recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Redde bærbar HD til ekstern - muligvis virus :(
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Redde bærbar HD til ekstern - muligvis virus :(

Besvar Besvar Side  <1234 11>
Forfatter
Besked
JLee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 215
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JLee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Virus kan ikke spredes når du (eller andre) ikke åbner filerne. Undtagen hvis autostart er slået til på den pc, hvor du vil kopiere filerne over på. 

Det der kan eksplodere/bryde i brand er batteriet. 

Du kan også købe ny pc først, og så tømme den gamle harddisk ved at sætte den i dock.
Fx denne:

Mange tak for svar på mine virusbekymringer :)

Du kommenterer ikke lige på mit forslag til fremgangsmåde for at (forsøge at) sikre, at evt. inficerede filer ikke inficerer min nye laptop. Derfor er jeg bare lige nødt til at få det skåret ud i pap: Kan jeg forhindre at en virus/anden malware (som selvfølgelig genkendes af min software) inficerer min nye maskine ved at checke alle filer systematisk, når jeg overfører fra ekstern til laptop? Jeg checker altid downloadede filer ved højreklik - scan med AVG/Avast. Dog oplever jeg til tider, at disse scan ikke finder noget, hvorefter jeg får en alarm, når jeg åbner .exe filen. Kompromitterer dette min sikkerhed, eller er min maksine stadig clean, selvom filen har været åben? Altså, når AVG/Avast alarmerer og har sat den inficerede fil i karantæne.

Jeg spørger til det med harddisken, da jeg har set optagelser af cd'er rotere sig selv til splinter, når disken kører ujævnt, og jeg troede, det samme kunne ske for en ikke-SSD HD. Men det skal jeg altså ikke være nervøs for? Min oplader summer højt, når strømmen er sat til, og den bliver MEGET varm, så man nærmest brænder sig på den, hvis man kommer til at røre ved den. Nogle gange får jeg fejlmeddelelse om, at den ikke kan genkendes, når jeg tilslutter den, selvom det er den ægte, "medfødte" enhed. Min gamle laptop er forresten Dell Studio, og jeg har et ekstra stort batteri, som stikker ud i bunden og giver den en hældning, når den står på bordet.

"Tømme vha. dock" - er det det samme som at kopiere direkte fra gammel HD til ny laptop? Altså, jeg tilslutter docken til ny laptop og springer trinnet med ekstern HD over?

Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Så ville jeg nok holde arbejde for sig, og fritid for sig - altså have arbejdsting på én enhed - og købe en anden enhed til fritidsting. Dette vil arbejdspladsen nok sætte pris på.

Ja, især hvis der er virus i nogle af filerne.

Det er min egen private HD købt for at kunne opbevare "hvadsomhelst" - arbejdsfilerne burde ligge trygt og godt på jobbets server, men da jeg ikke har vpn forbindelse, kan jeg kun arbejde hjemmefra ved at have filerne liggende lokalt. Jeg har installeret arbejdsprogrammer på min private pc, som aldrig tilsuttes jobintranet, så jeg forestiller mig ikke, at der skulle være problemer på den front?

Som jeg skrev, er der muligvis tale om en falsk positiv detektion fra AVG? En anden bruger har spurgt til den samme, som findes hos mig, i AVGs online forum og et andet forum, jeg ikke lige kan genfinde ved at google. Men der er ikke kommet svar fra AVG på, om det er en reel trussel eller ej. Det andet var noget med noget shareware, hvor personen kontaktede udvikleren, som svarede, at flere andre brugere ignorerede truslen og brugte programmet uden problemer. Kan ikke huske navnet. Men måske kan det have noget at gøre med, hvorfra man downloader?

Har godt hørt, at en meget langsom PC kan være tegn på virus, men hvis HD er stort set fyldt op, og maskinen er gammel (fra april 2009 eller 2010), kan det vel også være årsagen til den træge opstart og de mange crashes?

Sorry! Føler mig virkelig dum med alle de spørgsmål Unhappy og er meget taknemmelig for jeres hjælp!

Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-BCT820 DIGA
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 17:10
Stadigvæk: Hvis du skal bruge arbejdsfiler hjemmefra, så hold dem på en ekstern enhed for sig selv - også selv om de ligger trygt og sikkert på en server. Så er der kun dine egen ting at bekymre sig om. Og igen: Vi skal lige have et svar på, om et antivirusprogram kan "tro", at et andet antivirusprogram er en virus.

Redigeret af turbo2 - 04-April-2014 kl. 17:11
Til top
JLee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JLee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 17:21

Stadigvæk: Hvis du skal bruge arbejdsfiler hjemmefra, så hold dem på en ekstern enhed for sig selv - også selv om de ligger trygt og sikkert på en server. Så er der kun dine egen ting at bekymre sig om. Og igen: Vi skal lige have et svar på, om et antivirusprogram kan "tro", at et andet antivirusprogram er en virus.

... Men selve den eksterne HD burde vel ikke blive inficeret - selve disken, mener jeg - selvom den har indeholdt inficerede filer, der muligvis er inficerede? Hvis jeg formaterede den, ville nye filer, som blev gemt på den, så stadig kunne inficeres?

Arbejdsfilerne er rene tekstfiler, og jeg har altid fået at vide, at det kun er eksekvérbare filer, der kan inficeres/sprede infektion, men det er måske en fejlinformation?

Jeg vil gerne med ved ikke, hvordan jeg skal svare på det med de to virusprogrammer... Jeg får alarmer på nogle, men langt fra alle spil jeg starter - nogle gange under installationen, andre gange først ved opstart af programmet.

Det er altid AVG, der reagerer, mens Avast indimellem advarer om, at det er ved at undersøge en mistænkelig fil, men indtil videre udmønter det sig ikke i en alarm, som jeg kalder det, når et virusprogram kommer op med en meddelelse om, at adgang til en given fil er nægtet, og noget er sat i karantæne/kan sættes i karantæne.

Men det sker som sagt langt fra hver gang, så jeg tror umiddelbart ikke, at det er det... Hvis min HD ikke lød så syg, kunne jeg prøve at slå Avast fra og se, om jeg stadig får samme advarsler, men det tør jeg ikke bruge HD'ens måske sidste omdrejninger på.

Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 17:32
Langsom PC...

Husker du at køre diskoprydning en gang imellem? "Denne PC", "Min Computer", hvad det nu hedder, højreklik på "Egenskaber", klik på knappen "Diskoprydning", Sæt flueben i alt, bortset fra papirkurvv, hvis du selv vil styre denne, og så klik på "OK".

Knappen "Ryd op i systemfilerne" - her kan også godt være noget at hente. Derefter fanen "Flere indstillinger" og rubrikken "Systemgendannelse og øjebliksbilleder", og så knappen "Ryd op..."
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 17:34
Og du skal ikke kun slå Avast fra - du skal afinstallere det...
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6668
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af JLee JLee skrev:

Du kommenterer ikke lige på mit forslag til fremgangsmåde for at (forsøge at) sikre, at evt. inficerede filer ikke inficerer min nye laptop. Derfor er jeg bare lige nødt til at få det skåret ud i pap: Kan jeg forhindre at en virus/anden malware (som selvfølgelig genkendes af min software) inficerer min nye maskine ved at checke alle filer systematisk, når jeg overfører fra ekstern til laptop? 

Du skal ikke begynde at overføre noget, før den eksterne disk er renset for virus.
Som det allerførste så slå autostart fra på den nye pc, sæt usb-harddisken til, og scan den for virus.

"Tømme vha. dock" - er det det samme som at kopiere direkte fra gammel HD til ny laptop? Altså, jeg tilslutter docken til ny laptop og springer trinnet med ekstern HD over? 

Ja. Det vil være en lettere måde at gøre det på hvis det ikke er harddisken, der fejler noget.
Du kan vel høre om det er blæsere eller harddisk, der larmer.
Den dock, jeg linker til, er til SATA diske. Det kan være at din er så gammel at det er et andet interface.

Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6668
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 17:39
Din pc skulle jo have været renset helt for virus for længe siden. Jeg synes det er dumt at køre videre, når der jævnligt kommer advarsler fra antivirusprogrammet. Det havde jeg aldrig gjort. Men vi mennesker er heldigvis forskellige Smile

Venlig hilsen
KB
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 17:43
2 antivirusprogrammer på én maskine duer jo heller ikke?
Til top
JLee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JLee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 17:43

Langsom PC...

Husker du at køre diskoprydning en gang imellem? "Denne PC", "Min Computer", hvad det nu hedder, højreklik på "Egenskaber", klik på knappen "Diskoprydning", Sæt flueben i alt, bortset fra papirkurvv, hvis du selv vil styre denne, og så klik på "OK".

Knappen "Ryd op i systemfilerne" - her kan også godt være noget at hente. Derefter fanen "Flere indstillinger" og rubrikken "Systemgendannelse og øjebliksbilleder", og så knappen "Ryd op..."

Nej, det har jeg aldrig gjort på min bærbare. Gjorde det på min stationære, da jeg stadig brugte den.

Ved godt, at man bør gøre det, men kan ikke overskue det, da der altid er advarsler om, at handlingen ikke kan fortrydes, og jeg ikke har en kinamands chance for at vide, hvad der kan undværes, og hvad der ikke kan.

Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 17:45

Langsom PC...

Nej, det har jeg aldrig gjort på min bærbare. Gjorde det på min stationære, da jeg stadig brugte den.

Ved godt, at man bør gøre det, men kan ikke overskue det, da der altid er advarsler om, at handlingen ikke kan fortrydes, og jeg ikke har en kinamands chance for at vide, hvad der kan undværes, og hvad der ikke kan. 

Du skal bare komme i gang!!!Smile og igen: Hvis du selv vil styre papirkurven, så fjern blot fluebenet her...

Redigeret af turbo2 - 04-April-2014 kl. 17:46
Til top
JLee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JLee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 17:53

Du kommenterer ikke lige på mit forslag til fremgangsmåde for at (forsøge at) sikre, at evt. inficerede filer ikke inficerer min nye laptop. Derfor er jeg bare lige nødt til at få det skåret ud i pap: Kan jeg forhindre at en virus/anden malware (som selvfølgelig genkendes af min software) inficerer min nye maskine ved at checke alle filer systematisk, når jeg overfører fra ekstern til laptop? 

Du skal ikke begynde at overføre noget, før den eksterne disk er renset for virus.
Som det allerførste så slå autostart fra på den nye pc, sæt usb-harddisken til, og scan den for virus.

Ja. Det vil være en lettere måde at gøre det på hvis det ikke er harddisken, der fejler noget.
Du kan vel høre om det er blæsere eller harddisk, der larmer.
Den dock, jeg linker til, er til SATA diske. Det kan være at din er så gammel at det er et andet interface.

Jeg har en Mac med Parallels. Kan jeg ikke bare slutte den eksterne disc til Windowsdelen og scanne for virus? Hvilket program? Er AVG free i nyeste release godt nok, eller vil du/I foreslå et andet program?

Det er helt sikkert HD, der larmer! Hvis ikke den gjorde det, ville jeg ikke investere i en ny laptop lige nu. Min HD er helt sikkert SATA - kan huske det fra da jeg skulle konfigurere hos Dell.

Men i og med, det er HD, den er gal med, virker løsningen med docken vel ikke umiddelbart bedre end via den eksterne? Den interne er 7200 rpm, mens den eksterne kun er 5400 rpm. Den nye laptop har hybriddrev 8 GB SSD/1TB HDD 5400 rpm og hyperthreading. Ved ikke, om det betyder noget for overførselstider  den ene vs. den anden vej?

Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 17:53
Og hvis du går i gang med oprydningen, og det ser ud som om, den er gået i stå, så lad den blot fortsætte...
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 11>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu