recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Spillekonsoller
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PS3 slim - erfaringer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPS3 slim - erfaringer

 Besvar Besvar Side  <1 3435363738 39>
Forfatter
Besked
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2009 kl. 15:30
Tilføjelse til tidligere indlæg, hvor jeg skrev jeg havde skilt den ad og puttet større mængde kølepasta på GPU'en.

Det har helt klart hjulpet - i dag har jeg, ved en mere normal stuetemperatur, kunnet konstatere at den når den blot står i XMB'en er væsentligt mere støjsvag end før. Når den bringes til at svede, når den op på samme niveau. Når spillet afsluttes, formindskes støjniveauet igen efter lidt tid - dette skete aldrig tidligere.

Det må altså kunne konstateres, at en af de primære årsager til at mange (størstedelen?) af PS3 Slim støjer er, at der er alt for dårlig forbindelse mellem køler og CPU/GPU. Kølesystemet er altså ikke underdimensioneret.
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2009 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:


Måske er det en defekt i blæserstyringen, som gør at den larmer? - jeg synes ikke luften fra min ps3 bliver særlig varm, så måske slår den til selvom det ikke er nødvendigt..?
Mowa, hvor kommer du fra i landet, og har du prøvet at måle temperaturen? Jeg foreslår, at hvis temperaturen ikke er væsentlig høj, så kan man sætte en modstand i serie. Jeg synes det er et forsøg værd ihvertfald.


Som du kan læse i mit tidligere indlæg, er det den ringe kontakt mellem CPU/GPU og køler der er årsagen til at blæseren kører op i høj hastighed. Jeg tænkte ret tidligt over den mulighed, da der tydeligvis var en meget stor del af varmen som blev overført til undersiden af kabinettet, hvilket kunne tyde på at ikke så stor en del som tiltænkt nåede køleren. Jeg er helt overbevist om at det ikke vil være klogt at skrue ned for blæseren. :)

Det ville være dejligt om Sony ville erkende fejlen - men det har de nok ikke råd til.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 11:39
MERE kølepasta?!

Det er ikke lang tid siden Apple havde problemer med at deres Macbook Pro modeller overhedede fordi der var kommet for meget kølepasta på kontaktfladen.

Kølepastaen udgør faktisk en større modstand hvis der kommer for meget på, da det jo indeholder fyldemiddel til at holde det flydende. Der skal kun lige nok på til at der er kontakt.

Uanset hvad, så ville det være spænnende at se hvordan du har gjort det med et lille billede..

Om Sony vil erkende fejlen.. tja, det er jo et spørgsmål om at lave en klage til forbrugerklagenævnet om, at produktet indeholder en konstruktionsmæssig fejl, som går igen på samtlige produkter med visse serienumre. Første skridt ville måske endda være at få ekstrabladet ind over. Det er jo lige noget til forsiden for et blad som EBLOL

Hvis de skal udbedre fejlen, så er det måsle dyrt for dem ja, men jeg synes også det er direkte latterligt, at man ikke må gå ind og skifte noget så simpelt som kølepasta (som iøvrigt bør skiftes ud med mellemrum) uden garantien går tabt. Nu er jeg selv en ung hvalp, men har til trods for det rodet med PC'ere en del gange før med at samle selv. At skille CPU fra køleren, og pålægge kølepasta, er noget af det nemmeste når man samler selv.

Det er også derfor jeg synes det bør være noget man burde have lov til at skifte, præcis som harddisken.

Grunden til jeg spurgte hvor du boede var, at jeg har adgang til et program som kan måle temperaturen og logge den som funktion af tiden. Altså, kunne der skabes  beviser for, at der er fejl på maskinen.
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

MERE kølepasta?!

Det er ikke lang tid siden Apple havde problemer med at deres Macbook Pro modeller overhedede fordi der var kommet for meget kølepasta på kontaktfladen.




Jeg er fuldt ud klar over at for meget kølepasta slet ikke er ideelt. Derfor antager jeg også, at såfremt der kunne opnåes perfekt forbindelse mellem GPU/CPU og køleflader (det er desværre ikke så let at ændre på trykket til hver enkelt chip da køleren er en samlet enhed som skal betjene både GPU og CPU), og man kun havde en normal mængde kølepasta, ville man have en maskine som ville være meget støjsvag.
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:


Hvis de skal udbedre fejlen, så er det måsle dyrt for dem ja, men jeg synes også det er direkte latterligt, at man ikke må gå ind og skifte noget så simpelt som kølepasta (som iøvrigt bør skiftes ud med mellemrum) uden garantien går tabt. Nu er jeg selv en ung hvalp, men har til trods for det rodet med PC'ere en del gange før med at samle selv. At skille CPU fra køleren, og pålægge kølepasta, er noget af det nemmeste når man samler selv.


Tro mig, der er en meget god årsag til at Sony ikke tillader udskiftning. Det er absolut ikke så nemt som på en PC. :) Desuden er den kølepastaen jo ikke løsningen - den kan muligvis afhjælpe problemet lidt, men grundlæggende er fejlen den fysisk dårlige forbindelse mellem køler og chips.
Til top
Ponduus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 238
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 21:43
Så i bund og grund, hvis man vil have sig en "lydløs" ps3, skal man holde sig til den gamle fat-model?
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2009 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af Ponduus Ponduus skrev:

Så i bund og grund, hvis man vil have sig en "lydløs" ps3, skal man holde sig til den gamle fat-model?


Lydløs er den nu ikke, og der er en del forskellige "fat"-udgaver, nogen larmer mere end andre. Hvis en Slim virker som den skal, og ikke kører blæseren op på et højt niveau, er den efter sigende meget støjsvag (nogen rapporterer om at de har en der stort set ikke øger blæserhastigheden efter start - og så er den vitterligt meget stille) - men jeg tror man skal være mere end almindeligt heldig for at finde en. Man kan jo prøve at købe en et sted med lettilgængelig returret, og så smide den i hovedet på dem hvis den larmer - man kan håbe at butikkerne bliver trætte af det på et tidspunkt, og tager fat i Sony. Men mon ikke det allerede er sket - der er i hvert fald mange på nettet der melder om at de har byttet adskillige gange.
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 737
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2009 kl. 09:15
Som mowa skriver, er den ingen lydløse PS3, uanset om de er Slim eller Fat. Det er stadig en kraftig maskine, som skal bruge køling.

Jeg har også tænkt mig at købe en Slim, bare for at sammenligne støjniveauet. Havde den første 60GB model, og den larmede afsindigt, mere end en Xbox 360. Var ikke den eneste med det problem. Nu lader det til, at Slim har et lignende problem. 
Til top
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2009 kl. 10:06
Ligesom med de forskellige playstation 3'ers lydnivauer er der også forskel på Xbox 360'ernes.
Den jeg havde larmede også afsindigt meget, og jeg har hørt min fætters PS3 60GB og den larmer ikke nær så meget som min tidligere premium xbox 360. 

:)
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 7008
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2009 kl. 16:41
Har købt den nye som erstatning for den gamle 40GB som larmede rigtig meget.
 
Den nye slim kan høres...........  men er nevauet er meget lavt  og helt OK for mig
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2009 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Har købt den nye som erstatning for den gamle 40GB som larmede rigtig meget.
 
Den nye slim kan høres...........  men er nevauet er meget lavt  og helt OK for mig


Hvis du sidder i et helt stille rum, og tænder den helt afkølede maskine (den skal være slukket et par timer før) - hvor mange gange hører du så blæseren øge hastigheden i løbet af de næste 20 minutter, når maskinen blot står i XMB'en? Når hastigheden øges, sker det i ret små trin, så der skal lyttes grundigt. :) Det ville være meget værdifuld information.


Redigeret af mowa - 14-December-2009 kl. 17:35
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 737
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2009 kl. 21:23
Modtog en 120GB Slim i dag. Har spillet på den og surfet lidt rundt. Umiddelbart virker den til at være mere støjsvag end den 80GB Fat, jeg har. Blæseren har kørt over niveau 3, men jeg er ikke helt sikker på, om den kom op på niveau 4 eller 5.

Jeg leger lidt mere med den i morgen. De første indtryk virker lovende. HDD'en er i hvert fald (næsten) lydløs, hvilket den slet ikke er på min Fat - som har den mest støjende 2,5" HDD, jeg nogensinde har hørt. Blæseren lyder også anderledes - måske derfor den opfattes som mere stille?

Nogen, der kan oplyse hvor mange blæser-niveauer der er i hhv. en Fat og en Slim? Jeg regner selvf. med, at startniveauet regnes som 1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3435363738 39>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu