recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Receiver til Harbo sat10+sub..
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketReceiver til Harbo sat10+sub..

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Zepp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2008 kl. 16:19
begge dele er da vigtigt! 

men..  640 moddellen er sku lige pepperet nok til at sætte sammen med et sæt højtalere+sub til 4500 :/ ?

ville 540 modellen til 4000 ikke være mere end rigeligt?

og så det store spørgmsål.. ville 340 modellen også kunne gå til systemet? eller skal jeg op i 540?

Undervurderer jeg receiveren :p ? for imo må det da være højtalerne som er mest skyld i hvilken lyd der kommer ud.. men her tager jeg nok fejl..

Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2008 kl. 16:34

Oprindeligt skrevet af Zepp Zepp skrev:

begge dele er da vigtigt! 

men..  640 moddellen er sku lige pepperet nok til at sætte sammen med et sæt højtalere+sub til 4500 :/ ?

ville 540 modellen til 4000 ikke være mere end rigeligt?

og så det store spørgmsål.. ville 340 modellen også kunne gå til systemet? eller skal jeg op i 540?

Undervurderer jeg receiveren :p ? for imo må det da være højtalerne som er mest skyld i hvilken lyd der kommer ud.. men her tager jeg nok fejl..

JA, du tager fejl...  Een ting er hæjtaleren og hvad du kan høre, detaljer, åbenhed osv. Det er BÅDE højtaler og reciever. DERFOR er en reciever vigtig.

En anden del er selve opfattelsen af surround, dvs. den måde lyden bliver genereret/forsinket/processeret på. Det sker KUN i recieveren og IGEN ANDRE STEDER.

Derfor udebliver den der wauv-effekt man gerne skulle få af surround, hvis man vælger en dårlig reciever, men en dårlig processor.

Jeg ser ingen grund til ikke at investerer i en god reciever, når man har købt gode højtalere. Og HarBo sound er gode højtalere. Derfor syntes jeg, du skal lade være med at spare på recieveren. I mine øjne og ører, der er det simpelthen for dumt!!

Så find dig en god reciever, og se om du evt. kan finde den brugt, hvis det er budgetet der trykker... Eller vent lige en månedstid eller to og køb en god!

Noget helt andet er så, hvis du også gerne ville lytte til musik på dit anlæg. Mange recievere (surround) er ikke specielt gode til at spille musik. Så hvis du også vil nyde det, ja så skal man altså op i en lidt anden prisklasse. Og overkill er det skam ikke...
Jeg siger ikke du skal vælger en reciever til en 10-50K, men syntes heller ikke du skal finde en til 1-3K...

Mange hilsner

De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2008 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Lyden kommer forhåbentlig før designet. Når det så er sagt er Onkyo ikke det mest fantastiske lyd jeg har hørt. Så jeg ville da tage ud og høre dem begge, og så træffe mit valg ud fra det.

Hvad tænker du på, ift. surround eller stereo? Du skulle nok også have valgt en lidt større model til de højtalere, istedet for den lille knaldhætte...
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos

Atlas Cables

Til top
Zepp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2008 kl. 16:42
mange tak for svar asklepios..

anlægget vil nok mest blive brugt til surround i film..

men det skal selvfølgelig også kunne spille musik

jeg må hellere ud og investere i en af de større onkyo eller cambridge så :)

valget kommer nok til at stå mellem cam. azur 540.. eller onkyo 606 så..(medmindre peter kan give et syper tilbud på 705'eren )

liiiii' et sidste sidespørgsmål

er de harbosat10 højtalere fine til at spille musik på ? i stereo.. hvis de fx spiller sammen med en onkyo 606/705 receiver
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2008 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Zepp Zepp skrev:

mange tak for svar asklepios..

anlægget vil nok mest blive brugt til surround i film..

men det skal selvfølgelig også kunne spille musik

jeg må hellere ud og investere i en af de større onkyo eller cambridge så :)

valget kommer nok til at stå mellem cam. azur 540.. eller onkyo 606 så..(medmindre peter kan give et syper tilbud på 705'eren )

liiiii' et sidste sidespørgsmål

er de harbosat10 højtalere fine til at spille musik på ? i stereo.. hvis de fx spiller sammen med en onkyo 606/705 receiver

Det var da så lidt...

Jeg skal ikke kunne sige det, de der har investeret i sættet har været rigtig glade. På hifi4all får de noget af en tur igennem møllen, men de er også vant til højtalere hvor stk. prisen er LANGT højere end prisen for det samlede sæt. Umiddelbart tror jeg ydelsen svarer nogenlunde til prisen, måske lidt bedre, så helt galt er det ikke...
Og så er Onkyo ikke det dummeste (surround)grej at spille stereo på!
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Til top
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2008 kl. 08:12
Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Hvad er vigtigst lyden eller designet? For jeg er SLET ikke i tvivl om hvem er Cambridge eller Onkyo der spiller bedst...

Også i stereo? ;)

Jeg betvivler ikke at Onkyo sikkert spiller bedre surround end Cambridgen, men alle steder jeg har læst, skulle Cambridgen spille stereomusik væsentlig bedre end Onkyo. Det samme siger eksperterne i de 3 butikker jeg har været i, inkl. den i Manchester hvor jeg også kunne høre forskellen på Cambridge 640R og Onkyo 606.

Ingen tvivl om at Onkyoen er mest fremtidssikker surround-mæssigt, men hvis man benytter ens anlæg mere til musik end til surround, så tror jeg at Cambridge Audio er et rigtig godt valg. Den spiller simpelthen fantastisk og jeg har endda kun et par 12 år gamle Dali 104 fronthøjtalere sat til lige nu.

Grunden til at jeg valgte  640R fremfor 540R var blandt andet den ekstra hdmi-indgang + de ekstra surroundformater som 640R understøtter der gør den mere fremtidssikker end lillebroren 540R.  Og så er der jo også mere power i 640R.

Designmæssigt er der stor forskel IMO og det er jo bare en bonus man får med. Desuden skulle Cambridgens enormt stabile frontpanel være med til at formindske vibrationer og dermed også medvirke til bedre lyd.

Redigeret af petrucci - 13-Maj-2008 kl. 08:15
Til top
Zepp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2008 kl. 13:27
et lille side (og nok ret retarderet spørgsmål)

men.. spiller man aldrig musik i surround?

hvis jeg nu har et sat10 sæt.. så er baghøjtalerne osv jo præcis ens med fronthøjtalerne.. og så ka det vel kun være bedre at spille musik i surround?

noget musik i hvertfald..

eller er jeg heeeelt galt på den og er det direkte retarderet at gøre ?
Til top
GreatDane Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Maj-2007
Sted: Danmark
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2008 kl. 14:37

Overhovedet ikke retarderede spørgsmål, Zepp. Jeg følger spændt med i svarene.

Overvejer nemlig også selv de højttalere krydret med en Onkoy 606 og skal bruge det til både surround og i særdeleshed til at høre musik på så jeg håber der kommer nogle gode svar.

Cheers,

Pede

Til top
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2008 kl. 15:25
Har ikke 100% styr på det med musik i surround, men mener at det er en smagssag om man kan lide det eller ej.  Umiddelbart ville jeg tro at det kræver en speciel skive a la dvd-audio/sacd før musik i surround bliver godt?  Alternativt naturligvis en dvd-concert i dts eller dolby 5.1.

Kunne aldrig selv begynde at smide stereomusik ud i 5 højtalere i hvert fald - man får ikke den optimale lydoplevelse ud af det, som musikerne havde tiltænkt.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2008 kl. 17:20
Nej CD musik lyder væmmeligt i 5 højttalere. Selvom der er modes på recieveren med 5.1 STEREO.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2008 kl. 20:06
CD skal spilles i stereo, færdig...

Nej, som Kampus siger, så lyder det ikke så godt hvis man sætter ens reciever til 5.1 stereo. Man kan medfordel benytte en Pure direct funktion (hedder det på Onkyo, så vidt jeg husker), hvor alle kredsløb bliver slået fra. Ens reciever bliver således "omdannet" til en klassisk stereoreciever.
Eller man kan bruge en alm. stereo, IMO lyder det ikke så godt som ovenstående, MEN tilgengæld for man subwooferen med...

SACD laves i 5.1 og her er det en fornøjelse at høre det i surround (men der er skiven også skåret til det) f.eks. Dire Straits - Brothers in Arms. Fantastisk CD...
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2008 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Hvad er vigtigst lyden eller designet? For jeg er SLET ikke i tvivl om hvem er Cambridge eller Onkyo der spiller bedst...

Også i stereo? ;)

Ja, det syntes jeg, men der er jo forskel i samg. Gudske lov da...

Jeg betvivler ikke at Onkyo sikkert spiller bedre surround end Cambridgen, men alle steder jeg har læst, skulle Cambridgen spille stereomusik væsentlig bedre end Onkyo. Det samme siger eksperterne i de 3 butikker jeg har været i, inkl. den i Manchester hvor jeg også kunne høre forskellen på Cambridge 640R og Onkyo 606.

De referencer/reviews jeg har læst, syntes Onkyo er fantastisk til stereo. Det kan man så være enig i eller ej, alternativerne og smag taget i betragtning...

Ingen tvivl om at Onkyoen er mest fremtidssikker surround-mæssigt, men hvis man benytter ens anlæg mere til musik end til surround, så tror jeg at Cambridge Audio er et rigtig godt valg. Den spiller simpelthen fantastisk og jeg har endda kun et par 12 år gamle Dali 104 fronthøjtalere sat til lige nu.

CA'en ser da også ud til at være fremtidsiskret, så længe den kan tage PCM over HDMI, så er den hjemme...
Men hvis du nu skifter dine Dali 104 ud, så tror jeg du vil få et MEGET bedre lydbillede især i stereo...

Grunden til at jeg valgte  640R fremfor 540R var blandt andet den ekstra hdmi-indgang + de ekstra surroundformater som 640R understøtter der gør den mere fremtidssikker end lillebroren 540R.  Og så er der jo også mere power i 640R.

HDMI indgange kan man aldrig få for mange af...!!

Designmæssigt er der stor forskel IMO og det er jo bare en bonus man får med. Desuden skulle Cambridgens enormt stabile frontpanel være med til at formindske vibrationer og dermed også medvirke til bedre lyd.

1: Ja designet er meget bedre...

2: Frontpladen gør nok ikke meget fra eller til, hvis resten af kabinettet er dårligt konstrueret. Og jeg tvivler på at kontruktionen er vigtig på en reciever, f.eks. sammenlignet med en CD, DVD eller plov...

Med venlig hilsen
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu