recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - rip af cder hvorfor ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

rip af cder hvorfor ?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 03:28
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

ingen streaming services har CD kvalitet på alle numre, uanset hi-fi abonnement eller ej. Store dele af Tidals musik ligger i lossy udgaver, også i deres High Rez service. 
Giver dine cd’er bedre lydkvalitet? Ja. Kan du høre det? Måske - det kommer an på dit anlæg. 

Så er der også den ret store fordel, næsten alt som er produceret før 1993 (og ikke er remastered siden) der har man fortsat den oprindelige dynamik eks. 

Supertramp - Breakfast in America originale CD udgivelse 1992
Album DR 13

Supertramp - Breakfast in America (The Supertramp remasters) udgivelse 2002
Album DR 08

Når Du har Dit eget rip forsvinder det ikke efter pladeselskabernes forgodtbefindende
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:


Så er der også den ret store fordel, næsten alt som er produceret før 1993 (og ikke er remastered siden) der har man fortsat den oprindelige dynamik eks. 

Supertramp - Breakfast in America originale CD udgivelse 1992
Album DR 13

Supertramp - Breakfast in America (The Supertramp remasters) udgivelse 2002
Album DR 08

Når Du har Dit eget rip forsvinder det ikke efter pladeselskabernes forgodtbefindende

Enig, selvom fordelen afhænger helt af musikalske præferencer. Hvis man primært lytter til musik fra 90’erne og frem - som store dele af dem under 40 gør - så er fordelen mere teoretisk end praktisk. 
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 12:32
Jeg har altid foretrukket dbPoweramp
Meget nemt og brugervenligt at have med at gøre. Den smmenligner rips over nettet med alle andre rips, og retter, hvis der er fejl i rip eller på cd. Husk lige fra start at ligge dig fast på hvordan du foretrækker numrene bliver beskrevet i mappen mht tracknummer, titel osv
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 14:44
Mht. kvaliteten kan du rippe til et tabsfrit format som eks. FLAC eller ALAC. Det svarer dybest set til en zip-fil med musik - dvs. data er komprimeret, men det kan pakkes ud igen, så man får den originale udgave - dvs. det er tabsfrit.

Hvis du har mange enheder fra Apple, er ALAC nok at foretrække mens FLAC er til alt andet. Begge er som nævnt tabsfrie og du kan frit konvertere fra det ene format til det andet uden at tabe data - men det tager selvf. tid.

Når du ripper CD'erne er der forskellige programmer til formålet og mange af dem understøtter AccurateRip der sammenligner dit rip med en database på nettet og for hvert nummer melder tilbage om det er en eksakt kopi af nummeret eller ej (på bit-niveau). Hvis en CD eks er ridset, kan der opstå fejl, som forsøges fikset af software/hardware og det involverer mere eller mindre kvalificeret gætværk, som nogle gange selvfølgelig går galt i forhold til originalen. Langt fra sikkert at fejl i nummeret er hørbart i resultatet.

Jeg startede selv med at rippe min samling til FLAC-format for ca. 15 år siden og har gjort det siden - køber stadig CD'er, som rippes til NAS'en og afspilles fra diverse enheder. Efterhånden som rollingerne vokser op, bliver en stor del af "musik-lageret" genopdaget til stor glæde for de små rollinger. Den mindste på knap 2 gik helt bananas til YMCA fra Village People i går - det er nok nogle år siden jeg sidst har hørt den :-)

Jeg har været over mange af programmerne (EAC, DBPowerAmp, MediaMonkey, WinAmp, MP3Tag mm) gennem årene og de sidste mange år har jeg benyttet en lille overset perle, som hedder MusicBee. Det er gratis og håndterer både rip til mange forskellige formater (m. AccurateRip), tagging, cover art, organisering, transcoding (konvertering mellem forskellige formater), normalisering (ReplayGain) og meget mere. Det kan alt hvad man har brug for til at håndtere sin digitale musiksamling.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 15:13
tipsen, hvorfor ikke bare rip sine cd'er 1:1 wav/aiff  altså en direkte spejl/ kopiering lpcm 44.100 16bit. altså helt ukomprimeret og urørt 100% audio information? Er det pga. pladsbesparelse?




Redigeret af Potter - 24-Januar-2021 kl. 15:18
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

tipsen, hvorfor ikke bare rip sine cd'er 1:1 wav/aiff  altså en direkte spejl/ kopiering lpcm 44.100 16bit. altså helt ukomprimeret og urørt 100% audio information? Er det pga. pladsbesparelse?



Jeg ripper også i ALAC, og det er for at få metadata med. Det kan man ikke med wave-filer. 
Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 15:39
En fordel ved at rippe cd’er er bl.a. at man kan lave playlister. 

Jeg startede med at rippe på pc med exactaudiocopy i FLAC, men efter jeg har fået Mac, bruger jeg XLD.
Og jeg organiserer musikken i iTunes + der ligger et spejl på NAS, der afspilles med Sonos.

XLD


Redigeret af Brixen - 24-Januar-2021 kl. 15:42
Venlig hilsen
KB
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

tipsen, hvorfor ikke bare rip sine cd'er 1:1 wav/aiff  altså en direkte spejl/ kopiering lpcm 44.100 16bit. altså helt ukomprimeret og urørt 100% audio information? Er det pga. pladsbesparelse?



Jeg ripper også i ALAC, og det er for at få metadata med. Det kan man ikke med wave-filer. 
Men det kan du med AIFFWink
Alt mit musik fra alm.cd’er ligger i 1:1 aiff 44.1 16 bit fuldstændig ukomprimeret 100% Audio information.
 
Tjekket lige, fylder ca. 2.2 tera


Redigeret af Potter - 24-Januar-2021 kl. 15:59
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

tipsen, hvorfor ikke bare rip sine cd'er 1:1 wav/aiff  altså en direkte spejl/ kopiering lpcm 44.100 16bit. altså helt ukomprimeret og urørt 100% audio information? Er det pga. pladsbesparelse?

FLAC, ALAC og eventuelle andre lossless formater er jo tabsfrie. Der er intet at vinde ved at bruge AIFF.

Redigeret af Naiera - 24-Januar-2021 kl. 16:49
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:


Hvis du har mange enheder fra Apple, er ALAC nok at foretrække mens FLAC er til alt andet. Begge er som nævnt tabsfrie og du kan frit konvertere fra det ene format til det andet uden at tabe data - men det tager selvf. tid.


Jeg ripper som nævnt til ALAC, så jeg kan gå tilbage til iTunes hvis det bliver nødvendigt. De fylder vist i snit et par megabyte mere end FLAC-filer, men dét er vist et meget lille problem
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

tipsen, hvorfor ikke bare rip sine cd'er 1:1 wav/aiff  altså en direkte spejl/ kopiering lpcm 44.100 16bit. altså helt ukomprimeret og urørt 100% audio information? Er det pga. pladsbesparelse?

Jeg kender ikke til AIFF, men begge formater vil jo give den originale oplevelse - altså 100% identisk lyd (med mindre der er fejl i software/firmware). FLAC vil spare noget plads pga. komprimeringen, hvilket gør at et musiknummer hurtigere flyttes over netværk og optager mindre plads på disken. Jeg tror også at supporten for FLAC er mere omfattende og at der er flere mulige tags, der kan bruges i metainformationen. Jeg kan ikke se, at AIFF giver nogle fordele - kun ulemper?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 17:35
2,2TB vil ca. modsvare 6.000 albums i FLAC. (skaleret udfra mit eget musikbibliotek). Ved ikke, hvad det ca. svarer til i AIFF?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu