recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rummet larmer - HJÆLP!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rummet larmer - HJÆLP!

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 13:00
Hvis konen kan gå med til at alle sofapuderne og en madras ligger i det ene hjørne og at du har dynget gardinerne sammen i det andet, så kan hun vel også leve med at du blot flytter sofaen ;-)
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 12:56
Du må ud og finde dig nogen traps der passer til hz'ne der giver problemer. Eller alternativt prøve at lave nogen selv.
 
Men igen - lidt møbler osv ville nok også hjælpe en del...
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Hvis vi antager at konen ALDRIG går med til at flytte sofaen:
 


Så skal du til at finde noget ret kraft processorværk, eller en ny kone.

Nu tester du kun op til 70 Hz, hvad med resten op til 20kHz?

Klaus
 
Haha konen ryger ikke:) Er ret glad for min processor og alternativerne er ikke helt på markedet endnu (Går ud fra Classé kommer med en ny processor en dag)
 
Jeg har dog prøvet noget spændende.. Har fyldt mit højre hjørne op med store puder fra sofaen, madresser og andet godt.
 
Dæmpningen i hjørnet gav -3,5 db ved 70 hz. peak ved 40 hz er væk
 
I modsat hjørne er 2 store gardiner foldet sammen fra gulv til loft, så tænker det er nok?
 
 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Hvis vi antager at konen ALDRIG går med til at flytte sofaen:
 


Så skal du til at finde noget ret kraft processorværk, eller en ny kone.

Nu tester du kun op til 70 Hz, hvad med resten op til 20kHz?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 11:11
 
Alene hjemme så nu kommer målingerne:)
 
Beklager i øvrigt min misforståelse omkring Iphone. Vi er vist alle 3 enige:) - Min processor bruger aktiv mikrofon til at beregne refference niveau så det er intet problem efterfølgende.
 
Som i kan se på målingerne er problemet helt klart sofaen står for tæt på væggen. Vil næsten mene at jeg faktisk har en fordel af, at stille højtaleren op af bagvæggen i forhold til mållingen?
 
Hvis vi antager at konen ALDRIG går med til at flytte sofaen:
 
Kan man fjerne peaks ved 40 hz og 70 hz uden at sænke hele niveauet?
 
 
 
 
 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 10:44
Måling med iPhone kan være ganske fin når bare man ikke skal bruge niveauet til noget. 
Det var faktisk det jeg mente.
 
Hvad med at bruge EQ til at løse problemet i bassen?
 

 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Går jeg ud midt i rummet forsvinder begge peaks.


Altså er det der din sofa skal stå.......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Din måling med iphone har jeg ikke den store tillid til.
 
Plader i loftet er som regel en god løsning.
 
Der findes et utal af varianter.
 
Det her er den første jeg fik ved en google søgning.
 
 
 
 
 
Iphone mållingen er måske ikke 100 % præcis men sætter jeg en test tone på 70 hz og bevæger mig rundt i rummet er min hørelse og telefonen enige i stigning i DB og fald.
 
Bruger den Iphone til at stemme min guitar med og den registrere selv de mindste justeringer på strengen som jo er hz ændring?:)
 
Jeg har kigget på akkustiske plade, men jeg vil ikke dække hele rummet til med plader.
 
Man kan (har jeg læst og hørt) designe plader som rammer bestemte frekvenser i hjørner, vægge og loft.. Vil eks ikke dæmpe ved 50 hz da der er et dyk.
 
Men ingen der kender til dette?
 
Tjekker lige de videoer der er slået op:)
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 09:39
Måling med iPhone kan være ganske fin når bare man ikke skal bruge niveauet til noget. 

Plader i loftet vil formentlig ikke gøre vildt meget under 100 Hz, der er det bedre med såkaldte bastraps i hjørnerne, fra gulv til loft. Tjek den her tråd på lydmaskinen.dk http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=41404 der er tilmed videoer mht kontruktion Smile

Designet i linket gør at du ikke foretager noget indgreb i lejligheden. 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 09:15
Din måling med iphone har jeg ikke den store tillid til.
 
Plader i loftet er som regel en god løsning.
 
Der findes et utal af varianter.
 
Det her er den første jeg fik ved en google søgning.
 
 
 
 


Redigeret af Mufti - 30-December-2011 kl. 09:15
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 08:56
 
Hej begge to og tak for svaret:)
 
Ved godt, at jeg kan lave væg-til-væg tæppe og sætte rockfon i loftet, men det tillader designet i lejligheden ikke.
 
Jeg ved fra tidligere læsning, at man med ting på vægge og i hjørne kan dæmpe bestemte frekvenser, og det er dette jeg tror der er brug for.
 
Det er noget beregning omkring størrelse på det der skal på væggen osv.. Nogen må vide det?
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Status: Offline
Point: 3215
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sploink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 08:53
Ja et gulv tæppe ville helt sikkert gøre underværker. Måske et rockwool bat eller noget maleri af en art på bagvæggen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu