recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Reklamation
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketReklamation

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Emne: Reklamation
    Sendt: 22-April-2011 kl. 12:22
Hej alle

Har lige brug for at få afklaret lidt omkring reklamationsret.

Historien:
Har købt flere prosukter hos et firma. Nogle af tingene var i restordre. De første vare modtager jeg sidst i december '10. Nogle af restvarene modtager jeg sidst i januar '11. I blandt nogle af disse varer, har jeg en vare som jeg er utilfreds med. Jeg opretter derfor en reklamationssag, hvor i jeg spørger om de ikke kan sende en returlabel med de sidste varer der mangler på ordren. Jeg modtager ikke svar et stykke tid, og rykker for et svar. I mellemtiden kommer de sidste vare på ordren. I starten af marts måned rykker jeg igen for et svar, og får et et par dage efter. Vi bliver enige om at ombytte varen til en anden vare. Jeg indsender varen sidst marts/først april. Nogle dage efter skriver de at de ikke kan tage varen retur og jeg ikke kan få pengene retur, da der er gået mere en 3 måneder (bemærk at der kun er går ca. 2). De vil have at jeg indsætter penge på deres konto for porto til at sende varen retur til mig igen. Jeg forklarer at jeg har afventet svar fra dem, og at der ikke er gået 3 måneder. Efter lidt boksen frem og tilbage, får jeg tilsendt en anden vare og sat differenden ind på min konto. Fint nok. Jeg modtager den nye vare, hvor embalagen er fuldstændig bollet. Varen har dog ikke lidt skade, og jeg afprøver den derfor. Den er ringere end den første vare, og jeg skriver derfor til firmaet for at høre om jeg skal benytte samme RMA eller oprette et nyt. Jeg ønsker nu pengene retur, da de ikke har et andet erstatningsprodukt jeg ønsker. Nu hævder de igen at der er gået for lang tid (nu siger de næsten 3 måneder) fra jeg modtog varen (altså den første), og jeg derfor ikke kan få pengene retur. De skriver ikke under deres handelsbetingelser noget som helst om hvornår de skal have varen retur ved oprettelse af RMA.

Så nu vil jeg gerne høre. Er jeg gal på den når jeg ønsker at kræve pengene retur i denne sag?

Mvh

Frank
Til top
Bananabot Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-August-2009
Point: 106
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 12:46
Hvilket firma, handlede du hos?
Dem vil jeg da gerne ha mulighed for at undgå...
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 13:03
Er det forbrugerkøb?

Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 13:32
umiddelbart vil jeg sige: Selvfølgelig kan du det.
Firmaerne i dag har rigtig svært ved at skelne mellem fortrydelsesret (de gyldne 14 dage over nettet) og så reklamationsretten som i DK gælder i 2 år. og så der lige Garantien, den gælder som regel i 1 år, derefter er det DIN pligt at dokumentere for at fejlen var der fra fabrikantens side!

Problemet her er, at mange firmaer forveksler disse ting med hinanden, når man vil oprette en reklamations sag, og derved reklamere over en fejl på produktet, så har man som sagt 2 år til at gøre dette, første 6 måneder er det under fuld garanti, næste 6 måneder er det under "halv" garanti, dvs. kun nogen af de div. dele er dækket af garantien, (hvordan og hvorledes her, vil jeg henvise til forbrugerstyrelsens hjemmeside!). Men, når man så vælger at reklamere over sit produkt, brokker firmaerne sig gerne og påstår det for sent, der er gået over 14 dage, jamen det FINT! jeg vil ikke benytte mig af min returret, men jeg vil benytte mig af reklamationsretten, dvs. 2 år, og ikke 14 dage!

- Returretten betyder i sin sag, at man kan inden for 14 dage, uanset om man er utilfreds med varen, fortryder købet, at den er defekt eller lig. sende den retur, og få en ny, en erstatning, eller få sine penge tilbage, altså lade købet gå tilbage!

- Reklamationsretten betyder du har 2 år til at reklamere over fejl på produktet, og få det sendt til rep. evt. på garantien (hvis det inden det 1. år) eller være heldig at de faktisk erkender fejlen og de så stadig selv betaler, ellers må man selv punge op!

- Så NEJ! du helt rigtig på den, de skal lade købet gå tilbage, det hedder sig man har 2 forsøg fra firmaerne, først køber man et produkt, er der fejl på kan de få lov at lave det, er der STADIG fejl på (skal lige siges det skal være den samme fejl, en ny fejl vil betyde at starte forfra) kan de få en sidste chance for at udbedre fejlen, kan dette ikke lade sig gøre, er de forpligtet til at lade købet gå tilbage, dvs. at du kan sende varen ind og få dine penge retur! (porto og div. gebyer er selvfølelig spildt penge)
Så i dit tilfælde vil jeg brokke mig og forlange pengene retur, gider de ikke dette skal du gøre dem tydeligt opmærksom på (gerne med fremtidig dokumentation) om at du agter at kontakte forbrugerklagenævnet og klage over sagen! (dog INDEN du giver dem besked om dette, vil jeg lige anbefale dig at ringe ind til nævnet, og høre dem hvordan og hvorledes du står i din sag, deres nr står på deres hjemmeside, og de rigtig flinke til at rådgive en om hvordan man står, har nemlig prøvet det!) - Så ring til forbrugerklagenævnet, hør hvordan du står, giver de grønt lys, så klag! så du i hvertfald på den helt sikre side! (nogen gange hjælper en trussel om forbrugerklagenævnet dog også gevaldigt på sagen!)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af Bananabot Bananabot skrev:

MyTrendyPhone.dk
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Er det forbrugerkøb?

Ja.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Firmaerne i dag har rigtig svært ved at skelne mellem fortrydelsesret (de gyldne 14 dage over nettet) og så reklamationsretten som i DK gælder i 2 år. og så der lige Garantien, den gælder som regel i 1 år, derefter er det DIN pligt at dokumentere for at fejlen var der fra fabrikantens side!

Problemet her er, at mange firmaer forveksler disse ting med hinanden, når man vil oprette en reklamations sag, og derved reklamere over en fejl på produktet, så har man som sagt 2 år til at gøre dette, første 6 måneder er det under fuld garanti, næste 6 måneder er det under "halv" garanti, dvs. kun nogen af de div. dele er dækket af garantien, (hvordan og hvorledes her, vil jeg henvise til forbrugerstyrelsens hjemmeside!). Men, når man så vælger at reklamere over sit produkt, brokker firmaerne sig gerne og påstår det for sent, der er gået over 14 dage, jamen det FINT! jeg vil ikke benytte mig af min returret, men jeg vil benytte mig af reklamationsretten, dvs. 2 år, og ikke 14 dage!

- Returretten betyder i sin sag, at man kan inden for 14 dage, uanset om man er utilfreds med varen, fortryder købet, at den er defekt eller lig. sende den retur, og få en ny, en erstatning, eller få sine penge tilbage, altså lade købet gå tilbage!

- Reklamationsretten betyder du har 2 år til at reklamere over fejl på produktet, og få det sendt til rep. evt. på garantien (hvis det inden det 1. år) eller være heldig at de faktisk erkender fejlen og de så stadig selv betaler, ellers må man selv punge op!

- Så NEJ! du helt rigtig på den, de skal lade købet gå tilbage, det hedder sig man har 2 forsøg fra firmaerne, først køber man et produkt, er der fejl på kan de få lov at lave det, er der STADIG fejl på (skal lige siges det skal være den samme fejl, en ny fejl vil betyde at starte forfra) kan de få en sidste chance for at udbedre fejlen, kan dette ikke lade sig gøre, er de forpligtet til at lade købet gå tilbage, dvs. at du kan sende varen ind og få dine penge retur! (porto og div. gebyer er selvfølelig spildt penge)
Så i dit tilfælde vil jeg brokke mig og forlange pengene retur, gider de ikke dette skal du gøre dem tydeligt opmærksom på (gerne med fremtidig dokumentation) om at du agter at kontakte forbrugerklagenævnet og klage over sagen! (dog INDEN du giver dem besked om dette, vil jeg lige anbefale dig at ringe ind til nævnet, og høre dem hvordan og hvorledes du står i din sag, deres nr står på deres hjemmeside, og de rigtig flinke til at rådgive en om hvordan man står, har nemlig prøvet det!) - Så ring til forbrugerklagenævnet, hør hvordan du står, giver de grønt lys, så klag! så du i hvertfald på den helt sikre side! (nogen gange hjælper en trussel om forbrugerklagenævnet dog også gevaldigt på sagen!)

I sidste mail de har modtaget, har jeg gjort klart at hvis ikke de skifter om og for styr på hvad de fyrer af, så bliver sagen sendt til forbrugerstyrelsen, medierne og div. anmeldelsessites.
Med hensyn til fragt og gebyrer. Firmaet skal dække fragtomkostninger ved godkendt reklamationsret. Kunden må ikke stilles værre end til at starte med. Men jeg tror, lige som du nævner, at det netop forveksles hvad sagen drejer sig om. Ellers prøver de at sno sig uden om måske.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 19:55
Nu synes det er lidt svært at finde ud af, helt hvad der er problemet. Om om du vil bruge returret eller reklamationsret.

Køber du en vare som du ikke er tilfreds med, så skal du gøre brug af din returret og det er dig der skal betale portoen for at sende varen retur og du har 14 dage til at melde at du vil gøre brug af returretten, når du har modtaget varen (fået varen udleveret).

Har varen som du har modtaget en fejl/mangel, så har du 2 års reklmationsret og her skal sælger betale portoen begge veje.

Jeg er i tvivl, da du skriver at du er utilfreds med varen, men det er jo ikke ens betydet med at varen har en fejl/mangel. Køber du en receiver og den lyder dårligt, men det gør alle receiver af den type, så har receiveren ikke nogen fejl/mangel, da det er standard for varen. I dette tilfælde har du kun 14 dage fra du har modtaget varen til at gøre opmærksom på at du vil gøre brug af returrettenog du skal selv betale for retur portoen. Opdager du derimod at din receivere har en fejl, dvs. ikke spiller i den ene kanal, jamen så har du 2 års reklamationsret.

For mig lyder din beskrivelse lidt på, at varen ikke opfylder dine forventninger og her har du kun 14 dages returret, fra du har modtaget varen, og så er det ligemeget om der er restordre eller ej.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Der er ikke noget der hedder: "Garantien, den gælder som regel i 1 år"

Du har 14 dages fortrydelsesret ved fjernsalg (med enkelte undtagelser).

Du har altid 24 måneders reklamationsret, de første 6 måneder formodes det at fejlen skyldes forhold der var til stede på købstidspunktet (f.eks. en fabrikationsfejl). Efter 6 måneder ligger bevisbyrden hos forbrugeren, og her må man f.eks. kigge på ting som slitage osv. f.eks.: hvis du har løbet 15km om dagen i dine nye sko, er det nok ikke en fabrikationsfejl at der er hul i bunden - Er dit nye TV dermed dødt, er det rimeligt at antage at et sådant holder mere end 6 måneder. Med andre ord, så betyder bevisbyrden ikke (i modsætning til den opfattelse jeg har mødt hos mange) at du skal kunne bevise hvilken dims i dit TV, som i givet fald har været defekt på købs tidspunktet.

En garanti er noget som giver køberen mere end han er sikret ifølge købeloven, altså er det ikke noget man kan forvente, og ikke noget man har krav på - f.eks. 5 års rustgaranti på din bil - Den løber altså sideløbende med din reklamationsret, men erstatter ikke de rettigheder du ellers normalt har.

Redigeret af Kasper_J - 22-April-2011 kl. 21:03
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu synes det er lidt svært at finde ud af, helt hvad der er problemet. Om om du vil bruge returret eller reklamationsret.

Køber du en vare som du ikke er tilfreds med, så skal du gøre brug af din returret og det er dig der skal betale portoen for at sende varen retur og du har 14 dage til at melde at du vil gøre brug af returretten, når du har modtaget varen (fået varen udleveret).

Har varen som du har modtaget en fejl/mangel, så har du 2 års reklmationsret og her skal sælger betale portoen begge veje.

Jeg er i tvivl, da du skriver at du er utilfreds med varen, men det er jo ikke ens betydet med at varen har en fejl/mangel. Køber du en receiver og den lyder dårligt, men det gør alle receiver af den type, så har receiveren ikke nogen fejl/mangel, da det er standard for varen. I dette tilfælde har du kun 14 dage fra du har modtaget varen til at gøre opmærksom på at du vil gøre brug af returrettenog du skal selv betale for retur portoen. Opdager du derimod at din receivere har en fejl, dvs. ikke spiller i den ene kanal, jamen så har du 2 års reklamationsret.

For mig lyder din beskrivelse lidt på, at varen ikke opfylder dine forventninger og her har du kun 14 dages returret, fra du har modtaget varen, og så er det ligemeget om der er restordre eller ej.

Det har jeg selvfølgelig ikke fået specificeret godt nok. Det drejer sig ikke om at jeg ikke er "tilfreds" med varen. Det drejer sig om at varen ikke var lavet godt nok/fejlbehæftet. Det drejer sig om en mobiltaske. Den første jeg modtog, kunne jeg ikke få adgang til lydindstillingen på telefonen, fordi telefonen gik skævt i tasken. Designet var også sådan at det generelt var svært at komme til knapperne. Derudover var telefonen meget svær at få i tasken.
I den anden taske gik telefonen så stramt at dækslet i bunden af telefonen ryger af, når telefonen tages op. Dækslet er derefter meget svært at få ud, da det sidder i spænd.
Så alt i alt, er det reklamationsretten jeg vil gøre brug af, da produkterne er for ringe lavet.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 22:24
Er de tasker specifikt lavet til model mobiltelefon du har? Hvis ikke så er det da ikke forhandlerens/producentens skyld at tasken ikke passer perfekt. Men uanset hvad så burde du vel indenfor de første 14 dage have opdaget at tasken ikke passede ordentligt.
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Oprindeligt skrevet af Bananabot Bananabot skrev:

MyTrendyPhone.dk

Åh nej, ikke os dig! jeg har lige haft min tjørn med dem! magen til lorte politik i et firma skal man lede længe efter! Dead
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu