Jeg har set temmelig mange tråde om videoafspilning på PS3 de få uger jeg har været på det her forum, og i en af dem bemærkede jeg også at TVersity blev nævnt som en alternativ medieserver, i stedet for den almindelige Windows Media Sharing med WMP 11.
Jeg har egentlig været rimeligt godt tilfreds med sidstnævnte løsning i de 6-8 uger jeg har haft min PS3 - omend jeg dog faktisk har vænnet mig til at kopiere video over på PS3 harddisken i stedet for at streame det direkte. Windows Media Sharing lader til at tage en del ressourcer ved streaming, hvilket får blæseren på min bærbare til at gå lidt amok - og den står også i stuen hvor jeg godt kan undvære den ekstra larm.
Så i dag besluttede jeg mig så for alligevel at prøve TVersity.
Dokumentationen syntes jeg indledningsvis var lidt rodet - og det blev ikke bedre af forvirring over at genvej til hovedprogrammet ikke blev installeret i min Vista startmenu (kun genvej til selve medieserveren), og jeg manglede også lidt ordentlig feedback på hvor langt den egentlig var noget med at scanne mine mediemapper (over 60,000 filer i alt).
Men efter at det var på plads må jeg sige at jeg vist skifter permanent til TVersity af følgende årsager:
1) Lavere resourceforbrug ved streaming end Windows Media Sharing (WMS).
2) Hurtigere respons når man navigerer mapper fra PS3'en.
3) On-the-fly "transcoding" lader mig streame video filer med codecs PS3'en ikke selv understøtter (jeg er rendt ind i et par enkelte filer der stadig ikke virkede, men mange andre jeg nu kan afspille i modsætning til før).
4) Jeg kunne ikke streame 720p, 4000 kbit filer med WMS uden at det hakkede gevaldigt. Jeg formodede at det var båndbreddeproblemer på mit netværk (både PC og PS3 kører trådløst), men ingen problemer med TVersity, og det ser bestemt ud til at den ikke kører transcoding (med nedsat bit rate) på de filer.
1080p, 8000 kbit kan den dog tilsyneladende ikke helt tygge sig igennem trådløst.
5) Jeg har haft problemer med at få WMS til at se mine delte fotomapper (video har virket fint). Virker fint med TVersity.
Alt i alt et virkeligt stærkt alternativ til WMS. Udover de mindre problemer jeg nævnte indledningsvis, er TVersity medieserveren også crashet en enkelt gang hvor jeg hoppede frem og tilbage mellem flere forskellige video og fotomapper, og forsøgte at afspille et par af førstnævnte som den ikke kunne klare. Det blev åbenbart lidt for meget for serveren.
Jeg har dog også oplevet det samme nogle gange med WMS.
Jeg mangler også lige at finde ud af om TVersity automatisk holder øje med og opdaterer mapperne for nye filer i real-time (hvilket WMS gør), eller om man skal opdatere dem enten manualt eller vente på det interval man har sat i indstillingerne.
Så Windows Media Sharing el. TVersity? Med mindre der opstår yderligere problemer tror jeg nok jeg vil kraftigt anbefale sidstnævnte.
Og det bliver selvfølgelig ikke værre af at det er freeware

.
Lige et par bemærkninger mere.
Det ser ikke ud til at der er real-time opdatering af mapper, men en manuelt startet rescan tager bare et kort øjeblik - omend jeg da gerne ville have undværet den helt.
Bemærk også at selve hovedprogrammet (ikke serverdelen) - tversity.exe - æder CPU-resourcer some bare fanden (det er Flash-baseret, og åbenbart ikke særligt effektivt, jeg har ikke just en sløv computer), så sørg for at lukke det ned (også fra SysTray'en) når du ikke bruger det til at tilføje/opdatere mapper eller ændre systemindstillinger.
Redigeret af Miths - 09-Marts-2008 kl. 01:40