recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Receiver, får den strøm nok ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketReceiver, får den strøm nok ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Simon Begynder Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 48
Direkte link til dette indlæg Emne: Receiver, får den strøm nok ?
    Sendt: 12-Maj-2010 kl. 15:20
Jeg sidder og hører noget musik, men er faktisk blevet i tvivl om at mine lange forlængerledninger leverer strøm nok til min receiver. Den er opgivet til at maks kunne trække 1060 watt fra lysnettet.

og da jeg ikke har nogen stikkontakt lige i nærheden af den, så vælger jeg at spørge herinde istedet for at slæbe receiveren og alle ledningerne hen til nærmeste stikkontakt. Wink

Men da jeg regner med at svaret er: "nej, den får ikke strøm nok" så vil jeg samtidig spørge hvad konsekvenserne er ved det ? Cry
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4948
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2010 kl. 16:28
Normalt er en ledning lavet til 10 ampere som er 10x230 = 2300 watt, så jeg tror ikke at det er ledningerne som er det store problem Smile

Man skal huske at rulle ledningen helt ud når man begynder at trække mere end 800 watt, da det ellers kan virke som en spole og blive uhensigtsmæssigt vatmt eller endda antænde. Exclamation
Til top
smitty Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-August-2008
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2010 kl. 17:02

Det som du er bange for er spændingsfaldet og du er ikke i nærheden af at ramme noget der kan påvirke din receiver. Hvis du måler i din stikkontakt er der heller ikke lige præcis 230V. Hos mig har jeg f.eks. kun 228V.

Alle brugsgenstande har et område af volt hvorpå de kan fungere optimalt og med diverse små forlængerledninger tror jeg ikke du skal være bekymret.

Cyberguyen har i øvrigt helt ret mht. til at rulle ledningen helt ud.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2010 kl. 17:04
tak for svar Big smile

mente bare at jeg havde læst noget om nogen stikdåser maksimalt kunne trække 1000 watt.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2010 kl. 20:17
Hmmm...det handler også noget om, hvor mange ampere der trækkes ud af kontakten (fasen).
Jeg har tidligere haft en ONKYO integreret forstærker, på 2 x 80 Watt (8 ohm), som kunne få lyset til - synligt - at blinke.

M.v.h.
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Januar-2010
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2010 kl. 22:01
Om den får strøm nok afhænger af mange ting. Hvis kablet ud til stikkontakten er lang og der derudover er en lang forlængerledning (typisk 0,75mm^2) og man kigger på det dynamiske strømforbrug. Så kan der over korte perioder blive trukket meget store strømme hvilket betyder et tilsvarende stort spændingsfald. Hvis så man så har lys på samme forlængerledning vil man typisk se det på blinkende lys som Henrik B siger. Kan også selv se det her hjemme når min PC13 ultra får noget gas :-)
Hvis man vil gøre noget ved det kan man bruge kraftigere ledninger i kabler og derudover minimere forbrug fra ikke hifi relaterede produkter på den "linie".

Edit: Desuden kan der normalt trækkes 2300W og små 3000W i en stikkontakt hvis der benyttes 13A sikringer.
Hvor meget en ledning kan trække afhænger af kvadratet. En normal 1.5mm^2 ledning (det der bruges i hus installationer)  mener jeg er opgivet til 15A (ret mig...). Men igen, om lyset blinker og om din forstærker får nok strøm kan ikke stilles så firkantet op, som; om stikkontakten kan holde til det 

Redigeret af Hamsjael - 12-Maj-2010 kl. 22:08
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2010 kl. 17:40
hvis lyset blinker synligt når musikken får en over nakken,
sæt en lampe i samme stik som forstærkeren og check,
så vil du højest sansynligt kunne opnå en forbedring i peak power og klippe niveau
ved at fikse el installationen.
Til top
viol8r Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Juli-2007
Point: 277
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2010 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af Simon Begynder Simon Begynder skrev:

tak for svar Big smile

mente bare at jeg havde læst noget om nogen stikdåser maksimalt kunne trække 1000 watt.

Det afhænger af kabel og stik-typen. Hvis han-stikket ikke har kobber på hele "benet", så må den normalt max. trække 2.5A ~ 600W (har jeg ladet mig fortælle). Dette er det samme for "euro"-type stik:

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=94250
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2010 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

så vil du højest sansynligt kunne opnå en forbedring i peak power og klippe niveau

Jamen det vil jeg da prøve så Tongue Men jeg bliver altså skuffet hvis den ikke blinker bare lidt LOL
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2010 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af Simon Begynder Simon Begynder skrev:

Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

Jamen det vil jeg da prøve så Tongue Men jeg bliver altså skuffet hvis den ikke blinker bare lidt LOL

Blinker lys er jo også en del af feste, og her får du det gratis med når du skru op, at det så kan ende som mørke fest med ægte akustisk musik er jo så bare en god måde at score på LOLLOLLOLLOL

Redigeret af Startrek - 13-Maj-2010 kl. 19:38
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2010 kl. 20:13
jeg tror at dette billede kan hjælpe med forståelsen
hvis lyset blinker, betyder det at spændingen i lysnettet bliver lavere !
så bliver forsyningsspændingen inden i din forstærker OGSÅ lavere,
og så klipper din forstærker også før, dvs ved lavere udstyring,
da diskant mellemtone og bas bliver lavet i samme enhed, vil nær-klipning udstyring
gå ud over de højere frekvenser først, som vist nedderst.
Øverst ser du en korrekt max udstyret forstærker.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu