recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rentefri finansiering Elgiganten
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rentefri finansiering Elgiganten

Besvar Besvar Side  <1 45678>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 19:52
Hold nu op Morten! 399,- i omkostninger af 2.000,-, er 19,95%.

M.v.h.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 20:05
De har jo lavet udregningen på elgigantens side

Nu er der jo ikke nogen ting der koster 2000,- ligeud, det meste koster 1999,- så det kan ikke bruges.

Men se den her vare koster 2199,-

http://www.elgiganten.dk/product/mobil-gps/sportsur-og-pulsur/GARFENIX2SE/garmin-fenix-2-sportsur-special-edition-rod-og-sort
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Hold nu op Morten! 399,- i omkostninger af 2.000,-, er 19,95%.

M.v.h.

Selvom det lyder ulogisk, så ser det ud til at være rigtigt nok.

Prøv evt. selv at taste talene ind her: http://www.bankinfo.dk/åop.asp
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 20:24
Blander mig lige.:). 399 i oprettelse på et lån til 2000kr,? Er det det der ikke er logisk giver 19.95%? For så forstår jeg det da ikke længere.

Iøvrigt kan man forholdsvis "nemt" for 6-7% på indestående. Det er dog ikke lønkontoen så..
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 20:26
Grunden til det ulogiske er, at ved et normalt lån, hvor du betaler hver måned, så bliver der også tilskrevet renter hver måned, men kun af der beløb man skylder efter sit afdrag.

Og for at kunne sammenligne renten har man indført ÅOP og det er IKKE bare at tage låntebeløb/gebyr+renter, da der beregnes pr. måned.

Og dette eksempel er jo lige netop meningen med ÅOP.

For selvom om det ser ud til at være et godt tilbud, så er det ikke altid.

Køber du bare for 2000 kr og betaler over et år, så svare det til at tage et lån i banken vil det svare til at tage et lån i banken til 41% i rente, hvis du ikke skal betale gebyr i banken.

Køber du for 10.000 i Elgiganten og tage det over 1 år, så har du reelt en rente på 7,54%.

Har du derimod en kassekredit, hvor du kan betaler 4% i rente (det har jeg), så kan det betale sig at tage købet over kassekreditten, da jeg vil betale det halve i omkostning på lånet og så er renterne fradragsberettiget i skat.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 20:42
Det er jeg med på, men i de lån her er det jo intet med renter og derfor kan man vel ej tale om reel åop?. Og jeg tror da helt sikkert der findes folk der tager et ÅOP på 0.0% som rentefrit, hvilket det i sagens natur også er. Men ikke uden en merpris:).

Og et stiftelsesgebyr på 400kr for lån på 2000 er jo ikke et hak bedre end D E R eller leasy's lån. Det hedder bare noget andet nu og så er forhandler vel ikke længere forpligtet til at oplyse samlede beløb længere - eller er de? Uanset kan forhandler ihvertfald fint skrive 0.0 ÅOP, som for nogle er "garantien" for et fornuftigt lån
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Det er jeg med på, men i de lån her er det jo intet med renter og derfor kan man vel ej tale om reel åop?.

Jo. Det er jo lige netop det der er meningen med ÅOP. Årlig omkostnig i Procent.

ÅOP indeholder de gebyrer, renter og andre udgifter du skal betale i forbindelse med et lån. (Taget direkte fra Finansrådet hjemmeside).

ÅOP skal altid oplyses ved lån/afdragsordningen, så du har mulighed for at sammenligne.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 20:52
Men der er jo netop IKKE en årlig omkostning, når omkostninger er for oprettelse af lån? Jeg er slet ikke sikker i min sag, men sådan jeg tolker det:).
Altså at det ikke er en del af hovedstolen overhovedet?
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 20:56

Men der er jo netop IKKE en årlig omkostning, når omkostninger er for oprettelse af lån? Jeg er slet ikke sikker i min sag, men sådan jeg tolker det:).

Du tolker det forkert.

Alle omkostninger skal regnes med i ÅOP uanset om det er en engangsudgift eller en løbende omkostning.
Sådan er reglerne :) 
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 21:05

Jeg gentager lige mit forrige indlæg:

ÅOP indeholder de gebyrer, renter og andre udgifter du skal betale i forbindelse med et lån. (Taget direkte fra Finansrådet hjemmeside).

Du kan evt. gå ind på http://www.laaneberegner.dk/beregn_laan_aaop.php
og lave forskellige beregninger.

Tager du stadig beløbet på 2.000 kr og låner det i banken til 20% i rente, men ingen gebyr i oprettelse, så vil du i løbet af 12 måneder betale 2.219,07 tilbage.
Dvs. det har kostet dig 219 at låne pengene. Men det er jo stadig mindre end de 399 som du betaler i ELgiganten. med 0% i rente.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 21:13
Det er nu ikke fordi jeg har brug for beregninger eller eksempler. Det vel egentlig bare en forståelse af åop. Jeg er ret sikker på at et stiftelsesgebyr ikke falder under åop, hvorfor jeg da også tænker det er derfor det kan lade sig gøre.

De 399 i oprettelse er ikke en årlig omkostning. Det kan så diskuteres om det er et gebyr eller lignende. Men så tænker jeg ikke det bør fremgå af åop, men som" samlet beløb tilbage betalt" og det er der vidst ikke krav om oplyses?
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2009
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2015 kl. 21:36
ÅOP er alle de samlede årlige omkostninger og fortæller hvad det reelt set koster at låne. Så du altid kan sammenligne med andre lån og ikke bare renten.

ÅOP skal indeholde alle de udgifter der er ved oprettelsen og i lånets løbetid. Så den er god nok.
          
Til top

Besvar Besvar Side  <1 45678>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu