|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |||
Mad Dog Tannen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 30-Oktober-2009 Status: Offline Point: 77 |
![]() |
||
Jeg mener helt klart at mit RAID 5 giver det bedste resultat i den måde som alle film bliver præsenteret på i min Tvix 6600. Jeg tænker på det med at de alle ligger i samme mappe og bliver listet i alfabetisk rækkefølge. Det er også rart at have den ekstra sikkerhed for at flere ugers arbejde med at lægge film og filmdata ind ikke går tabt ved nedbrud af en disk. Der skal trods alt være to diske der crasher samtidig for at alt er tabt.
|
|||
![]() |
|||
Søren Ingemann ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-December-2004 Sted: Denmark Status: Online Point: 497 |
![]() |
||
Helt enig - man skal bare huske at have en ekstra disk liggende, så man kan sætte hurtigt ind hvis en anden disk fejler. Man bør også lade sit RAID være opbygget af diske fra forskellige batches - dvs. købt på forskellige tidspunkter hos forskellige forhandlere. |
|||
![]() |
|||
michael9000 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-November-2009 Status: Offline Point: 786 |
![]() |
||
Det er vi helt enige om - ingen diskussion dér - jeg hentydede til om det var et forkert akronym for "diske i forlængelse af hinanden". Men det er da lidt bedre end RAID-0. Hvis én disk dør mister man jo "alt" ved RAID-0, hvor der ved JDOB "kun" ryger de filer der ligger helt eller delvist på disken.
|
|||
![]() |
|||
kleth ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-April-2006 Status: Offline Point: 215 |
![]() |
||
M.h.t. energi spild, så for mig, der rekoder mine medier er der rigtig meget tid der kan gå tabt, og så skal min Quad-core køre 60-180min for at genskabe en fil fra mediet. Så hvis jeg skal genetablere en LUN på 1Tb, så er det i omegnen af 50 dage min Quad skal køre.
I min NAS har jeg 3x1.5TB, hvoraf den ene er overhead i forbindelse med raid 5, så effektivt set har jeg kun een redundant disk i spin i forhold til kapaciteten. Men selvfølgeligt så set i forhold til JBOD, så har jeg to diske i spin, men det er ca. 10w og min NAS kører kun når jeg skal bruge den, så det er forsvindende i forhold til medieafspiller, fjernsyn, router, switch og NAS'ens cpu+strømforsyning. Redigeret af kleth - 15-Marts-2010 kl. 07:46 |
|||
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD. Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450. DNT Ipdio Mini Pro. QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407. - Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router. |
|||
![]() |
|||
Mad Dog Tannen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 30-Oktober-2009 Status: Offline Point: 77 |
![]() |
||
Jeg er helt enig der, ha' en ekstra disk liggende. Jeg har lige rebuildet mit 7TB (9TB) raid 5 hvor diskene er under ½ år gamle, men den ene disk crashede alligevel.
Du har en god pointe der mht. at diskene gerne må være fra forskellige batches.
|
|||
![]() |
|||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
||
HMM - fra toppen
Raid +
redundans - let at genskabe data ved nedbrud - hastighed - kan gøres rimelig energieffektiv
Raid -
Startomkostninger - der skal en vis planlægning til før datasikkerheden er ok - det er IKKE backup
Har jeg omtrent det hele med ? Det tyder på at jeg skal have mig en nas med RAID.
Er vi så ude i at med hensyn til backup SÅ : har vi skiverne film og musik kom på - der skal tages backup af billeder og dokumenter eks på ekstern HDD, er det en fornuftig løsning?
BS
|
|||
![]() |
|||
kbh4 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 721 |
![]() |
||
Ja, hvis du husker at gøre det! ![]() Min NAS (QNAP TS-459) har en knap på fronten, som kan sættes til at kopiere/sync'e specifikke foldere/netværksdrev med en tilkoblet USB-harddisk/-stick. Hvis du skal være paranoid (og det skal man, når det drejer sig om backup af vigtige ting) så skal du have to eksterne diske - for tænk nu hvis der gik noget galt under backuppen, så både din backup og NAS blev slettet samtidig! Og så skal backup-drevene selvfølgelig ikke gemmes i dit hus (tænk hvis huset brændte). En anden mulighed er at køre synkronisering med en anden NAS. Hvis du kender én du stoler på, og som har en tilsvarende NAS, kan I sætte dem til automatisk at kopiere vigtige områder over på den andens NAS. Men han/hun vil altså potentielt kunne læse dine filer... ![]() En variation af ovenstående er at du køber en ekstra (billig, uden RAID) NAS og stiller den hos en ven (og låner/køber strømmen og internetforbindelsen hos ham/hende). Fordelen er at så har DU passwordet til NAS'en, og så kan andre ikke snage. ![]() Husk at gemme et par generationer af backuppen: hvis du kommer til at slette mappen med billederne fra dine børns barnedåb, vil du gerne have et par dage til at opdage det, inden mappen også bliver slettet fra backuppen! Man kan også lave en automatisk online backup - min NAS har f.eks. mulighed for at synkronisere op mod Amazon' S3 storage-sky. Ulempen er at man så skal betale for det plads man bruger - og hvis man har rigtigt mange billeder og hjemmevideoer man vil backuppe, kan det godt blive en bekostelig affære... Prisen er 0,15 US$ pr. GB pr. måned (hvis du bruger under 50TB). Jeg er så heldig at jeg har fået lov til at låne plads på en server i forb. med mit arbejde - så dér ligger snapshots fra de sidste 30 dage krypteret på en beskyttet server. ![]() -Kent |
|||
![]() |
|||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
||
kbh4 - der kunne blive tale om dobbelt backup (2xekstern) måske på to lokationer :-S jeg har også overvejet en NAS - NAS krydsbackup løsning med svigerfar og backup om natten.
Om man husker det er da vidst noget med et cron job så det sker automatisk. Flere versioner - er det ikke bare den type backup der skal tages (det skal der læses lidt op på :-)
BS
|
|||
![]() |
|||
kbh4 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 721 |
![]() |
||
Ang. det med flere versioner/generationer, så laver de fleste NAS'er som standard vist bare en synkronisering imellem de to bokse - dvs. den overfører ændringerne siden sidst den synkroniserede.
Det er fint nok - det beskytter dig mod hardwarefejl. Men hvis du slettede en fil for to dage siden, og du synkroniserer NAS'erne hver nat, så er den fil væk på begge enheder. De fleste NAS'er kører noget Linux, så da kan man selv gå ind og rode med at sætte et cron-job op til at køre f.eks. rdiff-backup - som netop kun overfører ændringerne på filsystemet over netværket, men samtidig kan gemme en 'differens-historik' på destinationen, så man har mulighed for at "spole tilbage" i backupperne (uden at man skal gemme eller overføre en fuld backup for hver generation). Men så begynder det at blive lidt langhåret - det er ikke længerer bare klikke-de-klik på en pæn brugergrænseflade. ![]() Alternativt laver man en 'dum' synkronisering over på noget (dyrt) SAN-storage, som selv kan finde ud af at tage daglige snapshots. Og så du bruger SAN'ets funktioner til at "spole tilbage". Det er typisk sådan det foregår hvis du benytter en internet online-backup udbyder... -Kent |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Backup kommer der styr på (skal læses op på men noget med differens og versionering (dokumenter) - og kun +backup på billeder musik og film), vil gerne høre hvad i gør/best practice? * OS bliver linux feora-ubuntu-suse ell lign evt vmware med asterisk, og/eller/måske en apache til en HUS hjemmeside.
* Langhåret: JATAK!
* Klikke-de-klik på en pæn brugergrænseflade: NEJTAK.
*Det bliver noget DIY der kan køre de services jeg har behov for.
Det jeg var i tvivl om er om det kan betale sig at køre RAID eller ikke.
Jeg hælder PT til RAID 5 med en pci hw controller 3-4 diske á 2 TB, onboard Gb netkort til LAN siden og managed Gb switch. MED FORBEHOLD FOR AT DET IKKE KOSTER KASSEN I STRØM, men det kan man jo bare teste :-)
BS
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |