recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Prometheus kun i 3D?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Prometheus kun i 3D?

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2354
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Men ok, der var også dem som troede at jorden var flad, og at fremskridt er noget dårligt noget.

At stille en forældet tro om at jorden er flad op mod brugen af 3D eller ej, er godt nok langt ude. Der er vel ikke noget i vejen med fremskridt, man blot fordi noget er nyt, moderne og smart behøver det ikke være godt, eller noget alle falder på halen over.

Jeg fatter virkelig ikke, at folk er så meget imod 3D.

Nej, men gør det noget?! Jeg forstår ikke at folk er så begejstret for det, men sådan er vi jo så forskellige.

Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-August-2005
Point: 824
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Simon R. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Jens Thomsen Jens Thomsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Tager du en film som er optaget i 3D, så får du samme virkning, som hvis du stiller dig hvor fotografen har sit kamera. Fokus er desværre fastlagt, da man endnu ikke har nogen teknologi til at løse det problem. Men ellers er resten så tæt på den virkelige verden som man kan komme.

Sorry, men det er noget vrøvl. 

Det forskudte perspektiv, som man får ved at have to øjne (eller to kameralinser) tæt ved siden af hinanden er kun én af en hel række forskellige "cues", som vores hjerne bruger til at konstruere dybdefornemmelsen. Og faktisk virker det forskudte perspektiv kun indenfor meget korte afstande (under 5 meter). Det er netop en af grundene til, at 3D-film føles kunstige i forhold til virkeligheden. Hvor vores hjerne ude i naturen bruger andre cues til at skabe dybde, når afstanden bliver større, så bruger 3D-film stadigvæk primært det forskudte perspektiv. En anden årsag er, at perspektivet er langt mere forskudt i film end i virkeligheden: Afstanden mellem kameralinser er større end den er mellem vores øjne. 

Endelig er der, som du selv er inde på, problemet med fokus. Og det er ikke bare, at vi ikke kan bestemme, hvor vi vil fokusere. 3D-film spiller også en række "dybde-cues" ud mod hinanden. På den ene side registrerer din hjerne, at du ser på ting, der dybdemæssigt foregår langt væk og i varierende afstande, men på den anden side fortæller øjnene hjernen, at lyset hele tiden kommer fra en fast afstand, nemlig afstanden til lærredet. Det kan forvirre hjernen, og det er det, der gør, at nogle kan opleve hovedpine eller træthed efter at have set en 3D-film.

Hvis man påstår, at 3D-effekten = virkeligheden, så bør man helt ærligt anskaffe sig nye briller. 

Det har ikke i øvrigt noget at gøre med, om man synes, at det ser godt ud. Det må man da hjertens gerne. 

Amen. Tak for en ordentlig, "anatomisk" forklaring på hvorfor en 3D-film IKKE = virkeligheden. For mig at se vil det altid blot være en effekt. Og en af de mindre overbevisende af slagsen. Også fordi teknologien forværrer farve- og lysgengivelsen i forhold til den (IMHO) mere virkelighedstro 2D-film... Jeg tror ikke 3D-film dør, men jeg tror allerede nu Hollywood er ved at indse, at der ikke er nogen grund til at alt skal være 3D, og at det ikke altid er for det bedre...
Til top
Bruger udmeldt 11 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Januar-2012
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 11 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 19:01
det der genere mig mest er at disse 3d film når de ses i 2d er at kammeraet er i bevægelse/panorere hele tiden for at kunne opnå 3d effekten når den bliver vidst i 3d. det er da nedtur når man helst vil se den i 2d, syns det ødelægger lidt af oplevelsen når kammeraet fiser rundt konstant.    
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Nej, men gør det noget?! Jeg forstår ikke at folk er så begejstret for det, men sådan er vi jo så forskellige.

Tak for nogle fine links. En af forfatterne mister dog en del troværdighed når han plaprer løs om hvordan han falder på halen over 'LED' TV
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Point: 519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 20:19
Er det ikke ligemeget med denne 2d / 3d diskussion? det er da gudskelov (endnu) fuldstændigt valgfrit om man vil se filmene på den ene eller anden måde, personligt er jeg rimeligt godt underholdt med 
3d versionerne, men kan da godt fornemme at filmen ikke er helt så "chrisp" i billedet som en monorecord eller elektronisk tilføjet 3d kopi.

En anden fordel er muligheden for "drengeture" i byen da konen ikke kan lide / tyde / se 3d versioner Wink

Næææææ når det drejer sig om denne film Prometheus, syntes jeg at der er et helt andet problem der er betydeligt mere presserende,- efter at have set de forfilm som er frigivet, mener jeg at kunne ane en "tøddel" af gammel vin på nye flasker! eller det bare mig som tydeligt kan huske uhyggen, plottet, musikken, den enlige resurse og beslutningsstærke kvinde der redder hele verdenen i Alienserien ? Wacko
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af Just Curious Just Curious skrev:

Er det ikke ligemeget med denne 2d / 3d diskussion? det er da gudskelov (endnu) fuldstændigt valgfrit om man vil se filmene på den ene eller anden måde, personligt er jeg rimeligt godt underholdt med 3d versionerne, men kan da godt fornemme at filmen ikke er helt så "chrisp" i billedet som en monorecord eller elektronisk tilføjet 3d kopi.

Jeg mener ikke det er ligemeget. Hver gang en ny film kommer ud, som Prometheus f.eks., frygter jeg at det er dén film det ikke bliver muligt at se i 2D.

Desuden er der jo ingen tvivl om at 3D til en vis grad udvander det reelle indhold i film; mange 3D-film er ikke meget andet end gimmicks, der skal sælge billetter til folk der er nemme at imponere.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Til top
Bruger udmeldt 11 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Januar-2012
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 11 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 22:05
enig med naiera, glemmer aldrig da jeg var inde og se the dark knight til premieren i 2008 hvilken oplevelse, havde glædet mig sådan til den næste batman men håber virkelig man kan se den i 2d og det ikke kun bliver i 3d. også i den største sal! ellers bliver jeg væk.
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af -jonas- -jonas- skrev:

enig med naiera, glemmer aldrig da jeg var inde og se the dark knight til premieren i 2008 hvilken oplevelse, havde glædet mig sådan til den næste batman men håber virkelig man kan se den i 2d og det ikke kun bliver i 3d. også i den største sal! ellers bliver jeg væk.

Kommer Batman overhovedet i 3D?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 22:51
Næh. Det skulle da lige være det der reboot de allerede snakker om...
Til top
cnpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Marts-2008
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 22:55

havde glædet mig sådan til den næste batman men håber virkelig man kan se den i 2d og det ikke kun bliver i 3d
Eftersom den ikke kommer i 3d, så tror jeg ikke du har noget at frygte

Edit - Naiera var hurtigere

Redigeret af cnpdk - 13-Maj-2012 kl. 22:58
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 07:21

det der genere mig mest er at disse 3d film når de ses i 2d er at kammeraet er i bevægelse/panorere hele tiden for at kunne opnå 3d effekten når den bliver vidst i 3d. det er da nedtur når man helst vil se den i 2d, syns det ødelægger lidt af oplevelsen når kammeraet fiser rundt konstant.    

Jeg er 100% enig. Jeg synes det er interessant, at min kæreste som ikke interesserer sig en brille for hverken billede eller lydkvalitet, har set to 3D film i sit liv - og stadig spotter det hvér gang vi ser en 2D film, som er optaget med 3D for øje - og irriteres af det.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 07:32

Det kan være, at han mener det, men jeg tvivler.
Ja, der er mange af dem, som ikke ser så godt ud, men de fleste som er optaget i det, er god kvalitet. Og så slipper de godt fra efterbehandling af tegne/animationfilms. 

Man kan så nok blive enige om at tegne/animationsfilm (hvor jeg inkluderer Avatar) ikke ligefrem har ret meget at gøre med hvordan virkeligheden ser ud. Det er der iøvrigt heller ikke specielt mange 2D film der har... Derudover er jeg enig med det allerede skrevne i at 3D på en skærm ikke er det samme som 3D i virkeligheden. Det er en kunstigt skabt effekt, også selv om det er "optaget i 3D". Det er helt fint at være tilhænger af dén effekt, men at begrunde det med at det er tættere på virkeligheden, det holder ikke. Udover at effekten er kunstig, går der i praksis en masse billedkvalitet tabt, som fjerner én fra muligheden for at få det til at ligne virkeligheden, selv i de tilfælde hvor det er dét man prøver på i optagelsen. Det har intet at gøre med at være imod fremskridt, det er at være imod "ét skridt frem og to tilbage".
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu