recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Returret.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Returret.

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2013 kl. 16:58
Nej, der var ikke angivet navn på firmaet. Jeg nævnte blot "bare ikke det er samme firma". Jeg ville ikke kunne udlede dette, da du heller ikke angiver butiksnavnet Wink
Hvis du vælger at gå rettens vej, kan du ikke tillade dig (så vidt jeg ved), at benytte produktet i behandlingstiden. Dette betyder at du altså står helt uden produkt, med mindre du køber et andet. Behandlingstiden kan sagtens være 1-2 år. Hvis du mener at du er i fuldstændig samme situation som personen i linket, så står din sag jo meget godt, da der kan henvises til anden afgjort sag. Om du skal køre sagen eller ej, er op til dig og din økonomi. Du skal betale for sagen, end til denne er gennemført og der er faldet afgørelse. Hvis afgørelsen er til din fordel, får du godtgjort dine udlæg. Nu må andre rette mig, hvis det ikke er 100% korrekt.
Til top
miaj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Maj-2006
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2013 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Nej, der var ikke angivet navn på firmaet. Jeg nævnte blot "bare ikke det er samme firma". Jeg ville ikke kunne udlede dette, da du heller ikke angiver butiksnavnet Wink
Hvis du vælger at gå rettens vej, kan du ikke tillade dig (så vidt jeg ved), at benytte produktet i behandlingstiden. Dette betyder at du altså står helt uden produkt, med mindre du køber et andet. Behandlingstiden kan sagtens være 1-2 år. Hvis du mener at du er i fuldstændig samme situation som personen i linket, så står din sag jo meget godt, da der kan henvises til anden afgjort sag. Om du skal køre sagen eller ej, er op til dig og din økonomi. Du skal betale for sagen, end til denne er gennemført og der er faldet afgørelse. Hvis afgørelsen er til din fordel, får du godtgjort dine udlæg. Nu må andre rette mig, hvis det ikke er 100% korrekt.
Jeg tænkte mere på hvis firma ikke retter sig efter dom,Så for man vel heller ikke
dækket udgiften af pcen? For det vel forhandler firma som skal betale en tilbage ikke?
Og udlæg er jo kun 160,- så det overlever jeg nok hvis det er.
Mere hvis pc ligger 1-2 år Og forhandler ikke retter sig efter det,Så har man jo mistet
hele købsprisen,Eller.

Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2013 kl. 17:11
Forhandler skal rette sig efter afgørelsen. Alternativt mener jeg det ender med en politianmeldelse, I think. Er ikke helt sikker på hvad der vil ske egentlig. Men jeg vil gætte på, at hvis du til at starte med, kontakter forhandleren og nævner at du ønsker at returnere produktet, så er du et skridt længere, for det kan jo være at de siger OK med det samme. Hvis de stritter i mod, kan du jo så henvise til det tidligere link. Hvis forhandleren stadig stritter i mod, vil jeg anbefale dig, at bide i det sure æble, og acceptere tabet, selvom det er røver irriterende. Hvis det drejede sig om en PC, så ville det selvfølgelig være den fulde pris, som skulle dækkes af forhandleren.
Til top
miaj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2013 kl. 17:25

Forhandler skal rette sig efter afgørelsen. Alternativt mener jeg det ender med en politianmeldelse, I think. Er ikke helt sikker på hvad der vil ske egentlig. Men jeg vil gætte på, at hvis du til at starte med, kontakter forhandleren og nævner at du ønsker at returnere produktet, så er du et skridt længere, for det kan jo være at de siger OK med det samme. Hvis de stritter i mod, kan du jo så henvise til det tidligere link. Hvis forhandleren stadig stritter i mod, vil jeg anbefale dig, at bide i det sure æble, og acceptere tabet, selvom det er røver irriterende. Hvis det drejede sig om en PC, så ville det selvfølgelig være den fulde pris, som skulle dækkes af forhandleren.

Har sendt en email,Er blevet gjort før jeg spurgte her,Vi må se og tak for svar.

Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2013 kl. 17:25
Your welcome. Held og lykke Smile
Til top
miaj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2013 kl. 17:27

Your welcome. Held og lykke Smile

TakBig smile

Til top
Juleulven Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-Juni-2008
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juleulven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 09:31
udgangspunktet er, at laver man "fuld online" handel er der tvungen 14dg returret med mindre det er abonementer, spil, plomberede varer.

alt andet har IKKE returret/ombytningsret

eneste undtagelser fra ovenstående er hvis butikken selv reklamerer med det.

på forbrug.dk står: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/fortryd?tc=B70111EC12874018BD9746020C9E0700?SC_itemid=b70111ec-1287-4018-bd97-46020c9e0700

Fortrydelsesret ved e-handel og postordre

Når du handler på nettet, ved postordre, ved homeparties og andre steder, der ikke er en egentlig butik, og du ikke får udleveret varen med det samme, har du i langt de fleste tilfælde 14 dages fortrydelsesret. Reglen om 14 dages fortrydelsesret ved disse handler gælder alle varekøb med få undtagelser.

Med den formulering vil jeg sige, at du IKKE har returret/ombytningsret hvis du henter varen i butik.

men held og lykke til jer der har udfordringer.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 10:38
Det vigtige i denne sammenhæng er, hvornår BETALINGEN foregår, jvf. en anden tråd her på recordere.dk

Hvis betalingen foregår med det samme ved "reservationen" på nettet, så er det fjernhandel med 14 dages returret. Hvis betalingen først foregår ved afhentning i butikken er det butikskøb.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 10:38
Hvis man som privat bestiller (ikke reserverer) en vare over nettet og efterfølgende henter den i en fysisk butik vha. et bestillingsnummer. Så har man stadig nettets 14 dages returret.

Det hænger sammen med at man ikke har haft mulighed for at afprøve varen før købet.

Det har ikke noget at sige om betalingen for købet falder ved afhentning, da aftalen om handlen er indgået via nettet.

Jeg har talt med forbrugerstyrelsen omkring dette og fået det bekræftet for mange år siden.

Det gælder som tidligere omtalt ikke varer som er specielfremstillet/tilpasset, samt abonementer, spil, plomberede varer osv.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 23:12
@JuleUlven: Med den formulering vil jeg sige, at du IKKE har returret/ombytningsret hvis du henter varen i butik.

@HeartWare: Hvis betalingen foregår med det samme ved "reservationen" på nettet, så er det fjernhandel med 14 dages returret. Hvis betalingen først foregår ved afhentning i butikken er det butikskøb.

Da ikke jf. den afgørelse som der tidligere er linket til:

http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/moebler-og-boligudstyr/fortrydelsesretselvomvarenblevafhentetibutik?tc=E3C9CDB268024CF4A908BCD75E00C357

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 23:42
Det er HVOR selve handlen (læs - hvor aftalen indgås) der er afgørende for, om der er returret på eller ej. 

En handel der aftales på nettet, er fjern-handel. Det er væsentligt at bemærke, at aftalen ikke nødvendigvis indbefatter, at der også skal falde en betaling ved indgåelse af aftalen. Betalingen kan godt falde senere, eller ved afhentning af varen. Og derfor vil der være 14 dages returret på varen.

Til top
Among Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 14:10
Som flere herinde er inde på, så er det stedet for aftalens indgåelse der er det afgørende. Og som det sås i sagen fra Forbrugerklagenævnet, så var der her ingen tvivl om at aftalen reelt var indgået, på det tidspunkt hvor varen var udpeget og handelsbetingelserne fastlagt. Jeg undres faktisk over hvordan et enkelt af medlemmerne overhovedet kunne nå et andet resultat, da resultatet umiddelbart forekommer at være helt i tråd med Forbrugeraftaleloven.

Der er flere herinde der åbner en dør på klem for at internetforhandlerne kan "omgå reglerne", ved tydeligt at bruge betegnelsen reservation. Dette forholder jeg mig noget tvivlende overfor. Således har jeg svært ved at se at en internethandel ikke skulle være omfattet af den 14-dages fortrydelsesret, blot fordi man har valgt at kalde noget for en reservation. Hvis en reservation i øvrigt opfylder de almindelige betingelser for aftaleindgåelse, har jeg svært ved at tro at den valgte terminologi skulle ændre synderligt ved dette.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu