recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - rip af cder hvorfor ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

rip af cder hvorfor ?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: rip af cder hvorfor ?
    Sendt: 23-Januar-2021 kl. 12:52
Hejsa min kæreste har en 100-150 cdere måske lidt mere. Hun kan godt lide at tage dem frem og afspille dem indimellem, men hvor jeg derimod vi finder dem da bare på Tidal eller en anden streaming tjeneste. Nu tænker jeg at rippe dem alle sammen og ligge dem over på en NAS - og så afspille dem via det. 

Men kan ikke helt starte op på det, da jeg ikke rigtig kan se fornuften i det, hvis cderne nu er tilgængelige via streaming.

Får jeg bedre kvalitet ved at rippe dem ? og hvilket program vil folk anbefale.

Håber at starte en lille debat, om fordele og ulemper ved streaming
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Damme Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-August-2006
Sted: Rønde
Status: Offline
Point: 253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Damme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2021 kl. 13:09
Synes det er et af de svære spørgsmål at få et entydigt svar på, men for mit vedkommende, så fortrækker jeg at købe min musik selv (som CD eller som download i FLAC format), idet jeg så kun har det musik jeg vil høre, fremfor at kunne streame en masse som jeg alligevel ikke gider høre.

I sidste ende er det, for mig, også billigere at købe, fremfor at betale en streamingtjeneste et månedligt abonnement. Min beregning er baseret på mit gennemsnitlige årlige køb, sat op mod et abonnement hos TIDAL.

I forhold til det kvalitetsmæssige så ripper jeg alt i FLAC format og streamer via en NAS og ja, der er hørbar forskel på det jeg selv har rippet og den kvalitet jeg kunne få f.eks. via Spotify, hvilket også afholder mig fra at hoppe på streamingbølgen når det angår musik.

Jeg ripper mine CD'er via "DB Poweramp CD Ripper" da det program er det, som jeg vurderer, giver en optimal kvalitet.         
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2021 kl. 13:16
Hvad for et Tidal-abonnement har du? Hvis det ikke er Hi-Fi, så er hendes cd'er bedre.

Hvis du har Tidal Hi-Fi, så er det måske det samme, eller måske er streaming eller cd'en bedre. Det er ikke nødvendigvis samme mastering på cd'en som på Tidal, og så har Tidal jo også nogle gange højere kvalitet, men om I, eller nogen som helst andre, kan høre forskel på en almindelig CD eller high-res lyd er uvist. Nogle vil selvfølgelig meget gerne kunne høre forskel, men igen kan det lige så godt være forskel i mastering som opløsning.
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2021 kl. 13:18
Damme - hvilket program på nassen bruger du til at holde styr på cderne
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2021 kl. 13:39
Jeg har rippet alle mine CD’er og jeg synes at de lyder bedre end at streame dem via Spotify.

Jeg ripper mine cd’er med eac https://www.exactaudiocopy.de/

Og så har jeg dem liggende på min nas og afspiller dem via squeezebox og en Cambridge DAC og så analog over i min gamle and forforstærker og rotel effektforstærker.

Da squeezebox ef ved at være en udløb race, har jeg anskaffet min en sonos, somså også kører over DAC etc.
Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2021 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Hejsa min kæreste har en 100-150 cdere måske lidt mere. Hun kan godt lide at tage dem frem og afspille dem indimellem, men hvor jeg derimod vi finder dem da bare på Tidal eller en anden streaming tjeneste. 

Når nu din kæreste kan lide at afspille CD'erne, vil det da være synd for hende og spil af tid at rippe dem.
Jeg har det på samme måde og synes det er hyggeligt at afspille en CD eller vinylplade.

Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Får jeg bedre kvalitet ved at rippe dem ? 

Nej, som udgangspunkt er kvaliteten den samme. Der er dog nogle bit-fedtere, der vil mene at rip er en tand bedre pga. CD-afspillere har et fejl korrektions system, men det har ingen praktisk betydning, hvis CD skiverne er i fin kvalitet. Omvendt kan dårlige skiver heller ikke rippes korrekt.
Til top
Claus P Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Oktober-2013
Sted: Amager
Status: Offline
Point: 349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Claus P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2021 kl. 14:34
Alle vores CD'er er for mange år siden, rippet i FLAC ved brug af Mediamonkey I forhold til den tid jeg brugte har det ikke været arbejdet værd, men når vi opdager, at noget af vores musik ikke kan findes hos Tidal, så er det alligevel rart, lige at kunne gå via vores NAS, og lytte til dagens musikønske Smile

Men enig i, at i dagligdagen er Tidal rigtig godt Thumbs Up 
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2021 kl. 15:45
Jeg ripper i øvrigt til ALAC på en Mac Mini og bruger Roon til at afspille Tidal Hi-Fi (17,- om måneden i Tyrkiet) og ALAC-filerne. Jeg bruger stadig ALAC trods skiftet fra iTunes, så jeg en dag kan gå tilbage, hvis de 800,- om året for Roon skulle blive for meget. Både iTunes og Roon kan styres fra mobil eller iPad.
Til top
Damme Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-August-2006
Sted: Rønde
Status: Offline
Point: 253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Damme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2021 kl. 16:35
Til at holde styr på de efterhånden mange musiknumre (ca. 2000 CD'er) bruger jeg Asset


Spiller gennem følgende server:

https://bubblesoftapps.com/bubbleupnpserver2/




Redigeret af Damme - 23-Januar-2021 kl. 16:40
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2021 kl. 17:56
Jeg ripper med Windows Media player til FLAC. Og bruger plex server som kilde, også bruger dnla fra plex til heos i stuen, hvis det skal være bit perfect på højtalerne, plexamp på mobil i bilen, og med hovedtelefoner usb player pro på mobil som køre bit perfect

Redigeret af T-Duck - 23-Januar-2021 kl. 17:57
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2021 kl. 21:19
ingen streaming services har CD kvalitet på alle numre, uanset hi-fi abonnement eller ej. Store dele af Tidals musik ligger i lossy udgaver, også i deres High Rez service. 
Giver dine cd’er bedre lydkvalitet? Ja. Kan du høre det? Måske - det kommer an på dit anlæg. 
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 00:28
jeg ripper også med DB poweramp. Jeg.ripper til WAV-format. Jeg har Synology NAS, og bruger deres app, til afspilning, oprette spillelister mv. Jeg gør det pga. lydkvalitet og pris. Jeg køber ikke cd’er nok til jeg at streaming kan betale sig for mig. Og dem jeg køber, køber jeg ofte brugt...
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu