recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Reference niveau??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Reference niveau??

Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 01:19
Men lfe sporet er da ikke indspillet lavere.. Det er indspillet som de øvrige kanaler men beregnet til at blive afspillet 10db højere end de øvrige. Det er fredag og kl er mange, så kan godt være jeg laver et par tanketorsk :D
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 01:56
Forestil dig at du selv sad og skulle mikse et soundtrack og du havde et 5.1 monitorsystem. Igennem det system føder du et testsignal og indstiller de 5 højttalere til 85db. 0.1 kanalen indstilles til at spille 10db højere end de andre. Du går så i gang med at mikse lyden så det lyder som du gerne vil have. Det vil IMO resultere i at 0.1 kanalen bliver indspillet 10db lavere end de andre kanaler og det vil resultere i at 0.1 kanalen bliver af-spillet ved det rigtige niveau når dit soundtrack bliver afspillet gennem et system der har 10db mere gain i 0.1 kanalen end i de andre kanaler.
Nu er det så sådan at det er et digitalt system der ikke -kan- spille højere end 0db. Det betyder at 5.0 kanalerner ikke kan have mere end 20db dynamik hvis de er indspillet ved gennemsnitligt -20db. 0.1 kanalen ligger 10db længere nede men skal have 10 mere gain så i 0.1 kanalen er der mulighed for 30db dynamik i stedet for 20. Derfor kan man komme op på 115db SPL i 0.1 kanalen mod 105db i 5.0 kanalerne.
Hvis man derimod tager et 0db signal og afspiller det i 0.1 kanalen så skal det af-spilles 10db højere end hvis man afspillede det samme signal i en af 5.0 kanalerne. Man skal dog holde tungen lige i munden når man sætter levels med et SPL-meter, for hvis man nu tager det samme 0db signal og afspiller det i et system med bass mangement hvor en del af signalet omdirigeres til subwooferkanalen FRA EN AF 5.0, så skal subwooferen og højttaleren spille lige højt.

Igen jeg er ikke 100 på at det er sådan det er, men det er hvad jeg får ud af de få kilder jeg har at holde mig til.

Redigeret af dpny - 31-August-2013 kl. 02:06
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 06:45
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Det jeg prøver at sige er at det er rigtigt at lydtryk er en delmængde af "lydkvalitet", men det er ikke = med lydkvalitet og at man godt kan have god lydkvalitet uden at det nødvendigvis også er tordnende højt. I bund og grund tror jeg da også vi er enige om at man skal have i pose og sæk for at det bliver rigtig godt.

Jeg satte det lidt for meget på spidsen, vi er enige.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 06:52

Forestil dig at du selv sad og skulle mikse et soundtrack og du havde et 5.1 monitorsystem. Igennem det system føder du et testsignal og indstiller de 5 højttalere til 85db. 0.1 kanalen indstilles til at spille 10db højere end de andre. Du går så i gang med at mikse lyden så det lyder som du gerne vil have. Det vil IMO resultere i at 0.1 kanalen bliver indspillet 10db lavere end de andre kanaler og det vil resultere i at 0.1 kanalen bliver af-spillet ved det rigtige niveau når dit soundtrack bliver afspillet gennem et system der har 10db mere gain i 0.1 kanalen end i de andre kanaler.
Nu er det så sådan at det er et digitalt system der ikke -kan- spille højere end 0db. Det betyder at 5.0 kanalerner ikke kan have mere end 20db dynamik hvis de er indspillet ved gennemsnitligt -20db. 0.1 kanalen ligger 10db længere nede men skal have 10 mere gain så i 0.1 kanalen er der mulighed for 30db dynamik i stedet for 20. Derfor kan man komme op på 115db SPL i 0.1 kanalen mod 105db i 5.0 kanalerne.
Hvis man derimod tager et 0db signal og afspiller det i 0.1 kanalen så skal det af-spilles 10db højere end hvis man afspillede det samme signal i en af 5.0 kanalerne. Man skal dog holde tungen lige i munden når man sætter levels med et SPL-meter, for hvis man nu tager det samme 0db signal og afspiller det i et system med bass mangement hvor en del af signalet omdirigeres til subwooferkanalen FRA EN AF 5.0, så skal subwooferen og højttaleren spille lige højt.

Igen jeg er ikke 100 på at det er sådan det er, men det er hvad jeg får ud af de få kilder jeg har at holde mig til.

Jeg er ikke sikker på jeg helt kan overskue hvordan du mener levels ligger i forhold til hinanden. Så dette er måske bare en gentagelse. Som det også er forklaret på Jonas' link, så er det vigtigt at forstå at dét at der er 10 dB mere headroom i LFE kanalen ikke betyder at den skal indstilles til at spille 10 dB højere. Den skal indstilles til same niveau (evt plus "house curve", men det er en anden snak), og så kan materialet indeholde 10 dB kraftigere signaler i LFE kanalen. Dette indebærer også at når du omdirigerer bas fra de øvrige kanaler, så bliver dén bas IKKE pludselig gengivet 10 dB højere. Headroom for den omdirigerede bas er stadig 105 dB per kanal. Derfor er det totale maks niveau for subwooferen heller ikke væsentligt højere end 115 dB. Jeg har ikke matematik-evnerne til lige at opstille regnestykket korrekt, men 115 + 7x105 dB er ikke væsentligt over 115 dB, måske 116-117 dB.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 10:27
Når en receiver er thx ultra 2 plus certificeret, så kan den som udgangspunkt spille referencelevel. For certificeringen gælder, at der kan spilles referencelevel ved 0 db, når rummet ikke overstiger 85 m2 og op til 3,6 meters afstand fra højttalerne.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 10:29
Edit til ovenstående : fra 3,6 meter eller mere.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 10:53
Angående det med SPL ved summerede signaler så er det diskuteret her med lidt matematik for interesserede:

http://www.avsforum.com/t/1402484/subwoofer-spl-requirement-for-reference-117-34db-or-123-45db

Ellers er der en beregner her:

http://www.doctorproaudio.com/doctor/calculadores_en.htm

Om man får 125db eller 117db maks ved fuld udstyring i alle 7 + 1 kanaler afhænger af om man regner på signaler med samme fase eller ej. I teorien ser det ud til at man burde kunne gengive op til 125db selvom det nok -netop- er helt ude i det teoretiske overdrev.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Når en receiver er thx ultra 2 plus certificeret, så kan den som udgangspunkt spille referencelevel. For certificeringen gælder, at der kan spilles referencelevel ved 0 db, når rummet ikke overstiger 85 m2 og op til 3,6 meters afstand fra højttalerne.

Kilde?

De 85 m2 er stensikkert ikke et officielt tal, der regnes med kubikmål. Dernæst giver sådan en spec ikke mening uden at inddrage højttalernes følsomhed og belastbarhed. Der er med andre ord nogle forudsætninger for disse tal, som vi ikke kender fordi THX ikke oplyser dem offentligt. 

THX certificeringer ændrer ikke på fakta. Og da THX som sagt ikke informerer om hvad basis for de enkelte certificeringer er, så er det værdiløst som argument. Hvis THX Ultra 2 garanterer reference niveau ved 3.6 meters afstand, hvorfor har man så nogle skrappere THX krav i professionel sammenhæng? Hvordan kan det være at det ikke er alle THX Ultra 2 højttalere der kan bruges når du laver en THX godkendt hjemmebiograf på 85 m2?

For mig at se er THX certificering af de enkelte produkter værdiløs marketing. Dér hvor THX har en værdi er når man certificerer en komplet biograf (herunder hjemmebio). Det kræver THX Approved udstyr, hvilket ikke har noget at gøre med consumer certificeringerne. Der er alt for mange der går rundt og tror de har "THX lyd", fordi de har proppet noget THX Ultra udstyr ind i en tilfældig stue.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 11:41

Edit til ovenstående : fra 3,6 meter eller mere.

Igen, kilde tak. "3,6 meter eller mere" er åbenlyst forkert.

EDIT: Forstået på den måde at det er muligt at THX Ultra 2 udstyr anbefales til brug hvis lytteafstanden er 3,6 meter eller mere, men det er ikke det samme som at referenceniveauet kan nås på "mere end 3,6 meters afstand". Hvad så hvis afstanden er 10 meter?

Redigeret af Otto J - 31-August-2013 kl. 11:54
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 11:52

Angående det med SPL ved summerede signaler så er det diskuteret her med lidt matematik for interesserede:

http://www.avsforum.com/t/1402484/subwoofer-spl-requirement-for-reference-117-34db-or-123-45db

Scenario 2 er åbenlyst forkert. De omdirigerede signaler skal som sagt ikke hæves med 10 dB.

Ellers er der en beregner her:

http://www.doctorproaudio.com/doctor/calculadores_en.htm

Om man får 125db eller 117db maks ved fuld udstyring i alle 7 + 1 kanaler afhænger af om man regner på signaler med samme fase eller ej. I teorien ser det ud til at man burde kunne gengive op til 125db selvom det nok -netop- er helt ude i det teoretiske overdrev.

Jeg vil påstå at det vil være random phase beregningen der tæller, uden at jeg er stærk nok i teorien og matematikken til at jeg kan argumentere for det.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Kilde?

De 85 m2 er stensikkert ikke et officielt tal, der regnes med kubikmål. Dernæst giver sådan en spec ikke mening uden at inddrage højttalernes følsomhed og belastbarhed. Der er med andre ord nogle forudsætninger for disse tal, som vi ikke kender fordi THX ikke oplyser dem offentligt. 

THX certificeringer ændrer ikke på fakta. Og da THX som sagt ikke informerer om hvad basis for de enkelte certificeringer er, så er det værdiløst som argument. Hvis THX Ultra 2 garanterer reference niveau ved 3.6 meters afstand, hvorfor har man så nogle skrappere THX krav i professionel sammenhæng? Hvordan kan det være at det ikke er alle THX Ultra 2 højttalere der kan bruges når du laver en THX godkendt hjemmebiograf på 85 m2?

For mig at se er THX certificering af de enkelte produkter værdiløs marketing. Dér hvor THX har en værdi er når man certificerer en komplet biograf (herunder hjemmebio). Det kræver THX Approved udstyr, hvilket ikke har noget at gøre med consumer certificeringerne. Der er alt for mange der går rundt og tror de har "THX lyd", fordi de har proppet noget THX Ultra udstyr ind i en tilfældig stue.
Kilden er vel: http://www.thx.com/consumer/home-entertainment/home-theater/thx-certification-performance-categories/

"To help match the best speakers and receivers for your listening needs, THX has established certification categories to ensure your home theater system can deliver crisp, clear THX Reference level sound in the room size you desire."

"THX Ultra2 Certified products bring the cinematic experience to larger home theaters, 3,000 cubic feet in size, with a viewing distance of 12 feet or greater from the screen."

Rent marketing BS Dead
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 12:34
Kan se jeg har skrevet 85 m2, men der skulle have stået 35 m2, hvis vi forudsætter, at der en loftshøjde på ca. 2,5 m.
Kilden, thx home cinema certificering, her beskrives hvad de forskellige certificeringer til hjemmebrug "indeholder". Og vi snakker kun certificeringen til en hjemmebioreceiver.
Så når Hother snakker referencelevel, kan receiveren levere dette, under de specifikationer/certificeringer der tildeles thx ultra2 plus. Om højttalerne kan levere "varen", dette er ikke taget med i ligningen.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu