|
Reference niveau?? |
Besvar ![]() |
Side <12345 6> |
Forfatter | |||
Stereolab ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4475 |
||
Hvis vi skal prøve at lave et eksempel som følger hvad der står på THX's hjemmeside: Hvis du parrer Integraen med M&K150S højttalerne som begge er THX Ultra2 godkendte, så vil man ifølge det de/du skriver, burde kunne opnå referencelevel med minimal forvrængning i en afstand af 3.5m. Hvis du går ind og læser specs på M&K 150S højttaleren, vil du se at de selv skriver at man ikke bør bruge dem over 2'ish meter. Hvordan stemmer det overens med det materiale du henviser til fra THX? Der er derfor en modstrid og det gør i mine øjne THX's marketingmateriale værdiløst. |
|||
![]() |
|||
Stereolab ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
||
De 125 dB er som nævnt ved fuld udstyring og alle kilder i fase. Det vil man aldrig opleve i praksis, men det er den teoretiske øvre grænse. Tilfældig fase giver 117 dB, men der antages at kilderne er uafhængige. Jeg vil tro at der er i praksis vil være en correlation mellem kilderne, så tallet bør derfor være lidt over 117 dB. |
|||
![]() |
|||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
||
Hvad thx skriver og markedsfører, kan jeg ikke tages til indtægt for. Kan blot konstatere, at receiveren er thx ultra2 plus certificeret, så kravet om referencelevel fra den del må være opfyldt.
Om højttaleren leverer 105 db i peaks, ved 0db på receiveren, det kan en udregning/måling påvise. |
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||
![]() |
|||
||
Selvfølgelig kan du ikke det, og det er der vist hellere ingen der siger.
![]() |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
||
Det tror jeg du har ret i.
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
||
Hvis vi skal bruge det til noget i en diskussion om faktuelle forhold skal vi ikke forudsætte noget, men skrive dét som kilden siger: 3000 kubikfod.
Du beskriver kilden, du leverer den ikke... Jeg har en idé om hvilke oplysninger du taler om, men jeg kunne godt tænke mig et link, eller nærmere beskrivelse af hvor du læser det. Bare for at være sikker på at vi diskuterer de samme formuleringer. Det kan vel ikke være så svært. Og vi snakker kun certificeringen til en hjemmebioreceiver.
Ingen har bestredet receiverens evne til at levere reference level. Der bestrides netop at den kan gøre det på den pågældende højttaler i det pågældende rum - ubesværet. Konceptet er at den kan gøre det HVIS højttalerne er THX Ultra 2 godkendt. Men du kan IKKE finde en højttaler med en følsomhed på 88 db/2.83V med et THX Ultra 2 logo på kassen! Og selv da besvarer det ikke hvorfor THX certificeringerne er selvmodsigende.
Redigeret af Otto J - 31-August-2013 kl. 14:08 |
|||
![]() |
|||
||
Dét jeg pointerede højere oppe, er at når du kalibrerer receiveren til at 0 dB er reference level, så gør du det med et signal der er 30 dB under reference level. Det vil med andre ord sige at du ikke tester om udstyret rent faktisk kan levere reference level uforvrænget, du indstiller det bare til at forsøge. Om det så forvrænger eller ej, det vil afhænge af materialet. Nu nævner Hother at der har været benyttet koncert BD'er. De fleste af de koncert BD'er jeg har er selve koncerten relativt lavt indspillet, hvilket er en god ting da det efterlader en fin dynamik. Men der er på f.eks. nogle Sony udgivelser nogle "jingles" (det rette ord er væk fra min hjerne lige nu) inden du når hovedmenuen, som er RØVhøjt indspillet. Prøv at sætte receiveren til 0 dB først, og sæt så skiven i så de jingler bliver spillet ved ref. level. Fortæl mig så igen at det ikke forvrænger. Pointen er, at dét at du kan afspille nogle ting ved ref. level uden at der er hørbar forvrængning, er ikke det samme som at udstyret kan levere ref. level uden forvrængning. Det betyder bare at kildematerialet ikke er fuldt udstyret. Hvis du vil levere 105 dB på 4 meters afstand med en højttaler med 85 dB følsomhed, så skal du selv medregnet cabin gain smide mindst 400 watt i den. Det er underordnet hvad subjektive oplevelser viser, det er et faktum. Hvis det ikke forvrænger når du spiller reference level på det pågældende udstyr, så er det fordi der netop ikke leveres 105 dB. Du spiller ved reference level, men uden at niveauet når op på det maksimale af hvad reference level kan levere. For prins knud: At afspille en film ved reference level er ikke det samme som at lydtrykket er max.
|
|||
![]() |
|||
dpny ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
||
Nu havde jeg ellers besluttet mig for ikke at deltage i skydningen men den med de 88 db/2.83V med et THX logo er lidt sjov. En Jamo D600 THX er specificeret til 89 db/2.80V hvilket jo lyder meget pænt. Altså lige indtil man opdager at den er 4Ohm.
- Altså 89db/2watt (!) :-) http://www.jamo.com/speaker-lines/thx-speakers/D600/?sku=D600LCR Redigeret af dpny - 31-August-2013 kl. 14:10 |
|||
![]() |
|||
||
Close call... ![]() OT: Skal vi ikke have en moderator til at klippe den sidste side over i Reference Niveau tråden, det er vist ikke helt rimeligt at vi bomber Hother's bio-tråd til mens han ikke er hjemme ![]() Redigeret af Otto J - 31-August-2013 kl. 14:19 |
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4475 |
||
Kunne egentligt være sjovt at høre hvor mange der egentligt lytter til reference niveau. Selvom mit system kan spille reference ubesværet i en biografsal, er det faktisk sjældent jeg ser højere end -10.
|
|||
![]() |
|||
jan203 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Oktober-2010 Sted: dk Status: Offline Point: 761 |
||
Jeg gør det en gang imellem og hvis ikke det var fordi jeg boede i lejlighed så ville jeg gøre det noget oftere.
|
|||
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |