recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - RROD - firmwareopdateret maskine
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRROD - firmwareopdateret maskine

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Desværre skal du se dette som et stykke arbejde som er blevet udført - den er "ulovlig" [...]

Hvorfor er det ulovligt at modificere en spillekonsol?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af chuckie chuckie skrev:

Hvis sælger alligevel ikke vil udbedre skaden, er mit næste skridt så, at indsende en klage til forbrugerklagenævnet?

Det vil være det naturlige at gøre. Du skal dog være opmærksom på, at behandlingens tiden er forholdsvis lang og at forhandleren ikke er forpligtet til at følge afgørelsen.

På den anden side skal man ikke afvise at en trussel om at klage til Forbrugerklagenævnet vil have en effekt. Hvis forhandleren tager sagen bliver han pålignet et gebyr på 4-5000 kroner, og dette beløb kan Forbrugerklagenævnet inddrive på samme effektive måde som skattegæld og anden gæld til den offentlige.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Point: 422
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Desværre skal du se dette som et stykke arbejde som er blevet udført - den er "ulovlig" [...]

Det er det heller ikke, men det bryder mod aftalen mellem dig og Microsoft/Sony/Nintendo mht. til garanti og service og de er i deres gode ret til at blokere for online spil mv. Selve mod/chip er ikke ulovligt at sætte i, men funktionen/brugen af denne er.

Grunden til deres politik er for at forhindre piratkopiering som flere tumper desværre benytter sig af.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

Det er det heller ikke, men det bryder mod aftalen mellem dig og Microsoft/Sony/Nintendo mht. til garanti og service og de er i deres gode ret til at blokere for online spil mv. Selve mod/chip er ikke ulovligt at sætte i, men funktionen/brugen af denne er.

Grunden til deres politik er for at forhindre piratkopiering som flere tumper desværre benytter sig af.

Som almindelig forbruger har du ingen aftale med producenten. Du har din to årige reklamationsret, som selvfølgelig kan blive svækket, hvis du selv har gjort skade på maskinen.

Der kan være mange grunde til at installere mod chips, det behøver ikke at være piratkopiering af spil. Nogle ønsker at bruge deres spillekonsol som media player, og mod chips kan gøre dette nemmere. Microsoft/Sony/Nintendo kan ikke bestemme hvad du bruger din maskine til.

Hvis deres eventuelle blokering af online tjenester ikke er sagligt begrundet, og hvis de ikke eksplicit FØR købet har gjort opmærksom på at denne adgang bortfalder under de nævnte omstændigheder, kan blokeringen efter min mening være en mangel ved produktet.

Redigeret af JesperLund - 04-Marts-2009 kl. 14:52
Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-August-2006
Point: 422
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 14:55

Microsoft/Sony/Nintendo kan ikke bestemme hvad du bruger din maskine til.Hvis deres eventuelle blokering af online tjenester ikke er sagligt begrundet, og hvis de ikke eksplicit FØR købet har gjort opmærksom på at denne adgang bortfalder under de nævnte omstændigheder, kan blokeringen efter min mening være en mangel ved produktet.

Det er meget vel være rigtigt juridisk, det aner jeg intet om, men fakta er at de lukker kontoerne med begrundelsen af du har brudt reglerne (kontrakten) for deres online service.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

Microsoft/Sony/Nintendo kan ikke bestemme hvad du bruger din maskine til.Hvis deres eventuelle blokering af online tjenester ikke er sagligt begrundet, og hvis de ikke eksplicit FØR købet har gjort opmærksom på at denne adgang bortfalder under de nævnte omstændigheder, kan blokeringen efter min mening være en mangel ved produktet.

Det er meget vel være rigtigt juridisk, det aner jeg intet om, men fakta er at de lukker kontoerne med begrundelsen af du har brudt reglerne (kontrakten) for deres online service.

... og det kan meget vel give dig mangelbeføjelser i forhold til den butik hvor du købte maskinen (hæve handelen eller forlange nedslag i prisen).
Til top
chuckie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-September-2006
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 21:19

Mange tak for jeres svar.

Nu prøver jeg igen at tage kontakt til sælger, og så håber jeg at han ser anderledes på tingene, ellers må jeg tage det næste skridt i sagen, og kontakte forbrugerklagenævnet.

Mvh.

Anders Johansen

Til top
chuckie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-September-2006
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 21:49

Synes ikke helt jeg kan finde købelovens jf. § 1, stk. 2.

Det jeg har fundet virker for mig ikke helt brugbart, da det kun var henvisninger til andre paragraffer.

Men håber at nogle af jer herinde, der kan henvise til et sted hvor der er noget brugbar tekst, og det må meget gerne være fra en "troværdig" side. Forstå mig ret.

Mvh.

Anders Johansen

Til top
Morten Rasmusse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-Maj-2008
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2009 kl. 09:48

Købeloven skulle fremgå af:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

Den absolutte reklamationsfrist fremgår af købelovens § 83:

Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

Det fremgår af § 1, stk 2, at købelovens § 83 ikke kan fraviges til skade fra forbrugeren:

Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.

Linket er en henvisning til Retsinfo.dk som er det statslige retsinformationssystem drevet af civilstyrelsen. Man skal dog altid være opmærksom på, at hvis man kigger på en lov skal man være opmærksom på, om der i højre side fremgår, at der er senere ændringer til loven.

Tv: Sony KDL-40W4500
Reciever: Sony STR-DG820B
Dvd/blurayafspiller: Sony BDP-S350
Højtalere: Harman Kardon HKTS 11 BQ 5.1
Samsung Youseeboks
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu