recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Redde bærbar HD til ekstern - muligvis virus :(
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Redde bærbar HD til ekstern - muligvis virus :(

Besvar Besvar Side  123 11>
Forfatter
Besked
JLee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 215
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JLee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Redde bærbar HD til ekstern - muligvis virus :(
    Sendt: 04-April-2014 kl. 15:05
Hej hjælpsomme mennesker!

Min gamle bæbar har længe vist ældningstegn (crasher som vinden blæser), og nu er den vist ved at være helt gal. Den lyder som et hakkebræt, når man tænder den. Den starter fint nok op og når efter de sædvanlige ca. 2 min startup (Dead) frem til skrivebordet. Dog gør larmen, at jeg ikke tør have den tændt længe nok til at lave noget på den - kan den ... eksplodere eller bryde i brand eller noget? Man sidder jo med den i skødet, så det er rart at kende worst case scenario.

Jeg vil gerne redde indholdet af billeder, musik og andet og har en ekstern HD med plads til at kopiere hele den interne HD over på. Har næsten fyldt alle 500 GB.

Nu kommer så mit problem: Da jeg ikke tror, HD'en har uendeligt mange timer tilbage at leve i, har jeg ikke "tid" til at sortere i, hvad jeg vil gemme, og hvad jeg er ligeglad med og vil derfor bare sætte en 1:1 kopiering i gang. Desværre har jeg på det seneste fået nogle virus meddelelser, når jeg har prøvet at åbne nogle, men ikke alle spil. Jeg har installeret både Avast og AVG, men kun AVG reagerer. Kan det være falsk positiv detektion? Er der fare for at andre filer på den eksterne HD inficeres, så længe jeg kun kopierer og gemmer, men ikke åbner nogle af filerne/programmerne?

Min eksterne HD indeholder backup fra arbejdet, og disse filer skulle nødig beskadiges.

Bonusspørgsmål: Hvad er den bedste måde at kopiere hurtigt? Normalt flytter jeg en mappe ad gangen, da min maskine har det med at crashe midt i kopieringen, og så er det begrænset, hvor mange filer, der skal checkes igennem for mislykket kopiering. Men er det tungere at kopiere flere mapper sideløbende eller at "makere alt og kopiere i bulk"?

Jeg er ikke den store IT-haj, så jeg håber, man forstår mit ubehjælpelige forsøg på at forklare problemstillingen.

På forhånd tak for svar :)
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-BCT820 DIGA
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 15:14
Prøv at fjerne ét af antivirusprogrammerne! Det er ikke godt med to antivirus-programmer, da de vil modarbejde hinanden - dette går ud over computeren. Se så, hvad der sker - om den arter sig bedre efter det. Måske Avast skal væk, da AVG jo ser ud til at virke?
Til top
JLee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JLee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 15:22
Har godt tænkt over, at de nok får det hele til at gå lidt langsommere, men de finder noget forskelligt. Avast finder nogle gange noget, som AVG ikke gør. Når jeg googler det, som AVG finder ifm. installation/start af spil, er de ikke umiddelbart kendte i det store cyberspace...

Men uanset hvad, så plejer HD'en ikke at larme. Eneste larm plejer at komme fra blæseren. Det lyder som om, discen roterer skævt men kan gå i smadder, hvornår det skal være...

Anyway, jeg har allerede bestilt en ny laptop, som gerne skulle komme i morgen eller mandag Big smile - vil bare gerne kunne gemme mine billeder og musik og genbruge installationsfilerne til mine spil og andre programmer.
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 15:26
På et tidspunkt begynder noget jo at gå i stykker. Men har du en Google-konto? Hvis ja, så har du her 15 GB plads til dine billeder og andet . Få dem gemt først - kører disken så stadig, så fortsæt med installationsfilerne. Billederne og andet er vigtigst at få gemt!!

Det hedder jo godt nok en laptop, men derfor BEHØVER du vel ikke at sidde med den på skødet?Big smile Du lukker derved af for afkølingen i bunden af maskinen, hvor der også er kølehuller.....

Redigeret af turbo2 - 04-April-2014 kl. 15:30
Til top
JLee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JLee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 15:33
Yes, det er også min prioritering :)

Men jeg vil helst bruge min eksterne HD, for så behøver jeg ikke være på nettet.

Hvordan med mit spørgsmål om evt. virus? Hvis bestemte .exe filer er inficerede, kan infektionen så sprede sig, hvis jeg ikke åbner/aktiverer filerne, men udelukkende kopierer og opbevarer dem?

Min plan er at overføre billeder til den nye laptop og brænde dem på cd/dvd til opbevaring. Det samme med installationsfilerne: kopiere til ekstern HD - overføre til ny laptop - checke en for en for virus - brænde og installere fra cd/dvd fremover.

Giver denne fremgangsmåde risiko for at inficere ekstern HD og/eller ny laptop?
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 15:39
Om virus kan sprede sig, kan andre sikkert bedre svare på, end mig.
Til top
JLee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JLee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Det hedder jo godt nok en laptop, men derfor BEHØVER du vel ikke at sidde med den på skødet?Big smile Du lukker derved af for afkølingen i bunden af maskinen, hvor der også er kølehuller.....

Jeg overså lige dette.

I praksis står den som regel på et "bord" med kølehuller, som står i sofaen, hvor jeg sidder nedenunder - som en slags morgenbakke. Så jeg sidder ikke med den direkte i skødet, men tæt nok på til, at det kunne blive ubehageligt, hvis der skete et dramatisk nedbrud ;)
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6668
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 16:05
Virus kan ikke spredes når du (eller andre) ikke åbner filerne. Undtagen hvis autostart er slået til på den pc, hvor du vil kopiere filerne over på. 

Det der kan eksplodere/bryde i brand er batteriet. 

Du kan også købe ny pc først, og så tømme den gamle harddisk ved at sætte den i dock.
Fx denne:

Redigeret af Brixen - 04-April-2014 kl. 16:08
Venlig hilsen
KB
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 16:12
Så ville jeg nok holde arbejde for sig, og fritid for sig - altså have arbejdsting på én enhed - og købe en anden enhed til fritidsting. Dette vil arbejdspladsen nok sætte pris på.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6668
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Så ville jeg nok holde arbejde for sig, og fritid for sig - altså have arbejdsting på én enhed - og købe en anden enhed til fritidsting. Dette vil arbejdspladsen nok sætte pris på.

Ja, især hvis der er virus i nogle af filerne.

Venlig hilsen
KB
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 16:50
Nu er der jo hele to antivirusprogrammer på maskinen. Kan det ene antivirusprogram "tro", at det andet antivirusprogram er en virus?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 16:52
Hvad sker der her?? Den meldte fejl: indlægget blev ikke sendt? Det gjorde det så alligevel...
Til top

Besvar Besvar Side  123 11>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu