|
ringenes herre i 3d ?? |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | ||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Online Point: 4057 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg slutte mig til dem der ikke synes 3d er noget. Jeg har set the avanges. Kæft jeg blev skuffet. Endten så jeg dobbelt eller også kunne jeg ikke fokussere. Pisse irriterende
|
||
![]() |
||
Mentalisac ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2012 Status: Offline Point: 209 |
|
Bruder mig generalt ikke om 3D, og hvis jeg skal i bio vælger jeg 2D.
Promethius var dog den film med bedst 3D, men dog ikke perfekt Avatar var også ganske okay.. Men syntes stadig der er et stykke vej til at gøre mig helt tilfreds. |
||
![]() |
||
bird ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 16-December-2004 Status: Offline Point: 296 |
|
T-duck
Huskede du brillerne ![]() |
||
![]() |
||
u2pia ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 15-Januar-2010 Sted: Slagelse, DK Status: Offline Point: 339 |
|
Hej
Mit indlæg handler ikke så meget om Ringenes Herre i 3D, men mere om 3D generelt. I må derfor have mig undskyldt hvis det i virkeligheden skulle have været et andet sted.
Jeg udtaler mig med baggrund i min uddannelse indenfor Fotogrammetri og digital billedbehandling. For den uindviede er Fotogrammetri "læren om måling i billeder", og stereofotogrammetri (altså 3D) er en meget udbredt teknik brugt til bl.a. kortlægning via flybilleder, satelitter m.v.
Da teorien er den samme der gør sig gældende for 3D film, vil jeg gerne lige slå et par ting fast.
Individuel oplevelse
I gamle dage (altså for ca 15 år siden) hvor en operatør sad og tegnede kort i en analog analytisk plotter, kiggede vedkommende via en masse optik med venstre øje på et dias billede og højre øje på et andet dias billede. På denne måde kunne man opnå den 3D effekt som I kender fra biografen og fjernsyn i dag. Imidlertid konstaterede man at der var forskel på operatørerne. vi har alle et dominat øje i større eller mindre grad. Derfor kunne man i de gamle instrumenter korrigere for dette ved at justere baggrundsbelysningen for hvert øje.
Denne mulighed har man ikke med de kommercielle 3D systemer som spyttes ud på consumer-markedet, og derfor er oplevelsen også meget individuelt.
For mit eget vedkommende kunne jeg fint se 3D i de analog instrumenter, men kun med besvær på en computerskærm.
Reverse engineering
Det med at skabe 3D ud fra 2D optagelser kan i teorien lade sig gøre, men det kommer meget an på situationen.
Det bedste resultat opnås naturligvis ved at have 2 kameraer ved siden af hinanden, således at man kan optage i stereo.
Det næstbedste er at have 1 kamera og så flytte det til siden for at opnå stereoperspektiv, men det duer kun ved still fotos.
Hvis filmen allerede er optaget, siger det sig selv at ovenstående metoder ikke kan benyttes. I det tilfælde skal man så beregne et nyt billede der svarer til, hvordan det ville have set ud hvis det var optaget med et kamera ved siden af det oprindelige.
Man kan derfor bruge nogle 'snydetricks'. Hvis man har en scene hvor kameraet panorerer eller der er personer der bevæger sig i forgrunden, så kan man frame by frame beregne parallakser og på den måde danne det billede der mangler. Det er ikke sikkert at man kan gøre det for hele billedet eller alle sekvenser i en film, men så kan man gætte sig til resten. Fx ved at estimere en afstand til et objekt i billedet.
Ikke 3D i hele billedet
Det er nok ikke alle der er klar over det, men på en skærm vises der ikke 3D i hele billedfladen. Der vil uundgåeligt være et bånd i hver side af skærmen hvor 3D effekten ikke er til stede.
Det er dog ikke anderledes end hvis man prøver at blinke med hhv højre og venstre øje. Det er kun den del man ser med begge øjne hvor man kan fornemme dybde.
Det var så den objektive del
Personligt er 3D film ikke noget jeg kan hidse mig op over, men jeg kan godt forstå hvis der er andre der er bedre disponeret for at få mere ud af det end mig.
Det med at lave 2D til 3D, svarer til at lave monooptagelser om til stereo, eller stereo til surround. Teoretisk kan det nok lade sig gøre, men for feinsmeckeren vil det altid være noget rod. Redigeret af u2pia - 13-August-2012 kl. 10:48 |
||
![]() |
||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Online Point: 4057 |
|
Nej nej. Jo men mine øjne kan nok ikke med det tror jeg
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
![]() |
||
![]() |
||
kennethbrdk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1193 |
|
For mig er det fint, at film kommer i 3D omend jeg ikke kan se 3D, da jeg hører til de 10 pct, der ikke kan se det. Jeg var inde og se Prometheus i 3D, da min lokale bio ikke viste den i 2D og for mig var det som at se 2D bare med solbriller på Så bare der var mulighed for at se film i enten 2D og 3D så må de vise alt det i 3D de orker. Men jeg har været væsentlig mindre i bio i år netop pga. 3D.
|
||
![]() |
||
kaizer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2354 |
|
Ja, men problemet opstår når den lokale biograf kun viser en 3D udgave af filmen. Der har været flere film i 2012 jeg gerne ville se, men da biografen kun viste en 3D udgave, blev jeg hjemme. Det er ret sjældent jeg går i biografen, og når man så endelig har lyst viser de kun 3D. Skuffende.
|
||
![]() |
||
Juleulven ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 28-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 484 |
|
kan godt følge dig og specielt når man tager i betragtning at man (nok fordi man vil malke koen) omformatere mono-stereo osv (bare lige for en bruge en metafor) .... men tager man i biffen og ser en film produceret i "nyere tid" tror jeg nu ikke man skal være "skræmt" for en dårlig oplevelse.... alle dage har "Konveteringer" været noget forfærdeligt møj at rode med.... så det er vel ikke noget nyt i, at det også er det med 2D film lavet til 3D....
|
||
![]() |
||
Brianigenigen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Maj-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 624 |
|
Vi skal heller ikke have noget 3D-TV her i husstanden, 50% er 3D blinde, så det vil da være ,at smide pengene direkte i skraldespanden. Der var en der skrev at den pågældende ikke var imponeret over Avatar...Tror sgu han har set den i 2D, for det er da godt nok den film jeg er blevet MEST imponeret over, der var jo en helt vild dybde i filmen, har set filmen 3 gange i 3D og een gang i 2D, så den i 2D for at konsentrer mig om plottet og ikke bare Nyde 3D.
Folk kan købe og ønske hvad de vil, så længe der bare bliver lavet Lige så mange 2D film som 3D
|
||
![]() |
||
Juleulven ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 28-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 484 |
|
Tror det var mig ... det du skriver rammer ihvertfald hvad jeg syntes om Avatar 3D ... jeg sad og kiggede efter hvad "jeg definere som 3D" altså HELT tydeligt 3 dimensionelt billede ... og ikke bare hvor der er "lidt dybde" i ... at se "Smurfs 3D" smølferne flyve på storke henover skoven for, at dykke ned imellem grenene DET er imponerende.... eller se "kattene" i Puss in Boots kæmpe, flyve over hinanden, se skålen med mælk komme flyvende ud af billedet... Det er imponerende og en, efter min mening, en 3D effekt... det, at man skal sidde og koncentrere sig om, at finde "3D dybde" i et billede er efter min mening noget forfærdeligt pjat og har intet med 3D, at gøre...
|
||
![]() |
||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
|
Der er jeg så af den modsatte opfattelse.
En film, hvor de helt klart går efter "se her, hvor lækkert 3D er - vi kan smide ting i hovedet på dig, så du dukker dig" er en dårlig 3D film. 3D skal ikke bruges som en gimmick, men som en naturlig del af filmen, og her er jeg enig i, at Avatar er den film, der bedst har benyttet 3D til at give filmen mere dybde (pun intended), og ikke benyttede muligheden til billige chok-effekter... |
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |