recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Reklamationsret - Ombytning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketReklamationsret - Ombytning

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
hyldig87 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 473
Direkte link til dette indlæg Emne: Reklamationsret - Ombytning
    Sendt: 02-Marts-2011 kl. 15:48
Jeg har haft en reklamation på et grafikkort.
Den er gået igennem, og jeg har fået et mail om at det vil blive ombyttet.

MEN

Jeg købte Et Saphire Radeon HD5850 TOXIC VAPOR-X der kostedede 2300,-
De vil ombytte til XFX HD5850 "BLACK" der koster 1600,-

Altså ikke 100% samme model. Og jeg gav 800,- mere for det kort jeg købte, der for 6 måneder siden, end hvad det koster nu, det som de ombytter til.

Jeg mener så at jeg har krav på at kunne få penene retur, eller i hvert fald differencen udbetalt.
Så ringede til dem og sagde det, men det kunne jeg ikke.

Hvordan forholder det sig? 

Redigeret af hyldig87 - 02-Marts-2011 kl. 15:55
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 16:16
Du har ret til at få det ombyttet til et kort af samme kvalitet - ikke samme pris.

Er specifikationerne på det nye kort det samme eller bedre end det gamle, så er det, hvad du har krav på.

Er specifikationerne på det nye kort dårligere (f.eks. ikke kan klare lige så stor opløsning, eller kun har analoge udgange og ikke digitale, eller anden væsentlig forskel), så skal du ikke acceptere det. Du har krav på et kort af mindst samme specifikation og kvalitet (men prisen er som sagt underordnet - både i opadgående og nedadgående retning).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2009
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 16:41
Det nye XFX du får har så vidt jeg ved en mere larmende køler. Du har jo i sin tid købt et af de kort med den bedste køler, og det får du ikke umiddelbart med det XFX.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Det nye XFX du får har så vidt jeg ved en mere larmende køler. Du har jo i sin tid købt et af de kort med den bedste køler, og det får du ikke umiddelbart med det XFX.
Var faktisk os præcis det jeg sagde i telefonen. Det var den eneste grund til jeg gva så meget ekstra for lige netop op det kort i sin tid.
Men han fastholdt at nu skulle jeg have det XFX kort, hvis jeg så mente det lamte mere når jeg havde fået det måtte jeg ringe igen
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 17:55
Prøv at søg på ordet ombytning på www.forbrug.dk
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Du har ret til at få det ombyttet til et kort af samme kvalitet - ikke samme pris.

Er specifikationerne på det nye kort det samme eller bedre end det gamle, så er det, hvad du har krav på.

Er specifikationerne på det nye kort dårligere (f.eks. ikke kan klare lige så stor opløsning, eller kun har analoge udgange og ikke digitale, eller anden væsentlig forskel), så skal du ikke acceptere det. Du har krav på et kort af mindst samme specifikation og kvalitet (men prisen er som sagt underordnet - både i opadgående og nedadgående retning).
Så forstår jeg ikke hvad der står her:

Kan ikke se hvordan det kan læses på andre måder end hvis de ikke kan give mig præcis samme produkt, og ikke kan reparerer så kan jeg fælge at få pengene retur.
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Point: 1330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 20:42
Så ring og tru dem med Ekstrabladet, Kontant osv...

Kan ikke se problemet. Som du selv skriver, ikke 100% ens, så vi snakker måske 99% ens istedet. For mig lyder det som om du er mere interesseret i den kontante difference der er, istedet for at være glad for at du har fået et nyt næsten identisk kort med ny garanti. 
Til top
david79 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-September-2008
Sted: mn, USA
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 21:06
Du skal huske at få papir på ombytning, hvis du vælger at gå med til det. Fordi så vidt jeg ved, så hvis der sker noget med det nye kort og de giver pengene tilbage, så er det pengene for det oprindelige kort du har krav på at få. (Mener jeg)
Til top
Guyver Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2010
Sted: Danmark
Point: 240
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 22:26
Her er de retningslinier jeg har fulgt i de radiokæder/telebutikker hvor jeg har været/er ansat, når jeg har behandlet reklamationer og det har været en del igennem 10+ år:

Sætter ikke navn på dem, men de er kendte og store og folk elsker at omtale dem, men ønsker at holde min profil privat og ikke lege support børge i min fritid ;)

Ved ombytning af varen hvor værkstedet enten har sendt en ny tilsvarende vare, eller der tilbydes et tilsvarende produkt fra butikken der enten er tilsvarende eller stiller forbrugeren bedre, så ophæves Handlen i det tilfælde at kunden ikke ønsker et andet produkt end det oprindeligt købte produkt. Det oprindeligt betalte beløb udbetales eller der tilbydes gavekort (kundens valg).

Hvis kunden så har valgt et dyrere produkt, så betales differencen af kunden, dvs. kunden rent faktisk får fuld udbytte af det oprindeligt betalte beløb og samtidig får mulighed for at opgradere. Vælges der et billigere, så udbetales differencen ikke.

Har aldrig forstået hvorfor nogen butikker skal gøre en stor sag ud af noget så simpelt, der er en rigtig god løsning for begge parter. Det er jo leverandøren der betaler, for deres vare holdt ikke inden for perioden og kunden føler at de har fået god service og kommer derved sikkert igen. Hvis der så er problemer med leverandøren, så tager man den sgu internt.

At der så er andre situationer hvor man holder på retten til at udbedre fejlen, det er så en anden sag.

Det er ihvertfald sådan jeg tolker købeloven, uden at være ekspert på området. Ret mig endelig, men garantere ikke at jeg er enig, hvis det stiller forbrugeren dårligere :)

Redigeret af Guyver - 02-Marts-2011 kl. 22:31
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af Jakabov Jakabov skrev:

Så ring og tru dem med Ekstrabladet, Kontant osv...

Kan ikke se problemet. Som du selv skriver, ikke 100% ens, så vi snakker måske 99% ens istedet. For mig lyder det som om du er mere interesseret i den kontante difference der er, istedet for at være glad for at du har fået et nyt næsten identisk kort med ny garanti. 
Jeg er interesseret i at få alle pengene tilbage, da det kort jeg havde tidligere stadig kan købes andre steder.
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Point: 1330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 23:57
Ok, tænkte jeg nok. 
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 09:55
Så find det billigste sted på nettet du kan få det samme kort, og bed om at få udbetalt den sum.

Du har ikke krav på det oprindeligt betalte beløb. Du har krav på det beløb, som et tilsvarende (eller identisk) kort kan købes til i dag.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu