recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Returnering af TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Returnering af TV

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Tak til Bilka for at acceptere skærmen bare ikke er god nok med den nuværende software.

Der er vel ingen grund til at takke Bilka, blot fordi de denne gang overholder købeloven!? Det burde være en selvfølge!
Der er nok nærmere tale om, at det er Sony bagved, som står ved deres ansvar - i modsætning til Samsung.

M.v.h.

Indenfor 7 dage krediterede Samsung mit TV, så jeg fik samtlige kr. 15.000 tilbage på et 18 mdr.gammelt TV.
Skyldes det så kun mit held, Henrik? 
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 17:42
Samsung krediterede intet - det gjorde forhandleren!

M.v.h.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 17:45
Krediteringen fra Samsung blev først modtaget via email fra servicestedet, senere fra forhandler.

Samsung reagerede først.
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 17:51
Det ændrer ikke på, at det er forhandleren som skal have læderet op - uanset hvad Samsung gør.
Ligeledes havde dit TV jo en mangel - ikke f.eks. tordenfluer. Så havde du nok haft det sværere. 

M.v.h.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2015 kl. 18:02
I relation til tordenfluedebatten testede jeg mit TV med flatpanels hvidgrå fuldskærmstestbillede og fandt noget, jeg ikke havde set. 2 stk tordenfluer plus en der var halvt skjult.
På grund af min deltagelse i debatten herinde følte jeg mig forpligtet til at prøve sagen. Resultatet var lynhurtigt pengene retur. Først en kreditering fra Samsung og derefter i en særskilt email fra Elgiganten.

Der havde jo været debatteret om at Samsung kun tog sig af tvs under 6 mdr. Mit var som nævnt hele 18 måneder.

Redigeret af bentpetersson - 11-December-2015 kl. 17:22
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Selv om tordenfluerne rent faktisk var usynlige ved normalt TVkiggeri, følte jeg mig pgr af deltagelse i debatten herinde mig forpligtet til at prøve sagen. Resultatet var lynhurtigt pengene retur. Først en kreditering fra Samsung og derefter i en særskilt email fra Elgiganten.

Der havde jo været debatteret om at Samsung kun tog sig af tvs under 6 mdr. Mit var som nævnt hele 18 måneder.

Hvis vi ser på din sag kontra andres, så er det et skræmmende billede. For i nærmest samme periode er andre blevet afvist med samme mangel.
Det betyder at det er forbundet med tilfældighed, hvorvidt en sag går godt eller skid. Og det er helt klart noget Samsung og forhandlerne indbyrdes burde få styr på.
Din sag er kørt fuldstændig efter bogen.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 12:58
Ud fra forhandlernes og producenternes indtjening kan forbrugerne ikke regne med en udstrakt hånd, når man er utilfreds.

Med dette som udgangspunkt, havde jeg medbragt et brev til Elgiganten, som jeg tog frem efter, at ekspedienten pr. automatik afviste, blot jeg havde nævnt at jeg havde tordenfluer i mit TV. Jeg nævnte overhovedet ikke navnet Samsung.

Han modtog brevet, læste det eller rettere forsøgte at læse det og løftede halvvej inde blikket mod mig og sagde: Du er advokat, ikke sandt?

Brevet, som blev det ene af to, indeholdt:

1) Tre, mener jeg, købelovsparagraffer og fortolkningen i realtion til tordenfluer
2) Mine krav
3) Konsekvenserne af et nej
4) en tidsfrist (samme dag kl 12 som servicecentret havde modtaget TVet.

Faktisk fik jeg foræret flere tusinde kr end jeg havde betalt, idet jeg fik lov til at beholde, oneconneckt enheden 2013 med fjernebetjeninger - nu solgt samt oneconneckt udgaven SEK 2500 U til 9000 serien 2014 incl fjernbetjeninger. Sidsnævnte  SEK 2500 u (danske model) er til salg.

Man møder idag konkrete juridisk udformede garantier i relation til købelov.
Min vurdering er at man skal selv reagere ud fra samme.
Forhandlerflinkhed koster jo, og den er der ikke længere råd til.

Mit TV blev afhentet gratis af servicefirmaet, da jeg var nervøs for at mit utroligt gode TV skulle blive ødelagt under transporten. Det var en fredag.
Lørdag eftermiddag meget sent ringer varehuschefen mig op og fortæller at hvis ikke Samsung krediterer men derimod udskifter LCDpanelet, så vil Elgiganten give en yderligere to årig garanti - hold jer fast - også mod tordenfluer. Hvis jeg får tordenfluer også i et nyt TV hæves købet og jeg får hele beløbet retur. DVS at Elgiganten var ude i en garanti 18 mdr på det gamle samt 24 mdr efterfølgende. Med andre 3 1/2 år. Det betragter jeg som flot.

I mit brev/mine to breve skrev jeg at jeg ikke ønskede nye paneler, hvis ikke de var tætte. Ellers stod jeg jo med samme problem, som vi også har set andre herinde. Men at jeg forlangte et tæt LCDpanel, der ikke kan produceres tæt, gjorde formentlig Samsung skakmat. 
Servicecentrets meddelelse om mandagen fortalte, at de afventede reservedele fra Samsung. Tirsdag kunne jeg læse at Samsung havde krediteret og efterfølgede krediterede Elgiganten også.
Varehuschefen gjorde, at beløbet blev indsat til fri afbenyttelse på min bankkonto. Jeg var dermed fri til at vælge forhandler.

Redigeret af bentpetersson - 11-December-2015 kl. 16:13
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 13:31
Man kan jo så ikke sige at din sag er kært efter bogen, eftersom du var nødt til at fremstå som advokat, for at tingene skulle afvikles som det bør og skal. Det burde med andre ord ikke være nødvendigt.

M.v.h.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 13:59
Det har du helt ret i Henrik, men som jeg har set debatten her på forummet, så synes jeg, at der er langt mellem flinke forhandlere, hvis ikke producenten spiller med. Derfor må vi snakke forhandlernes juridiske sprog.

Jeg fremstod dog ikke som advokat og afviste straks. Men tydeligt var reaktionen efter et juridisk formuleret brev. Pludselig læste to andre med og i løbet af et par minutter blev der afholdt møde på varehuschefens kontor.

Jeg mener, at det er "prisen" for prisbillige apparater. Eftermarkedsservicen er der ikke længere megen plads til.
Jo, der er gode eksempler, men ikke i forhold til antallet af afvisninger. Selv BO har vi jo set afvise.

Min anbefaling til jer, der ikke magter det juridiske, er enten at alliere jer med een der kan, (en advokat er jo dyr, men her kan retshjælpsdækningen på enhver indboforsikring træde ind) eller tegne en forsikring, der vel at mærke dækker i tilsvarende situationer (det kan man få eller anmode om at få skriftlig fra ekspedienten i forretningen).

Jeg har tilbudt at hjælpe flere gange, men ofte mødt modstand i stedet for respekt for hjælpsomhed. Andre har jeg ikke hørt fra, og grundet tid trækker jeg min udstrakte hånd tilbage.

Redigeret af bentpetersson - 11-December-2015 kl. 14:01
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 14:27
Kunne du poste en kopi af det brev du havde med?
Det kunne hjælpe en del andre i samme situation!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 14:44
God ide Klaus. Det gør jeg senere.
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Man kan jo så ikke sige at din sag er kært efter bogen, eftersom du var nødt til at fremstå som advokat, for at tingene skulle afvikles som det bør og skal. Det burde med andre ord ikke være nødvendigt.

M.v.h.

Jeg opfatter det som, at den blev kørt efter bogen, da forhandler blev klar over, at der var en advokat indblandet. Det er rigtig skidt, at det er de midler der skal til.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu