recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Prometheus kun i 3D?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Prometheus kun i 3D?

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor producenterne går så voldsomt meget op i den 3D effekten. Som jeg ser det, er det uægte & kunstigt frembragte billeder. For mig er det hele langt mere virkelighedstro og interessant, at se film i 2D.

Kunstigt og uægte. Det må da være sjovt for dig at gå ude i verdenen. Hvis du kun ser i 2D, ellers må det hele jo være kunstigt at se på. Jeg er sgu glad, for at jeg godt kan se 3D ude i den rigtige verden også.Wink

Det må være en sjov realitet du bevæger dig rundt i, hvis den ligner dine 3D film... Wink

Personligt synes jeg, at det der sælges os som en 3D oplevelse, det være sig i biografen eller på blu-ray, virkeligt _er_ kunstigt og uægte. Der er jo ingen reel dybde i billederne.

Oven i det kommer der så det faktum, at "3D" er ret så belastende at se på for mig som brillebærer. Jeg går ud fra, at det også gælder andre. Når man så kobler det med de forcerede "3D" effekter, der åbenbart skal være i en "3D" film, så foretrækker jeg godt nok højkvalitets 2D oplevelse i biffen. Især med de priser, en billet koster i dag.
Ok, du har ikke fattet, at den verden vi lever i, er i 3D. Hold da op.Confused 
Jeg bruger altså også briller, når jeg ser film, og har ingen problemer med at se i 3D.

Jeg fatter virkelig ikke, at folk er så meget imod 3D. Men ok, der var også dem som troede at jorden var flad, og at fremskridt er noget dårligt noget.Ouch

Det kommer jo så an på om man vurderer det som et fremskridt Big smile - jeg bliver træt i øjnene af 3D og synes også billedkvaliteten er ringere. Men vil da ikke udelukke at passiv 3d vil få mig omvendt. Indtil da holder jeg mig fra biffen når jeg ikke kan se det i 2D. Man spiser jo heller ikke i en restaurant hvis man ikke kan lide menukortet Wink
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 11:52

Det må være en sjov realitet du bevæger dig rundt i, hvis den ligner dine 3D film... Wink

Jeg tror nu, at han mener, at 3D billedet på film ikke altid er fuldstændigt som at kigge ud af vinduet. Det vil jeg da også medgive azrael, men jeg synes nu for det meste at det er rigtig godt, specielt på de film som er optaget som 3D. Jeg har da oplevet at se 3D film, hvor det rent faktisk føltes næsten 100 % som at se på det i virkeligheden og jeg synes også generelt, at dybden i billedet virker ægte og bidrager med en ekstra fed filmoplevelse.
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: 2630 Taastrup
Point: 24791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Jeg tror nu, at han mener, at 3D billedet på film ikke altid er fuldstændigt som at kigge ud af vinduet. Det vil jeg da også medgive azrael, men jeg synes nu for det meste at det er rigtig godt, specielt på de film som er optaget som 3D. Jeg har da oplevet at se 3D film, hvor det rent faktisk føltes næsten 100 % som at se på det i virkeligheden og jeg synes også generelt, at dybden i billedet virker ægte og bidrager med en ekstra fed filmoplevelse.
Det kan være, at han mener det, men jeg tvivler.
Ja, der er mange af dem, som ikke ser så godt ud, men de fleste som er optaget i det, er god kvalitet. Og så slipper de godt fra efterbehandling af tegne/animationfilms. 
Mvh
Flemming Larsen
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 12:11
Jeg synes ikke at dybdevirkningen er særligt naturtro, og derudover er fokus bestemt for dig, så det er en kunstig 3D efter min mening.
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1695
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Det er nemlig præcis hvad jeg mener, selvom jeg ville vende det om og sige, at "3D" film typisk _ikke_ ligner noget man ser når man kigger ud af vinduet.

Et stort problem for mig er så, som sagt, at jeg føler stor ubehag ved at se 3D film. Jeg synes, at det er meget anstrengende. Når jeg så nu åbenbart skal forvises til en lille sal i biografen for at kunne nyde en film uden ubehag, vel at mærke for ca. samme billetpris, så kan min interesse for en tur i biffen ligge endog et meget lille sted.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
tvit Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 13:21
Prometheus kommer i 2D, de annoncerer det bare først en uge før premieren
m.v.h
John Winther
Til top
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Januar-2005
Point: 909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moef Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 14:18
3D er for mig en effekt som er tilføjet filmen, og ikke noget virkeligt. Det med, at dybde virkning er overdrevet anderledes at se på, end den dybdevirkning du har med dine egne øjne. For mig bliver det kunstigt og dermed en "sjov" effekt :-)

For mig er det langt mere ægte, at se en film i 2D, som jeg syntes svare mere til hvad jeg normalt ser i virkeligheden. Men forstår da godt de folk, som syntes det er sjovt med den "kunstige" dybdevirkning, som tilføjer ekstra perspektiv til film.

Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 14:53

3D er for mig en effekt som er tilføjet filmen, og ikke noget virkeligt. Det med, at dybde virkning er overdrevet anderledes at se på, end den dybdevirkning du har med dine egne øjne. For mig bliver det kunstigt og dermed en "sjov" effekt :-)

For mig er det langt mere ægte, at se en film i 2D, som jeg syntes svare mere til hvad jeg normalt ser i virkeligheden. Men forstår da godt de folk, som syntes det er sjovt med den "kunstige" dybdevirkning, som tilføjer ekstra perspektiv til film.

Tror den eneste film du må have haft set i 3D er Titans og på nogle dårligt aktive briller i den lille provinsbiograf.
Titans er optaget i 2D og er bagefter blevet lavet til 3D ved at skære folk ud og placere dem i hver sit lag som er fremhævet fra baggrunden.

Tager du en film som er optaget i 3D, så får du samme virkning, som hvis du stiller dig hvor fotografen har sit kamera. Fokus er desværre fastlagt, da man endnu ikke har nogen teknologi til at løse det problem. Men ellers er resten så tæt på den virkelige verden som man kan komme.

Der er ikke nogen kunstig dybdevirkning på rigtige 3D film, da de kun gengiver hvad som er optaget med 2 kameraer som er fastlåst i forhold til hinanden.

Jeg tror bare du måske hører til den slags mennesker som ikke kan se i kikkert eller mikroskoper og måske 3D film.

Redigeret af Cyberguyen - 13-Maj-2012 kl. 14:56
Til top
MichaelA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-August-2006
Point: 901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MichaelA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 14:57
Øv, det håber jeg sgu ikke - gider ikke det 3D crapDisapprove

Der røg den film på listen...
Beovision Avant 55"
Beolab 5, Beolab 8000, Apple TV4K, iMac, Macbook Pro, iPad m.v
Til top
nbu001 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-August-2004
Sted: CPH, DK
Point: 890
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nbu001 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor producenterne går så voldsomt meget op i den 3D effekten. Som jeg ser det, er det uægte & kunstigt frembragte billeder. For mig er det hele langt mere virkelighedstro og interessant, at se film i 2D.

Virkeligheden er i 3D og de film som er optaget med 3D udstyr er da tættere på virkeligheden end 2D film.

Vil du også tilbage til sorthvide stump film - dengang mente mange jo også at ingen gad at lytte til at skuespillerne fremsagde dialoger på film. LOL
Hvad er en "stump film"? Sorry, kunne ikke lade være med at 'fange' den Big smile

/Nils
           
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 16:17
Jeg håber der kommere mere og mere 3d i fremtiden, men jeg glæder mig til at teknologien modner. Pt synes jeg det trækker fokus fra filmen i stedet for at underbygge den. Mht brug af 3d briller så er der jo brillefri 3d på vej. Jeg har allerede set det IRL på et Sony tv, og det så super ud.
Til top
Jens Thomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-August-2008
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Tager du en film som er optaget i 3D, så får du samme virkning, som hvis du stiller dig hvor fotografen har sit kamera. Fokus er desværre fastlagt, da man endnu ikke har nogen teknologi til at løse det problem. Men ellers er resten så tæt på den virkelige verden som man kan komme.

Sorry, men det er noget vrøvl. 

Det forskudte perspektiv, som man får ved at have to øjne (eller to kameralinser) tæt ved siden af hinanden er kun én af en hel række forskellige "cues", som vores hjerne bruger til at konstruere dybdefornemmelsen. Og faktisk virker det forskudte perspektiv kun indenfor meget korte afstande (under 5 meter). Det er netop en af grundene til, at 3D-film føles kunstige i forhold til virkeligheden. Hvor vores hjerne ude i naturen bruger andre cues til at skabe dybde, når afstanden bliver større, så bruger 3D-film stadigvæk primært det forskudte perspektiv. En anden årsag er, at perspektivet er langt mere forskudt i film end i virkeligheden: Afstanden mellem kameralinser er større end den er mellem vores øjne. 

Endelig er der, som du selv er inde på, problemet med fokus. Og det er ikke bare, at vi ikke kan bestemme, hvor vi vil fokusere. 3D-film spiller også en række "dybde-cues" ud mod hinanden. På den ene side registrerer din hjerne, at du ser på ting, der dybdemæssigt foregår langt væk og i varierende afstande, men på den anden side fortæller øjnene hjernen, at lyset hele tiden kommer fra en fast afstand, nemlig afstanden til lærredet. Det kan forvirre hjernen, og det er det, der gør, at nogle kan opleve hovedpine eller træthed efter at have set en 3D-film.

Hvis man påstår, at 3D-effekten = virkeligheden, så bør man helt ærligt anskaffe sig nye briller. 

Det har ikke i øvrigt noget at gøre med, om man synes, at det ser godt ud. Det må man da hjertens gerne. 
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu