunne matche den projektor..
|
Naite22
Bruger
Oprettet: 25-Oktober-2007
Point: 130
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 17:33 |
Hørte noget om at Mitsubishi HC6000 har det samme lens-shift system som JVC's HD-1 har, passer det? For det er da en hel del letterere at sætte projektoren op når billedet kan køres op/ned til side til side, for optimal placering uden at rykke på selve projektoren.
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 17:45 |
Sigida skrev:
og hvad vil et tilsvarende lærredet til projektoren så koste hvis den skal kunne matche den projektor.. |
Afhængigt af størrelse og type, fra 10-15k og op.
|
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 17:47 |
100" ca.. men du svarede mig ikk om at vpl-wv60 er et dårligere valg iforhold til jvc, da jeg får lidt procenter på den fra sony ;)...
|
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 17:48 |
vw60 even :D
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 17:49 |
Sigida skrev:
okay så du vil anbefale jvc kan jeg høre... hvad sony VPL-VW60 eller 50 hvis du skal spare da den er udgået og stadig kan fåes... levere de en ligeså god billedkvalitet som hd1 eller? begrund dit svar hvis nej... heh... |
HD1 leverer en meget høj kontrast, uden brug af "kunstigt åndedræt" i form af en auto-iris. Auto-iris ødelægger billedet på flere måder, og det vil altid være optimalt at opnå en høj kontrast uden iris'en. Der skal foretages en rimeligt heftig kunstig behandling af billedet for at offsette de problemer auto-iris giver i forhold til oplevelsen af lysstyrke-forløbet i billedet. Derudover leverer HD1 væsentligt mere lys end VW50/60 i praksis, og den generelle oplevelse af billedkvaliteten er simpelthen væsentligt bedre. Auto-iris kan være en fordel i forhold til at finde sig i for dårlig kontrast, men det optimale er som sagt at opnå en god kontrast uden iris.
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 17:49 |
Naite22 skrev:
Hørte noget om at Mitsubishi HC6000 har det samme lens-shift system som JVC's HD-1 har, passer det? For det er da en hel del letterere at sætte projektoren op når billedet kan køres op/ned til side til side, for optimal placering uden at rykke på selve projektoren.
|
Det har den, ja.
|
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 01-Januar-2008 kl. 17:56 |
okay så du siger at sonyen er elendig eller er den fin nok bare ikke ligeså god som jvc'en ;)
|
Naite22
Bruger
Oprettet: 25-Oktober-2007
Point: 130
|
Sendt: 02-Januar-2008 kl. 00:44 |
^ Det tror jeg fakisk lige præcis er det han siger!![](smileys/smiley2.gif)
Jeg er langt fra ekspert, men jeg har læst utrolig meget omkring de forskellige produkter/projektorer på nettet nu efterhånden, og Sony's VW60 skulle være en rigtig god projektor, men ja, JVC'en skulle være en betydelig del bedre, ikke mindst i skarpheden, kontrast, og sortniveau.
Redigeret af Naite22 - 02-Januar-2008 kl. 00:45
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 02-Januar-2008 kl. 07:13 |
Sigida skrev:
okay så du siger at sonyen er elendig eller er den fin nok bare ikke ligeså god som jvc'en ;) |
Den er absolut ikke "elendig". Det er en fornuftig projektor, men jeg mener merprisen for JVC'en er godt givet ud.
Det irriterer mig faktisk lidt, at man ikke kan sige at produkt A er bedre end produkt B, uden at "folk" opfatter det som om at produkt B er noget skrammel. Det skader ikke at have et lidt mere nuanceret blik på tingene. Om det så er fordi jeg formulerer mig for skarpt, det ved jeg selvfølgelig ikke, men jeg synes selv jeg forsøger at være ganske diplomatisk i mine udtalelser...
|