Notfast skrev:
Otto J skrev:
Det var faktisk _præcist_ dét jeg gik og tænkte efter jeg skrev indlægget (men har ikke lige haft tid til at uddybe det), et muligt argument for at lyd ikke er helt så fast defineret, er at rummet har _langt_ større indvirkning på lyden, end det har på billedet. Rummet er i lyd-gengivelsen en meget vigtig aktiv del af gengivelsen, som varierer meget kraftigt fra hjem til hjem, mens billedet ikke er nær så påvirket og derfor giver det i praksis mere mening at have mere faste definitioner.
Iøvrigt, mht. akustik i et rum, så er målsætningen _ikke_ at lytterummets akustik skal være identisk med akustikken i dét rum hvor optagelsen blev lavet. Målsætningen er at have en akustik der tilnærmelsesvist modsvarer studiets, eller måske rettere, at have en akustik der svarer til dén akustik indspilningen er lavet til at blive gengivet i. Der er forskellige årsager til at et totalt lyddødt rum faktisk er en meget dårlig idé, der skal være en vis efterklang i et rum, for at lyden vil opfattes som naturlig. Kunsten i optagelsen er så at genskabe klangen af optage-rummet "inden i" lytterummet.
Et vigtigt fænomen her, er dét man kan kalde "transparens". Det drejer sig ikke om at skabe en bestemt lyd på al den musik man spiller, eller at skabe et bestemt udseende af billedet på alle de film man ser. Det drejer sig netop om at gøre anlæggets (og rummets) påvirkning så lille som muligt, således at du ikke hører anlæggets og lytterummets lyd, og ikke ser tv'ets billede, men hører indspilningen og ser kildematerialet. Anlægget skal være transparent, forstået på den måde at det er kildematerialet der skal bestemme hvordan det lyder eller ser ud. Dén transparens opnås blandt andet ved hjælp af referencerne. |
Nemlig, rummet betyder en meget stor del ved lyd (musik/film alt lyd).
Så derfor kan nogle højtaler der måle godt og lyder godt i det perfekte rum faktisk godt være en dårlig match i ens egen private rum (stue f.eks).
Ofte når vi læser test har testeren et rum indrettet til at være optimal, og han har brugt lang tid på at finde den optimale placering i rummet.
Så "bare" fordi at højtaleren måler godt og får god omtale, ja så er det ikke sikkeret at den faktisk vil lyde godt hjemme hos dig (altså jer alle), i dit rum, med din placering.
Omvendte kan en højtaler med en ulinær frekvens gang og fase fejl, måske være den bedste løsning, har skal højtaleren så "bare" passe til rummet og placeringen.
Men den løsning ville de fleste jo aldrig vælge, for den har ikke fået gode test på nettet.
Her er det at de gode sælger (dem med stor viden og kunden i centrum) kommer ind i billedet - De kan rådgive om det, du ikke kan læse i den test, nemlig DIT rum og en løsning der til.
Som du skriver Otto, så var det en god idé for den gode sælger at komme ud og se det rum som højtaleren skal stå i. Her har man så samtidig mulighed for at afprøve et par muligheder, og kunden kan se hvad han syntes. Inden dette forgår ville det nok være smart at kunden fik en referance lytning i et optimal rum nede i butikken, så han har noget at kunne forholde sig til og opleve at han også er "med". Det er jo kunden der skal betale, og leve med anlæget i sidste ende.
-------------
Jeg ved at TP sælger Dynaudio, og Dynaudio (prof serie) højtaler er meget brugt (mener det er omkring 35- 40%) ved musik indspilningerne og flere film blandt andet Avatar.
Så skal i (TP) bare lave et rum med samme lyd som et studie.... Så er vi vel ved at være tæt på?
Så har kunden noget at lytte op i mod. |