|
Råd vedr. effektforstærker |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Forfatter | |
E100 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Juli-2013 Sted: Vestsjælland Status: Offline Point: 255 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Start med at låne et effekttrin af en ven eller butik - Det bedste du kan få dine hænder på. Hvis det ![]() Hvis det
![]() |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
"Vores mål er 100 dB output ved alle frekvenser"
Jeg vil gerne meldes ud af den klub. Mit mål er bare og få en jævn kurve ved alle lyd tryk. |
|
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
|
|
![]() |
|
E100 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Juli-2013 Sted: Vestsjælland Status: Offline Point: 255 |
Kære ven - læs nu hvad der står: Her er et tænkt eksempel. De enkelte dB og frekvenser er ikke væsentlige og bare valgt så vi har noget at snakke ud fra. Problemet er at forskellen er ens. Hvis du ikke forstår det er du velkommen til at spøre ind til det - lad nu være med bare at fylde tråden med
![]() |
|
![]() |
|
Wish ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-Juni-2010 Status: Offline Point: 202 |
Wow, mange tak for alle svarene!
Jeg regner med at flytte i mere rummelige omgivelser om et års tid eller to, men indtil da er der ikke så meget at gøre ved størrelsen på rummet. Jeg vil se om jeg ikke kan luske mig til at låne en effekt for at prøve det af, men det virker til at jeg kunne få mere ud af at skifte receiver? Kalibrering har jeg også overvejet... har set på Dirac og Dspeaker og den slags, men Audyssey XT32 skulle være et godt bud. Målet er sådan set et generelt løft til lyden, men hvis det skal sættes på spidsen er det nok mest musik jeg syntes mangler lidt. Har overvejet at tilføje en stereo-forstærker med HT pass-through, men er usikker på om det er den bedste løsning. |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Hvis ikke de enkelte db og frekvenser har nogen betydning, vil jeg foreslå du ændrer din target kurve til 75db ved alle frekvenser:-D
Nej måske vi skulle bruge et andet eksempel. Vi stiller receiverens volumen på et "passende" musik lytte niveau, laver en måling som viser en 20db pukkel ved 35Hz. Den pukkel dæmper vi med 20db. Så er vi herefter sluppet af med "bulderbassen" og alt lyder meget bedre, MEN det resulterer IKKE i at vi nu skal skrue 20db højere op end før, for og opnå et "passende" musik lytte niveau. Med andre ord vi har aflastet højttalernes bas enhed helt gevaldigt, samtidigt med Vi har fået bedre lyd. |
|
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
|
|
![]() |
|
"Kalibrering har jeg også overvejet... har set på Dirac og Dspeaker og den slags, men Audyssey XT32 skulle være et godt bud."
Hvis du har mod på Dirac, kan det kraftigt anbefales. Det er ultimativt den bedste opgradering jeg har lavet. Har også haft en Dspeaker på prøve, den imponerede slet ikke, og blev hurtigt sendt retur! Dirac har du for altid, og kan bruges på alle dine anlæg, hvis du f.eks. en dag både har surround og et dedikeret stereo setup. |
|
|
|
![]() |
|
Du har nu erstattet 100dB med et "passende" musik lytte niveau, frekvens X med 35Hz og frekvens Y med -20 dB ved alle andre frekvenser Det er beklageligt, men uanset hvordan du vender det, er det det samme der sker. Din frekvens Y (som nu er alt andet en 35 Hz) forstærker du med et "passende" antal dB indtil du har dit "passende" musik lytte niveau.
|
|
![]() |
|
Ps: Ja - det pynter så sandelig på lyden at udligne et 20 dB peak
|
|
![]() |
|
Jeg skruer personligt ikke 20 db højere op på min pre, når rumkorrektionen bliver aktiveret. Ergo mine basser arbejder ikke så hårdt, som de gjorde uden korrektionen.
|
|
|
|
![]() |
|
Wish ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-Juni-2010 Status: Offline Point: 202 |
Så helt generelt er holdningen at en effekt-forstærker vil være meget lidt eller ingen opgradering i min nuværende situation?
Er det i øvrigt ikke et skidt tidspunkt at kigge efter my receiver på? Sådan lige på randen af 4k, HDMI 2.0 og så videre? Syns jeg har læst ret blandede ting omkring Dirac.... For nogen er den "korrekte" lyd åbenbart ikke den bedste. Men det kan være man skulle studere det nærmere. Overvejer også om man skulle bestille en prof-kalibrering og betale sig fra det. Igen, tak for alle de kloge ord og gode råd! ![]() |
|
![]() |
|
Om du kalder det at dæmpe de kraftigste frekvenser til de svagestes niveau, eller forstærke de svageste til de kraftigste frekvensers niveau, så giver det altså det samme - du har forstærket den svageste frekvens med samme niveau, indtil du ramte dit "passende" niveau. Sagt på en anden måde, hvis Anton og Bent skal mødes ved Bent, har Anton nøjagtigt lige lang vej om han går selv, eller Bent henter ham og de følges ad, de skal stadig over til Bent. Hvis nogen har en bedre / anderledes forklaring skal i være velkomne, jeg løber tør her ![]() |
|
![]() |
|
Jeg synes stadig du skal prøve at låne et effekttrin, det er kun dig, der hjemme hos dig selv, der kan svare på om det er pengene værd når du har prøvet det. Du har jo så pt. Ikke noget der kan pro kalibreres i din liste. Der er ikke forskel på audyssey installer rettigheder. Du køber er pro kit, registrerer serienummeret på hjemmesiden - WUPTI nu er du prof installer der kan købe licenser til 150 dollar pr. apparat (valgt på for alle installatører samme list), vælge mellem 4 forskellige kurver og redigere dem indenfor +/- 3 dB også printe resultatet så du kan vise at det har du godt nok styr på ........hånden frem, det bliver lige 3000 ![]() Personligt kunne jeg ikke drømme om at skifte processor bare fordi hdmi standarden for billeder skifter, min processor gør ikke noget ved signalet på des vej igennem. Hvis du kikke ved fx. av-connection har de et bredt udvalg af fjernbetjente hdmi switche, de vil også komme med hdmi 2.0 Redigeret af E100 - 21-Maj-2014 kl. 17:11 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |