Så kommer der lige en lille update.
Der tages forbehold for stavefejl, da editoren begyndte at overskrive min tekst.
Jeg ved stadig ikke, om setupet skal udvides til sorround, generelt er jeg ganske godt tilfreds med stereo.
Herunder følger en beskrivelse af de dele af processen i opbygningen, som jeg finder relevante. Jeg håber også, at dette kan være til hjælp for andre.
Fjernbetjeningen
Den billige løsning er selvfølgelig at købe en Harmony fra Logitech, ud fra det jeg har undersøgt er det dog langt fra en perfekt løsning, men den har selvfølgelig prisen med sig.
Eftersom alt udstyret er gemt væk, er det nødvendigt med en "Extender" til Prontoen. Dette er nødvendigt, da al kommunikation foregår via IR og ikke RF eller RS-232C. Jeg troede selv, at jeg ikke skulle bekymre mig om enhed som Popcorn Hour C-200, da den per standard sender signaler som RF. Det viste sig dog, at Pronte ikke arbejder sammen med RF-signaler; nemt behøver det ikke at være.
Jeg var selv forbeholden over for, at Pronto udelukkende skulle arbejde sammen med IR-signaler. Det byggede jeg hovedsagligt på, at IR på visse måder er forældet, og så fandtes der det, som lignede gode alternativer som for eksempel RS-232C. IR tillader heller ikke tovejskommunikation, hvilket betyder, at fjernbetjeninge reelt ikke aner, hvad anlægget foretager sig.
Det har dog vist sig, at det intet har at sige. RS-232C virker, for visse produkter, ikke særlig godt, og jeg har egentlig ikke brug for tovejskommunikation. Samtlige kommandoer eksekveres korrekt, og så kan det være lige meget, om det er IR, RF eller RS232C, der står for dette.
Jeg benytter som sagt en "Extender" sammen med Prontoen, hvilket betyder, at selv om der er tale om IR, så behøver fjernbetjeningen ikke peges i nogen som helst retning, hvilket er en lettelse.
Man kan godt programmere en Pronto selv, men det er ikke het ligetil. Hertil kommer, at man skal ud og finde de rigtige koder, og det kan hurtigt blive noget værre rod. Jeg har derfor fået CSN til at stå for denne del. Eventuelle små rettelser sendes som en selveksekverende fil, større rettelser klares on-site.
I øjeblikket ligger IR-øjerne blot løst, men det virker fint. Senere hen får jeg dem sat ordentligt fast.
Med Pronto er følgende for eksempel muligt:
Jeg vil gerne "Se film". Denne makro aktiveres:
- Projektor tænder
- Receiver tænder
- Popcorn Hour C-200 tænder
- AVI 9.1T slås hen på "Analog", "AV". Volumen styres således via receiveren.
Jeg vil gerne høre "Musik". Denne makro aktiveres:
- AVI 9.1T slår hen på "Digital 1". Lyden styres nu via højttalerens indbyggede forforstærker.
Det er dog ikke perfekt, man kan således ikke styre Sonos menuen igennem Pronto, men sådan er der så meget :)
Det er ligeledes muligt at lukke alt ned med et tryk.
Bagsiden af entenderen.
IR-øje til Popcorn Hour C-200.
IR-øje Xbox 360.
Mørklægning
Mørklægning burde være nemt, det er det også i de fleste tilfælde, men grundet min vinduesfacade er der en række problemer. De fleste vinduer er omgivet af en form for karm, hvilket betyder, at man kan benytte mørklægningsrullegardiner med skinner fra eksempelvis Kirsch eller Faber, hos Faber kan man endda få kanter med børster, så al lys minimeres. Mine vinduer har ingen karm eller lignende, så skinner er ikke en mulighed, det betyder, at jeg skulle finde en måde at skærme af for 3,5 m. vindue i bredden. Det er ikke muligt at købe et rullegardin på 3,5 m. i bredden, det ville ellers have løst en masse, det bliver simpelthen for tungt. Det er sikkert muligt at lave en god hjemmestrikket løsning, men det havde jeg ikke lyst til at bevæge mig ud i. Min løsning består derfor både af rullegardiner og et "almindeligt" stofgardin. I starten troede jeg, at jeg kunne nøjes udelukkende med rullegardiner, grunden manglen på skinner kommer der uheldigvis meget lys ind ad sprækkerne.
"Problemet".
Den halve løsning.
For at komme problemet med sprækkerne til livs vil der blive op sat et tungt stofgardin, der går fra gulv til loft. Således vil sprækkerne blive dækket, og gardinet vil samtdig have en dæmpende effekt på rummet. Gardinet skal gerne op og veje 350/400 g/m2 for at have en ordentlig dæmpende effekt, sådan noget er dog ikke lige til at finde i Odense. Det var faktisk slet ikke muligt, da selv dedikerede gardinforhandlere som Botex ikke havde g/m2 mål for samtlige gardinstoffer. Det lykkedes mig ikke at finde stof, der vejede mere end 270 g/m2. Det skyldes måske, at man, for at komme op på 350/400 g/m2, skal benytte dobbelt stof og et mellemlæg. Jeg endte derfor med at skaffe gardinet igennem CSN og den gardinmand, som han benytter, det er dog ikke nogen billig løsning. Et gardin, der skal dække 3,47*2,50 m., koster 6800 kr.
Kontakter
CSN har ikke kun stået for at lave huller, sætte projektor og lærred op, opgaven var en kende mere omfattende. Jeg har altid ment, at det drejer sig om helhedsintrykket, og derfor blev samtlige kontaktdæksler også skiftes, da de var fra 70'erne. Det er en billig løsning, der giver meget rent visuelt.
Før.
Efter. Der mangler et dæksel.
Kabelkanaler og dertilhørende huller
Jeg har tit været træt af kabelrod og derfor tænkt på at få lagt kabelkanaler ordentligt ud. Det virker også nemt, lige indtil man støder ind i tre betonmure, manglen på korrekt værktøj og det faktum, at man ikke bare lige slæber 25 m. kabelkanal hjem på cykel. Der er trukket kabelkanal rundt langt de fleste steder, disse sidder oven på den originale liste for at undgå, at man "ødelægger" dem ved støvsugning mv., og de kan males, hvis det endelig skulle være. Hovedudfordringen var at komme igennem betonmurene, som er så solide, at man ikke kan banke dedikerede betønsøm i dem.
Et styk væg.
Det lykkedes dog, men vi fik som tidliger nævnt også ødelagt borehammeren i samme ombæring. Generelt ser resultatet af lister sådan ud:
Den ene side af ovenstående væg.
Og den anden. Det er boret et mindre lignende hul for antennekabel på den anden side af døren.
Kabelløsningen for projektoren.
Den anden side. Intet er perfekt, når man skal bore igennem beton, hvilket resulterede i, at vi kom til at bore op i loftet, det kunne dog fint lukkes igen med Polyfilla Light.
Medielager og mine tanker herom
Jeg er ikke den store fan af at skulle skifte diske, især ikke når det drejer sig om serier. Som er resultat heraf er al musik og film lagret på en Synology DS1010+ med WD enterprise diske. Det hele er sat op i er RAID5, hvilket giver 7,14 TB plads. Enterprise diske larmer mildets talt meget, derfor vil jeg endnu engang udtrykke min glæde for, at udstyret er gemt væk.
Film rippes i 1:1 med AnyDVD HD. Nogen vil mene, at menuer mv. er et irritationsmoment. Det mener jeg egentlig også, men de kan skippes i en fart med Popcorn Hour. Jeg ser for det meste kun film og serier en gang, så derfor bliver de blot slettet efterfølgende.
Musik rippes via dbPoweramp, som jeg stadig hører blandt de bedste programmer til at rippe med. Det er nemt og overskueligt, og man får hurtigt styr på tags og coverart. Musikken lagres i FLAC (0).
Jeg forstår ikke altid, at visse folk skal bevæge sig ud i andre rip-programmer, og at vi her på forummet skal høre om, at der nu findes den og den bug, som roder rundt i diverse tags. Samtidig vil jeg igen nævne, at man selvfølgelig altid bør rippe i FLAC, også selv om man har en MP3-afspiller, man kan altid konvertere ned, men ikke op.
HiFi lyden
Beboelsen er opført i beton, og det giver selvføgelig en række udfordringer hvad angår lyden. For at dæmpe rummet vil der udover gardin på et tidspunkt blive lagt et tykt gulvtæppe af uld. Det bliver dog sikkert ikke til meget mere end dette, da det i forvejen ikke er muligt at spille højt grundet naboer. Løsningen på dette problem er hovedtelefoner, som jeg foretrækker frem for højttalere, når det kommer til musik. Det lille Head-Fi setup består af:
- Red Wine Audio Isabellina HPA med indbygget DAC og balanceret udgang. Batteridrevet.
- Senneheiser HD 800 med kabel fra Moon Audio
Sonos kan (skulle nogen være i tvivl) outputte på samtlige tre udgange på en gang. Således er RWA forbundet til coax, mens AVI er forbundet til optisk. De bliver aldrig brugt samtidig, så det skaber ikke problemer.
iPhone 4 og modlys harmonerer fortsat ikke.
...
Det generelle forløb med CSN
Jeg var udemærket klar over, at jeg ikke selv beherskede en opgave som denne. Alene tanken om at skulle til at igennem så meget beton var ikke just opmuntrende. Der er dog langt flere problemer, som man konfronteres med ved en opgave som denne.
- Kunsten at finde 31 m. RCA kabel uden at det ruinerer en og samtidg få det termineret korrekt
- At få tingene til at hænge korrekt. Jeg har et mindre tilfælde af OCD hvad angår dette, og så er det godt, at Christian er milimetermand, som han selv udtrykker det.
- Diverse roden med el. Standardkabler er næsten aldrig lange nok ved en installation som denne
- Korrekt kalibrering af udstyr
Herudover er der utallige andre småting, som Christian behersker til fulde. God rådgivning får man til fulde. Det koster selvfølgelig også at have en hjælp som denne, men så er den til gengæld også gennem. Lad være med at lade jer skræmme af det neongrønne logo på CSN-tekniks hjemmeside.
Redigeret af rasmusvn - 13-August-2011 kl. 19:54