recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Redigering af FLAC filer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRedigering af FLAC filer

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 712
Direkte link til dette indlæg Emne: Redigering af FLAC filer
    Sendt: 14-Maj-2010 kl. 09:51
Hej forum. Har et lidt irriterende problem med nogen af min FLAC filer, når de bliver brugt i forbindelse med min SB Touch.

1 : Nogen af de FLAC filer jeg har købt på nettet, har ikke indlagt album cover. Hvordan får jeg manuelt lagt et coverbillede ind i FLAC filen ?

2 : Nogen albums, deler SB Touchen op på 2 albums. Det er typisk hvis der er nogen numre på en cd som er "feat. en eller anden kunstner" så ligger de for sig selv, i et andet album. Kan jeg med et program gå ind og redigere i FLAC filen, og fortælle den at de numre altså hører til samme album.

3 : Jeg har ind til fornyelig brugt iTunes til at redigere og organisere min musik. Altså lagt ind som Apple LossLees. Jeg vil nu gå over til flac i stedet for, hvis mine 2 første spørgsmål kan lade sig gøre. Da jeg har læst mig til at FLAC kræver mindre af en NAS end ALACK gør, da transcodningen, ligger i hardwaren på Touchèn. Hvis jeg f.eks. bruger dbpoweramp til at konventere fra alac til flac. Vil jeg da ikke få et tab i lyden vel ? Heller ikke selvom nogen af filerne først har været FLAC, så ALAC og nu ønskes tilbage til FLAC igen ??

Håber på lidt feedback :-)

Redigeret af SilverLine - 14-Maj-2010 kl. 09:52
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 09:57
Jeg bruger Tag&Rename til at håndterer mine musik filer (også FLAC). Du kan sikkert hente en demo:

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 10:38
Det var jo lige præcist hvad jeg havde brug for. Mange tak for hjælpen :-) Bliver nød til at købe det.
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Point: 317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Det var jo lige præcist hvad jeg havde brug for. Mange tak for hjælpen :-) Bliver nød til at købe det.

Du kan også bruge MP3Tag (http://www.mp3tag.de/en/) - det er ganske gratis, og understøtter de fleste tag-formater.

/Mark
Pioneer KRP-500A, SC-LX90, BDP-LX91, DV-LX50

DVDO iScan Duo

XBOX360, PS3 og Wii

Audiovector S3 Avantgarde Arreté , SC Avantgarde, K-X

Nordost Frey højttalerkabel og Red Dawn RCA interconnect
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 13:39
@silverline  - både flac og alac er det man kalder LOSSLESS formater - det vil sige tabsfri. betragt det som værende 2 forskellige ZIP-metoder til at pakke lyden sammen med - det er hele grundingrediensen i flac og alac.  Flac står for free lossless audio codec og ALAC står for apple lossless audio codec. Så når du transcoderer fra det ene til det andet format så laver du i bund og grund en udpakning og genpakning i et andet format uden at tabe data. Modsat lossy formater som aac. mp3, wma etc. hvis du "transkoderer" noget her så har du ved den første kodering fjernet information, ved næste pakker du ud men mangler stadig information og pakker igen med tab. - altså en rigtig skidt ide.
hvad angår 2. problem - så er det nok desværre din afspiller og ikke data i selve filen det er galt med.
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 14:48

2 : Nogen albums, deler SB Touchen op på 2 albums. Det er typisk hvis der er nogen numre på en cd som er "feat. en eller anden kunstner" så ligger de for sig selv, i et andet album. Kan jeg med et program gå ind og redigere i FLAC filen, og fortælle den at de numre altså hører til samme album.

Jeg gør det at jeg har flere "ARTIST" tags pr. fil (det er sådan DBPowerAmp gør det som standard), så et nummer som Lady Gaga's Telephone vil indeholde to ARTIST tags:

ARTIST = Lady Gaga
ARTIST = Beyoncé

Nummeret vil så i Squeezebox fremstå med "Lady Gaga/Beyoncé" som kunstner. Jeg har ikke problemer med at numrene havner i et andet album.

En anden mulighed kan også være at ALBUM tag'et ikke står ens, eller at der er en indstilling i Squeezebox Serveren, der håndterer hvordan numrene sorteres/grupperes - jeg kan dog ikke huske hvilke, der gør det. Det skal siges, at jeg ikke selv har "pillet" ved noget i den henseende. DBPowerAmp's måde at tagge musikken passer direkte ind til datamodellen i Squeezebox Server.

/Mark

Redigeret af Markh - 14-Maj-2010 kl. 14:48

DVDO iScan Duo

XBOX360, PS3 og Wii

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 17:11
En masse nyttige informationer :-)
Har somsagt brugt iTunes før. Men vil til at rippe i FLAC, vha dbpoweramp.  Hvilken indstillinger kan jeg med fordel vælge i programmet, før jeg begynder at rippe. Så jegfår det bedst mulige resultat ? Her tænker jeg på, så fejl aflæsning bliver minimeret ? Der er noget i bunden, hvor man kan vælge "Compression" her står den som Default til Level 5, ville det være bedre at sætte til Level 8 ? Er er der andre indstillinger jeg kan lave, så det bliver så godt som muligt.

Redigeret af SilverLine - 14-Maj-2010 kl. 17:16
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 17:59

Har somsagt brugt iTunes før. Men vil til at rippe i FLAC, vha dbpoweramp.  Hvilken indstillinger kan jeg med fordel vælge i programmet, før jeg begynder at rippe. Så jegfår det bedst mulige resultat ? Her tænker jeg på, så fejl aflæsning bliver minimeret ? Der er noget i bunden, hvor man kan vælge "Compression" her står den som Default til Level 5, ville det være bedre at sætte til Level 8 ? Er er der andre indstillinger jeg kan lave, så det bliver så godt som muligt.

Uanset hvilken værdi, du vælger under "Compression", vil der ikke være forskel i kvaliteten af lyden. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvor meget FLAC filerne i sidste ende kommer til at fylde på din harddisk. Forskellen ligger i, at jo højere komprimeringsgrad du vælger, desto mere processorkraft kræver det at pakke det ud igen (i afspilleren). Der er kraft nok i Squeezebox produkterne til at kunne pakke niveau 8 ud, så sæt du den bare til det. Tongue

Derudover er der ikke det store du kan indstille, der har indvirkning på lyden. Jeg har dog sat min DBPowerAmp til at indsætte Replay Gain tags automatisk (Replay Gain DSP'en med begge "Calculate..." slået til, og "Album Identified with" sat til "Album ID Tag"). Jeg bruger pt. ikke Replay Gain funktionen, men det skader ikke at have dataene stående. Smile

/Mark

DVDO iScan Duo

XBOX360, PS3 og Wii

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af Markh Markh skrev:

Uanset hvilken værdi, du vælger under "Compression", vil der ikke være forskel i kvaliteten af lyden. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvor meget FLAC filerne i sidste ende kommer til at fylde på din harddisk. Forskellen ligger i, at jo højere komprimeringsgrad du vælger, desto mere processorkraft kræver det at pakke det ud igen (i afspilleren). Der er kraft nok i Squeezebox produkterne til at kunne pakke niveau 8 ud, så sæt du den bare til det. Tongue

Derudover er der ikke det store du kan indstille, der har indvirkning på lyden. Jeg har dog sat min DBPowerAmp til at indsætte Replay Gain tags automatisk (Replay Gain DSP'en med begge "Calculate..." slået til, og "Album Identified with" sat til "Album ID Tag"). Jeg bruger pt. ikke Replay Gain funktionen, men det skader ikke at have dataene stående. Smile

/Mark
Arh okay så :-)

Tja der er jo ingen grund til at presse grejet mere end højest nødvendigt. Så tror jeg bliver stående på Level 5. Og så lader det fylde lidt ekstra.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 22:35

Forskellen ligger i, at jo højere komprimeringsgrad du vælger, desto mere processorkraft kræver det at pakke det ud igen (i afspilleren).

Er du sikker på det?

Generelt plejer bedre "komprimeringskvalitet" at belaste den komprimerende maskine hårdere, men ikke den udpakkende maskine. Uden at vide noget specifikt om det, vil jeg tro, at det forholder sig lige sådan med FLAC.
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Forskellen ligger i, at jo højere komprimeringsgrad du vælger, desto mere processorkraft kræver det at pakke det ud igen (i afspilleren).

Er du sikker på det?

Generelt plejer bedre "komprimeringskvalitet" at belaste den komprimerende maskine hårdere, men ikke den udpakkende maskine. Uden at vide noget specifikt om det, vil jeg tro, at det forholder sig lige sådan med FLAC.

Rimelig sikker...fordi det er komprimeret hårdere, skal der også gendannes mere (du har færre bytes inden det rammer FLAC dekompressoren. Det kræver alt andet lige lidt mere end processoren, end den lavere komprimeringsgrad vil kræve.

Jeg forholder mig egentlig bare til FLAC dokumentationen. Smile

/Mark

DVDO iScan Duo

XBOX360, PS3 og Wii

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2010 kl. 23:31
Så er det vel heller ikke skidt, når man nu har valget, ikke at give SB Touchèn alt for meget at lave. Og f.eks. holde den på en Level 5, som også er Default ?
I "Tag and Rename" programmet, kan jeg vælge at ligge billede ind på 2 måder. Som "Folder cover art" og som "File cover art" Måske et dumt spørgsmål. Men hvad er forskellen helt præcist ?

Redigeret af SilverLine - 15-Maj-2010 kl. 10:04
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu