recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rummet larmer - HJÆLP!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rummet larmer - HJÆLP!

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Rummet larmer - HJÆLP!
    Sendt: 31-December-2011 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg ved godt det er et upopulært svar at give, men jeg mener der ikke er andre seriøse svar at give i denne specifikke situation:

Akustik er kompliceret. Jeg mener det er fuldstændigt galimatias at sjusse sig frem, spørge lidt i nogle fora og gætte på hvor problemerne ligger. Du har et system til flere hundrede tusinde kroner, og det rum du har indeholder en lang række problemstillinger, det er langtfra kun et spørgsmål om at beregne sig til at nogle bestemte frekvenser i bassen skal korrigeres. Helt seriøst: Professionelle løsninger kræver professionelle folk. Du kan få en akustiker til at udmåle rummet og aflevere et konkret løsningsforslag, for 5-10.000 kroner. Dernæst kommer så selve implementationen, som afhængigt af hvor pænt det skal gøres og hvor meget du kan/vil gøre selv, måske koster 10-20.000,- for en seriøs løsning. En akustiker vil ikke blot fortælle dig at du bare skal lægge gulvtæppe på, han vil netop tage højde for dine ønsker og vil kunne finde de løsninger der påvirker rummets design mindst muligt.

Jeg synes det er fuldstændigt skævt at investere de mængder i udstyr, og så gætte sig frem til hvilke løsninger der skal til for at få systemet til at virke, når det er ret overkommeligt at få vished én gang for alle. Det mener jeg sådan set at ALLE der er interesseret i god lyd burde gøre, men _især_ når der er investeret så mange penge i hardware, så skal akustikken da behandles med samme seriøsitet.

Spørg P.las hvor meget han har fået ud af at have en professionel akustiker med inde over i hans nye bio-rum...


Hej Otto

Tak for dit svar:) - synes slet ikke dit svar er negativt eller andet!

Med mit udstyr er det faktisk nok det mest oplagte svar.. Der er dog to ting:

Henter min "nye" bil på mandag så min opsparing er lidt tyndere end normalt:)

Tro det eller ej så ELSKER jeg selv at rode med mit anlæg.. Har de sidste 10 år (er 25) haft ufatteligt meget grej forbi stuen og prøvet et hav af kombinationer. Synes det at finde frem til det helt rigtige setup kan være lige så sjovt som lytningen bagefter.

Og så er det givende at bruge et forum hvor vi hjælper hinanden gratis med spørgsmål og udfordringer:)

Godt nytår!
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

SOS: Gider du smide det igen?


Du er da vist lidt doven LOL
http://www.asc-home-theater.com/jeff-theater.htm
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 21:48
Kan som professionel (elektro)akustiker garantere at bastraps i hjørnerne vil afhjælpe en del af problemet. 

Akustik er kompliceret ja, men ikke mere end at det sagtens kan betale sig at følge nogle tommelfingerregler, og bastraps er en af dem. Bredbåndede absorbenter er en anden. Man kan sagtens lave absorbenter ud af rockwool der fungerer præcis lige så godt, som dem der er produceret professionelt. 

Diffusion kan også være en løsning, men det er lidt mere kompliceret at få til at fungere. 

Hvis nogen kan lave en CAD-tegning af rummet, vil jeg gerne prøve at modellere det i Odeon. Kan ikke garantere noget da det er noget siden jeg sidst har rodet med programmet, men synes det kunne være en sjov opgave. Du kan også give mig dimensionerne på rummet, samt hvilke materialer der er på fladerne, og så kan jeg prøve at lave modellen i Odeon (medmindre der er vinkler i rummet der ikke er rette, så er det en CAD-tegning jeg skal bruge). 

Men spørgsmålet er hvad trådsstarter i udgangspunktet har mulighed for at lave. Når der ikke kan sættes plader op i loftet, er det jo heller ikke sikkert absorbenter på væggene er en gangbar løsning, og i så fald bliver det svært at gøre noget. 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 18:06
Jeg ved godt det er et upopulært svar at give, men jeg mener der ikke er andre seriøse svar at give i denne specifikke situation:

Akustik er kompliceret. Jeg mener det er fuldstændigt galimatias at sjusse sig frem, spørge lidt i nogle fora og gætte på hvor problemerne ligger. Du har et system til flere hundrede tusinde kroner, og det rum du har indeholder en lang række problemstillinger, det er langtfra kun et spørgsmål om at beregne sig til at nogle bestemte frekvenser i bassen skal korrigeres. Helt seriøst: Professionelle løsninger kræver professionelle folk. Du kan få en akustiker til at udmåle rummet og aflevere et konkret løsningsforslag, for 5-10.000 kroner. Dernæst kommer så selve implementationen, som afhængigt af hvor pænt det skal gøres og hvor meget du kan/vil gøre selv, måske koster 10-20.000,- for en seriøs løsning. En akustiker vil ikke blot fortælle dig at du bare skal lægge gulvtæppe på, han vil netop tage højde for dine ønsker og vil kunne finde de løsninger der påvirker rummets design mindst muligt.

Jeg synes det er fuldstændigt skævt at investere de mængder i udstyr, og så gætte sig frem til hvilke løsninger der skal til for at få systemet til at virke, når det er ret overkommeligt at få vished én gang for alle. Det mener jeg sådan set at ALLE der er interesseret i god lyd burde gøre, men _især_ når der er investeret så mange penge i hardware, så skal akustikken da behandles med samme seriøsitet.

Spørg P.las hvor meget han har fået ud af at have en professionel akustiker med inde over i hans nye bio-rum...
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 17:00
 Jeg er enig med Opzouten... Hvis du får styr på hjørnerne i rummet, er du godt på vej. Jeg tror dog det er svært at komme udenom elektronisk korrektion. Har din processor ikke mulighed for parametriske EQ filtre? Det er vigtigt at du kan sætte bredden på filtrene for ikke at påvirke mere end det du egentligt vil rette. 

Hvis du skal korrigere det elektronisk, er du dog nødt til at måle fra 20-200hz kontinuerligt og ikke intervaller på 10hz. RoomEQ Wizard + mikrofon er billigt :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

 


Puha, så hårde vægge - det er vidst ikke kun i 40-70Hz du har problemer......

Inden du får ryddet op, så prøv lige at lade det hele være stakket op i højre hjørne og rul gardinerne helt ned i modsatte ende.

Får du nu samme problemer som før?

Ja = du skal have et par tunge gardiner til at dække den korte væg til højre. De behøves jo ikke at være sorte.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

 
Enig.. Men hvordan finder/laver man dem?:)
 

Se den tråd jeg har linket til fra lydmaskinen.dk Wink

Det er typisk noget med at skære trekanter ud af rockwool, gerne såkaldte terrænbatts der har en høj massefylde hvilket er vigtigt for at kunne absorbere lave frekvenser, og så stable dem i hjørnet. Det kan gøres ret pænt ved at dække det af med noget stof. Stoftypen er ikke så vigtig, men en tommelfingerregel er at man skal kunne ånde igennem det. Har selv bygget bredbåndsabsorbenter på den måde, og de fungerer rigtig godt.
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 13:22
SOS: Gider du smide det igen?
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 13:20
 
STEMNINGS-BILLEDER
 
Flytter højtalerne varsomt.. Imens jeg testede fra 30-80 HZ lå Bassen og sov:)
 
 
Som sagt.. Madresser og dyner:)
 
 
Her kan gardinerne ses. Det er 2 gange mørklægning så de er ret kraftige.
 
 
Den "smalle" gang som faktisk er et par gode meter bred. Fortsætter ned til soveværelset som er en 10-15 meter længere nede.
 
 
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Du må ud og finde dig nogen traps der passer til hz'ne der giver problemer. Eller alternativt prøve at lave nogen selv.
 
Men igen - lidt møbler osv ville nok også hjælpe en del...
 
Enig.. Men hvordan finder/laver man dem?:)
 
Er nu gået fra test tone til musik. Har lagt en tyk madras i stuen og højre hjørne bag højtaleren er fyldt med madresser og dyner. Har givet et godt dyk i det peak ved 70 hz.
 
Resultatet:
 
Kan umiddelbart skrue højere op uden det bliver stressende at lytte til. Højtalerne står tæt op af væggen så de "synger" lidt med rummet. Flytter dem ud igen!
 
 
Hvad med dem jeg postede et link til en din bio-tråd ? Ellers må du ud til nogen hifi butikker og høre hvad de kan foreslå.
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Hvis konen kan gå med til at alle sofapuderne og en madras ligger i det ene hjørne og at du har dynget gardinerne sammen i det andet, så kan hun vel også leve med at du blot flytter sofaen ;-)
 
Som sagt ALENE hjemme;)
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Du må ud og finde dig nogen traps der passer til hz'ne der giver problemer. Eller alternativt prøve at lave nogen selv.
 
Men igen - lidt møbler osv ville nok også hjælpe en del...
 
Enig.. Men hvordan finder/laver man dem?:)
 
Er nu gået fra test tone til musik. Har lagt en tyk madras i stuen og højre hjørne bag højtaleren er fyldt med madresser og dyner. Har givet et godt dyk i det peak ved 70 hz.
 
Resultatet:
 
Kan umiddelbart skrue højere op uden det bliver stressende at lytte til. Højtalerne står tæt op af væggen så de "synger" lidt med rummet. Flytter dem ud igen!
 
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu