recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Regler for fælleskøb 
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRegler for fælleskøb 

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Ole Ole skrev:


Første gang vi havde problematikken var ved et køb hos et Sony Center.. Den gang kontaktede vi forbrugerstyrelsen, som gav det svar, du kan læse ovenfor.
 
Kæmpe for købers rettigheder ved fjernsalg og ikke lade den fysiske butik som også her er del af en kæde med tilhørende webshop, dække sig af butiks salgslove..
 
og så studser jeg lidt over denne
 
"Jeg mangler stadig at få tilsendt en liste af Lars med jeres bestillinger. Så snart jeg modtager denne vil jeg ringe rundt til de første og aftale levering og betalingsmåde."
 
Så recordere.dk er altså den engentlig kilde og derved gjort e-handel usikkert på nettet. for i omgås handel på nettet ved at videregive informationen og lade handlen udføres som butiks køb da i bare sender en kontakt liste til expert.. klart omgåelse af lovene, men jo i har måske rådført jer og fundet hullet i loven..
 
Pålidelig fremgangsmetoder, det er da godt vi får det bragt frem i dagslyset, ik Wink
 
 Fandt lige endnu en grund til fjernsalg som bekræftes af ovenstående.
 

Det er fjernsalg:

  • Når sælger ringer til dig, fx for at sælge bøger
 
fælleskøb deler en mailing liste med expert, som bagefter ringer til diverse interesserede og vil sælge dem et pana tv? øh, det er vist præcis som politikken og andre gør når man engang havde bestilt en avis, så står man stadig i deres kartotek og om registering er 1 time eller 1 år er vel ligemeget, fjernsalg er når sælger ringer til mulig køber på opfordring fra recordere.dk
Som i oversat betydning siger:  "Her, en liste over personer som muligvis vil købe et tv, ring til dem"

 


Redigeret af pendec - 08-Marts-2010 kl. 11:02
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 11:07
Hej Pendec
 
Her er hvordan et Fælleskøb som dette foregår:
 
Fælleskøb er en indkøbsforening, en adgang til at handle i en butik med en aftalt rabat. Man tilmelder sig rabatordningen via hjemmesiden, men man handler ikke med Fælleskøb.
 
Forhandleren, i dette tilfælde en butik i Ballerup, får en liste over tilmeldte til denne rabatordning, og kontakter herefter hver enkelt på listen, for at indgå en handel.
 
Hver kunde handler personligt med butikken.
 
Det er den fremgangsmåde som juristerne siger ikke har noget med fjernsalg at gøre, da man handler med den fysiske butik, der ikke driver et fjernsalg. Også selvom man aftaler handlen per telefon, og vælger at få varen tilsendt fremfor at afhente den i butikken.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Forhandleren, i dette tilfælde en butik i Ballerup, får en liste over tilmeldte til denne rabatordning, og kontakter herefter hver enkelt på listen, for at indgå en handel.
jeg er glad for du bekræfter mig i antagelserne og at det er sælgeren som ringer til køberen og ikke køberen som tager initiativ til at ringe butikken op efter tilmelding..
 
Skulle det gøres rigtig, så skulle butikken nemlig kun kende "tilmeldingsnummer" og afvente opkald fra køber.
 
så i skulle ikke udlevere informatione så sælger tager skridtet her, i skulle bare give køber et rabat nr, som kunne oplyses ved henvendelse til butikken og så var det 100% butikskøb initieret af køberen selv hvis de ville købe eller ej.. Nu har i overladt det til sælgeren og tak for returretten ved et fjerensalg..
 
sidst,
lad os håbe at debatten har gjort at
skulle en køber fortryde sit køb, så kæmper de ikke med expert men istedet i alt sin pæneste form får sine penge retur med et smil, selvom i har skrevet andet. (det er jo formålet her)
 
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Skulle det gøres rigtig, så skulle butikken nemlig kun kende "tilmeldingsnummer" og afvente opkald fra køber.
 
I følge juristerne var er det afgørende punkt ikke hvem der ringer til hvem, men hvilken type butik det er man handler hos.
 
Hvis det er en butik der ikke ernærer sig ved fjernsalg, bliver det ikke til fjernsalg at der er en kampagne hvor folk tilmelder sig en rabatordning, og beder om at blive kontaktet med henblik på at indgå en handel med den rabat.
 
Hvor mange gange om året en butik så kan lave den slags, uden at blive stemplet som "fjernsalgs-butik" skal jeg ikke kunne sige. Men der skal nok mere end et enkelt Fælleskøb eller to til.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

I følge juristerne var er det afgørende punkt ikke hvem der ringer til hvem, men hvilken type butik det er man handler hos.
ok, så forbrugerstyrelsen har altså ikke ret.. det må i da finde interessant og burde skrive et indlæg på forsiden om? for det er afgørende for mange ved fremtidige køb over nettet, jurister siger noget som forbrugerstyrelsen ikke mener er rigtig.. så en nyhed der ikke er gravet rigtig i endnu.
 
i bør klart indbringe forbrugerombudsmanden i jeres fælleskøbs ordning og få klarlagt det uvisse i jeres formidling og videre sendelse af tilmeldingslister som udveksles mellem jer og evt. sælgere.
 
vedr erkendelse af værende en "netshop".  
normal praksis for expert butikkerne er:  vi er repræsenteret på nettet og fysisk med butikkerne.
så er spørgsmålet når de nu har deres netshop om de kan bruge jeres genvej til at sælge en fysisk butiksvare og ikke forholde sig til det som fjernsalg.
 
og ikke flere jurist proklameringer, for i får jo kun svar på det spørgmsålet drejes hen imod, så vender spørgsmålet den rigtige vej, vil juristen svare anderledes, sådan fungerer de jo også..
Så nok om deres meninger, indtil andet er bevist.
 
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 14:26
Hej Lars/andre
 
Det er muligt at fælleskøb ikke tæller som internetkøb pga. diverse juridiske"detaljer".
 
Men de fleste opfatter det uden tvivl som et netkøb og især fordi man handler igennem Recordere forventer man at det er en sikker handel med alt hvad man normalt forventer af rettigheder. Du skriver jo også selv i "intro til fælleskøb" http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=819&zoneid=13
 
 "Så Fælleskøb handler ikke kun om rabat, men også om levering og efterfølgende service. Selvom leverandørene ind imellem svigter, så arbejder vi ved hvert Fælleskøb på at det samlet bliver en god oplevelse"
 
Dette harmonerer efter min mening ikke med at man i forbindelse med at køb er stillet dårligere end normalt ved netkøb (ikke mindst når det ikke bliver oplyst tydeligt (hvis det skal være tydeligt er det efter min mening ikke nok at det står nederst på en side, hvor man måske ikke scroller ned i forbindelse med bestilling))).
 
Efter min mening bør man ved fælleskøb have minimum de samme rettigheder som ved normalt netkøb!
Kan dette ikke lade sig gøre pga. en særlig favorabel pris eller lignende bør det oplyses ekstra tydeligt under bestilling og gerne med en funktion hvor køber skal bekræfte at have set dette....
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 18:11
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

I følge juristerne var er det afgørende punkt ikke hvem der ringer til hvem, men hvilken type butik det er man handler hos.
ok, så forbrugerstyrelsen har altså ikke ret.. det må i da finde interessant og burde skrive et indlæg på forsiden om? for det er afgørende for mange ved fremtidige køb over nettet, jurister siger noget som forbrugerstyrelsen ikke mener er rigtig.. så en nyhed der ikke er gravet rigtig i endnu.
 


Nu var det juristerne i forbrugerstyrelsen vi spurgte, mon ikke de er enige med forbrugerstyrelsen?Wink


Til alle:
Jeg forstår godt jeres bekymring. Det er ærgerligt at der ikke tilbydes returret. Og jeg er sikker på, at det også er en faktor, når Lars tager tilbud hjem til fælleskøb.

Det bedste tilbud Lars har kunnet finde denne gang var fra en forhandler, som ikke ønsker at yde returret, og Lars har vurderet at tilbudet var så godt, at brugerne kunne leve med det.
Hvis I ikke synes, at de betingelser er rimelige, så lad være med at deltage i fælleskøbet.

Hvis det ender med, at der er en bruger, der får brug for sin returret må han jo tage kontakt til butikken - hvis de ikke vil lade købet gå tilbage må han klage, og så må vi se, hvor afgørelsen ligger.

Indtil da melder vi ud, hvad vi får af vide af butikken, nemlig at man ikke har returret.
- En melding, som vi har spurgt forbrugerstyrelsen om lovligheden af, og de har sagt god for det.
Moderator, recordere.dk
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

 Fandt lige endnu en grund til fjernsalg som bekræftes af ovenstående.
 

Det er fjernsalg:

  • Når sælger ringer til dig, fx for at sælge bøger
 
fælleskøb deler en mailing liste med expert, som bagefter ringer til diverse interesserede og vil sælge dem et pana tv? øh, det er vist præcis som politikken og andre gør når man engang havde bestilt en avis, så står man stadig i deres kartotek og om registering er 1 time eller 1 år er vel ligemeget, fjernsalg er når sælger ringer til mulig køber på opfordring fra recordere.dk
Som i oversat betydning siger:  "Her, en liste over personer som muligvis vil købe et tv, ring til dem"

 


10 brugere på audifan.dk aftaler at spørge Audi i Rødovre om de vil give rabat hvis de alle sammen køber vinterdæk hos dem.
Audi-Lars går ned til Audi Rødovre og beder om tilbud.
Audi Rødovre siger: "Top! I får 10%"

Audi Rødovre får en liste med telefonnumrene på de 10 brugere, og ringer til dem en efter en for at fortælle, hvornår de kan komme og hente deres vinterdæk.

Er det fjernsalg?
Moderator, recordere.dk
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 18:54

Jeg tror at den største årsag til den utilfredshed der gives udtryk for herinde er at informationsniveauet har været for dårligt.

Var det blevet meget klart og tydeligt ud fra starten af, kunne hovedparten af spørgsmål etc. have været undgået.
 
 
I øvrigt synes jeg personligt at prisforskellen i forhold til hvad skærmene ellers kan købes for (8100,- inkl. fragt blev nævnt for 42G20) er alt for lille til at jeg ville give afkald på returretten. 
Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 824
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Jeg tror at den største årsag til den utilfredshed der gives udtryk for herinde er at informationsniveauet har været for dårligt.

Var det blevet meget klart og tydeligt ud fra starten af, kunne hovedparten af spørgsmål etc. have været undgået.
 
 
I øvrigt synes jeg personligt at prisforskellen i forhold til hvad skærmene ellers kan købes for (8100,- inkl. fragt blev nævnt for 42G20) er alt for lille til at jeg ville give afkald på returretten. 


Prisforskel? Hvilken prisforskel? Prisen i fælleskøbet er 7799,- + fragt (300 kr) - ah ja ok, der er en hel krone i forskel Wink
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af Ole Ole skrev:

Audi Rødovre får en liste med telefonnumrene på de 10 brugere, og ringer til dem en efter en for at fortælle, hvornår de kan komme og hente deres vinterdæk.

Er det fjernsalg?
kan så kun forholde mig til Lars's egne ord, som du vel ikke skaber tvivl om?..
det afhænger om butikken foretager normal praksis med en internet butik som også tilbyder varene, og dertil en vurdering af fjernsalg må være forbrugerstyrelsen, for jo, min vurdering igen er de skal give 14dages returret.
 
Som tidligere skrevet, alt i alt dårligt præsenteret og ringe information omkring købsvilkår, og sådanne en ommer fanger normalt med en total nedtur til taberen (som måske bliver køberne her)
 
igen, bedst er for køberne er ved evt returret's krav..
Oprindeligt skrevet af krav krav skrev:

   - bestilling/tilmelding foregik over nettet
   - sælger ringer køber op og bekræfter bestilling og aftaler leveringen
   - køber betaler med dankort (og kan altså trække/stoppe betaling ved tvist)
   - køber kan forholde sig til manglende information som ikke var tilstede ved købet
      og betragtede bestilling over nettet som enhver anden nethandel.

hmm, der er så mange punkter som kan stadfæstes som grundlag for returret, som herunder..dette er en generalisering, så derfor bør de hurtigt kunne bruges, sådan læser jeg forbrugerombudsmandens fremlægning af køb over nettet.
 
Oprindeligt skrevet af forbrugerombudsmanden forbrugerombudsmanden skrev:

Erhvervsdrivende som formidler

En erhvervsdrivende, der formidler handler mellem private forbrugere på sin hjemmeside, kan efter omstændighederne anses for formidler i forbrugeraftalelovens forstand. Dette indebærer, at køberen har fortrydelsesret, og at den erhvervsdrivende formidler skal oplyse om fortrydelsesretten.

dette er vel hvad recordere.dk er? det ejes af et erhvervs selskab så her må bordet så også fange endnu en gang, selvom formidleren her KUN leverer en adresse liste, så forpligter forum her sig til en fortrydelses ret...
---------------------------
 
Denne er også særlig god
Oprindeligt skrevet af forbrugerombudsmanden forbrugerombudsmanden skrev:

Forbrugeraftaleloven indeholder ikke nogen undtagelse til fortrydelsesretten, for så vidt angår bestillingsvarer - varer som ikke normalt er på lager, men hjemtages til forbrugeren - hvorfor et vilkår om, at der heller ikke gælder nogen fortrydelsesret for denne varetypes vedkommende, er ulovligt.
 
Så expert kan ikke bruge "bestillingsvare" historien på nogle personer, som vil returnere...
 
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af Ole Ole skrev:

Audi Rødovre får en liste med telefonnumrene på de 10 brugere, og ringer til dem en efter en for at fortælle, hvornår de kan komme og hente deres vinterdæk.

Er det fjernsalg?
kan så kun forholde mig til Lars's egne ord, som du vel ikke skaber tvivl om?..
det afhænger om butikken foretager normal praksis med en internet butik som også tilbyder varene, og dertil en vurdering af fjernsalg må være forbrugerstyrelsen, for jo, min vurdering igen er de skal give 14dages returret.
 
Som tidligere skrevet, alt i alt dårligt præsenteret og ringe information omkring købsvilkår, og sådanne en ommer fanger normalt med en total nedtur til taberen (som måske bliver køberne her)
 
igen, bedst er for køberne er ved evt returret's krav..
Oprindeligt skrevet af krav krav skrev:

   - bestilling/tilmelding foregik over nettet
   - sælger ringer køber op og bekræfter bestilling og aftaler leveringen
   - køber betaler med dankort (og kan altså trække/stoppe betaling ved tvist)
   - køber kan forholde sig til manglende information som ikke var tilstede ved købet
      og betragtede bestilling over nettet som enhver anden nethandel.

hmm, der er så mange punkter som kan stadfæstes som grundlag for returret, som herunder..dette er en generalisering, så derfor bør de hurtigt kunne bruges, sådan læser jeg forbrugerombudsmandens fremlægning af køb over nettet.
 
Oprindeligt skrevet af forbrugerombudsmanden forbrugerombudsmanden skrev:

Erhvervsdrivende som formidler

En erhvervsdrivende, der formidler handler mellem private forbrugere på sin hjemmeside, kan efter omstændighederne anses for formidler i forbrugeraftalelovens forstand. Dette indebærer, at køberen har fortrydelsesret, og at den erhvervsdrivende formidler skal oplyse om fortrydelsesretten.

dette er vel hvad recordere.dk er? det ejes af et erhvervs selskab så her må bordet så også fange endnu en gang, selvom formidleren her KUN leverer en adresse liste, så forpligter forum her sig til en fortrydelses ret...
---------------------------
 
Denne er også særlig god
Oprindeligt skrevet af forbrugerombudsmanden forbrugerombudsmanden skrev:

Forbrugeraftaleloven indeholder ikke nogen undtagelse til fortrydelsesretten, for så vidt angår bestillingsvarer - varer som ikke normalt er på lager, men hjemtages til forbrugeren - hvorfor et vilkår om, at der heller ikke gælder nogen fortrydelsesret for denne varetypes vedkommende, er ulovligt.
 
Så expert kan ikke bruge "bestillingsvare" historien på nogle personer, som vil returnere...
 


Det var netop for at få afklaret om recordere.dk kunne risikere at blive betragtet som formidler at Lars i sin tid spurgte.

Jeg kan godt se dine pointer.. Men jeg tror at det springende punkt er om du køber noget på recordere.dk

Det gør du - efter vores opfattelse - ikke. Og det er den fortolkning, som vi i sin tid fik bekræftet af forbrugerstyrelsen (så vidt jeg husker)
Derfor er der tale om en handel mellem dig og Expert. Det faktum, at du har set tilbuddet på en internet-side gør det ikke til fjernsalg.

Vi er i øvrigt helt enige om, at fortrydelsesret - hvis der er tale om fjernsalg - ikke er noget man kan aftale sig ud af.
At vi skriver det her, er blot en information - som faktisk netop er affødt af, at at vi anerkender at situationen er speciel mht. internet-tilmelding og butikskøb.

...Ole
Moderator, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu