recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - RAM single-channel vs. dual-channel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

RAM single-channel vs. dual-channel?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1695
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2012 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

SSDs er en god ting, men det gælder om at købe det rigtige drev og ikke bare det først bedste eller billigste, da teknologien stadig har børnesygdomme. Et stabilt drev til en god pris er f.eks. Crucial M4 128GB til ca. 1000 kroner.

Hér vil jeg godt slå et slag for Intels SSD'er, som nok er de mest gennemtestede på markedet! Specielt er 520-serien ekstrem stabil - og hurtig! Og priserne er også fornuftige.

Og husk så også, at det kræver mindst Windows 7 til at benytte en SSD ordentlig pga. TRIM funktionaliteten og at man aldrig bør fylde en SSD mere end maks. 75%.

M.h.t. fyldningsgrad, så er der en del diske, som ab fabrik er født med "overhead" af samme grund. Altså at de reelt er større end den kapacitet man ser. Hér er min 120 GB kun formatteret op til 100 GB, netop af samme grund. Årsagen til at man skal gøre det, er i øvrigt at det øger levetiden på SSD'en.

M.v.h.

Jeg er enig med dig i, at Intels 520 (og evt. 330) serie er de eneste med _SandForce_ controller, som man bør bruge penge på. Det skulle da lige være, at man ser frem til næste SandForce-forårsagede BSoD...

Mht. fyldningsgrad, så har du muligvis misforstået noget. Mens man i computerverdenen typisk regner med tal i base 2, så har diskproducenterne altid regnet i base 10, dvs. hvor du evt. ville forvente at 1KB er lige 1024 bytes, så vil diskproducenterne præsentere dig for 1000 bytes. PC'en vil til gengæld vise dette tal i base to, så der vil der stå noget i retningen af 0,9KB.

Tidligere nævnte Crucial M4 på 128GB har derfor kun reelt 119GB fri, men det har intet at gøre med det reserverede område til flash celler, der er faldet ud. Årsagen til ikke at fylde en SSD til randen er, at den principbetinget arbejder hurtigere, hvis den kan tage en helt tom flash blok og genskrive denne. Læs evt. her for en meget mere udførlig beskrivelse: http://www.anandtech.com/show/2829
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2012 kl. 08:27

Jeg er enig med dig i, at Intels 520 (og evt. 330) serie er de eneste med _SandForce_ controller, som man bør bruge penge på. Det skulle da lige være, at man ser frem til næste SandForce-forårsagede BSoD...

Jep! Intels 520 er også den eneste disk jeg vil have tillid til - med SandForce controlleren. Thumbs Up

Mht. fyldningsgrad, så har du muligvis misforstået noget. Mens man i computerverdenen typisk regner med tal i base 2, så har diskproducenterne altid regnet i base 10, dvs. hvor du evt. ville forvente at 1KB er lige 1024 bytes, så vil diskproducenterne præsentere dig for 1000 bytes. PC'en vil til gengæld vise dette tal i base to, så der vil der stå noget i retningen af 0,9KB.

Tidligere nævnte Crucial M4 på 128GB har derfor kun reelt 119GB fri, men det har intet at gøre med det reserverede område til flash celler, der er faldet ud. Årsagen til ikke at fylde en SSD til randen er, at den principbetinget arbejder hurtigere, hvis den kan tage en helt tom flash blok og genskrive denne. Læs evt. her for en meget mere udførlig beskrivelse: http://www.anandtech.com/show/2829

Nææh, det har jeg skam helt styr på! Jeg læste en test, for ikke så længe siden, af flere SSD'er. Hér havde en sammenligning af, hvad diskene reelt havde af plads, og hvad de var opgivet til. Et par 128 GB lå under de 128 GB, hvor en lå på 128 GB brugbart. De var alle opgivet til 128 GB.

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 08-Maj-2012 kl. 08:27
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2012 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

SSDs er en god ting, men det gælder om at købe det rigtige drev og ikke bare det først bedste eller billigste, da teknologien stadig har børnesygdomme. Et stabilt drev til en god pris er f.eks. Crucial M4 128GB til ca. 1000 kroner.

Hér vil jeg godt slå et slag for Intels SSD'er, som nok er de mest gennemtestede på markedet! Specielt er 520-serien ekstrem stabil - og hurtig! Og priserne er også fornuftige.

Og husk så også, at det kræver mindst Windows 7 til at benytte en SSD ordentlig pga. TRIM funktionaliteten og at man aldrig bør fylde en SSD mere end maks. 75%.

M.h.t. fyldningsgrad, så er der en del diske, som ab fabrik er født med "overhead" af samme grund. Altså at de reelt er større end den kapacitet man ser. Hér er min 120 GB kun formatteret op til 100 GB, netop af samme grund. Årsagen til at man skal gøre det, er i øvrigt at det øger levetiden på SSD'en.

M.v.h.

Crucial M4 og intel kører på næsten samme hardware - Crucial har bare en nye version af controller og en flash kredse med mindre footprint.
Bortset fra at Intel kører med andre (egne?) RAM-kredse. Og nok så vigtigt - Intel har sin egen firmware i SF-controlleren.
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg ville vælge Crucial M4 over Intel any day, da Intels er prissat form dyrt efter min mening.

Sandforce 3 controllere havde mange børnesygdomme da den kom frem. Jeg er ihvertfald ikke frisk på at undersøge first hand om de er blevet fikset alle sammen. Så rådet er at man skal holde sig fra de enheder.

Noget af det du betaler ekstra for, på en Intel, er netop at de er ordentlig gennemtestet! Intel har ikke råd til at lave store bommerter, hvad det angår.
Personligt sætter jeg stor lid til, at Intel har styr på tingene (de har ikke vist det modsatte endnu!). Og Crucial M4 er langt fra fejlfri:

M.v.h.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2012 kl. 08:51

Nææh, det har jeg skam helt styr på! Jeg læste en test, for ikke så længe siden, af flere SSD'er. Hér havde en sammenligning af, hvad diskene reelt havde af plads, og hvad de var opgivet til. Et par 128 GB lå under de 128 GB, hvor en lå på 128 GB brugbart. De var alle opgivet til 128 GB.

M.v.h.

Og hér er netop et eksempel på det jeg taler om:

"The 910 is a single-slot, half-height, half-length PCIe 2.0 x8 card with either 448GB or 896GB of Intel's 25nm MLC-HET NAND. Part of the high endurance formula is extra NAND for redundancy as well as larger than normal spare area on the drive itself. Once those two things are accounted for, what remains is either 400GB or 800GB of available storage."

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 08-Maj-2012 kl. 08:52
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2012 kl. 13:06
Og her er hvad OCZ skrver om over-provisioning, som det kaldes:

"Over Provisioning

45.
SSD Over-Provisioning (OP) is a technique used at the design end of all OCZ SSDs.
Provides extra nand flash memory capacity (which the user can't access)."

M.v.h.
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1695
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2012 kl. 22:29
Nu skal det her ikke ende i en konkurrence om, hver der har den største diller, men jeg er bange for, at du _stadig_ misforstår begreberne. Tongue

Redundancy, spare area, over provisioning mm. dækker over dét område af flash hukommelsen, der er tilsidesat til wear leveling. Altså til at erstatte de flash celler, der enten er "døde" eller er tæt på det. Hvor meget der afsættes til det afhænger både af producentens vilje, men i høj grad også af den anvendte controller.

Ligegyldigt hvordan du så end vender og drejer det, så betyder eksistensen af et spare area mm. _ikke_ at du kan fylde din SSD til randen. Gør du det, så ryger transfer rate i kælderen pga. de af mig tidligere nævnte årsager.

Oven i dette kommer der så det, at producenter af diske angiver pladsen i base 10 (f.eks. 1 MB = 1.000.000 Bytes) og ikke i base 2 (1 MB = 1.048.576 Bytes), hvilket reelt set gør diskene mindre end angivet.

Hvorom alt er, så har jeg vist fået sagt det jeg ville i denne sammenhæng, så jeg melder mig hermed ud af diskussionen igen. Smile
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu