recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd vedr. effektforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd vedr. effektforstærker

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Juni-2010
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 16:11
Jeg bruger Audyssey og har prøvet både med 8 og 3 positioner.

Jeg har desværre ikke et stativ til mikrofonen.

Der er ca. 40cm mellem måle-positionerne, måske lidt mere.

Det virker til at der er noget galt med subwoofer-delen, min dB-måler-app viser væsentligt lavere niveau end Audyssey viser på skærmen, så den har jeg justeret en del op efter kalibrering.

Det er begrænset hvor meget jeg ka gøre mht akustikken, men det kan være jeg skal læse lidt mere op på det.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 16:54
Hvor rigtigt måler din dB måler app?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvor rigtigt måler din dB måler app?

Klaus

+
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 17:11
Fair nok, det er jo ikke en rigtig dB-måler, men den skulle efter sigende være nogenlunde brugbar.

Det er "Decibel Ultra" for de interesserede.

Da jeg indstillede min subwoofer så Audyssey viste 75db, viste app'en 62db...

Hvor meget betyder brug af stativ og antal måle-positioner?

Jeg har jo som tidligere nævnt et ret lille rum og kun omkring tre reelle siddepladser.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Fair nok, det er jo ikke en rigtig dB-måler, men den skulle efter sigende være nogenlunde brugbar.

Siger hvem?
Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Siger hvem?

Jeg har bare søgt på nettet og fundet den app som skulle være bedst til formålet.

Jeg er klar over at det aldrig bliver så nøjagtigt som en reel dB-måler, men jeg tænkte at det kunne bruges til de lidt "grovere" ting.

Efter første kalibrering følte jeg at bassen var nærmest fraværende og da denne app viste mig et andet dB-tal lignede det et svar på den manglende bas.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 18:18

Det helt og aldeles springende punkt er jo, hvad frekvenskarakteristikken er på mikrofonen på din telefon.
Kan dB måleren kompensere for for det?

Typisk kan den mikroskopiske mikrofon i en telefon ikke "måle bas".

Klaus
Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 18:33
Pyha, det her er godt nok blevet lidt mere teknisk end jeg havde regnet med! Tongue

Min telefon er en iPhone 4S, men jeg aner ikke hvad frekvenskarakteristikken er på sådan en bandit.

Er der nogen der kan anbefale en god, budget-venlig dB-måler hvis man skulle kaste sig ud i den slags?

Dejligt at der er så mange der gider hjælpe en rookie! Smile
Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 19:19
Nu vi inden på DB måler/microfon osv...
Ville jeg kunne bruge den microfon fra min B&W DB1 på min Integra DTR-80.3
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 19:42
Bruger du forstærkerens testtone ? Hvis ja, kunne det være årsagen. Da den bypasser EQ delen.......altså uden audessey med intern testtone . Hvilket gør dine målinger total ubrugelige
Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 20:40
Jeg målte på den tone Audyssey bruger mens man bliver bedt om at stille subwooferens niveau til 75db, altså første trin i selve kalibreringen.

Tror det kan være et problem med implementeringen af XT32 i Onkyo 818'eren, der er i hvert fald andre på nettet der beskriver det samme.

Har også kigget lidt på Room EQ Wizard, men det kræver også noget udstyr.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 21:23

Min telefon er en iPhone 4S, men jeg aner ikke hvad frekvenskarakteristikken er på sådan en bandit.

http://blog.faberacoustical.com/2010/ios/iphone/iphone-4-audio-and-frequency-response-limitations/

Se nederste billede. Ved 45 Hz måler en 4 (ikke 4S) -50 dB ......

Klaus

Redigeret af KlausDM - 23-Maj-2014 kl. 08:21
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu