recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rettigheder i forbindelse med indholdsudbyder mob
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRettigheder i forbindelse med indholdsudbyder mob

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
david79 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-September-2008
Sted: mn, USA
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jamen jeg HAR faktisk altid været tilfreds med TELMORE, men denne sag trækker ned især fordi der går omkring 10 dage fra jeg mailer dem til de svarer første gang, også 6 dage såvidt jeg lige husker fra svar nr 2, det er uacceptabelt.

Jeg syntes nu nok man med rimelighed kan drage paraleller over i bankers kortbetalinger, hvorfor skulle en mobiltlf betragtes anderledes når man forsøger at skabe en seriøs betalingsvej.
Og her er man også som kanal (og det mener jeg TELMORE er fordi de skaber linket mellem en Tlf og til et dankort), så er man også nødt til seriøst at forholde sig til de problemer det kan medføre, fremfor bare at sende aben videre.
Det er muligt jeg er emsig... Men jeg har handlet med TELMORE og har en aftale med dem, at en mindreårig så bruger Tlf utilsigtet er så bare ærgeligt? , åbenbart.... Det syntes jeg så bare ikke er iorden, derfor øffer jeg


Hvis du vil sammenligne med kort betalinger, så prøv at spørg din bank om de vil tilbageføre pengene, hvis du giver din søn dit kreditkort og pinkoden (som svarer til at give ham en ikke PIN låst telefon) - og han går ud og køber noget, som du ikke synes han skulle have købt....

Jeg vil tror du skal melde din søn for tyveri, altså melde kortet stjålet, hvis du skal have en chance for at banken vil snakke med dig, samt at du har en temmelig stor selvrisiko, hvis du har handlet uansvarligt omkring dit betalingsmiddel.

Du kan kigge på "lov om visse betalingsmidler", især §11 stk. 6 er interessant.
Stk. 6. Brugeren hæfter uden beløbsbegrænsning for tab, der opstår som følge af andres uberettigede anvendelse af betalingsmidlet, når den til betalingsmidlet hørende personlige, hemmelige kode er anvendt og udsteder godtgør, at brugeren har oplyst koden til den, der har foretaget den uberettigede anvendelse, og at det er sket under omstændigheder, hvor brugeren indså eller burde have indset, at der var risiko for misbrug.

http://www.onlineinvestering.nordea.dk/oihelp40.nsf/lookuphelpdocuments/C0845237268922A0C12570040027E877?opendocument


Du kan være helt sikker på, at habbo overholder de rammeaftaler der er for at de kan "sælge" indholdstakserede sms'er.
Vi kan så hurtigt blive enig om at det er noget "bras" som de sælger, som er særligt målrettet børn og at det (efter min mening) er en grim måde at drive forretning.
Til top
david79 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-September-2008
Sted: mn, USA
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 00:11
Oprindeligt skrevet af kharder kharder skrev:

Som udgangspunkt er der indgået en bindende aftale, hvis et tilbud er accepteret rettidigt og overensstemmende og der ikke er nogen fortrydelsesret. I nogle tilfælde kan omstændighederne omkring aftalens indgåelse dog føre til at aftale bliver erklæret ugyldig.

I følge VML (værgemålsloven) § 1, stk. 1, 2. pkt. siger, at børn og unge under 18 år, der ikke har indgået ægteskab, er mindreårige og dermed umyndige.

I følge VML § 1, stk. 2 kan mindreårige ikke selv forpligte sig ved retshandler (aftaler) eller råde over deres egen formue.

Dvs., at for at kunne indgå en bindende aftale, skal man have retlig handleevne. Som det følger af VML § 1 stk. 1 og stk. 2, så har børn og unge under 18 år ingen retlig handleevne og kan derfor ikke indgå retshandler uden værgens (forældrenes) tilladelse. Derfor skal udbyderen af sms tjenesten kunne bevise, at det er dig der har købt "varen" og ikke din søn.

Samtidig står der i retningslinierne om god markedsføringsskik på teleområdet fra forbrugerombudsmanden, at teleselskabet skal vejlede omkring saldokontrol og spærring af indholdstjenester. Se punkterne 6, 11 og 12 på følgende link. http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/teleomraadetretningslinieromgodmarkedsfo

Derfor vil jeg mene, at du vil kunne få de 60 kr. tilbage. Dog kan du risikere, at de ikke vil slippe pengene frivilligt og derfor skal du gøre op med dig selv om hvor lang tid du vil bruge på dette.

Jeg ser det heller ikke som en hindring, at der er gået over fjorten dage, da du reagerer inden for rimelig tid samt at det ikke er muligt at læse udfra regningen fra Telmore hvad beløbet dækker.

Mvh,
Kharder


Telmore har lavet en aftale med trådstarter, ikke med hans søn. (Da kun myndige kan oprette teleabonnementer.)

Trådstarter har så overdraget et betalingsmiddel til hans ikke myndige søn, men dette er ikke så relevant overfor hverken telmore eller Habbo, da begge har lavet en aftale med abonementets ejer - og ikke den/dem han efterfølgende har overladt en ulåst telefon til.

Normalt får man nogle sms'er som man skal acceptere, inden købet er gennemført, men jeg har (og vil) ikke prøve det med habbo.
Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 00:24
@david
Jeg er enig med dig i, at Telmore har lavet en aftale om et abonnement med faren og ikke sønnen. Men dette ændrer ikke ved at værgemålsloven gælder. Habbo har ikke lavet en aftale med ejeren af abonnementet. De har lavet aftalen med brugeren, her sønnen. Der står i Habbos betingelser, at umyndige skal have tilladelse til at købe, og det har sønnen ikke fået i dette tilfælde.

Trådstarter er berettiget til at få sine penge tilbage, da det ikke er ham der har foretaget købet, men en umyndig person der ikke kan indgå en gyldig aftale.
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 07:00
Oprindeligt skrevet af kharder kharder skrev:

Som udgangspunkt er der indgået en bindende aftale, hvis et tilbud er accepteret rettidigt og overensstemmende og der ikke er nogen fortrydelsesret. I nogle tilfælde kan omstændighederne omkring aftalens indgåelse dog føre til at aftale bliver erklæret ugyldig.

I følge VML (værgemålsloven) § 1, stk. 1, 2. pkt. siger, at børn og unge under 18 år, der ikke har indgået ægteskab, er mindreårige og dermed umyndige.

I følge VML § 1, stk. 2 kan mindreårige ikke selv forpligte sig ved retshandler (aftaler) eller råde over deres egen formue.

Dvs., at for at kunne indgå en bindende aftale, skal man have retlig handleevne. Som det følger af VML § 1 stk. 1 og stk. 2, så har børn og unge under 18 år ingen retlig handleevne og kan derfor ikke indgå retshandler uden værgens (forældrenes) tilladelse. Derfor skal udbyderen af sms tjenesten kunne bevise, at det er dig der har købt "varen" og ikke din søn.
 
 
I tele-verdenen vil sønnen som udgangspunkt identificeres med faren (som jo netop hæfter for abonnementets anvendelse). Da der ikke er tale om en fysisk transaktion kan udbyderen ikke gøre meget andet end at informere deres brugere om at de skal være myndige eller have værgens samtykke. Konsekvensen af din tese ville være at samtlige køb foretaget af en person med en mindreårig i husstanden ville kune omstødes efter bedst befindende -sådan fungerer juraen af gode grunde ikke.
Oprindeligt skrevet af kharder kharder skrev:

Samtidig står der i retningslinierne o
m god markedsføringsskik på teleområdet fra forbrugerombudsmanden, at teleselskabet skal vejlede omkring saldokontrol og spærring af indholdstjenester. Se punkterne 6, 11 og 12 på følgende link. http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/teleomraadetretningslinieromgodmarkedsfo


Denne regel har INTET at gøre med Habbo. Teleselskabet er Telmore og alle kontrakter jeg har set informerer kunden om muligheden for at foretage saldokontrol og spærring af indholdstjenester. Ligeles fremgår det klart af kontrakten at abonnenten hæfter for andre brugere af telefonen.
 
Som det følger af afgørelsen jeg linker til i mit første svar har teleselskabet dog en pligt til aktivt at informere omkring sådanne tjenester hvis de er blevet gjort bekendt med at telefonen skal bruges af en mindreårig -men dette er åbenbart ikke tilfældet.


Redigeret af NPIversen - 23-Marts-2011 kl. 07:02
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 07:53
Hvad sker der med dette "juristeri"? Moral/ret og rimeligt betyder ingenting, bare jeg kan finde de rigtige paragraffer??
 
Trådstarter har som myndig person tegnet abonnement hos en udbyder og efterfølgende selv overladt telefonen til sin umyndige søn og åbenbart ikke sikret sig at sønnike ikke "kunne lave ulykker med den".
Hvordan dette nogensinde kan blive teleselskabet/andres problem skal man vist være jurist for at se.
Så i stedet for at forsøge finde paragraffer der understøtter at man som myndig og ansvarlig person kan unddrage sig sit ansvar, synes jeg at man burde påtage sig ansvaret.
 


Redigeret af thor-thor - 23-Marts-2011 kl. 07:54
Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 08:44
En lignende problemstilling er blevet diskuteret med min professor i jura på studiet. Her var det bare en umyndig person som benyttede sig af en pornoside, hvor modemmet selv ringede op. Her var det op til udbyderen at bevise, at det var en af forældrene og ikke den umyndige der havde foretaget opkaldet og derfor blev forældrene krediteret pengene.

Du er nød til at skelne mellem hvem aftalen bliver lavet med. Her er Telmore betalingsformidler. Telmore har intet andet med Habbo at gøre, end at de indkræver pengene. Aftalen om køb er blevet lavet mellem sønnen og Habbo.

Det er ikke korrekt, at bare fordi der befinder sig en umyndig i hjemmet, at så kan alle aftaler blive ugyldige. Hvis det er trådstarter der har benyttet tjenesten, og igennem sin søn fortryder købet, så er vi ude i noget helt andet. Så begynder vi at bevæge os over i straffeloven og svig, da trådstarter så vil afgive falsk forklaring.

@Thor-Thor
Dette "juristeri" er kommet fordi trådstarter spurgte om det. Moral osv. er en anden sag.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 08:50
Jeg skal lige indskyde at jeg har spærring på tlf således forbrug ikke kunne overstige 100 eller 200,- kr/mdr (kan ikke lige huske loftet), men de 60,- kr ligger jo under det.. så jo der var lagt loft på.
 
Desuden er jeg ikke enig i jeg har udleveret en blankocheck til køb.. det er muligt at det juridisk er sådan, men jeg har leveret en kommunikationsmulighed til min søn, og her regnede jeg faktisk med der var styr på indholdsmser for vi havde faktisk snakket om det på forhånd.. og indtil bøffen med habbo har han ALTID kommet og spurgt om han måtte stemme etc. ved sms ved tvshows etc. derfor undrer det mig også til dels at han plumpede i ved habbo, da han normalt er udstyret med sund fornuft og skepsis.. men her faldt han altså i.. og jeg snakkede med ham om det efterfølgende om han ikke var klar over at det kostede penge.. og det havde han ikke bidt mærke i.. om det er en teenagerting der sætter ind tør jeg ikke spå om.
 
EN ting der dog er lysende klart for mig er at Habbo udnytter situationen.. men jeg vil stadig fastholde Telmore som formidler.. og som dem JEG har indgået en aftale med.. derfor er de på pinebænken lige pt. og de bliver nødt til at forholde sig til de transaktioner de nogle gange lægger kanal til.. nøjagtigt som bankerne skal.. for havde min søn taget mit dankort og købt noget på nettet uden min tilladelse på dette (han skulle blot bruger kortnummer og sikkerhedskode.. som jo begge er på selve kortet), ville jeg med en tro og love erklæring jo kunne gå til banken og de skulle så tilbageføre beløbet til mig da det jo netop ikke var MIG der havde foretaget købet.. men min mindreårige søn.. som IKKE havde fået lov... så jo jeg mener faktisk at der er en bedre beskyttelse ved feks kreditkort.. og jeg mener at man må regelsætte og tolke en "netbetaling" ens uanset om der er tale om en konto i en bank eller et teleselskab og om betalingen er formidlet via kortet eller telefonen... også må udbyderen deltage i det ansvar det medfører (de tjener jo alle penge på systemet, så må man også forholde sig til de situationer hvor der trækkes små/store beløb utilsigtet, og gå ind og tilbageføre hvor tlf. indehaveren nægter at have foretaget købet.. så må de ændre systemet hvis det ikke er godt nok)
Mvh

René
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

 
EN ting der dog er lysende klart for mig er at Habbo udnytter situationen......
 
men jeg vil stadig fastholde Telmore som formidler.. og som dem JEG har indgået en aftale med.. derfor er de på pinebænken lige pt. og de bliver nødt til at forholde sig til de transaktioner de nogle gange lægger kanal til.. nøjagtigt som bankerne skal.. for havde min søn taget mit dankort og købt noget på nettet uden min tilladelse på dette (han skulle blot bruger kortnummer og sikkerhedskode.. som jo begge er på selve kortet), ville jeg med en tro og love erklæring jo kunne gå til banken og de skulle så tilbageføre beløbet til mig da det jo netop ikke var MIG der havde foretaget købet.. men min mindreårige søn.. som IKKE havde fået lov... ......
 
Enig i at Habbo leverer en marginal ydelse for pengene (men andre vil sikkert mener det samme om online spil etc.)
 
Men spørg lige banken om, hvordan de ville stille sig, hvis du havde udleveret dit dankort/kreditkort med kode til din mindreårige søn, med en instruktion om at vise mådehold, for det er det du har gjort med telefonen.
Knægten har fået lov til at bruge telefonen (med måde), så han har fået tilladelse til at anvende den, så det er jo ikke den samme situation som knægten der napper forældrenes kreditkort og handler uden tilladelse..... 
 
 


Redigeret af thor-thor - 23-Marts-2011 kl. 11:41
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af kharder kharder skrev:

Du er nød til at skelne mellem hvem aftalen bliver lavet med. Her er Telmore betalingsformidler. Telmore har intet andet med Habbo at gøre, end at de indkræver pengene. Aftalen om køb er blevet lavet mellem sønnen og Habbo.

Det er ikke korrekt, at bare fordi der befinder sig en umyndig i hjemmet, at så kan alle aftaler blive ugyldige. Hvis det er trådstarter der har benyttet tjenesten, og igennem sin søn fortryder købet, så er vi ude i noget helt andet. Så begynder vi at bevæge os over i straffeloven og svig, da trådstarter så vil afgive falsk forklaring.
Det er korrekt at falsk forklaring er strafbart m.v. Det er derimod ikke korrekt at der bevisteknisk ikke bliver taget hensyn til hvilken part der har mulighed for at løfte bevisbyrden.
Jeg vil gerne læse den dom du henviser til, men jeg kan garantere at en domstol ikke ville lade det være op til Habbo alene at afklare sagen.
Nettoresultatet ville netop være at enhver transaktion ville kunne anfægtes hvis det blot var teknisk muligt at transaktionen var foretaget af en anden end skyldner. Derfor vil der i praksis påhvile en pligt til at sandsynliggøre at det faktisk var en mindreårig der benyttede servicen.
 
EDIT: kom lige til at tænke på om den dom du tænkte på var klassikeren U.2003.1883V, i givet fald har jeg svært ved at se sammenhængen


Redigeret af NPIversen - 23-Marts-2011 kl. 17:03
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 16:46
Double post

Redigeret af NPIversen - 23-Marts-2011 kl. 16:46
Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2011 kl. 10:07
Desværre var det ikke en dom, men et spørgsmål der gik direkte på den aftaleloven og værgemålsloven som vi diskuterede. Jeg er enig med dig I, at det bliver en svær opgave at få pengene tilbage, for det skal bevises at det er sønnen som har brugt telefonen. Men jeg holder stadig på min forklaring, da jeg taler af personlig erfaring, hvor jeg kontaktede et sådan firma og fik mine penge igen.

Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2011 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af kharder kharder skrev:

Men jeg holder stadig på min forklaring, da jeg taler af personlig erfaring, hvor jeg kontaktede et sådan firma og fik mine penge igen.
Med mindre retsvæsenet har været inde over, er det jo så heller ikke et bevis for andet end at du har overbevis kundeservice om, at de af den ene eller anden grund er bedst tjent med at tilbageføre beløbet Smile
Dermed ikke sagt at VL og AFTL ikke er relevante i forhold til den konkrete sag, men jeg kan ikke se hvordan trådstarter skal kunne gøre en indsigelse gældende over for Habbo uden et større juridisk efterspil.


Redigeret af NPIversen - 24-Marts-2011 kl. 11:11
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu