Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
enand
Guld medlem
Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
|
Sendt: 28-Marts-2009 kl. 22:22 |
Sandal skrev:
Den eneste grund til at købe demovarer fremfor almindelig brugte varer er, at man får reklamationsretten med i købet.
|
Nu er jeg forvirret. Der skelnes altså?
Mvh.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 28-Marts-2009 kl. 22:25 |
Jeg kan ikke udtale mig om hvorvidt en demovare eller en
returvare er bedst.
Derimod mener jeg, at der er forskel på en demo- og en
returvare.
Hvis varen er solgt under betegnelsen "demo", så må man
forvente, at den har stået i forrentningen og kunder har
fået lov til prøve udstyret.
Det er dog ikke længere en demovare, såfremt en kunde
har købt den og senere returneret produktet fordi denne
f.eks. har ophævet købet.
Hvis varen er solgt under en forkert varebetegnelse og
dette har været væsenligt for kunden, så kan butikken
ikke uden videre afvise at afhjælpe, give afslag eller
hæve.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Sandal
Guld medlem
Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
|
Sendt: 28-Marts-2009 kl. 22:29 |
enand skrev:
Nu er jeg forvirret. Der skelnes altså? |
Nej - skulle have formuleret mig klarer, undskyld ![](smileys/smiley2.gif)
Hvis en forhandler sælger en varer som led i sit erhverv, så er varen omfattet af reklamationsretten, uanset om varen er ny eller brugt, eller om han kalder det for en demovarer.
Det jeg mener med almindelige brugte varer, er når private køber vare af private (f.eks. gennem dba.dk). Det er ikke specielt almindeligt at en forhandler lever af, at sælge brugte varer.
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 28-Marts-2009 kl. 22:31 |
Der er ingen tvivl om reklamationsret osv.
Hvis den er solgt som "demo" - det vil sige
"demonstrationsvare", så kan man ikke forvente, at
kunden accepterer, at det reelt er en returvare.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
enand
Guld medlem
Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
|
Sendt: 28-Marts-2009 kl. 22:32 |
Nå, jeg kommer da både hos marskandisere og antikvariater. Hvad gælder dér`?
Mvh.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Sandal
Guld medlem
Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
|
Sendt: 28-Marts-2009 kl. 22:35 |
Simsalabim[DK skrev:
]Hvis varen er solgt under betegnelsen "demo", så må man forvente, at den har stået i forrentningen og kunder har fået lov til prøve udstyret. |
Vil give dig ret i, at dette nok er den almindelige fortolkning af ordret, men på hvilken måde, gør det varen dårligere for kunden? Han har fået den pågældende varer (der skal have de samme egenskaber som en fabriksny) og han har de samme rettigheder iht. købeloven.
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Sandal
Guld medlem
Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
|
Sendt: 28-Marts-2009 kl. 22:40 |
enand skrev:
Nå, jeg kommer da både hos marskandisere og antikvariater. Hvad gælder dér? |
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/23/
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 28-Marts-2009 kl. 22:45 |
På hvilken måde er en pære bedre end en banan?
Det er individuelt hvad man lægger vægt på. Det centrale er vel om varen er solgt under en korrekt betegnelse og om betegnelsen havde betydning for kunden.
Hvis enand lægger vægt på, at det var en demo, så er det det, der tæller.
Han kunne have en idé, om at den var blevet brugt mindre, han kunne måske føle sig mere sikker på, at det var kyndigt personale, der havde betjent maskinen, han kunne i forhold til en returvare overveje om der var en fejl ved produktet, som han ikke var opmærksom på etc.
Hvis varen har lidt af en defekt og den er blevet ordnet og samme defekt opstår igen om 2 år, så vil det bare være ærgerligt for enand, da han så ikke kan påberåbe sig noget.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
bruger udmeldt 5
--
Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
|
Sendt: 29-Marts-2009 kl. 12:00 |
Sandal skrev:
enand skrev:
Nu er jeg forvirret. Der skelnes altså? |
Nej - skulle have formuleret mig klarer, undskyld ![](smileys/smiley2.gif)
Hvis en forhandler sælger en varer som led i sit erhverv, så er varen omfattet af reklamationsretten, uanset om varen er ny eller brugt, eller om han kalder det for en demovarer.
Det jeg mener med almindelige brugte varer, er når private køber vare af private (f.eks. gennem dba.dk). Det er ikke specielt almindeligt at en forhandler lever af, at sælge brugte varer.
|
istedet for at blive ved med at sige at demo eller ej, så får folk reklamations retten med.
skulle du ikke redegøre for hvad "reklamationsretten" betyder meget firkantet...
de 6mdr garanti kan være væk.. forhandler kan give dig 3mdr garanti, som altså ikke betyder "reklamationsret" her, forstå venligst det. Så derfor hænger brugeren fra dag 1 på. at fejlen skal bevises at stamme fra dag .. problemet er kunden ikke havde varen fra dag 1 og kan ikke komme med den påstand, da varen er brugt..
brugt er brugt. det medfører også at når man står i butikken og sælgeren forklarer hvad står næsten som ny, med de slitage dele som nu kan følge af det..prøv du lige at brork dig over et slidt batteri i din "nye" brugte bærbar du fik billigt.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
enand
Guld medlem
Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
|
Sendt: 29-Marts-2009 kl. 12:26 |
Simsalabim[DK skrev:
]
Det er individuelt hvad man lægger vægt på. Det centrale er vel om varen er solgt under en korrekt betegnelse og om betegnelsen havde betydning for kunden.
|
Simsalabim, nu må vi sgu' have afklaret, hvad uenigheden består i.
"Det centrale er vel om varen er solgt under en korrekt betegnelse". Som jeg har forstået det her, er der juridisk ikke umiddelbart forskel på betegnelserne "demo" og "brugt". Dvs. at en forhandler ikke i lovens forstand gør noget forkert ved at kalde en brugt vare for en demomodel (dét var nyt for mig). Og det lægger selvfølgelig ansvaret for, hvad man får med hjem over på kunden. Er vi uenige om dette synspunkt?
En helt anden sag er det, hvis sælger giver ukorrekte oplysninger, f.eks. "dette er en demomodel og vores demomodeller har aldrig været ude af forretningen", og det så efterfølgende viser sig, at det har den været. Her bliver det naturligvis af betydning, hvad der er blevet sagt.
Jeg ved ikke, hvilke af de to tilfælde der er trådstarterens problem.
Mvh.
Redigeret af enand - 29-Marts-2009 kl. 12:27
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Simsalabim[DK]
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
|
Sendt: 29-Marts-2009 kl. 12:57 |
Man kan ikke sige, at der "juridisk" ikke er forskel på
betegnelsen "demo" og "brugt/returvare".
Det kommer an på om man med rette kan have forskellige
forventninger til produktet alt efter om begrebet "demo"
eller "returvare" er benyttet.
Det følger af købelovens § 76, at der foreligger en
mangel ved salgsgenstanden, hvis genstanden ikke svarer
til den betegnelse hvorunder den er solgt.
Jeg synes godt, at man kan argumentere for, at der er en
forskel mellem en "demo" og en "returvare" og at
genstanden derved ikke svarede til den betegnelse
hvorunder den blev solgt.
I min optik ser det sådan ud:
Demo = demonstrationsvare - forhandleren demonstrerer
varen overfor kunden.
Returvare = en vare, der er taget retur fra en kunde.
Jeg mener, at det er ukorrekt når en forhandler sælger
en returvare som en demomodel. Dog kan der som ovenfor
nævnt være grænsetilfælde.
For mig er det således principielt uden betydning om der
er blevet sagt andet end at det var en demo, men det
ville da klart være fornuftigt altid at spørge ind til
hvad, hvor, hvordan, af hvem og hvor længe den har været
brugt.
Jeg er i øvrigt ikke sikker på om trådstarteren
overhoved følger med i tråden længere ;-) Klassisk...
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
enand
Guld medlem
Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
|
Sendt: 29-Marts-2009 kl. 13:31 |
Nå, så er det dér, den ligger:
"Det følger af købelovens § 76, at der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis genstanden ikke svarer til den betegnelse hvorunder den er solgt."
Købeloven skelner ikke mellem "demo" og "brugt" - de er synonyme.
"Jeg synes godt, at man kan argumentere for, at der er en forskel mellem en "demo" og en "returvare" og at genstanden derved ikke svarede til den betegnelse hvorunder den blev solgt." - Ja, da, men ikke juridisk, med mindre vi kan finde nogle juridiske afgrænsninger af de to begreber. Sandal kan ikke, og det er i denne omgang nok for mig.
Mvh.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |