recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd vedr. effektforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd vedr. effektforstærker

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2014 kl. 17:34
Bruger du det audyssey du allerede har ?
Hvis du gør, hvordan gør du, bruger du stativ til mikrofonen, hvor mange målinger tager du, hvor starter du, hvor meget spreder du målingerne ?
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2014 kl. 18:00
E100, hvis du vil forstå hvordan man ved hjælp af rumkorrektion kan aflaste udstyret kan du prøve og læse om Lyngdorf's room perfect. De udnytter også rummets "gain" ved og placere højttalere tættere på vægge, og efterfølgende dæmpe bas puklerne.
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2014 kl. 20:35
E100:
Se nedenstående eksempel (hvis man kan tyde kravetæerne Smile)

Venstre scenarie: Target er på 100db og rummet påvirker lyden i lyttepositionen så det resulterer i et dip på 30db. Der korrigeres og boostes 30db  ved den givne frekvens. Forstærkeren får derfor et signal der er 30db højere ved netop denne frekvens og skal bestemt arbejde en hel del hårdere.

Højre scenarie: Target er igen 100db og rummet er nu skyld i et boost på 30db. Der korrigeres med et cut på 30db omkring den givne frekvens. Forstærkeren får nu et signal der er 30db lavere omkring frekvensen og skal i det område ikke arbejde nær så hårdt fordi rummet "giver" dig boostet.

Måske glemmer jeg at tage højde for noget i mit eksempel?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:

Forklar mig venligst:

I hvilket løsningsforslag forstærker vi ikke frekvens Y med +30 dB
så vi opnår omtalte aflastning af forstærkeren ?

Jeg er ikke sikker på at de andre fangede pointen (EDIT: Til dels fordi din beskrivelse er fejlbehæftet). Svaret er: Ingen af dem. Det rigtige løsningsforslag er at sænke frekvens X, og lade frekvens Y være fordi det er en udfasning som vi ikke kan løse alligevel. Så selv HVIS vi hævede input signalet med 30 dB, så ville det ikke fjerne udfasningen.

Redigeret af Otto J - 22-Maj-2014 kl. 08:12
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 08:12
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

En pro kalibrering kan også meget vel aflaste receiveren og sub's, frem for og belaste dem yderligere. I mine Dirac kurver dæmper jeg meget mere end jeg hæver, og opnår dermed en kraftig aflastning af højttalere og forstærkere.

Jeg kunne godt tænke mig at se din korrigering. Hvis jeg forholder mig nøgternt til dét du skriver, så mener jeg at det er forkert. At hæve et givent frekvensområde vil ALTID belaste udstyret mere, også selv om du sænker andre frekvensområder. Netto-resultatet er at du mister noget headroom. Hvis forstærkeren (eller højttaleren) rammer max ved f.eks. 100 Hz, så er det ret ligegyldigt at du har aflastet dem ved 50 Hz.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Så helt generelt er holdningen at en effekt-forstærker vil være meget lidt eller ingen opgradering i min nuværende situation?

Er det i øvrigt ikke et skidt tidspunkt at kigge efter my receiver på? Sådan lige på randen af 4k, HDMI 2.0 og så videre? 

Hvis du ikke vil skifte dit tv ud, kan du jo tillade dig at være ligeglad. Bortset fra det, så er det ikke sikkert 10k er nok til at give dig en væsentlig opgradering dér heller. Medmindre du nøjes med at opgradere stereo-lyden.

Med et budget på 10K og dit system, ville jeg starte med at kigge på akustikken. Og/eller en måde at korrigere rumproblemer i bassen uden at bruge Audyssey (sorry Audyssey fans...). 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 08:56
"
Jeg kunne godt tænke mig at se din korrigering. Hvis jeg forholder mig nøgternt til dét du skriver, så mener jeg at det er forkert. At hæve et givent frekvensområde vil ALTID belaste udstyret mere, også selv om du sænker andre frekvensområder. Netto-resultatet er at du mister noget headroom. Hvis forstærkeren (eller højttaleren) rammer max ved f.eks. 100 Hz, så er det ret ligegyldigt at du har aflastet dem ved 50 Hz.

Det jeg oplever er, der kan spilles højere uden det lyder anstrengt, og mindre vandring på enhederne ved høj volume. Men med 2x500W og et sæt xtz divine 100.49, går det nok også hvis jeg skulle miste lidt headroom, eftersom der er rigelig og tage af ;-)
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 10:29

"

Det jeg oplever er, der kan spilles højere uden det lyder anstrengt, og mindre vandring på enhederne ved høj volume. Men med 2x500W og et sæt xtz divine 100.49, går det nok også hvis jeg skulle miste lidt headroom, eftersom der er rigelig og tage af ;-)

Jeg benægter ikke at det sker i dit system, jeg siger bare at når vi taler om hvad der kan og ikke kan lade sig gøre helt generelt, så vil det ikke ændre på problemet ved at hæve en given frekvens, at du sænker flere end du hæver. Alt andet lige, så ville du have endnu mere headroom (men måske dårligere lyd, det afviser jeg ikke), hvis du undlod at hæve de frekvenser. Du bruger noget headroom på det, at du så har nok at tage af er jo fint.

Vi er helt enige i at rumkorrektion sagtens kan forbedre headroom. Jeg synes bare din beskrivelse af det kan misforstås, når du siger at du sænker mere end du hæver. Hvis vi kører dén ud i ekstremerne, så giver det jo (som E100 siger) det samme i sidste ende, om din rumkorrektion hæver én frekvens, eller om den sænker alle de andre frekvenser. Begge dele koster headroom i sidste ende.

Jeg prøver nok bare at sige, at fordi du oplever at det i dit system giver mere headroom at rumkorrigere, så er det langtfra det samme som at det gør det i alle rum.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 10:56
"Jeg prøver nok bare at sige, at fordi du oplever at det i dit system giver mere headroom at rumkorrigere, så er det langtfra det samme som at det gør det i alle rum. "

Enig
Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 12:52

Hvorhenne finder du listen over dem der kan pro kalibreres? Er forholdsvis sikker på at strecker Jesper havde hans txnr 5008 pro kalibreret.

Nej det havet Jesper ikke. Og den KAN heller ikke Pro-kalibreres Shocked
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 13:29
Mig der husker forkert så, ups.
Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 14:22
Det følger med alderen har jeg hørt
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu